HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Damm, döda spindlar och ultralåg WAF!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2008/09/16 :  23:36:27  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tänkte dela med mig lite bilder på och tankar kring mitt nya/blivande hifirum. Det handlar om ett vinterbonat uthus med den blygsamma golvytan 3,10 x 3,80m (~ 12m2) och snedtak.
Inga oceaner av utrymme direkt, men det är ett utrymme där jag kan möblera och akustikreglera utan några som helst estetiska krav.
Eftersom jag började flytta in saker för ett tar timmar sedan har jag inte hunnit få in mer mer än det absolut nödvändigaste än, vilket dock visade sig räcka för att bevisa att det finns potential.

På första bilden ser vi soffan (med ett gäng äggkartonger uppställda mest på skoj):



Snedtak borde väl vara gynnsamt mot stående vågor?



Ett litet bord med CD-spelare och slutsteg (ZV9), försteget är inte på plats ännu:



Kvällens tittarfråga: Hur många femtontummare ryms i ett rum på knappt tolv kvadrat? Empiriska studier visar på minst fyra, förutsatt att man låter bli att montera dem i lådor...:



Som sagt; inga lådor:




Det var det jag har att bjuda på i bildväg än så långe, kom ihåg att hela idén med att nyttja lokalen som ljudrum är helt färsk och jag har alltså inte hunnit göra nånting mer än att bära ut alla musikinstrument som huserade där tidigare samt ställa in de prylar som syns på bilderna.
Högtalarna är inte färdiga och delningsfiltren är lånade från ett tidigare bygge, det ska göras mycket där och jag kommer troligtvis att gå över till aktiv delning. Det är för övrigt inte alls säkert att det blir dipoler i fortsättningen heller, rummet borde vara på tok för litet även om jag tyckte det funkade överraskande bra när jag provspelade lite ikväll.

Det roligaste bli nog att köra igång med att bygga absorbenter och diffusorer, det föreligger som sagt inga estetiska krav (waf, waf!)så vi kan förvänta oss en och annan fuling...
Snål är jag också så det blir till att bygga av det jag har, dvs gamla skumgummimadrasser och 12mm spånskiva.




"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2008/11/16 22:15:53

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/09/17 :  07:21:42  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Det roligaste bli nog att köra igång med att bygga absorbenter och diffusorer, det föreligger som sagt inga estetiska krav (waf, waf!)så vi kan förvänta oss en och annan fuling...
Snål är jag också så det blir till att bygga av det jag har, dvs gamla skumgummimadrasser och 12mm spånskiva.


Det här skall bli skoj att följa!

Här skulle du ju kunna bygga ett 4 vägs hornsystem. Alla hornen är utanför huset, bara mynningarna kikar in genom väggen!

Du spar massor av golvyta, och din Zen v9 behöver inte jobba så hårt.

Johannes.
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2008/09/17 :  07:48:59  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Borde inte akustikreglering på rätt sätt kompensera för det lilla rummet om du vill köra dipoler ?

Kul att följa ett bygga på liten yta, funderar själv på att slå upp en friggebo för något liknande rum :)

Mvh
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/09/17 :  08:24:50  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Härligt med så här spontana byggen!

Satsa på BAD! Dämpar och diffuserar mycket "snällare mot öronen" än
en vanlig akustikskiva eller skumgummi. Det blev ett mäktigt
stereoperspektiv hemma hos Andrén efter att vi ställt dit tre st
105*60 cm som var 21 cm djupa.

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2008/09/17 :  18:29:46  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
4 vägs hornsystem

quote:
Du spar massor av golvyta


Förvisso, men min lilla bil blir nog besviken om dess parkeringsplats plötsligt är full av horn!

quote:
Borde inte akustikreglering på rätt sätt kompensera för det lilla rummet om du vill köra dipoler ?


Det är min tanke också, bara jag skrivit klart det här inlägget ska jag ut och börja snickra. Först ut på plan är hörnen bakom högtalarna.
Framledes ska jag testa aktiva basabsorbenter, jag har ett gäng baselement och chipslutsteg som ligger och skräpar så det handlar inte om några stora investeringar som måste till.

quote:
funderar själv på att slå upp en friggebo för något liknande rum


Dagens friggebodar får väl vara 15m2, det är ju närmast rymligt jämfört med den här holken!

quote:
BAD!


Såg termen för första gången häromdagen, ska läsa in mig lite på principen bara jag får tid.


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/09/17 :  18:33:22  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
kommer få ett ungefär lika litet rum snart till musikrum med, så jag följer tråden med spänning.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2008/09/17 :  21:47:08  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
kommer få ett ungefär lika litet rum snart till musikrum med, så jag följer tråden med spänning.


Välkommen in i gänget


Resultatet av kvällens arbete: Två triangelformade konstruktioner av spånskiva och skumgummi som ska fästas i hörnen bakom högtalarna.
Tycker mig höra att basen blev tydligare och faktiskt kraftigare när jag ställde dem på plats. Dessutom har äggkartongerna fått flytta upp i taket, oklart om de gör någon reell nytta där.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/09/17 :  22:38:12  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
jag själv kommer ställa bokhyllor, vinylförvaringsmöbler samt hifihylla på frontväggen så hela väggen blir täckt. lyssningssidan blir 2 fotöljer med ett sideboard ovenför fotöljerna dacronskivor. Har inte löst sidväggarna ännu...hur låter det?


.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2008/09/17 22:39:14
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2008/09/17 :  22:54:30  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Låter sunt såvitt jag kan förstå.

Min Att göra-lista för morgondagen: Borra ett gäng hål i spånskivemonstren jag fixade till idag (inspirerad av det jag läst om BAD-paneler) samt montera dem ordentligt i hörnen med vinkeljärn.
Därefter blir det till att börja fundera på vad som ska sitta bakom högtalarna, på sidoväggarna samt bakom huvudet. Någon form av paneler som gärna får bidra med både absorption och diffusion.
Förutom snål är jag lat också, så tanken på att sätta igång och borra riktiga BAD:ar lockar inte nämnvärt...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2008/09/18 :  21:55:56  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
En bild på en av tingestarna som jag byggt och monterat i hörnen bakom högtalarna; spånskiva med packat skumgummi bakom samt ett tunt lager skumgummi + trasmatta framför. Vet inte exakt vilken nytta de gör, men magkänslan säger att det borde vara bättre än ett helt obehandlat hörn:



Har börjat bygga ett par diffusorer som ska sitta på väggen bakom högtalarna, in mot mitten. Bilden säger inte så mycket om hur det kommer att se ut:



Passade på att smälla upp ett par simpla hyllor i hörnen bredvid soffan också, kan knappast skada:


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/09/19 :  07:18:46  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Om du har nyårssmällare över kan du göra en mr Bean med en hink färg i lämplig kulör
Skämt å sido,visst är det kul med ett eget rum för prylarna.
Här hemma förbättrades familjelivet med 100% när jag flyttade in anläggning och elverkstad upp på garage vinden.
Kul med akustik förbättringar som inte kostar 5 siffrigt.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2008/09/19 07:21:09
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2008/09/19 :  10:37:04  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Hoktuna: Jo, tanken slog mig att jag kanske skulle ha målat innan jag började flytta in grejor, men det skulle innebära ett väldigt underarbete då personen som en gång i tiden gjorde i ordning det här uthuset inte lade ner särskilt mycket tid på att få det snyggt. Det är glipor på ett par cm mellan en del väggskivor och på ett par ställen fattas det decimeterbreda bitar:)
Jag tror det var tänkt som vinterförvaring för ett par motorcyklar.

Håller med om att det är underbart med ett helt eget utrymme! Jag hade visserligen inte gråtit om det varit dubbla eller tredubbla golvytan, men ändå. Det är fantastiskt att kunna göra en på millimetern symmetrisk högtalaruppställning, något som är totalt omöjligt inne i vardagsrummet. Jag har förstås en anläggning där också, men den prioriteras på samma sätt.

Vad det gäller pengar så har jag lagt ut uppskattningsvis 200:- på lim, skruv och diverse beslag. Spånskivorna ingick i husköpet, skumgummibitarna är gamla madrasser och emballage från en soffa som jag räddade när de var på väg till tippen och de uttjänta trasmattorna fick jag av min gamla mor.
Var runt på ett par byggvaruhus igår och förhörde mig om akustiktakplattor, tyvärr var fanns det ingen på plats nånstans som kunde ge mig klara besked om priser men jag återkommer med den biten senare.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/09/19 :  10:47:15  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
eget rum är riktigt kul. Ideerna flödar och man kan bara stänga rummet när man tröttnat för dagen (städningen efter diverse projekt kan alltid vänta). Har också fått tips på akustiktak men det kan vara lite jobbigt i hyreslägenhet ;)

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2008/09/19 :  10:47:26  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Kul att se hur du förbereder inför mitt besök:)
Blir mer och mer sugen att komma, lite avis är man ju

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2008/09/19 :  11:15:17  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Hej!
Sätt billigt tyg på väggarna ala Ernst. Bara till att dra ned när man är trött på mönstret.
MVH
Per

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2008/09/19 :  13:18:15  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
man kan bara stänga rummet när man tröttnat för dagen (städningen efter diverse projekt kan alltid vänta)


En stor fördel!!!

quote:
Kul att se hur du förbereder inför mitt besök:)


Bara att ramla in!

quote:
tyg på väggarna


Jag funderar på det om jag hittar nåt passande. Det skulle i alla fall ha varit ett draperi framför mina DIY-diffusorer, de är så fula att de skär i ögonen...




"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/09/19 :  21:28:31  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Akustikplattor kan jag nog fixa nån bunt.
Vad vill du ha för tjocklek?
25mm eller 40mm

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2008/09/19 :  22:14:22  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Hoktuna: Allt är av intresse, men ju tjockare desto bättre antar jag!
Skicka mig ett PM så gör vi affärer.

Är för övrigt på jobbet nu och här blir jag i princip över hela helgen så det blir troligtvis inga nya bilder förrän till veckan.
Igår kväll när jag hade gott om tid att pyssla i uthuset började jag plötsligt känna mig ganska krasslig så det blev inte så mycket gjort som jag ville, det enda nämnvärda var att jag kom en bit längre med de vägghängda diffusorerna. Grymt fula saker för övrigt, så det är ju tur att man befinner sig långt från "WAF-regulated space..."

Lite om högtalarna så som de ter sig i dagsläget:

120x48cm bafflar av 2x16mm MDF med korta assymetriska vingar bakom baselementen. Bestyckningen är Rila BW1521 och Fostex FE167E.
Delningsfiltren är lånade från ett helt annat bygge och ser ut som följer:

40uF + 7,5 ohm i serie med bredbandarna.
4,5mH i serie med de övre basarna.
~25mH i serie med de undre basarna.

Alla värden är med all sannolikhet långt ifrån optimala, jag tog som sagt det jag hade liggande med inställningen att vad som helst borde vara bättre än att köra med helt "öppna spjäll". Faktiskt låter det inte så tokigt heller, men jag ska definitivt gå över till aktiv delning framöver.
Tanken är att jag även då ska köra med en 2,5-vägslösning där ena basen spelar från djupbas upp till ett par hundra Hz där bredbandaren tar över medan den andra basen bara fyller upp djupbasen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/09/20 :  08:59:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Innan du gör alltför mycket så tycker jag du ska utvärdera BAD-paneler. De är det effektivaste akustikmedel jag har stött på. Gör du t.ex åtta stycken och borrar dom ovanpå varandra blir det rätt görbart. Det är värt besväret med råge! I basen ska du köra aktiv absorbtion tycker jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2008/09/20 :  09:58:50  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, nån gång när jag har lite för mycket fritid ska jag väl sätta igång och borra bad:ar men jag längtar inte. Ska hålla ögonen öppna efter gratis material så länge.
De aktiva basarbsorbenterna ser jag fram emot att börja med inom en nära framtid.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/09/20 :  19:41:34  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Apropå badar så har min bror en bormaskin som gör fyrkantiga hål!
Den är till för tapphål.
Kanske skulle bli den optimala baden

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/09/20 :  22:54:01  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jo det är sant, men det kan bli problem att få den att hålla ihop.

Klarar den att borra 15 skivor på en gång
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/09/20 :  22:55:56  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
quote:
vägghängda diffusorerna. Grymt fula saker för övrigt

Kan det bli värre?

Innan vi fick (Bernt gjorde) våra BAD-paneler hade vi några slags fiberplattor stående bakom högtalarna. Det var meningen de skulle göra något för ljudet, men när Pac kom hem med 1 enda panel och ställde upp bakom 1 högtalare blev det en enorm skillnad! Det var ju bara fånigt att förfula lyssningsrummet (fd. vardagsrum) med gula fiberskivor. Den skillnaden de gjorde på ljudet var ju marginell och försumbar.
Nu har vi 4 stycken paneler, fyllda med fiberplattorna, så till någon nytta kom de ju.
Och man kan ju borra nåra hål om dagen, då känns det nog inte så tröstlöst.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2008/09/21 :  11:02:37  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Kan det bli värre?


Nej, det är sant! Rur att man inte är så estetiskt lagd

På lång sikt har jag en tanke om att snygga till lite i uthuset också, det ser ju faktiskt riktigt tråkigt ut med plywoodgolv och spånskiveväggar. Innan dess har jag dock viktigare saker att göra som att till exempel bygga en ny dörr eller täta den gamla så att inte allting fryser sönder till vintern.

Apropå att få saker gjorda så lär det inte hända nåt mer på några dagar nu eftersom jag gått och blivit sjuk....

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2008/09/21 :  20:11:48  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Piggnade till lite från febern under eftermiddagen så jag gick ut och hängde upp mina hembyggda diffusorer bakom högtalarna.
Ljudförändringen var mindre än väntat, nånstans i bakhuvudet har jag nåt minne av att man ska vara försiktig med vad man hänger upp bakom dipoler. Nåja, de får hänga där de hänger sålänge till dess jag fixat bad-paneler (vilket jag kanske börjar med kommande helg).

Ska förresten till Ikea om några dagar, ska kolla lite om det finns nåt roligt till hifistugan där. I väntan på en eventuell framtida måling/tapetsering skulle man kanske kunna hänga lite snygga tyger på vägarna, trots att jag tjatat om att det inte föreligger några estetiska krav så skulle det faktiskt vara värt en slant att slippa ha bara spånskiva med mosade spindlar på omkring sig...

Angående målning eller tapetsering så kikade jag lite närmare på vägarna idag och jag tror att de värsta glappen går att lösa med lister längs golv och tak, det får väl bli till sommaren eller nåt.

Vet inte om det är febern som stigit mig åt huvudet, men jag funderar faktiskt på att bygga om högtalarna också.
När jag slängde ihop de nuvarande bafflarna var tanken att de skulle stå i ett annat uthus med helt andra mått, därför gjorde jag dem så smala som möjligt.
Där de står nu finns det gott om plats för bredare bafflar, så en variant vore att göra nya bafflar i samma stil fast ett par decimeter bredare.
En annan idé är att bygga H-bafflar med ett baselement i varje och ställa platta bafflar med bas + bredbandare ovanpå. Tredje tänkbara varianten är W-bafflar med två basar i varje och bredbandare + midbas ovanpå.
En fjärde (och lite mer udda) tanke är att byta bredbandarna mot mina Electro-Voice RH90-horn med baselement ovan och under.
Dock ganska långsökt eftersom jag har horn med inga drivers och de jag sett som kan leverera rätt frekvensområde kostar seriösa pengar.
Om nån har ett par 1,4" drivers som spelar ner till 500Hz att skänka så låt mig veta

Innan jag gör nånting alls med högtalarna så ska jag ge dem en ordentlig omgång med 18Hz testton på repeat så att de får mjuka upp sig ordentligt.

Edit: Sen sist jag skrev har jag gjort följande:

* Handlat hem grejor till två aktiva basabsorbenter. Elektroniken blir seriös från början medan själva lådorna blir ihopslängda av 30cm papprör med Gamma 8-tummare bara för att "proofa konceptet".
Ser jag resultat så blir det bättre baselement och stadigare lådor framledes, jag bygger som vanligt att det jag kan skrapa ihop gratis först.

* Skurit till ett antal trekantiga bitar av en gammal madrass och staplat dessa bakom högtalarna en bit från väggen. Gjorde faktiskt en klart märkbar nytta, en peak vid runt 100Hz som jag tidigare märkte av tydligt är nu rejält dämpad. Precis som med de andra ihopslängda akustikprylarna är detta inget som ska bli varaktigt utan jag provar runt lite på skoj så att jag får en uppfattning om vad som gör nytta och inte.

Angående själva uthusets beskaffenhet så ska jag och farsgubben ta itu med den grymt otäta dörren kommande helg. Vad det gäller väggarna funderar jag på att smeta upp glasfiberväv och sedan måla, det är i alla fall en av flera idéer som jag har i åtanke den dag det är dags. Pris och arbetsinsats är två mycket avgörande faktorer...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2008/09/23 19:55:31
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2008/09/25 :  19:59:31  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Nytt sen igår:

Hittade en jättetrave 3mm plywood uppkapad i bitar om 30x30cm.
Kom på att fyra sådana skulle kunna fogas ihop till en BAD, men när jag skulle börja märka upp hålen fick jag inte fram det där excelarket så jag surnade ur och i ett ryck av "kan själv-anda" hittade jag på ett eget slumpmässigt hålmönster med 20mm matris och 11mm hål. (Tror för övrigt inte att det är nåt magiskt inblandad i BAD-mönstret).

Borrade 16 bitar samtidigt, tillräckligt för 4 paneler på 60x60cm alltså och det finns enormt mycket plywood kvar.
Återstår bara att hitta nåt gratismaterial att bygga ramarna av, närmast till hands är att strimla upp en bit 10mm spånskiva även om jag skulle önska att jag hittade nåt snyggare.

Blev en tripp till Ikea i tjänsten idag och där brlev det ett par meter tyg som ska täcka de blivande panelerna (märker ni att estetiken har börjat smyga sig på...?:) och på Coop Bygg i närheten inhandlades 50 meter glasfiberväv och 5l lim till väggarna. Efter moget övervägande och en noggran koll på hur mycket plats det fanns i minibussen slank det med en förpackning med 10st 1200x550x95mm Isoverskivor också, några kommer att gå åt till att isolera dörren mot kylan men resten blir det akustikbyggen av.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000