HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Excel/Pretender: Bilder nu i tävlingstråden
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/07/29 :  01:44:03  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Dags för nya hål...


Dessa + en borr gick åt.


Lite finputs återstår...


'Test' med papprör.Så kommer röret iaf att sitta, vad det nu blir för material...
Hålrummet runt röret kan med fördel fyllas med nåt 'kladd' bara avstämningen är gjord
(= inte på ett tag...)



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/07/29 01:51:37
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/07/29 :  02:20:28  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Va kul att det går framåt...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/07/29 :  02:27:16  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
...men nu ä sem slut så farten lär minska lite ;-)
Ska försöka att hålla styrfart iaf, vill ju inte vänta hur länge som helst på att få spela på dom...

Edit "1/8-05":
Sagt & gjort...ledig dag = byggdag...

Tänkte jag skulle börja spela lite, om så 'bara' för att försöka hitta 'hyggligt rätt' portlängd.
Det använda elementet i denna (ca) 10 liters låda - 4 cm portdiameter; blir runt 15-18 cm lämgd på porten enligt mitt rätt enkla program, och enligt Ljudias kalkylator på deras sajt.
Fb ska bli 45-50 hz...om det stämmer.
Tänkte använda "LTS-svepet" för att hitta 'basflåset'.Vet det är simpelt men kan vara nåt att börja med i alla fall i brist på mätning.

Så, idag plockade jag dit ett par tillfälliga sidor samt gjorde hål för kablaget i den ena...så slapp jag göra hål i lådan 'proper' innan det är dags göra slutlig design/placering av kontakter etc.

Från sidan med ena sidoväggen undanvriden


Elementet ditskruvat och lådan 'tät' medelst ditskruvade sidor.Brydde mej inte om att snedsåga dessa...


...utan tog fram restbitarna som blev över vid sågning av stensidorna; dessa kan lådan ställas på när det senare ska börja lyssnas med ditsatt diskant.Blir ju inte så elegant men kommer att fungera för sitt syfte...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/08/02 01:25:23
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/02 :  01:41:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Strålande!!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/08/23 :  15:51:37  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Filterfråga:

Kan någon med kunskap/erfarenhet säga mej "om/att/varför" det skulle vara rimligare att köra aktivt med ett 2-vägsfilter som detta -
http://www.behringer.com/CX2310/index.cfm?lang=ENG
- och rätt av skippa passiv delning.

Kärnan i min undran är ju om ett slikt och ju ganska billigt el-filter är självklart bättre än vad som kan göras passsivt utan att hamna på flera tusen kronor för ett passivt filter (delar + evt konsultation)
Jag har på känn att även fast ett sånt här Behringer kostar "bara" en rund tusing borde det "lätt"??? banka ett passivt i skallen...men har också hört att dessa Behringer är rätt simpla och kanske inte så där 'skitbra'...???

Mitt antagande är att elektrisk delning (med detta CX2310) är bättre, och i synnerhet räknat i prestanda "per utlagd peng"...

Till saken hör att jag ämnar göra lådorna riktigt tunga (för storleken) och Excelmidbasarna är tämligen 'transparenta' (om än inte med spikrak kurva...) och att jag troligen ska köra med något i bandväg för diskanten.
Detta med 'inte spikrak kurva' är ju en sak för sej, kan man tänka sej dela elektriskt och ändå evt använda passiva komponenter för viss uträtning av tex peakar i kurvan ?
Ett 'notch' för midbasens resonanstopp har jag redan btw.



(Jodå - fast lådorna är långt ifrån klara kan jag inte låta bli att lura och fundera på såna trivialiteter som filter tex...)
Har nog en del att göra med att det nyss kom hem ett litet försteg med dubbla pre-outs...känns som det skulle spara MKT tid/arbete/nödvändig konsultation hos mätkunnig mm om jag hoppade direkt på el-delning istället för att ens börja bygga ett passivt...





SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/08/23 15:57:02
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/23 :  16:05:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Det är tveklköst ett smidigt sätt att lösa filterproblemet på. Jag anser dock att man inte kan nå ända fram...

Min hållning är att dessa (Behringer-) prylar för PA/studio är anpassade för högre signaler än vad normalt finns i hemhifin, varför signal/brus blir sämre (ungefär dubbelt så dåligt, eller hälften så bra).
Dessutom saknar man iom detta dylika aktiva filter möjligheten att påverka roll-off'n och introducera sugkretsar anpassade till resp element. Något man fippla med om jag gör passiva filter - om än att det kräver kunskap (såklart).

Min hållning är att delning vid mellanregister/diskant mycket väl kan ske passivt och jag föredrar det faktiskt, medan delning mellan bas/midmellanregister bör ske aktivt.

Det hela skall dock sättas i relation till hur duktig man är på att konstruera passiva filter och vad man har för möjligheter att göra mätningar och tillhörande tolkning av datat.

Hoppas min utläggning hjälper dig i ditt val.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/08/23 :  16:18:08  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Tack EA!

Jo, jag såg att S/N är runt 92 db på nämnda modellen, ganska många gånger 'brusigare' än tex CD-mediet.Min rörstärkare är dock knappast så mkt tystare (även om jag inte hör nåt brus i lyssningsstolen dock...)
Lurar vidare, och håller det för rimligt att vissa justeringar typ sug/notch etc kan göras passivt även om man delar aktivt.
Sånt kan ju läggas till iefterhand, jag har aldrig tänkt sätta ett evt passivt filter i högtalarlådorna i vilket fall.Känns bra mkt öppnare för moddar/ändringar om man har egen 'lådda' för det.


EDIT 20051001:
Har skaffat ett Behringer CX3400 3-vägs stereofilter.
Inväntar några XLR-XLR samt XLR-RCA-kablar så det kan anslutas.
Innan stativarna är klara kommer jag provköra det tillsammans med mina 2-vägsgolvare.Edison 60 för diskanterna och tillsvidare H/K PM620 för midbasarna.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/10/01 12:51:41
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/10/01 :  12:53:50  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Så kör vi vidare lite...inte går det snabbt, men det går framåt iaf...

Tänkt placering av kontakterna:



Kontaktena själva:

Från Biltema, 29.90/paret.

Och en koll på hur det kan komma att se ut:



Så var det utfyllnaden av kaviteterna i Excelbasens ben...så här ser dom ut 'orörda':


Bitumenbiten som skall klämmas dit i vardera benet:


Och så ser det ut monterat...lite oskarp bild, sorry för det (tajt för min minikompakts AF att hitta skärpan i 'mörkret'...


Så skall insidan av björkplysidorna 'Bitumenas':


Klart:


Staget mellan ply-sidan och topp/bottenstaget blev sen rundfasat:







SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/10/01 13:12:02
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2005/10/02 :  13:11:22  Show Profile Send Larsen a Private Message  Reply
Hur har du tänkt lösa tex baffelkompensering med CX3400? Risk det låter tunnt annars. Eller tänker du ha även passiva komponenter i kombination med det aktiva filtret för att lösa detta?

Skiffer är rätt fint att jobba med. Blir snyggt det där.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/10/02 :  18:00:21  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
KAN bli snyggt om jag tar det 'lugnt å fint. ;-)
Är inte nån habil träsnidare precis, och klent ställt med verktyg är det, men det ska la gå att få till nåt..

Exakt hur baffelkomp etc ska implementeras vet jag faktiskt inte, men nog kan det bli en eller annan passiv komponent i slutändan...

5"'aren behöver ju också notch för att få bort resonanstoppen vid ca 8-9 khz, men det ska lyssnas både med och utan den...då jag tänkt dela rätt lågt borde 24db/oktav ge rätt låg nivå så högt upp i frekevens.
Jag antar dock att notchen behövs ändå.

Om det blir tunt utan baffelkomp visar det sej nog tydligt(!)(???).
Hur långt upp i frekvens jag kan köra subben kan ju ha viss betydelse för hur det artar sej i den saken.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/10/06 :  19:04:30  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Detta har varit i träda sen ungefär när jag skrev i tråden senast, shame on me...men nu är det så smått igång igen!

Köpte Behringern, fick inte den att funka och tappade gnistan - å så var plöstligt garantitiden slut, shit ;-(
Så det blir så långt jag kan skåda fråga om passivt filter.

Dagens status:
Har klämt i pluggar för inpassning av björksidorna, samt pluggat lite i fronten för inpassning av baffeln (vilken är på gång från Silvans såg inom kort)

Tanken är att limma sidorna mot stommen med dämplim, samt göra likadant med baffeln mot fronten (kanske har skrivit det redan?)

Har inte släppt tanken att diskanten ska vara en bandare, vilken är ännu en öppen fråga...


Som synts i tråden var jag inne på NEO3-planardiskanter...upptäckte nu efter lite googlerier att en version av dem sitter i ML Mosaic...
http://www.fr.martinlogan.com/display_speaker/mosaic.html

Antagligen en moddad specialversion(?) ...hursom är ju dessa diskanter *ganska* billiga.

Hade ett par beggade NEO3, men den ena förolyckades så det lutar åt att bli hemtagning av ett nytt par (den NEO3:a som överlevde sitter ovanpå min köksradio som upphottare av ljudet)



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2008/10/06 23:11:43
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2008/10/10 :  13:12:45  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Vilket tålamod du har! Klart impad, ska bli kul och se dem färdiga.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/10/10 :  22:43:59  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
bearwik:
Tja...vart bara så trött på att jobba med dom pga jag inte kan snickra hemma i lägenheten, och jag kan inte ha alla prylar utspridda hos farsan i hans hobbyrum heller långa tider...får inte plats för alla hans modellplan mm etc.
Förra sommaren va de MC-kort som tog tid å energi.Denna sommaren va ja helt enkelt bara oispirerad

Men tar lite sakta tag nu, är liksom sugen på att äntligen nån gång få höra "eländena" spela, hehe.
Hämtade tillsågade frontstycken till bafflarna nyss.
Ska göra hål och lite annat *snarast*.



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2008/10/10 22:46:27
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2008/10/12 :  21:42:37  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Jag förstår dina problem, det enda stället fixa och snickra på är en piskbalkong för min del, sen är ju motorcyklar också väldigt roliga

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/10/13 :  17:23:06  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Vad heter Excel miden? Har du kikat på founteks band diskanter?

rolig ide med tälgsten förresten...
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/10/13 :  20:24:20  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Borde väl vara denna "Vintage"... http://www.seas.no/images/stories/vintage/pdfdataheet/e0008_w14cy001.pdf

Ett par såna där fina mid:ar skulle passa som en smäck i en deluxe-variant av mina Facette...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/10/14 :  12:07:22  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
That´s The One, Magils!

Asto: jag har spanat på massor av "bandare" men de flesta som verkar "mkt bra" är också lite för kostsamma för min budget...dock har jag inte i minnet vad just Fountek kostar.
Har ännu inte lagt BG NEO3 ur hågen, men av det som skrives härefter i denna post framgår att det mkt väl kan bli så att jag låter SS 9300 bli den slutgiltiga "skrikan".Orkar jag gör jag en testbaffel för den NEO3:a jag har i min ägo, går ju som du vet hyggligt väl köra lite monolyssning (iaf om man är tvingad till det...)

-------

Kan förtälja att jag igår kväll håltog, pluggade och lite provisoriskt "slängde dit" ett par bafflar, samt fixade fast sidostyckena med några tvingar med lite tätningslister emellan för säkerhets skull.
Sålunda kunde jag göra en lite lagom spännande nattalyssning ínnan det sent omsider var dags att sova...

Hann bara koppla in ena, så jag körde monoläge på förförstärkaren.

Spelade genom filtret jag har till mina golvare (plockade över diskanterna, Scan Speak 2905/9300, från dem) så inte kan det sägas vara sådär enormt korrekt.
Driver basarna med en gammal Pioneerrecevier och diskanterna med Edison 60:an.
Därmed går det perfekt att anpassa diskantnivån medelst Edisons volykontroll, och nog var det KUL denna första testlyss!

Integrationen kan bli bättre (förväntat) men det var i övrigt en MKT angenäm upplevelse.
Körde Jackson Browne Live Acoustic Vol II* och en Diana Krallplatta rakt igenom innan jag blev allför trött, hehe.
En kort Lofgren Acoustic Live imorse samt några spår på en high Fidelity test-CD kunde spelas på mer normal volým (= högre) än inatt...var inte dumt alls!

Nu är jag MYCKET sugen på färdigställande av detta extremt långsamt utförda projekt...


Underbart, men nu är det ju inte mer än avsmakat utan några ordentliga mätning/beräkningar gjorda**, skall bli roligt att jobba till det så sakteliga...


Måste få till lite bilder osså...känns trist bara skriva utan att visa nåt


*
Denna är lika bra om inte bättre ljudmässigt än tex Lofgren Acoustic Live, MEN låtarna är avsevärt mer låg-tempo....men som sagt den låter helt fantastiskt och Jackson Brownes röst är inte dum!
Däremot spelar han sin akustiska gitarr med en ngt enklare "fingefärdighet/virtuositet" än herr Lofgren.
Sen är låtarna långt bättre, om än lite 'slöa' i arrangemangen.
Denna plattan tillhör de som SKA spelas för bedömning om jag får bestämma, och hemma får jag ju det

**
Har ju petat i en basport som på ett ungefär stämmer med lådans volym och elementets uppgivna data, men där kan det ju göras en del för att det ska bli riktigt bra.
De program jag haft att beräkna lådan med har gett "optimerand volym" som runt 7 liter.
Denna är aningen över 10 liter, vad det nu kan innebära i praktiken (bättre/sämre/djupare/slöare/"snabbare", ___??? i basen, det får visa sej...)


mvh

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2008/10/14 16:07:57
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/10/14 :  14:44:41  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
dock har jag inte i minnet vad just Fountek kostar.



Här finns lite priser...
http://www.bmm-electronics.com/brands.asp?ID2=91
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/10/14 :  15:02:32  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Asto:
(tack)

Uj, det var ju inte helt usla priser (fattar som att pris inom parentes är inkl. moms men + frakt)
Hänger bara på fraktkostnaden isåfall, om man skall bli riktigt sugen...


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/10/14 :  15:07:09  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
http://bildarkiv.hififorum.nu/edison/IMG_8394%20kopia.JPG

Glöm inte att fylla igen dessa, då de annars fungerar som basreflex-portar!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/10/14 :  16:01:27  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Tack EA.

Har likadana terminaler på mina "Cyburgs Needle" och de är täppta.
Lätt att missa - det hade jag gjort om jag inte blivit påmind när jag höll på med dem.

(Undrar hur mkt turbulens/blåsljud etc det skulle bli i så små rör, hehe...)


Edit: stavfel

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2008/10/14 16:03:16
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/10/14 :  16:10:50  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Bra!

Dom ställer till problem och det är lättast att se om man gör en nogran impedansmätning...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/10/14 :  17:57:35  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Uj, det var ju inte helt usla priser (fattar som att pris inom parentes är inkl. moms men + frakt)
Hänger bara på fraktkostnaden isåfall, om man skall bli riktigt sugen...


Klicka dig vidare i varukorgen så får du fram frakten också, det är inte så farliga priser tror jag. Är lite sugen jag med till något framtida bygge, hojta till om det blir beställning så hänger jag kanske på
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/10/14 :  19:41:12  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
asto:
Japp, blir det köpa av från detta stället hörs vi först.



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/11/19 :  23:49:29  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Långsamt var ordet...

Sidorna utgörs som det var tänkt av 2 björkplywoodplattor, 7 mm + 9 mm = 16 mm. per sida alltså.

Dessa är ihoplimmade till den ena lådan, medan den andra ännu bara har en "halv" platta per sida (blir lite 'skaller''fladder' när man spelar annat än 'lågt'
Jag petade iaf ihop även den andra lådan helt provisoriskt med några skruvar/tätlister några dagar efter förra gången jag skrev, så det är aningen osymmetriskt just nu, men jag har iaf kunnat spela i stereo sedan en månad.

Fram till igår körde jag Edison 60 = diskanterna, och den gamla receivern till basarna, alt genom det passiva "golvarfiltret" jag redan hade.Ungefär 1800 hz delning.

Spelar riktigt trevligt (MKT bekvämt ha möjlighet justera hela diskantregistret (= allt ovan delningsfrekvensen) medelst Edisons volym, men kunde till slut (= igår) inte låta bli att testa att köra med enbart Edison 60:an för drivning av båda elementparen.

Den orkar alldeles utmärkt (trots en uppskattad känslighet på runt 84-85 db) klara mer nivå än jag behöver.Skönt...
Men helt klart är diskanten nu för stark, så lite mer dämpning måste till i filtret om jag skall kunna köra med bara en stärkare annat än som nu på prov...

Basrören verkar vara hyggligt nära 'korrekt'; rent subjektivt inte nån nämnvärd baspuckel, heller inte påfallande tunn basklang.Känns som nära OK iaf.
Excelbasen tycks vara kapabel till en del bara den inte blir överröstad av övre registren.
Det låter fritt från störande blåsljud och det finns "flås" i portarna bara musiken innehåller någorlunda basnivå i de nedersta register som element + låda kan spela i.

Har ställt lådorna på ett par utrangerade ca 25 liters högtalarlådor, med en 10-15 kg tung betongplatta mellan projekthögtalaren och "stativlådorna", med mjuka fötter mellan högtalare och betongplattor.
Placeringen är drygt 2 meter mellan de invinklade högtalarna och drygt 2,5 meter till lyssningplatsen, med någon meter bort till väggen bakom högtalarna.Ena sidoväggen nära högtalaren till höger, medan vänster spelar med 1 meter till vägg (dock en tvärställd bokhylla nära den, dämpad med en kudde mellan högt/hylla.

Min upplevelse av detta uppställ så här långt:


Ett MKT bra släpp om bara mixen är sån, dvs vissa plattor spelar "höger-vänster" rätt påtagligt, medan andra spelar så att man inte upplever att lådorna låter alls; allt ljud spelar i utrymmet emellan och bortom dem, med olika bredd och djup alltefter hur plattan är gjord.

Inte alls perfekt (givetvis!) men nu vet jag i alla fall att det finns en potential, som också är åt ett trevligare håll än jag vågade tro förut...och det är jag inget annat än skitglad för, hehe...det har ju förlupit en "hel del" tid om inte annat som jag klurat och spekulerat över både hur jag vill utforma det hela, och vad jag skulle våga vänta mej har väl inte stått helt klart om man så säger...

En sak har jag inte alls fått till dock:
Kompisens Coldplayplatta (Viva la Vida) och den rockiga halvan av Foo Fighters Dubbel-CD "In your Honor", dessa låter nästan skit och det känns inge bra...

Detta alltmedan andra som tex "Stiff upper lip"-CDn och ett par Dream Theater-alster och närmast all jazz jag kört igenom dem låter verkligt bra (nåja)...är det kanske något register som spökar eller har de 2 förstnämnda plattorna så dåligt ljud som jag antyder(???) (= platt, mkt mellanregisterdominerat, hårt, odistinkt) (musiken är ju inget fel på bara ljudet)

---------------------------

Återkommer när jag tror mej ha nåt att orda om




SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2008/11/20 00:10:46
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000