HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 HFLS-1 träff hos MickeY Lör 3/7
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2004/07/04 :  17:31:05  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message  Reply
Efter lite strul med bilderså har jag äntligen fått upp dem.

Det var en väldigt trevig dag. Många olika åsikter, men en sak som alla var överens om var att HFLS-1 låter bra. Jag tror alla kan instämma med det, bara efter de tre första sekunderna när Micke Y höll på att placera högtalarna.

När jag och rosbacke kom sist av alla med högtalarna satt alla och fikade.


Manga X och hans kompis, kan inte komma ihåg hans namn.

Då var det dags att gå ner i lyssningsrummet och se vad högtalarna går för.


Rosbackes HFLS-1:or på prov. Jag blev förvånad över hur mycket mer bas det var i det här rummet och med det här systemet än vad det är hemma.


Rosbacke i "sweetspot" njuter av sina högtalare med Haakan brevid sig.


En annan vy över uppställningen.

Då var det dags att sätta mina på prov. Jag blev väldigt överaskad över hur stor skillnad det var här och hemma. Jag tror även alla var översakade över hur stor skillnad det var mellan de två paren. Mina hade mer diskant och övre mellanregister. Jag vet inte om det var mindre bas i mina eller om det bara upplevdes så. Det jag och rosbacke har gjort olika är att han har bandspolar, jag har vanliga. Jag har även byggt mina i 20mm spån och rosbacke i 19mm MDF.


Mina HFLS-1:or på spelning och jag fick överta "sweetspot".


Duskution mellan Haakan, Miche Y, pse300b och Manga X. Vet inte om det var om skillnade mellan mina och rosbackes högtalare. Eller om det var om kablar, vilket diskuterades vid ett flertal tillfällen.

Nästa grej att testa var de för- och slutsteg som pse300b hade med sig. Först upp var ett försteg som enligt ägaren var ett av de bästa i världen, men pse300b får ta det själv.


Steget inkopplat och spelar. Visst lät det bra, men när vi kopplade in nästa försteg insåg vi att det här tar bort vissa detaljer.


Lite diskution mellan Manga X, Micke Y och ägaren av steget pse300b.


Det var rosbackes HFLS-1:or som fick drivas med rörstegen.

Då var det dags att testa slutstaget. Mycket trevligt ljud, kanske i underkant när det kom till basen. Och lite mer effekt skulle behövas. Detaljer försvann när ljudet blev mer komlext.


Micke Y och pse300b kopplar in slutsteget.


En lite närmare bild av slutsteget.

Så var det dags för nästa försteg. Jag tycker det här lät bättre än de förra. Förlorade kanske lite mer av basen, men detaljerna var mycket bättre.


Inkoppling.


Fotografering av rosbacke.


Steget inkopplat och spelar och låter riktigt trevligt enligt mig.

Vi fick även en kort förklaring bakom akustik detaljerna i rummet. Det var mycket intresant eftersom jag är ganska ny inom detta.





Sist fick vi en liten provlyssning av ett par högtalare som Micke Y hade för att testa. Det fanns fler detaljer, men det beror antagligen på att de inte är så trögdrivna som HFLS-1:orna. Men diskanterna var för vass för mig för att lyssna på.





Och för att avsluta mitt inlägg kommer några bilder av HFLS-1:orna som var med.







Det var en mycket trevlig och kul dag. Roliga tester med att driva HFLS-1:orna med rörsteg. Det var även ett litet test av olika kablar. Rg-62 hade lite mindre detaljer än Micke Ys kablar. Men jag är mycket tveksam om jag skulle lägga ut så mycket mer pengar, mycket p.g.a. att jag inte har så mycket pengar.

Ska passa på att tacla Mycke Y för att låta oss vara där.

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/04 :  17:44:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kul med bilder! Intressant det där med skillnaden mellan HFLS1orna, kan det bero på spolarna kanske?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2004/07/04 :  17:55:59  Show Profile Send OlaH a Private Message  Reply
"Nästa grej att testa var de för- och slutsteg som pse300b hade med sig. Först upp var ett försteg som enligt ägaren var ett av de bästa i världen, men pse300b får ta det själv."
Försteget är ett SRPP ECC82 konstruerat av salig FLINT,
och är ett av dom bättre enl. EAR och Johan Björklund,
så antagligen har jag missat något när jag byggde det,
då det inte har någon dynamik alls,men det är bra för
dåliga inspelningar,men inget roligt att lyssna till.
Katodföljaren med 6922(det svarta på bildern) ihop med 300b-stegen har hur mycke
dynamik som helst.


mvh/ola
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/04 :  19:25:40  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
quote:
Kul med bilder! Intressant det där med skillnaden mellan HFLS1orna, kan det bero på spolarna kanske?


mja skillnad var det mellan dom 2, inte så mycket men tillräckligt för att övertyga mig att köpa så fina filterkomponenter som börsen tillåter när jag tänker bygga mina :)

måste tillägga att hfls-1 sopade mattan med både quad 12L och minst sagt överraskande Linn katan...enligt mina öron iaf..fantastiskt hur djupt dom lyckades spela, tror nästan jag måste gå runt lite mer å kika hur högt i pris man måste komma för å matcha hfls-1

(detta gäller mina öron då, vill inte få en massa pajkastning)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2004/07/04 :  20:21:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det var mycket Ni hann med! Försteg x 2, slutsteg x 2, några HFLS1, HiFiForum.nu's testhögtalare OCH fika. Synnerligen effektivt utnyttjande av tiden.

Det var roligt att se Micke's rum.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/07/04 :  20:50:58  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Kanonkul reportage med mycket roliga bilder =)
Var det någon som fick byggnoja? av allt lyssnande
kanske nån som brstämt sig att bygga HFLS?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/04 :  21:21:42  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
jag kommer definitivt bygga ett par inget snack om saken!
varför pröjsa över 10flagg för nånting som låter sämre än hfls-1 :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/07/04 :  21:51:49  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message  Reply
Dags för min sida av historien. Det hela skulle börja vid två och strax därefter var vi sju personer samlade hemma hos Micke Y. Längst bort och sedan motsols hittar vi Manga_X, hans kompis, Haakan, Micke Y, Jon MW, min (tomma) plats och pse300b.


Bordet var väldukat tillsammans med ett strålande väder. Men med tanke på vad som väntade så var det fortfarande ett lätt val att tillbringa dagen inomhus.




En första bild på systemet. Jag kommer inte ihåg alla detaljer men grovt sett var det följande: Den stora grå saken var en CD-drive från TEAC. Till höger i bild hittar vi DAC:en som i sin tur var kopplad till försteget till vänster om driven. Nere på golvet bakom högtalarna hittar vi sedan en A-klass effektförstärkare som ska sätta våra HFLS-1 på prov.
Mina HFLS-1 står redo för test. (Mer info om dem finns här http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29994)

Innan testet skulle Micke Y ställa in uppställningen lite och spelade tre takter ur någon okänd låt. Jisses, det lät bra. Bara på det lilla. Börjar visst bli dags att se över sitt lyssningsrum och sin utrustning där hemma...

Micke Y var metodisk inför provlyssningarna. Placeringen mättes in för att bli riktigt centrerad i rummet.



Sedan turades vi om att lyssna på musik och sitta i 'sweet spot'. Själv provade jag lite Massive Attack (Man Next Door, Better Things) och Apocalyptica (One). Senare under dagen kom även Lucky People Center (Death Machine) och Grant Lee Buffalo (The shining hour, Fuzzy) fram. Rådde lite delade meningar om musikvärdet i det technoinspirerade Lucky People Center men trist vore världen utan olika smaker.
Använde även andras musik för bedömning och framför allt en Pink Floyd spelning lämnade intryck på mig.

Allmännt om ljudet: Har inte mycket erfarenhet av andra hifihögtalare så det är svårt att jämföra.
Det låter mycket bra helt enkelt. Behaglig mellanregister med basresurser (bortsett ifrån djupbasen i magen.) och en diskant som väl fyller ut registret uppåt.
Stor skillnad jämfört med hemma. Antagligen är de tre huvudorsakerna utrustning, dämpning i rum och placering i rum så jag har rätt så mycket att arbeta med. Placeringen kan väl göra en del men det kommer a dröja innan jag kan nå i närheten på de andra två.

Jag upplevde också en del skillnad mellan de två paren HFLS-1:orna. Mellanregistret var mer uttalat på mina medans diskanten inte riktigt hängde med jämfört med Jon MW:s. De skillnader jag kan tänka mig är att mina är ca. 2kg tyngre, något mindre volym p.g.a. stora filterspolar, något stummare låda p.g.a. MDF och annan kabel till diskanten (Telefonkabel för tillfället).

När sedan rören kopplades in började det också hända saker. Om man drar handen genom en ljuskrona så låter kiselsteget som om det är en glaskrona medan rörsteget tar fram kristallkronan.
Diskanten blir mer koncentrerad och varje enskild detalj tar större plats. När man sedan drog upp volymen hängde dock inte rören med utan ljudet försämrades märkbart.

Vi provade även olika signalkablar. Man hörde skillnad på dem vilket var något av en överraskning för mig. (Har tillhört det skeptiska lägret.) Kommer dock inte ihåg namnen på dem, men till min egen lättnad så tyckte jag bäst om det billigare varianten. Speciellt då jag hade bestämt mig innan jag fick reda på vilken som var vad.



Här kopplas rörsteget in. Mycket trevlig första bekantskap med ett rörsteg för min del.


I spänd förväntan på nästa föränd

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/04 :  21:59:55  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
quote:
framför allt en Pink Floyd spelning lämnade intryck på mig



brukar bli så när man lyssnar på floyd med fina grejor :)
när jag fixat en riktigt fet "musikspelar" sub ska du få dig en riktig floyd upplevelse :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/07/04 :  23:32:43  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Kanonbra reportage!

Jag har ett par gemensamma (HFLS-1 + Zapsolute) produkter som ni lyssnat på så jag läser intresserat vad ni kommit fram till...har ej läst klart allt ännu.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/04 :  23:55:12  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
oroa dig inte mange...kanon grejor :)


"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2004/07/05 :  09:43:13  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Kul att se alla bilder och för Er som inte var där så kan jag berätta att vi hade två klass A slutsteg som båda två gav massor med värme i ett ganska litet rum. Det blev svettigt.

Lite om ljudet av HFLS1: Det var tydliga skillnader mellan de två byggena som vi testade där Jon MW beskrev det ganska bra. Rosbackes hade klart mer energi i basen och kunde placerats något längre ut från väggen än det vi hade (tiden satte lite begränsningar på allt för mycket tid på små tweak). Båda var dynamiska, detaljerade och mycket positiva i helhetsupplevelsen. För 4.000:- så får du mycket hög kvalitet som det inte är så lätt att hitta på marknaden.
Två mindre begränsningar finns: de kräver ganska många watt med fin kvalitet för att lyfta tycker jag, består din musikdiet av en massa Ramstein eller Metallica så skulle jag vilja ha en sub.

pse330B hade med sig ett rörslutsteg och två försteg vilket var fantastiskt roligt att testa. De två rörstegen var mycket olika där det ena smetade ut ljudet som tappade kraftigt i detaljeringsgrad och dynamik medans det andra var var klart, rent och detaljerat (som mitt silikonbaserade försteg). Slutsteget var ett med två parallellkopplade 300B rör (Bernt, dra in tungan )som gav c:a 17W och kunde driva HFLS1 till normala lyssningsvolymer men inte mer. Det lät dock mycket bra med en klarhet som är befriande.

Vi jämförde också tre olika signalkablar som hastigast: En mikrofonkabel (30:-/m), RG 62 (10:-/m)+ mina CN ljudtekniks Placebo 1.000:-) kablar. Klangmässigt var det mycket lite skillnad
men det skilde tydligt i detaljeringsgrad, dynamisk kontrast och rumsåtergivning, där mikkabeln var klart sämst.
Vi gjorde detta lite snabbt och hade inga som helst ambitioner att göra något mer än att kolla om det fanns några som helst skillnader vilket jag tror att alla som var där kunde konstatera att det gjorde det.

Spelad musik:
Populärast - Chris Jones läs här http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30013
Mest transparent - Sampler från Mapleshade records
Bäst inspelad rock - Brother Cain, seeds
Pink floyd skivan var Dark side of the moon i EMI remasters serien som kom för ganska många år sedan.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/05 :  11:12:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Härligt att se och kul att läsa. Tack grabbar!
Frågan är vad som skiljde de två HFLS-1'orna åt rent tekniskt?!?

Konklusionerna är helt OK.
* HFLS-1 låter bra.
* HFLS-1 kräver effekt.

Gärna 100 watt, ännu hellre 200. Visst "låter det" även med mindre kräm, men HFLS-1 växer helt klart med uppgiften... Något som varit kännt redan när vi började designa burkarna - låg känslighet men hyfsat djup för att vara en stativare!

Jag undrar när första moddningen av filter kommer!??


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2004/07/05 :  11:35:40  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Om jag fattade det riktigt så var det ena paret byggt i MDF och med några speciellt spolar mdans det andra var byggt i Spånskiva + vanliga filterkomponeneter.

Det var lite olika åsikter vilken som var bäst men jag föredrog MDF+ spolar före den andra.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2004/07/05 :  13:37:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Vilken trevlig kväll Ni tycks ha haft!

"Klass A-värme" värmer på rätt bra!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/05 :  14:59:03  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
gjorde bara ett litet misstag som inte tog med mig min linn majik-l...den e klen (2*33) men borde visa lite hur det skulle spela hos mig, ajja vi får väl se hur det spelar när det blir klart

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/07/05 :  16:31:57  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Mycket trevlig träff och bra reportage!

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/07/06 :  19:41:14  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Försteget är ett SRPP ECC82 konstruerat av salig FLINT,
och är ett av dom bättre enl. EAR och Johan Björklund,
så antagligen har jag missat något när jag byggde det,
då det inte har någon dynamik alls,men det är bra för
dåliga inspelningar,men inget roligt att lyssna till.


Då har du inte hört EARs version ihopkopplad med EAR 509.
Det sätter sprätt på allt jag har hört det spela på.

Det ända lilla negativa jag har att säga är att brusnivån är liiite förhög. Men det var på EARs gamla version med komponenter sämre än brödrosts nivå

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2004/07/06 :  19:54:53  Show Profile Send OlaH a Private Message  Reply
Har tyvär inte det,och vet inte vad det är för skilnad heller,
min fick jag av flint c:a 1 år före EAR.

mvh/ola
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/07/06 :  20:03:13  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Det är förmodligen bara Flint som kan svara på skillnaden och han är inte medlem på forumet längre och jag lämnar inte ut den ritningen jag har

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2004/07/06 :  20:15:16  Show Profile Send OlaH a Private Message  Reply
Jag lämnar inte ut min heller så du får nog fråga flint
vad skillnaden är.

mvh/ola
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/06 :  21:03:21  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
hade det varit min hade jag med glädje delat med mig

diy e ju diy killar...

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/07/06 :  21:45:31  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
INTE EN CHANS ATT JAG SKULLE DELA MED MIG,
Finns liksom ingen anledning.

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/06 :  22:12:36  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
hehe ja finns ingen anledning till upphetsning jag vill inte ha den

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2004/07/06 :  22:58:36  Show Profile Send OlaH a Private Message  Reply
Hej Haakan
Nej varför hetsa upp sig?
Hoppas vi syns snart igen
på en lyssningsträff,har du börjat
bygga HFLS-1 än.

mvh/ola
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/06 :  23:36:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
"salig FLINT"
Karlen är väl inte död heller...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.54 sekunder. Snitz Forums 2000