HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 The birth of Custom MONTANA XP (1) & (2)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/07/07 :  22:09:41  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message  Reply
Hei,

Del (1) - bilde nr. 1 til 16: Custom MONTANA XP bygget i de gamle produksjonslokalene til PBN Audioi San Diego, California.

Del (2) - øvrige bilder: SE Custom MONTANA XP BLI TIL "ONLINE"!! Disse bildene viser de Custom MONTANA XP som jeg har bestilt til mitt private system, og som er under produksjon akkurat NÅ. Bildene vil bli lagt ut etter hvert som de ankommer fra USA per e-mail. Mine Custom XP blir bygget for hånd i PBN Audio sine helt nye, store produksjonslokaler et annet sted i San Diego, hvor man også har en "Custom Shop", inkludert et eget demorom med et "full blown" 7.1 Home Theatre system med komponenter bestående av MONTANA og de nyutviklede PBN OLYMPIA Amps. PBN Audio's nye fasiliteter inkluderer en helt nyinnkjøpt Thermwood Router (kutte- og fresemaskin) til nærmere SEK 1 mill., som kutter med utrolig presisjon ned til 0,001".

**********************************************************************

GENERELT om både del (1) og del (2):

- Her kan dere studere en "kortfilm" av hvordan et par custom made MONTANA XP i Birds Eye Maple (fugleøyelønn) blir tilvirket for hånd på fabrikken til PBN Audio (www.pbnaudio.com) i San Diego, California.
- Forskjellen på denne Custom-versjonen og standard-versjonen er kun frontbaflene i massivt lønnetre (Maple), som er et meget hardt treslag, som nærmest eliminerer vibrasjoner og resonanser i frontbaflene, slik at elementene har en eksepsjonelt stabil utskytnings-plattform. Innenfor den massive trebaffelen er det også en indre frontbaffel i tykk MDF.
- De massive trebaflene gjør også at et par MONTANA XP i Custom-versjon veier ca. 260 kilo / par, i stedet for 230 kilo / par i standard-versjon.
- Tykkelsen på frontbaffelen er ca. 8 cm på det tykkeste, og som man ser av bildene er også kabinettet for øvrig svært solid og kraftig avstivet.
- Kabinettet er formet som et heksagon for å minimalisere interne stående bølger og for å oppnå ekstrem stivhet i kabinettet.
- Diskant- og mellomtoneelementene er montert i kraftige interne, lukkede kamre, blant annet for å unngå lekkasje fra de ulike kamrene og for å unngå påvirkning mellom de ulike elementene.
- Standard versjonen har sorte MDF-fronter med "trappetrinnsbafler" for mekanisk utjevning av tidsforskjeller, slik at lyden fra de ulike elementene skal treffe lytteposisjon mest mulig synkront. Mekanisk "time alignment" på Custom MONTANA XP gjøres i stedet, som man ser, ved å lage frontbafler som skråner inn mot midten. Også oppbygningen av delefiltrene bidrar til tidsutjevning mellom elementene.
- Kun det ypperste av delefilterkomponenter benyttes, inkl. meget kostbare metalisserte polypropylen motstander.
- Elementer er top-of-the-line fra danske ScanSpeak/Vifa, inkl. Montana/Revelator diskant og ScanSpeak kevlar-mellomtoner. Samtlige elementer er laget etter spesielle spesifikasjoner kun for MONTANA XP. Tilsvarende gjelder samtlige modeller fra MONTANA.
- Finishen på dette eksemplaret er som nevnt utført i Birds Eye Maple veneer / Maple Solidwood frontbafler, men dusinvis av ulike tresorter fra blant annet Afrika, Asia, Sør-Amerika, Nord-Amerika og Europa er tilgjengelige, de fleste som standard, dersom man da ikke foretrekker eksklusiv pianolakk i Black, Silver, Jaguar Red eller nær sagt en hvilken som helst farge. Det er mye å velge i hos PBN Audio's underleverandør av veneers, se www.jacaranda.com.
- Interesserte kan søke mer informasjon om MONTANA XP på www.pbnaudio.com

Håper at bildene formidler et visst inntrykk av hvilket "craftmanship" som utføres av den stolte konstruktøren, Peter B. Noerbaek, som utfører det aller meste av arbeidet selv og som derfor også personlig signerer hvert eneste eksemplar som forlater fabrikken for hånd. Mr. Noerbaek har for øvrig fartstid fra velrennomerte og ikke ukjente Cary Audio før han startet for seg selv og grunnla PBN Audio i San Diego, California, for ca. 13 år siden.

PBN Audio bygger også for hånd PBN OLYMPIA All-FET for- og effektforsterkere me

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no

Edited by - MONTANA on 2004/07/11 12:15:17

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/07/07 :  22:23:26  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Synnerligen fint hantverke!
Och de kostar...?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/07 :  22:35:58  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
precis vad jag undrade

väldigt intressant för övrigt!

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2004/07/07 22:38:30
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/07/07 :  23:59:51  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message  Reply
Hei, Sampix:

USD 15000 + sales tax i USA for standard-versjon. Sales tax utgjør i gjennomsnitt i de statene i USA hvor PBN Audio har forhandlere ca. 6 %. Dvs. USD 15000 + 6 % = USD 15900 = ca. NOK 111300.

Pris hos HighEnd på MONTANA XP standard-versjon = NOK 108000 = cirka SEK 116700 inkludert skatter/avgifter og DFDS flyfrakt fra California. PBN Audio v/Mr. Noerbaek tar et visst pristillegg for ekstra materialer og arbeid for Custom-versjonen med massive trefronter.

Med en normal priskalkyle i Norge for MONTANA XP, basert på USA-pris USD 15000 + tax, skulle denne høyttaleren ha kostet inntil det dobbelte, det vil si ca NOK 220000. Sammenlign priser på andre USA-importerte high-end høyttalere (og forsterkere) og du vil se at prisene i Norge (og i Sverige?) er inntil dobbelt så høye.

Det er en stor utfordring å få publikum til å forstå hvilken "value for money" MONTANA Loudspeakers & PBN OLYMPIA amps representerer i Skandinavia, men realitetet er at produktene selges for ca. halv pris av "normalpris".

- The Audiophile Voice, Nov. 1999, om MONTANA XP:
"This is one hell of a speaker. If you feed the XP a great recording, it will turn into something heavenly."
- The Audiophile Voice v/ Chuck Bruce / November 2003: Test av MONTANA EPX:
Of course this is what it's all about, the ultimate goal, whether for audiophiles or ordinary music lovers. Placed up against the numerous loudspeakers in the over-$10,000 range, I think that the EPX beats 'em all in low bass giver their price point. Way too many loudspeakers, at way higher prices, are simply outclassed by this loudspeaker.
- Stereophile v/Barry Willis, november 1999, om MONTANA EPS, som har vært rangert av Stereophile som et Class A Recommended i flere år:
"The Montana’s $ 8000 / pair price tag makes it not only a merely good deal, but a freaking bargain." Hva skal man da si om prisen på MONTANA EPS i Skandinavia (Norge NOK 59.000 = cirka SEK 64000)?

Grunnen til at HighEnd kan operere med slike priser, er at det er et lite entusiastforetak som driver direkteimport uten noen kostnadskrevende mellomledd, ingen kostnader til butikklokaler, lagerlokaler, ansatte, ingen arbeidsgiveravgift, praktisk talt ingen reklamekostnader etc., det vil si at kostnader og profitt ligger på at absolutt minimum.

Mvh
Morten
------------------------------------------
HighEnd
www.pbnaudio.com / www.highend.no
Nordic Distributor of
MONTANA Loudspeakers / PBN OLYMPIA Amps
kontakt@highend.no / +47 992 54862

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no

Edited by - MONTANA on 2004/07/08 16:45:01
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/07/08 :  00:49:28  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Montana>
mycket bra priser för oss nordbor
Kan tänka mig att de även låter mycket bra. Kräver ett stort rum va?

edit> highend.no fungerar inte

kabelskitsnackare


Edited by - sampix on 2004/07/08 00:51:17
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/07/08 :  01:29:04  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message  Reply
Sampix:

Skal ikke prøve å beskrive ytelsen her, det blir for subjektivt fordi mitt foretak, HighEnd, er PBN Audio's distributør i Norden. MONTANA må oppleves under "real life conditions".

Mitt lytterom er ca. 16 kvadratmeter og åpent mot et større rom på den ene siden, og MONTANA XP, som jeg har hatt tidligere og har bestilt på nytt igjen, fungerer utmerket i mitt rom. MONTANA EPX, også, som jeg har på lån fra PBN Audio akkurat nå inntil mine nye Custom MONTANA XP ankommer Norge. Og MONTANA EPS, som jeg hentet hit for demonstrasjon for kunde for noen dager siden. Redaktøren av Fidelity, Knut Vadseth, var hjemme hos meg i august fjor og laget en "hjemme-hos-reportasje", hvis du er interessert kan du skaffe deg Fidelity nr. 4 eller skrive en e-post til meg, så skal jeg sende deg utdrag av Vadseths artikkel om MONTANA XP og andre tester.

MONTANA vil stort sett fungere optimalt i mellomstore og store rom. MONTANA Monitor og MONTANA SP3 vil fungere bra også i små rom. SPX trenger ikke spesielt stort rom, men kan også godt plasseres i mellomstore og store rom. EPS og EPX vil fungere meget bra i middels til store rom. XP bør neppe plasseres i et rom som er mindre enn 15 kvadratmeter, helst litt større, og kan gjerne også plasseres i store rom. KAS ville jeg ikke ha plassert i et rom som er mindre enn 20 kvadratmeter, og gjerne i større rom. WAS er konstruert for store rom.

Mvh Morten
HighEnd
kontakt@highend.no
www.pbnaudio.com
www.highend.no (midlertidig ute av drift)



HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/07/08 :  17:13:22  Show Profile Send orthanc a Private Message  Reply
Wooow! Nice!!!

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000