HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Johan Mayall
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/01 :  00:11:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Ett par bilder innan sängen tar över...

Goda förutsättningar för trevlig musik är god stämning...


...det krävs folk för att lyfta stämningen...



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/01 :  00:13:15  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply

...och så krävs det en scen...


Kvällen bjöd på ett par överaskningar.

Stackars Er som inte var på plats!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/01 :  01:38:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hmmm... John Mayall spelar på trädgårn i Göteborg den 5/7. Nu ska vi kolla om det kan vara läge att gå dit.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2004/07/01 :  01:40:09  Show Profile Send Daffyd a Private Message  Reply
Ja, stackars oss

Mera bilder

Mvh.

David

P. S. Hoppas det var en bra spelning. D. S.

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.

Edited by - Daffyd on 2004/07/01 01:41:38
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/01 :  10:09:39  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Det var en bra spelning. Bitvis mycket bra!
Jag som tycker om blues och gitarrer fick mitt lystmäte. Som special guest plockade dom in en kille...en kille som spelade brallerna av publiken totalt.

Nån som kan gissa åldern på denna grabb?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/07/01 :  10:52:02  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Jag gissar på 10 år!!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/01 :  11:07:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Tröknisse-Patrik!
Killen som kom in på scenen framför några hundra personer var 13 år. Spelade gitarr så det glödde! Undrar vad han kommer göra när han blir stor...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/01 :  17:39:28  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
I vanlig ordning är bandet sent in på scenen och när dom väl kommer så saknas den nu 71 årige John!



Dom kom upp på scenen. Vred. Testade. Vred igen. Bröööl. Jo det funkar. Plötsligt börjar dom. Blues. Fenderns kalla ljud sprider sig...

Efter första låten dras busschaffisen ut. Han fyllde år. Ingen i publiken hörde mycket av det lilla mellansnack som gavs. Breeeeed Texasdialekt och kanske inte världen bästa ljudrigg var hinder.

Chaffisen var måttligt road av scenen och höll sig i kanten. Han fick en öl av en söt bartjej och han verkade bli glad (mest för ölen, mindre för vår sång).



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/01 :  21:36:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Men Pär! Mer än så har du väl att berätta!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/07/01 :  23:53:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Har sett John Mayell 2 ggr och båda gångerna har varit dunder konserter. Mycket show åxå , som när ena solo killen (Walter Trout) drar ut i publiken under ett solo , utan sladdlös gura. Lirar så fingrarna ryker samtidigt som han går sakta fram mot baren.

Plockar med vänsterhanden samtidigt som han fångar en Wiskey av bartendern. Plockar vidare med vänsterhanden samtidigt som han sveper.
Då var det liv på KB i malmö.

PÄR
Om du inte redan har plattor med Walter Trout så skaffa det du kommer inte att ångra dig. Senaste skivan Relentless är inspelad inför publik (Paradiso Amsterdam) Man märker helt klart att dom är mer taggade.
Där finns en DvD med från inspelningen. Där kör dom även äldre låtar förutom dom nya , den DvD är ASBRA !!
Finns även som SacD
http://www.waltertrout.com/


Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/02 :  09:37:01  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Bernt:
Japp! Finns lite till men min kamera är som ni ser inte världsbäst i dessa sammanhang och dom bilderna som synns här är ändå dom bästa!!!

Johan:
Ja han var duktig - Walter från Texas. Kul att du nämner "showa" för den känslan fick jag också. Det var mer än bara upp och spela musik.

Fler bilder ikväll. Bl.a. på lille Eric.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/02 :  10:08:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Walter Trout var med alltså? Nu blir jag RIKTIGT intresserad.
Jag har en liveplatta med John Mayall där Trout går loss ordentligt,
en av de bästa liveplattor jag hört faktiskt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/07/02 :  10:12:12  Show Profile Send filkingian a Private Message  Reply
Bernt: vilken skiva är det?

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2004/07/02 :  10:59:52  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message  Reply
Såg Mayall på KB, riktigt fin konsert. Tyvärr hann jag inte hem till min kära barndomsstad för att se honom denna gången men mina föräldrar meddelade att de var nöjda. De såg senast Mayall för dryga 30 år sedan.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/02 :  12:39:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
filkingian: Den liveplattan har jag på vinyl, den heter "The power of the blues" inspelat i Tyskland 1987, från konserter i Frankfurt, Bonn och Munster. På den finns åtta livespår. Fyra av dessa inspelningar finns på CDn "Blues Power", en dubbel-CD där ena är studio och andra är live. Men på den CDn finns ju mycket annat även om jag faktiskt tycker bättre om vinylen pga att man tagit bort flera av Mayalls egna låtar på CD-versionen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/07/02 :  12:53:21  Show Profile Send filkingian a Private Message  Reply
Bernt: Tackar så mycket för tipset, tycker med i regel bättre om vinyl Försöker hitta biljetter till Mayall på KB ikväll, inte det lättaste!

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/02 :  12:57:47  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Det kan rekommenderas!
Jag gick från konserten 2 skivor rikare inklusive autograf på fodralen!!! Måste väl vara värt nått?

John's skiva är bättre än Eric's men båda är helt OK och kan lätt snurra i bakgrunden till vardags eller en förfest! Som hifi funkar det också om än att hela skivan nog i mina öron blir liiiite enformig att lyssna i sträck...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/02 :  13:59:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
John's skiva är bättre än Eric's

Eric... Clapton? Han har ju spelat med Bluesbreakers då och då även
i modern tid. Vilka musiker var med på konserten egentligen?
På reklamaffischen för konserten på Trägårn är varken Trout eller
Clapton omnämnda. Jag är lite avundsjuk på min fru, för hon har sett
Eric Clapton live och det har inte jag. Sen har vi en väninna
som sett Jimi Hendrix på konsert i Lund... F-n också...
Fast å andra sidan har jag sett Johnny Winter och Zappa
ett antal gånger.

Mycket off topic blev det...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/02 :  14:18:17  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Lugn och fin, Bernt!
Eric avser den 13 årige unge gitarristen som är med. Clapton har ännu inte varit i KKrona...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/02 :  14:34:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, man vet ju aldrig. Ibland kommer Clapton som gästartist, men det är väl mest i England.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/02 :  16:01:45  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Clapton vore trevlig...får nöjja mig med en dvd...

Vad kan hända på nästa sida tro???


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/02 :  16:06:45  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Då åker vi vidare.

Eric har det pratats om. 13 år gammal men mycket bra fart på fingrarna. Han hade bra koll på skalor och fräcka riff. Självklart har an bit kvar innan perfektion, musikalisk timeing och känsla, men rackarns vilken potential grabben har!


Efter ett par låtar gick Eric ut och kvar var orginalgänget. Eric kom snart tillbaka och det verkar som att Eric's kärlek till musik och gitarrspel gör den gamla mannen (John) glad.


Närmre slutet gör John tecken åt Eric och "the big guy". Tecken som liknar boxningsdommaren "Box!" Nu står Eric, 13 år, och gitarrduellerar mot 140kg tung texas-grabb. Kontrast?


Om än suddigt så förstår man kontrasten mellan John och Eric - åldersdiff på 71 - 13 = 58 år.




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2004/07/02 16:07:59
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/07/02 :  18:52:42  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
Ser ut att vara en trevlig konsert du var på?

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Mango
Member

73 Posts

Posted - 2004/07/03 :  00:04:08  Show Profile Send Mango a Private Message  Reply
Måste bara inflika att Buddy Whittington, den rundnätte gitarristen,
inte gjorde någon besviken. Hans behandling av stratan går inte av för hackor. Vilken man!!!
En konsert att minnas!


Mange

Edited by - Mango on 2004/07/03 00:15:00
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/03 :  01:17:17  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Var du där (här i Kkrona) Mango?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mango
Member

73 Posts

Posted - 2004/07/03 :  13:25:49  Show Profile Send Mango a Private Message  Reply
Jodå, jag var där. Ett sånt tillfälle får man inte missa.
Tycker att det var en väldigt bra spelning, även om de inte körde
"Natures disappearing", som är en av mina favoritlåtar.
Har du hört versionen från deras konsert i Göteborg -96?
Helt otrolig..... Men, som John M. sa när jag frågade om de skulle
spela den låten, (när han signerade skivor vid entré), -Oh, we haven´t played it for some years, but it´s a good one.

Vad beträffar 13-årige Eric kan man bara säga -vad månne bliva av den grabben? Bara inte något tråkigt skivbolag "förstör" honom.

Mange

Edited by - Mango on 2004/07/03 13:28:28
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000