HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Jocke akustikreglerar - Klar - nya bilder sida 2!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/05/23 :  00:58:58  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Jaha - då var det dags för en liten bildserie igen.

Om ni har följt mina trådar innan, så har ni säkert sett att det står lite olika isolerplattor lutade mot väggarna i mitt vardagsrum...



och



annu mer:



Jag har under några veckor (månader?) exprimenterat med sk markisoleringsplattor, för att få bukt med mina akustikproblem. Dessa problem yttrar sig mest genom en basförstärkning och stående vågor vid höga ljudtryck.

Plattorna kan köpas på vilket byggvaruhus som helst, de finns i lite olika tjocklekar, jag har valt 5 cm och 7 cm. Övriga mått är 120 cm X 60 cm.

Plattorna ser ut så här:



Tanken med dessa plattor har främst varit att dämpa väggen bakom stereon samt kortväggen till vänster av stereon. På andra sidan (till höger) så är det inga problem efter som det är relativt långt till väggen. Stereon står alltså förskjuten till vänster i rummet och jag spelar på "tvären" så att säga.

Nåväl nu har jag hunnit testa lite olika placeringar och beslutat mig för att göra installationen permanent. Plattorna kommer att skruvas fast i väggen, med reglar som distanser, de kommer även att kläs med ett neutralt tyg. Hoppas ni orkar följa med hela vägen - många bilder blir det

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2005/01/10 22:31:23

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/05/23 :  01:32:51  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Började med att plocka undan min anläggning, hade ju även Pär Engelholms högtalare på besök så även dom blev förpassade till andra delen av vardagsrummet - tycker dom ser lite ledsna ut där dom står, men dom får snart vara med igen







Så nu är det bara att sätta igång...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/05/23 :  01:39:51  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Jag passade lägligt på att bjuda över min Mor och hennes sambo på middag igår Fredag - han jobbar som möbelsnickare Fyra händer är ju bättre än två...

Vi började med att åka iväg till brädgården och inhandla ett gäng reglar i storleken 45 mm X 70 mm, samt en påse långa träskruv. Jag har det så fördelaktigt att det är brädväggar i hela huset, jag kan därför skruva direkt i väggen utan plugg



en borrmaskin fick agera skruvdragare då batteriet givit upp i min sladdlösa..



Snart dags att skruva lite...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/05/23 :  01:51:43  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
...Här har vi fått upp lite reglar, detta är på bakväggen och här sätter jag tre stycken liggande 5 cm plattor. Det blir alltså 3.6 meter dämpvägg som är 60 cm hög.





Vi stötte på lite problem då min kontakt sitter lite ivägen, vi löser detta genom att lägga regeln runt istället.

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/05/23 :  02:01:07  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Här går det undan, blir lätt att man glömmer ta bilder när man håller på. Hela regelverket till första väggen är klar och vi fortsätter med sidoväggen. Även här kommer jag använda mig utan tre stycken skivor - men här är dom 7 cm och placeras istället stående - det ger alltså en dämpvägg på 180 cm X 120 cm.





Det gäller att få det rakt





Dom nedre reglarna skruvas bara löst för tillfället, vi kommer sedan att ta loss dessa för att sedan fästa tyget på insidan av dessa reglar. På så sätt så ökas hållbarheten eftersom tyget dessutom skruvas fast mot väggen - detta är bra när det sedan ska sträckas runt skivorna och fästas på toppen och på sidorna.

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/05/23 :  02:10:13  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Här har vi tagit bort de nedre reglarna på bakväggen och börjat montera tyget, detta görs med hjälp av en vanlig häftpistol. Det var lite trixigt att få till tyget vid väggkontakten - men det blev rätt bra till slut





Min sambo/flickvän Maria jobbar på med häftpistolen - detta betyder att vi nu har sex händer!
Vi har dessutom kommit över på sidoväggen, förfarandet är likadant här..





Medan Maria håller på med detta, så håller jag och Jan-Peder (Morsans sambo) på med bakväggen...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2004/05/23 20:35:49
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/05/23 :  02:12:58  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Kul bilreportage. Skall bli kul att följa... Läckra prylar har du dessutom...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/05/23 :  02:17:06  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Vi skruvar upp markskivorna med vanliga (långa) träskruv med stora brickor - skivorna är mjuka, så det är bara att skruva in skruvskallarna en bit - så döljs allt under tyget.





Utsågning av hål till väggkontakt..







Så nu är det dags att fästa tyget över och på sidorna, samt klippa bort överflödigt tyg...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/05/23 :  02:19:12  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Tack för det Pesa!
Det roliga är att det verkligen funkar

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/05/23 :  02:29:44  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Det gäller att sträcka ut tyget ordentligt så det inte blir veck eller fula rynkor.





Även här sätts tyget fast med häftpistol, jag kommer att klä ovansidan och sidopartierna med vita trästycken (beställda av möbelsnickarn ), så häftklamrarna kommer inte att synas när det blir helt färdigt. När allt är fasthäftat så får Maria klippa till!



Blev ju en del tyg över - vad göra?
Mannekänga så klart





Snart bara en vägg kvar...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/05/23 :  02:36:10  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Nja - vi har den där kontakten kvar...
Ibland är det skönt att någon måste hålla i kameran oxå





Medan detta pågår, fixar Maria slutfinnishen på sidorna!



Även hon ser lite bekymmrad ut:



Men det löste sig till slut..



Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/05/23 :  02:41:01  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Och då är det bara att göra samma sak på andra väggen..

Jag visar mig - kanske inte från min bästa sida .. men ändå



På med tyget..









Nästan klart - bara de vita träavsluten saknas, dessa kommer på plats om ett par veckor..

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/05/23 :  02:59:56  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
I väntan på att träbitarna skall dyka upp, så skall jag återställa rummet så jag kan lyssna lite igen..

Under byggets gång så tittade Pär E förbi och hämtade sina Klero igen, detta betyder att mina Dynaudio hoppade av lycka och fick inta sin ordinarie plats igen...

Min bänk är inte riktigt färdig än, den håller på att putsas och träet är nyslipat och inoljat - men jag visar hur rummet ser ut nu i semimöblerat skick.. Sommargardinerna kom även på plats innan möbleringen ägde rum..





Jag tycker att det blev ganska okej - i alla fall om man jämför med lösa plattor mot väggen..

Jag kommer lägga in en bild när allt är helt färdigt - både vägg och bänk.

Och nu till det roliga...
Akustikregleringen funkar verkligen, de dämpar lite mindre nu än när skivorna stod nakna lutade mot väggen - men det ser jag bara som positivt då det nästan var basfattigt då. Musiken känns mer närvarande, bättre kontur och snabbare och fastare bas - den förändringen avspeglas även i övriga register.

Nu spelar det musik - så jag nästan fundera på att behålla mina högtalare - i alla fall ett tag till

Vad kostar då detta

Markplattorna säljs i paket om fyra eller tre stycken (beroende på tjocklek). Jag tror dom kostar runt 150-160 Kr per paket alltså ca 300-400 Kr totalt för skivorna, reglarna kostade 150-200 kr, skruv och brickor 250 Kr Totalt har jag alltså lagt ner 700-800 Kr och en eftermiddags jobb - ganska prisvärd investering tycker jag

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/05/23 :  03:34:06  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
sedär ja.. det blev ju riktigt tjuigt!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/05/23 :  09:04:04  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message  Reply
Det blev riktigt fint och helst med den delen bakom din utrustning. Smälter in fint och antar att det även förbättrar akustiken en del vettigt, en ok kompromiss =)

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/05/24 :  00:58:12  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Fint!
Vem sade att det är svårt och fult och dyrt att hjälpa upp akustiken??
Väldigt tjusigt må jag säga!
/esl

Edit: Stfvelnise hadde varrit frame.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2007/02/04 21:35:31
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2004/05/24 :  09:50:12  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Urläcker bygge med stor WAF. Grattis.

Om du sedan behöver dämpa ännu lägre frekvenser så dubblar man bara tjockleken.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2004/05/24 14:58:58
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/05/24 :  12:41:50  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Hej,

Jag fick vara med på plats när bilder togs, tyg klipptes, markplattor skruvades fast mm. Visst underhållningsvärde har det att se andra jobba!

Jag tycker att lösningen på dämpväggarna är kalassmidig. Jag tipsade Jocke om dessa markplattor och Jocke kom på en smart lösning för att sätta upp dessa.

Utseendemässigt fungerade det bra. Det integrerade diskret i rummet och min lilla lyssningssession gav gott intryck (fast du spelade på fel högtalare ).

Till helgen åker mina dämpväggar upp - blir spännande!

Tack för bilderna Jocke!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/05/24 :  13:16:35  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Tackar för berömmet

Vadå fel högtalare - du är bara avundsjuk

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2004/05/24 :  14:58:34  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Om någon behöver dämpa djup bas så montera som på bilderna men vridna 45 grader i hörnen med dubbel eller trippel tjocklek. Mums för högtalare med riktig bas (under 30).

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/05/24 :  18:57:50  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
vad händer med basen?blir det mindre bas?hur ändras trycket?
verkar det i mellanregister och diskant också?vilka frekvenser dämpas mest?
jag är ute efter lite dämpning vid ca 100 hz ock sen mellan och diskant.
vad kan man använda då-vill absolut inte ha "mindre"bas/tryck,bara lugnare uppåt.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2004/05/25 :  09:34:02  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
PAK

Jag svarar under HIFI eftersom frågan dyker upp ganska ofta och det känns som vi når fler där. OK?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/06/07 :  09:29:40  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Japp...
Kul med lite förklaringar till vad man gjort

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/06/09 :  14:28:48  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Mycket snyggt utfört. Ska kopiera ditt bygge snarast möjligt..:)

MvH
Johan
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/06/09 :  23:43:26  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Jag tänkte avslutningsvis visa några bilder på hur det ser ut i helt färdigt skick.
Jag nämnde ju tidigare att det skulle sitta lister runt om, med en "hyllfunktion" på toppen. Jag velade lite ang. materialvalet - funderade ett tag på ek eftersom min bänk är i ek, sedan testades en vitmålad fönsterbräda och det var helt klart att föredra jämfört med ek, som gjorde det hela mkt markerat.

Min "egna" möbelsnickare lovade att fixa hyllor och lister medan jag var borta på jobb - när jag efter 2 veckor på havet mellan Blekinge och Polen slutligen kom hem i måndags, så blev det dags att hämta hem träbitarna. Jan-Peder hade då gjort iordning allt i ljus fin björk och jag hade allvarligt inte hjärta att måla det vitt, blev i stället en transparent lack och träet matchar min vägghylla bakom soffan rätt bra..

Så dags för lite avslutningsbilder..

Lister innan uppsättning:


Övrehyllplanet på sidoväggen:


Med sidolist:


Första väggen klar:


Annan vinkel (ja - tavlan hänger snett ;):


Andra väggens topphylla, här lite tunnare och utan fräsning:


Med sidolist:


Mer bakvägg:


En till:


Tänkte avsluta med ett par helhetsbilder (har även fått färdig min bänk..):






Lite bilder från andra sidan:






Detta var allt för denna gång, tack för all positiv respons och lycka till alla ni som tänker försöka göra någonting liknande

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2004/06/09 23:49:10
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/06/10 :  12:14:39  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
En idé annars hade ju varit att köra med ekbets...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000