HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Patrik B - nu med DIY stereobänk!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/04/04 :  13:17:13  Show Profile Send Patrik B a Private Message  Reply
Edit: Uppdaterat inlägget med ett nytt kapitel "Historia".

Mitt nuvarande system består utav ett par golvhögtalare Ino Audio pi60, en förstärkare Lindemann AMP4 samt en japansk budgetspelare med kassaskåpskänsla, Sony CDP-XB930.


Historia
I mitten utav -80 talet så var det faktiskt min far som helt oanandes gav mig en känsla för det här med välljud. Jag fick nämligen ett par Sennheiser HD450 (tror jag dom hette) hörlurar som spelade musik på nivåer som jag som 10 åring inte trodde var möjligt.

Några år senare (efter en sommar med sommarjobb) så lyckades jag köpa mig en alldeles egen stereo med cd-spelare. Så här i efterhand kan man väl tycka att det var en ganska hemsk kompaktstereo ifrån Sharp. Men då var jag mycket nöjd!

Väl uppe i gymnasiet där jag köpte fler skivor än vad man egentligen hade råd med så började intresset för stereprylarna att växa. En ny cd-spelare inhandlades, en Pioneer PD-503. Ska jag vara uppriktig så kan jag inte minnas att jag hörde någon större ljudmässig skillnad. Strax därefter köpte jag även en NAD 304 förstärkare.
Det stor lyftet kom när jag 1996 köpte mig ett par begagnade Snell E/III högtalare. Så här i efterhand har jag förstått att detta är ett par högtalare som anses låta riktigt bra. Det gick iallafall att spela högt i pojkrummet, och bra lät det! Den här stereon levde jag länge med.

I vuxen ålder (>20 år) var det dags för hifi-tidningarna att göra intåg och med dom köprekommendationer. Desutom hade man fått ett jobb som faktiskt genererade nog med pengar för att man skulle få över lite till en tekniktung hobby!
Sommaren 2000 tog jag och bytte ut den nu gamla Pioneerspelaren mot en topptestad Sony CDP-XB930. Hösten 2001 så såldes mina Snell E/III och jag köpte ett par begagnade Jamo Concert 11. Efter högtalarbytet så blev en förstärkaruppgradering nödvändig då NADen inte riktigt orkade driva Jamo-högtalarna vilket gjorde att jag fyndade ett lätt begagnad för- och slutsteg ifrån engelska Rega. Så här i efterhand så kan man konstatera att det nog hade varit bättre att inte byta högtalare utan bara förstärkaren. Men men, inga misstag ingen lärdom...

Efter ca 2 år med den temporära Rega förstärkaren så köpte jag (efter att ha lyssnat runt en hel del) en Lindemann AMP4 som ersättare.

Hösten 2004 så flyttar vi till ett nytt boende och jag lyckas inte få till det så att min Jamo högtalare låter vettigt i vardagsrummet. I samma veva så läser jag en hel del om ingejör Öhman och hans tillverkning utav högtalare. Efter 2 provlyssning i källaren i Täby så beställer hösten jag 2005 ett par Ino Audio pi60



Systemöversikt
Så här ser rummet ut.

2 utav väggarna är enkelgips med isolering. 1 vägg är dubbelgips med isolering. Den sista väggen är enkelgips utan isolering.

Foto taget strax bakom soffan.


Nästa grej att göra är att barnsäkra rummet. Det innebär att stereobänken kommer bytas ut mot någonting med dörrar. Sannolikt innebär det att stereobänken kommer hamna mellan cd-hyllorna till vänster iställer för som nu mellan högtalarna.

Sen har jag även funderat på att konsultera Ino Audio rörande akustiken. Men det får nog vänta ett litet tag.


Högtalarna
Högtalarna är ett par Ino Audio pi60 lackade i en beige nyans. Tanken var att dom inte skulle sticka ut så mycket mot resten utav den delen utav rummet.




Och precis som dom flesta andra utav Ino Audios kunder så kan jag inte göra annat än att ösa beröm över högtalarna! En helt fantastisk konstruktion!

Det var jättesvårt att fotografera högtalarna och få den rätta färgen att komma fram; så färgerna som syns här överensstämmer faktisk

Edited by - Patrik B on 2006/08/26 20:41:59

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/04 :  13:52:02  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Hejsan

Fint system... Har hatkärlek till högtalarna.. hehe

Basen är också Seas men från deras billigare serie, P17RCY "special".

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/04/04 :  15:58:17  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Är absolut inget fel på Jamo concert förutom att det står Jamo på dom. Den lilla 8:an är roligaste stativaren jag har lyssnat på. kanske inte direkt ärlig i ljudet men rolig.

Dom större 11:arna har jag faktiskt aldrig lyssnat på.

Då jag vet att 8:an kan bli dominant i basen i vissa rum , lider 11:an av samma sak ??

Var nöjd o stolt !
och
Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/04/04 :  16:55:49  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
utseendemässigt så är det minsann inget fel på högtalarna.mycket snygga.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/04/04 :  17:31:12  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Hantverket är helt enkelt på topp. Säkert mycket välljudande.
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/04/04 :  18:35:26  Show Profile Send Patrik B a Private Message  Reply
Högtalarna är mycket välbyggda. Det som jag tycker är högtalarens styrka är att den kan spela så rent som den faktiskt gör! Jag jämförde med Primare L30 och dom lät väldigt beslöjade jämfört med Jamo högtalarna. Så det finns mycket att hämta om man stoppar in bra elektronik i signalkedjan!

MaxMartin:
quote:
Har hatkärlek till högtalarna.. hehe


Jo, lite så är det nog. Vill vi inte alla vara lite "kufiga"? Det vore väl inge kul om vi alla hade Jamo högtalare och Pioneer elektronik?

johan_björklund:
Jag tror inte att jag lider utav det som du kallar dominant bas. Visst lider jag utav stående vågor men det är starkt rumsberoende.

Mvh
Patrik B

Edited by - Patrik B on 2004/04/04 21:50:44
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/12/26 :  20:45:40  Show Profile Send Patrik B a Private Message  Reply
Efter att mycket blod svett och tårar har flutit så har vi äntligen betalat, renoverat, flyttat in samt kommit i ordning i vårt nya hem.

I samband med flytten så fick stereon i mina ögon ett mycket bättre rum att spela i. Vi flyttade ifrån 20kvm betongbunker till 27kvm gipsvägg

Sett ifrån "sweet-spot" så ser det numera ut så här:


Rummet är som jag skrev relativt avlångt med en längd på 7 meter och en bredd som varierar mellan 3,5m och 4m. Rummet är som bredast i den del där stereon står. Sweet-spot är ca 4 meter ifrån främre väggen.

I vår tidigare lägenhet så hade jag stora problem med reflexerna ifrån bakväggen då jag "nästan" hade huvudet lutat mot betongväggen. I detta rummet ska det iallafall vara ordentligt annorlunda då är ca 3 meter till bakväggen. Bakväggen är dessutom helt täckt utav bokyllor.


Tyvär så får man aldrig vara riktigt glad. Den nuvarande uppställningen resulterar i en lätt avsaknad utav bas. Det verkar vara någon form utav utsläckningsproblem. Jag har fått lite mer bas genom att låta högtalarna hamna närmare bakväggen (avstånd nu, ca 30 cm).

Fast jag är fortfarande inte nöjd. I sovrummet på övervåningen så är det kanonbra bas! Dessvärre så låter rösterna lite instängt samt att stereoperspektivet är ganska dåligt då jag lyssnar på musik liggandes i ett rum ovanför stereorummet.

Vid ett tillfället så hade jag en Linn Genki hemma till låns och en del utav basproblem minskade. Framför allt så fick sångare betydligt mera kropp och basen blev allmänt mycket fylligare. Mycket intressant, mitt sökande efter ny cd-spelare har intensifierats!

Någon som har haft liknande erfarenheter utav dyliga basproblem?

Mvh
Patrik B

Edited by - Patrik B on 2004/12/26 21:40:38
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/12/26 :  22:26:15  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Trevligt att se bilder på ditt system. De där jamohögtalarna kan spela musik på ett härligt sätt, det vet jag

Hoppas det ordnar sig med basproblemen.

/Mattias
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/12/26 :  23:10:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Måttet på ditt rum är ungefär samma som jag har.

Ut med högtalarna en meter så ska du se att basen kommer. Vid den positionen får jag bäst bas här hemma.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/26 :  23:45:46  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
ser mysigt ut....om du får chansen lyssna lite på en linn ikemi cd spelare också, det är en trevlig maskin

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/12/26 :  23:48:08  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Lindemannen ser trevlig ut. Är du nöjd med den?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/12/27 :  03:04:33  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Lindemann låter som en trygg investering.

Bravo
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/12/27 :  21:23:30  Show Profile Send Patrik B a Private Message  Reply
Johan_B: Högtalarna har nu varit ute en sväng på golvet (ca 1m ifrån väggen). Fast med nuvarande cd-spelare så fungerar det bara inte. Med Yello fungerade det väldigt bra med dom ute på golvet. Med Eva Cassidy så blev det på tok för tunt. Högtalarna är nu tillbaka på sin skämmiga plats vid väggen.

Haakan: Linn Ikemi är intressant. Det är bara en liten handhavandeteknisk detalj som stör mig. Rega/Lindemann har samma fjärrstyrning till sina förstärkare som Linn har till sina CD. Byt spår med direktknappar på cd-fjärren och förstärkaren byter ingång.

Roq:
Lindemann förstärkaren fungerar fin fint.

Bravo: Du är ju ifrån Uppsala (om jag inte minns fel). Du kanske själv har varit iväg till Esoterisk-Hifi och lyssnat på Lindemann? Har du lyssnat något på deras CD-spelare. Esoterisk har en Lindemann 680 till försäljning till "fyndpriset" 39.000kr. Köpvärt?

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/27 :  22:07:00  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
patrik det borde inte vara några problem att be en linnhandlare för nån krona byta frekvens på ikemin

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2004/12/28 :  10:10:39  Show Profile Send Llönnblom a Private Message  Reply
Hej Patrik B.
När jag flyttade från betonglägenhet till superklent byggd prefabvilla så upplevde jag samma basbrist.I lägenheten fanns det en nästan overklig makt och kontroll i basen.Varje ton fick luften att vibrera.Känslan är lite svår att beskriva.

I villan så känns basen väldigt mjäkig.Har ännu inte löst mina problem(börjar dock vänja mig nu)

En släkting har också samma erfarenheter.Han har ett par Canton RC-L som han inte får riktig fart på.Han hade hört dom i en lägenhet och blev imponerad,köpte ett par och blev lite besviken när han fick hem dom till sig.Han har också ett prefabhus.

Hoppas du lyckas bättre.

Mvh.


Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/28 :  12:59:08  Show Profile Send Harman a Private Message  Reply
Patrik B, ser mycket fint och smakfullt ut.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/12/30 :  10:33:38  Show Profile Send Aton a Private Message  Reply
Nu börjar jag förstå varför en del saknar bas. Själv bor jag i betonglägenhet och här är alla ev basproblem av helt motsatt karaktär d v s det blir för mycket av det goda.
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/10/06 :  09:39:24  Show Profile Send Patrik B a Private Message  Reply
Nu är det tyst hemma hos mig. Där högtalarna förut så stolt tronade vilar nu sedan ett par veckor bara ett par ensamma kabeländar...

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2006/03/26 :  21:19:34  Show Profile Send Patrik B a Private Message  Reply
Vad hände sen då? För jag har väl inte haft tyst hemma det senaste halvåret?


Inte det minsta. Orsaken till att jag sålde mina Jamo Concert 11 var för att jag hade beställt ett par Ino Audio pi60 i lackad finish. Leveranstiden uppskattades till drygt en månad.

Nu var det uppskattningen ganska missvissande. Efter 30 dagar så ledsnade jag på att det var tyst och åkte därför iväg till Täby och köpte mig ett par Ino Audio piP som jag skruvade ihop på en kväll. Uppställda på varsin köksstol spelade sen dessa musik på ett mycket tillfredställande sätt! På många sätt förrutom framförallt djupbas och ljudtryck så var dom bättre än Jamo högtalarna.

Beställningen utav mina pi60 gjordes den 1 september 2005. I mitten utav Januari 2006 så fick jag äntligen hämta ut mina högtalare!!!

Så efter en "snabb" ihopmontering (nattjobb) så spelar nu det ett par Ino Audio pi60 i mitt vardagsrum. Låter det bra? Ja det gör det.

Ett par helt fantastiska högtalare helt enkelt!

(Bilder kommer)

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/03/26 :  21:49:16  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
- Grattis!!!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/03/27 :  14:47:35  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Ser inga bilder....?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2006/03/27 :  22:11:17  Show Profile Send denada a Private Message  Reply
Inte jag heller.... Det är lite vaj på länkningen.....

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2006/03/27 :  22:30:35  Show Profile Send Patrik B a Private Message  Reply
Konstigt, det fungerar hemma och ifrån jobbet. Dessutm har jag dubbelkollat bildlänkarna.

Får kolla mer på detta imorgon...

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2006/05/14 :  11:40:37  Show Profile Send Patrik B a Private Message  Reply
Uppdaterat med nya bilder i sektionerna Systemöversikt och Högtalarna.

(Jag hoppas att bilderna fungerar nu! Säg till om dom inte gör det)

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/05/14 :  13:37:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Jag bytte backslash till frontslash, så gick det bättre. Forumet tyckte tydligen inte om det.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2006/05/14 :  13:50:05  Show Profile Send Patrik B a Private Message  Reply
Tack Zalve! (Jag kopierade länken ifrån adressfältet i Internet Explorer men det blev visst fel ändå (eller kanske just därför?)).

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000