HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Fisksmisk Ola - Nu med lite rör & horn!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/08/23 :  18:09:24  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
Ni får ursäkta bilderna, helt ok kamera och så... Det är min inkompetens det hela hänger på
Allt som visas är tills vidare..

Här är de tillfälliga lådorna som jag använder tills vidare:



Här är brädhögen som ska bli de riktiga topparna, horn med TB 3" i:



Och här är elementen som ska sitta i brädhögarna...hornen :



Här är basarna som inte riktigt är klara, frontar saknas, jag ska kanske byta element i dem också, som ni ser är portarna igenproppade med disksvampar:



Oj, där ramlade bröts vist kontakten med topparna

Euroline - T-Amp - DIY

Edited by - Fisksmisk ola on 2004/08/29 23:10:40

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/23 :  19:03:16  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message  Reply
TB verkar väldigt bra. Kul med DIY:are. Kan du berätta mer om basen? Vad har du för elektronik? Helhetsbild?


Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/08/23 :  19:09:11  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Det blev ju riktigt bra det där ola
Fast var det inte mer du skulle fota?

Eller är bild tre hornen du skulle dela vid 20khz??

Och basen ser ju häftig ut varför byta??

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/08/23 :  22:05:39  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
Bilder på allt kommer snart, tills vidare kommer några gamla bilder.

Elektroniken är gammal och jag har inte riktigt koll på vad det är jag har faktiskt, förstärkaren är tweakad en del, kan ta bilder på det också.
Skivspelare har jag en Dual CS503-1 Audiophile Concept, fast den spelar jag inte på just nu eftersom hastigheten svajar på tok för mycket, ska försöka göra något åt det. Tills vidare spelar jag på en av mina Omnitronics DD-2250, den spelar stabilare och det käns lugnare(det kan vara pickupen) men utan det extra lystret som finns i Dualen, någon slags krispighet och känsla saknas.

RIAA har jag ett DIY på g, men det går inte så fort fram just nu... det är färdigbyggt men funkar inte

CD-spelare är nån gammal som jag inte brytt mig mycket om, jag lyssnar mest på vinyl. Fast jag har en ny cd liggandes men den fungerar inte, det är en Rotel, jag måste ta den till en reparatör någon dag!

Basarna är 15" och kommer från JB-Systems, jag har tyvär inga parametrar på det och det är lite därför jag vill byta, lådan är ganska kraftigt höftad och "semisluten" på 60liter, den är nyligen ombyggd ganska kraftigt, bilder på det kommer när jag lykas överföra bilderna från min flickväns dator. Den spelar inte riktigt så snabbt som jag vill ha det heller, en till anledning att byta, hade tänkt mig kanske 2st Gamma BBK-200, eller så blir det helt nya lådor. Frontarna på dessa lådor är lätta att plocka av och byta ut! Som sagt ska det på fronter på basarna och de kommer att vara gjorda av Juteväv spänd med resor på en ram.

Här är ett av hornen Mikael ville ha en bild på, de står för närvarande på en hylla och skräpar till jag gjort om filtret:




Här är en närbild på RIAA:t jag håller på att bygga, gammal gitarrsladd fick tjänstgöra på nytt som signalkablage i RIAA:t. Det är tänkt att det ska vara batteridrivet.
Jag ska försöka ta en bättre bild, ni får hålla till godo med den här så länge:




Här är sysemet som det såg ut för ett bra tag sen, det står på bilden i min brors rum som var stereorum när han studerade i Lund, Han är tyvär hemma nu. Högtalarna var då öppna bafflar med bredbanselement, de spelade ganska bra och står nu och samlar damm på mitt rum. Basarna var inte ännu ombyggda men den observante ser att bafflarna är ungefär sammalikadana. Här har jag ingen vinylspelar men jag hade två på mitt rum som spelade på anläggningen jag hade på mitt rum. Den anläggningen var av compact-typ och spelar nu i replokalen, det gör dock inte skivspelarna.
Här tjänstgör en sunk-dvd som cd.




De här 4" TB-elementen ska förmodligen bli högtalare till min flickvän som tycker att de är väldigt snygga:



Den som är skarpögd kan se vad jag går i för gumnasium och till och med vilken klass och att jag hade sovmorgon idag!

Euroline - T-Amp - DIY

Edited by - Fisksmisk ola on 2004/08/23 22:06:46
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/08/23 :  22:33:29  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Oki det var så det såg ut =) trodde dom var mindre ..

Hur är det med dom vita är det öppen baffel??


PS. Du har inte funderat på ett par zachry 15" med parametrar =)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/08/23 :  23:08:41  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
Hornen är väl lite halvstora sådär, känslighet på 105dB/w/m, men de ringde ganska mycket innan jag dämpade med plastelina.

Ja de vita är öppna bafflar.

Nja, jag tror inte det, ifall jag ska bygga ny låda så kör jag nog på Gamma-elementen, verkar vara bra, de verkar ha det jag söker och en del här har byggt med dem så det finns erfarenhet.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/24 :  00:35:11  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message  Reply
Gamma BBK-200 verkar vara väldans bra. Gamla gedigna element.

Du gör nog rätt i att göra dig av med basarna om du inte har koll på dess paramerar, svårt att dimensionera låda annars.
Har du någon aning om vad som är galet med RIIA:t?

Lite impad över en kille som går 2:a året på naturvetenskapliga linjen som lyssnar mest på vinyl.
Vet du vad du vill läsa sen? Gick också natur, tog studenten 1965.

Edit
Vilken typ av musik lyssnar du på?



Edited by - Gerhard46 on 2004/08/24 00:39:37
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/08/24 :  07:38:33  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
ingen bild på Gamma-elementen

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/08/24 :  08:10:11  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
´Mikael- Jag har tyvär inga Gammaelement...än.

Gerhard- Jo, precis, volymen nu fick jag lite höftat dimensionerad, den byggdes för att vara sluten och då är det ju inte så petnoga med volymen, men det känns ändå bättre att ha parametrar. De har fel känslighet också 95dB mot TB som väl ligger på 87dB, får EQ:a en del,m men hoppas att när hornen är klara(måste ta tag i det) så ska de ligga närmare varandra!

RIAA:t har jag ingen aning om vad det är för fel med, jag har startat en tråd under DIY där det står lite vad jag har testat gjort mm
Och vinylen ja... du vet.... det låter ju bättre helt enkelt.
CD:n jag har nu låter ijuförsig gräsligt, min bror föredrog MP3:or från datorn över den, gör nog jag också faktiskt! Kanske säger en del.

Det jag lyssnar mest på just nu är nog reggae, Shirley Bassey och en del svensk hiphop.

Oj, vad vill jag plugga sen, förmodligen KTH elektro eller någon akustik-grej. Natur är ett bra program helt klart!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/08/24 :  16:20:26  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Man ska inte läsa mellan raderna =) med det blir 15" gamma??

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/08/24 :  23:10:35  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
Nja, lite mycket pengar för mig just nu, dessutom ska jag bygga klart alla andra projekt innan jag kan(/får förmodligen) skaffa några nya element!

Särskillt TB-hornen, föräldrarna är inte glada på högarna som bara legat där ett par månader, är rädd för att limma eftersom jag förmodligen gör något fel!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/08/25 :  09:21:59  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Du verkar ju kunna det där byggandet =)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/08/25 :  20:29:24  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
Kunna och kunna, jag vill väldigt mycket!

Lite fler bilder, bl.a på skivspelare och helheten.

Höger sida, basarna står invända mot väggen för att jag föredrar hur det låter, dessutom är de inte så särskillt snýgga på andra sidan!



Här är den skivspelare jag använder tillfälligt innan dualen slutar ha svajande hastighet!



Här är då min lite trevligare spelare som behöver något... lugnande kanske?



Det här är alltså cd:n, egentligen min pappas, den är väl en 10 år gammal och låter inget vidare. Spelar bara grejjer jag av någon anledning inte har på vinyl på den här!



Här är alltså förstärkaren jag använder för tillfället. Det är en annan på g(diy)!
Den är lite tweakad på insidan, kommer bilder på det senare.
Den har ganska dålig layout och kanalseparationen är ganska dålig, detta ska moddas. Hittade ett subsnicfilter på den här om dagen och det blev TB:arna glada av!



Här är alltså hela racket, cd, stärkare och vinyl.




Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/08/25 :  20:31:44  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message  Reply
kyuss. coolt :)
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/08/25 :  20:49:54  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
Inte min skiva men glad att du tycker om det!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/08/26 :  00:30:27  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
Här kommer ett litet hemma-hos reportage från min förstärkare. Det handlar alltså om inälvorna!

Här är en liten översikt över förstärkaren, de två långa rören sitter fast i två in-/utgångsväljare.
Som ni ser är signalvägen ganska lång och jag tror att det kan ge en del störningar och sämre kanalseparation.
Längst upp till höger sitter radio- och RIAAdel.
Alla blågröna pluppar som sitter på komponenterna är häftmassa. Tänkt att det ska motverka vibrationer i komponenterna.
En ganska stabil kapslad EI-trafo sitter till vänster, tillsammans med glättningslytarna och likriktarbryggorna(äntligen fattar jag varför det kallas bryggor!).




En närmare bild på vänster sida av förstärkaren med nätdelen och utggångsdelen.




Utgångstransistorerna.




Här är ett tweak/lagning till, kortet satt löst. Jag testade att limma men det höll inte så länge så jag tog häftmassa, dämpar bra också!
Tycker ni att jag överdriver med dämpningen så skulle ni se undersidan! Tyvär orkade jag inte skruva bort bottenplåten, lite omständigt med många skruvar!




Imorgon blir det nog bilder på vintage-rör-hifi! Om jag hinner vill säga, ska på Riddarholmsfesten!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/08/28 :  12:25:34  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
Här kommer ett par bilder på en passiv del av anläggningen:

Här står ett par av rören





Och här ser vi vad det är för fabrikat :




Mer bilder kommer snart, jag har tagit några fler men de blev inte så bra så jag ska ta fler. En vacker pjäs är det!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/08/28 :  13:41:20  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Mycket med bilder blir det =) kanon kul ..

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/08/28 :  14:21:43  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
Ja, det var ju lätt att lägga upp bilder ju, så då finns det ingen bra anledning att inte göra det

Ska försöka limma hornen idag också.. hoppas jag blir klar, då blir det bilder på dem också!

Kanske kan ta ett par medans jag bygger också

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/08/29 :  00:22:26  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Det är byggbilder man lär sig av =)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/08/29 :  00:32:16  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
Hehe, ja det är ju det!

Tyvär är de väl kanske inte så pedagogiska men men.. Bilder på bygget kommer upp imorgon då allt utom finish förhoppningsvis är klart. Nu ska jag nog ta lite fler bilder på radion!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/29 :  00:47:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nu blev det spännande! Vad är det för en radio? Såna grejer tycker jag är kul.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/08/29 :  11:53:45  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
Fler bilder kommer senare idag. Nu har jag fullt upp med att bygga klart hornen!
Ska försöka ta reda på vilket årtionde den kommer ifrån också!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/08/29 :  23:01:16  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
Nu står de och spelar, de nya skapelserna, för ett par dagar sedan såg de ut såhär:




Nu ser de ut såhär:







och baksidan:




Behöver jag säga att de låter bättre?




Här kommer några bilder i byggets slutskede:


Här är den närmsta limmad till hälften och den lite längre bort är helt olimmad.




Här klipper jag ut gummiringar för att täta runt elementen.




Här är de båda fronterna, avfasningarna runt elementhålen var absolut nödvändiga! Utan de så var det bara ett par milimeter runt om för elementet att andas i!




Här limmas ena högtalaren, eller nej, båda verkar limmas... ser ni stenarna och skärbrädan?




Här är elementen och bafflarna ihopmonterade, islagsmuttrar såklart!
Här ser man behovet av avfasning!




Här står alltså jag i egen hög person och justerar bafflarna lite


Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/08/29 :  23:10:03  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
Här kommer en liten bild på min radio som jag utlovat bilder av.
Enligt väldigt osäker källa är den från tjugotalet, kan det stämma?





Här är alltså layouten för radion:




Här är en bild på baksidan.




Här är en bild på rören lite snett ovanifrån:





Har lite fler bilder men de får vänta

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/08/29 :  23:36:16  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
bygget ser ju riktigt bra ut!!
Vad är det för sladd du använder?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.43 sekunder. Snitz Forums 2000