HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 När DIYandan faller på (del 1 igenI)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/28 :  23:24:07  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Nu mera gäller det att ta tillvara på de lediga stunder som finns under dygnets alla timmar.

Idag skulle vinyl inhandlas till HFLS1orna, men BRL hade tydligen slutat med sånt och Biltema hade stängt när jag kom dit så det fick bli en nåt som jag funderat på länge.

Häng med och tyck till.

Som nybliven husägare har man inte riktigt hunnit skaffa sig ett lager av material och verktyg, så fantasin får flöda.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/08/06 14:30:51

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/28 :  23:27:53  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
En snabb koll i garaget efter lite virke/material gav ett negativt besked.
Dock tändes hoppet när jag foprmligen sprang ihop med en gammal vän - Tryggve.

Tryggve och jag har arbetat ihop tidigare, han har haft tjänstledigt från IKEA en stund.

Men nu var det dags att slå oss ihop igen... Mot Garaget.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/07/28 :  23:43:51  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message  Reply
Mela bilder zalve!

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/28 :  23:55:18  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Tyvärr blev det inga kort från när Tryggve fick träffa på sin nya kompis Bordssågen. Lite gnällande från Tryggves sida, men det kanske man kan förstå när man ser resultatet.



En Tryggve i bitar.


När vertyg saknar får man improvisera... Precis som i Jazz.



Här har vi byggt oss en bordsslip.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/07/29 :  00:00:37  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message  Reply
=) Nästan i klass med Farbror Frej

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/29 :  00:04:43  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Hittade lite saker som blev över från utemöbeln jag byggde i början på sommaren (till vilken nytta?).

Kanske nåt som kan passa en aktiv DIY'are.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/29 :  00:06:57  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Men en ny borr och laddat batteri, så var det dags att fortsätta bygga med Tryggve.

Slipdammet fanns lugnt överallt. På linsen av alla dess slag.



Asken innehålle ett kit för möbelrenovering. Perfekt för en DIY stund.
(Borren kommer därifrån)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/29 :  00:10:09  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Den längsta tiden blev det nog vid slipen,,, 25 bitar som skulle finputsas på alla sidor. Tur att klockan inte var FÖR mycket på kvällen. Grannarna undrade nog vad jag gjorde.

Efter 21:00 slog jag ner garagedörren och fortsatte på insidan,,, Mest för att myggen blev besvärlig.

Här en rad utmärkta och borrade hål.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/07/29 :  00:12:25  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message  Reply
hmm .. adventsljusstake?

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/29 :  00:17:01  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Hifiljusstake ?

Inte så illa gissat,,, Får nog låta några fler gissa innan tokigheterna forsätter (och jag får göra klart det jag fuskade ihop nu ikväll)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2004/07/29 :  01:35:08  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Hej Zalve
Jag gissar på att du håller på att bygga ett CD-ställ

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/07/29 :  07:41:33  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
skyddsgaller för hifianläggning

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/29 :  07:45:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Skyddsgaller är ju inte så dumt när lillan väl har lärt sig krypa/gå.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/29 :  09:18:58  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Hoppas iaf att det skall gå 9 månader till innan hon kryper.

Efter frukosten så fortsätter vi bygget. Idag skall jag försöka få ihop övriga delar.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2004/07/29 :  09:41:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
"HiFi-ljusstake..."

Men zalve, vad skall det bli denna gången måntro?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/07/29 :  10:36:45  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Det ser ut att vara lite för långt avstånd mellan hålen för att bli ett CD-ställ.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/29 :  10:44:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Helt rätt Gaffa, sen brukar vi inte heller ha 9 ljus i ljusstakarna... Nu är det frukost sen fortsätter vi,, HÄng med då.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/29 :  11:46:59  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Frukosten är avklarad och jag kan glatt konstatera att lillan gillar Jeanette Lindström. Inte illa vid den åldern.

Dags att hitta lite mer bilder på bygget. Inser att det man inte har bilder på är det man vill ha och tvärt om,,,

Mer bräder med hål i...



Var är vi på väg ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/29 :  11:49:14  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Vi rör oss inte SÅ långt, i dubbel bemärkelse.

Börjar det bli enformigt med hål ? Lugn, det kommer flera.



Mer eller mindre misslyckade hål, men vad kan man förvänta sig när vi snackar frihand i halvmörker?!
Man får ju vara glad att jag träffade rätt sida på virket... Eller gjorde jag verkligen det ?! Det återstår och se idag.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/07/29 11:50:17
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/29 :  12:04:16  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Ett hål per cdskiva eller hur har du konstruerat?

Jag har ju löst mina cdställsproblem sedan ett tag...men detta är ändå intrssant!

Keep on posting!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/29 :  14:08:33  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Ok Pär,,, Bara för dig, så postar jag denna bild.

Sen måste jag vara social. Fika i parken står tydligen på schemat.



Lite träplugg från Möbelreparationssatsen har kommit fram.

Vi är snart framme vid slutet på bildserien, inte lika långt i verkligheten. Det finns lite småjusteringar som skall fixas och en & annan bättre lösning. Kanske lite betsning oxå och givetvis testning.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/07/29 :  19:39:54  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message  Reply
Väggfäste för dina HFLS ?

hum kom ju på att du inte gjorde klart dem..

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...

Edited by - Dazzin on 2004/07/29 19:40:40
Go to Top of Page

Peter G
Member

91 Posts

Posted - 2004/07/29 :  23:09:17  Show Profile Send Peter G a Private Message  Reply
Zalve har du tittat för mycket på "sommartorpet". Ernst brukar hålla på och borra en massa hål och använda pluggar
Grattis förresten till lillan. Otroligt att du har någon tid över till nya projekt.

Peter G
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/07/29 :  23:24:15  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Nu tror jag vet vad det skall bli:

Hallographen Tryggve

Nej...

Lekhagen Tryggve (för att skydda viss Hifi-utrustning)

Eller kanske...

Kravallstaketet Tryggve; reglerbart och flyttbart (för att skydda viss Hifi-utrustning)

Napp-hängaren tryggve (något för Ikea kanske...)

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2004/07/29 23:24:49
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/30 :  00:53:02  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Peter: Du vet väl att man måste ta till vara på varje liten minut som finns ledig, så kan man få en kvart på en vecka. =)

Hal: Du är närmare än du tror...

Så här såg det ut när man summerande en kväll i garaget.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/07/30 00:54:24
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/30 :  08:50:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Kravallstaketet Tryggve

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000