HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 En gammal rörförstärkare med Hendrix-historia
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nickekanon
Starting Member

38 Posts

Posted - 2004/07/08 :  19:26:17  Show Profile Send nickekanon a Private Message  Reply
Hejsan vänner!

Har kommit över en dansk rörförstärkare som är en kopia av Dynaco Mk3 vad det gäller elektroniken. Den har stått och samlat damm i en biografkällare i tvåsiffrigt antal år innan den hamnade här.

Nu till det roliga. Den förra ägarens bror hade den här förstärkaren i slutet av 1960-talet då han bodde i Göteborg. När Jimi Hendrix spelade där 1968 jobbade brodern bakom scenen och förstärkaren som Jimi spelade på för stunden havererade. Brodern erbjöd sig då att hämta sin rörhäck, vilket han också gjorde. Så Jimi fortsatte spela på den ovan nämnda förstärkaren.

Historien har berättats för mig av den förra ägaren. Tyvärr finns inga bevis för att det stämmer, men jag lever i den tron iallafall. Jimi var kungen! Ska ta och putsa upp förstärkaren i framtiden, just nu har jag tyvärr ingen tid över till den. Tänkte bara dela med mig av historien och ett par smutsiga bilder.





MVH Nicke

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/07/08 :  20:40:29  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Putsa putsa.. Kan säkert bli bra! Har du någon mer specifik information om den? Effekt m.m, eller det försavann i handlingarna?

Edited by - marcus_ec on 2004/07/08 20:42:13
Go to Top of Page

nickekanon
Starting Member

38 Posts

Posted - 2004/07/08 :  23:25:17  Show Profile Send nickekanon a Private Message  Reply
Jag har inga som helst papper på den, men det sitter ett par KT88'or precis som Mk3'an, så uteffekten ligger väl runt 60W. Ska bli skoj att höra hur den låter Har försökt hitta information om Ackuset men misslyckats.

MVH Nicke
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/07/09 :  00:34:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det här kanske hjälper ??
http://www.instrument-online.nu/estrad/history/history.html

Jag sökte på Google o fick upp 2 sidor

Om Hendrix har spelat på den då bör den ju ha det rätta "Twanget"

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2004/07/09 00:38:30
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000