HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Xindak XA-3200S Mk2
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/09/27 :  16:46:38  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Jag fortsätter väl att rida på “namnvågen” från Björn och Audio Nord. Det är väl kanske så att de flesta av oss innerst inne drömmer om att äga ett KRELL, Audio Research eller Mark Levinson. Innan detta kan bli verklighet, innan lottovinsten faller in, får vi dock famla oss fram bland de Kinesiska alternativen. Rätt så skoj även det.

Det har kommit en hel del Kinapaket till mig det senaste året och idag kom ännu ett paket. Ett rörförsteg skulle kanske passa bra till mitt Ice Power slutsteg har jag tänkt och för att testa detta gick ännu en beställning österut.

Det jag köpt är Mk2 varianten av det försteg som Stereo Times gillade så mycket
http://www.stereotimes.com/amp020504.shtm

Jag klistrar in ett citat:

“Conclusion
I could easily live with this preamp as my reference, which shows just how much I enjoyed it. The bottom line is that if you’re just starting to put together a system, and want an excellent control unit that will allow you to put more money into other parts of your system, the Xindak XA3200S should go on the top of your short list of things to do. But be sure to do so before meeting someone who will have you do chapter 13 of the Karma Sutra or you may not have much time to enjoy it. In terms of cost, features and performance, I think it's the best preamp you can buy for under $2,000.”

Det bästa köpet under 2000 dollar, det kan man ju inte motstå.





Försteget är i mina riktigt snyggt och som alltid känns det gediget och välbyggt.



Fyra ingångar och två utgångar, tyvärr ingen balanserad.



En riktigt trevlig fjärr i aluminium som grädde på moset. efter att ha handlat lite med Kinagrejer känns det numera väldigt futtigt med plastfjärr till apparaterna.

läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2004/11/08 18:38:25

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/27 :  16:53:38  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Vilken Audio Research modell är detta?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/09/27 :  16:58:15  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Tja vad skall vi hitta på för lämpligt. Hmmm, LS15 kanske, fast då är ju den balaserad, LS7 då, hmm, men då saknar den fjärr. Har du några förslag

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2004/09/27 :  17:11:23  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Hej Stefan!
Vilket prisläge ligger denna i fram till dörren?
Ser fin och stilren ut.

Man borde väl kunna få det finstämda och detaljerade rörljudet och sen grädden på moset av den fasta Icebasen.
Kanske den perfekta partnern till IcePower.


Nu inväntar vi din recension om hur den "låter".

mvh Leif B


Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/09/27 :  17:13:39  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Jag är givetvis medveten om att detta INTE är ett Audio Research, hakade som sagt på namntrenden från en tidigare Kina tråd. ARC har tex matchade komponenter, etc, etc


Insidan på Xindak XA3200 S Mk2 ser dock riktigt trevlig ut. Inte överfullt med komponenter men så brukar det väl inte vara i rörprylar, eller??? Däremot så förvånar komponentvalet, och detta i positiv mening.


I strömförsörjningen finns två trafos, vilken som gör vad kanske våra rör kännare kan berätta om. Överhuvudtaget så vore det skoj om Ni rörkännare kunde berätta vad ni ser på bilderna.

Jag förmodar att röret i tuben är ett likriktarrör. De stora plåtkondingarna var av Tyskt ursprung och de röda platta kondingarna är från Wima.



Här syns de fyra rören i själva förstegdelen. Även här finns platta Wima kondingar. De stora röda runda kondensatorerna är Xindaks egna polypropylenkondensatorer och som en sista vild gissning så säger jag att det sitter papper i olje kondensatorer på tvären längst bak på bilden.



Här syns ytterligare en positiv överraskning. Rören är från JJ Electronics, dvs europeiska av riktigt bra sort. ECC 81 sitter längst bort och ECC 83 närmast.



Enligt min bedömning så tycker jag att det är en rätt välkonstruerad historia detta, det bör kunna låta riktigt bra. Innan jag börjar lyssna skall det dock få spela för sig själv några timmar och om någon vecka kanske man mer kritisk kan börja bedöma hur det låter.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/09/27 :  17:22:41  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Jag köpte ett likadant steg för några dagar sedan, det är väldigt trevligt

Mitt enda klagomål hittils är att volymkontrollen är något för känslig (vilket iofs är vanligt), den startar på kl 6 ungefär och kl 8:30 är väldigt högt med mitt slutsteg.

Lite synd är också att det inte är balanserat, särskilt med tanke på att SACD-2 (som jag också äger sedan några månader) har balanserade utgångar. Men man kan inte få allt.

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/09/27 :  23:37:37  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Kanon StefanB! Fan va kul att folk handlar dessa fina grejer så kunskaps och erfarenhets banken blir allt större för dem som i fortsättningen vill handla. Detta försteg är av stort intresse även för mig. Har på senare tid funderat på just denna kombination du nu tänker prova. Någon fågel viskade att så småning om kan ett ICE 500w steg i närheten av dig? bli till salu . Vad passar inte bättre då än det bästa rörförsteg man kan köpa för under 2000$. Läste denna test, ett par gånger och varit nära att skicka efter detta steg senaste veckorna.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/09/27 23:45:16
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/09/28 :  09:17:37  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Ett Ice Power nära mig till salu inom kort Du tror inte att det är en dröm som du förväxlat med verkligheten Mange

Vad gäller detta Xindakförsteg så är det väl inte mycket att fundera på, det är bara att köpa. Jag vill inte ta alltför stora ord och superlativ i min mun ännu, måste ge det lite tid och till en början kan man ibland bländas av att det låter annorlunda vilket inte alltid är detsamma som bättre.

Såhär såg jag dock ut igår då jag spelade lite skivor

läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2004/09/28 09:18:24
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/09/28 :  10:35:29  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
quote:
Ett Ice Power nära mig till salu inom kort Du tror inte att det är en dröm som du förväxlat med verkligheten Mange


Absolut inte, vi får se vad som händer. Kul att du har positiva 1:a intryck, de brukar oftast vara de rätta.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/28 :  10:46:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ser ju ut som ett välbyggt steg!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/09/30 :  20:24:26  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Några fler lyssnings intryck?
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/09/30 :  23:16:14  Show Profile  Reply
Väldans nice, har tittat på det där också till min framtida 2-kanalsanläggning.
Kanske tillsammans med min Vincent, eller så drar man hem ett par slutsteg på samma gång

Jättekul att det börjar komma lite lyssningsintryck på Kinapryttlarna.
Har varit lite segt med sånt i största allmänhet.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2004/09/30 23:17:49
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/10/01 :  02:34:20  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message  Reply
Jag tycker fortfarande det är segt med lyssningsintryck från Kina hifi. Jag väntar fortfarande på lyssningsintryck från Per-G och Björklund på Jungson grejorna han köpt.
Hoppas Stefan ger oss en bra redovisning för hur den låter.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/10/03 :  21:53:27  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Det finns ju mängder av recensioner av Kinesisk Hifi. Titta under rubriken "Hårdvara, recensioner".

Själv har jag tex skrivit om Esound CD-E5 här

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=27707&SearchTerms=,esound


Försteget låter jättebra. Tyvärr har jag inga vettiga kablar utan kör med DIY - RG59 för tillfället. Allat av kvalitet som jag har är balanserat. Av den anledningen KAN jag inte göra en riktig och rättvis utvärdering av försteget för tillfället.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2004/10/05 :  07:12:14  Show Profile Send trango a Private Message  Reply

Riktigt snyggt steg!

Känns som att ett rörförsteg borde komplettera ett ICEpower perfekt. Ser fram emot lyssningsintryck!


Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/01/18 :  13:53:45  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Kombinationen Xindakrörförsteg + ICE Powerslutsteg låter i mina öron otroligt bra och i detta fall passar de dessutom väldigt bra ihop rent estetiskt.
Eftersom jag numera med Akkelis Audio säljer detta försteg så vill jag inte sprida alltför mycket superlativ, då kommer bara nån att säga att jag skriver det positiva bara för att jag, osv.....

Men för de som har chansen eller som bor i Göteborgstrakten finns ju alltid en möjlighet att provlyssna.


läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2005/01/18 :  15:31:53  Show Profile Send bjarne a Private Message  Reply
Kan meddela att det funkar strålande att para med ett annat digitalt slutsteg, PS Audio HCA-2. (Fast jag tror att jag har mkI , borde jag nog kolla på, hehe. Jaja, bra låtar sa Bull!))

Edited by - bjarne on 2005/01/18 15:34:25
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/01/19 :  00:39:45  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Rör och ice måste jag bara få prova, det känns som om att det skulle kunna bli en magisk kombination. Utbudet är tyvärr begränsat här uppe i Norrland så det dröjer nog ett tag.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/04/08 :  02:08:00  Show Profile Send hjort a Private Message  Reply
Tänkte skriva några nya intryck om Xindaks rörbaserade försteg "XA-3200S Mk2" efter att ha jämfört A/B mot ett Audio Research försteg.

Efter den första lyssningen av XA-3200Mk2 för drygt ett halvår sen lät detta försteg imponerande inte minst med tanke på det låga priset, men med ett antal "fel" i sig som nu verkar vara åtgärdade.

Det första man kan säga om ljudet jämfört med en tungviktare som ARC LS25mk2 är att det finns bara en enda parameter där det får totalt stryk och det är välljud på väldigt låga volymer "nattlyssningen" låter inte nåt vidare, medel volym och uppåt fungerar dock bra.

Det är många inom hifivärlden som nu har digitalsteg och vill kompletera med ett rörförsteg. XA-3200SMk2 matchat tillsammans med Icepower ASP1000 fungerar mycket bra.
Att ett så här billigt försteg ens kan komma i närheten av Audio Research som kostar mer än 10ggr pengarna är verkligen imponerande av kineserna.

Den första känslan när man kopplar om från ARC till Xindak är att grundljudet och frekvensbalansen nu är detsamma i de båda förstegen, det som försvinner något är luften, rymden och rumsinformationen där ARC är mästare. Närvaron i röster och liknande är i stort sett lika bra på bägge.

Problemet med den snevridna ljudbilden från det första exemplaret jag testade och därför ratade är nu borta. Likaså den dåliga upplösningen av volymkontrollen, innan gick det högst 4-5 klick på fjärren från lägsta till högsta lyssningsbara volym, helt värdelöst! Nu är det 15-20 st ungefär som ARC.

Det här är ett mycket välljudande försteg som rekomenderas till alla som inte vill lägga de riktigt stora slantarna på ett av de dyrare förstegen men som ändå vill ha separat försteg/slutsteg.
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/04/08 :  09:48:27  Show Profile Send Drem a Private Message  Reply
Jag vill prova rörförförstärkare ihop med mina icepower 1000asp men jag har ju "problemet" med att mina grejer också ska fungera som hemmabio så att jag måste ha fler kanaler än två. Funderar på Copland CVA-306 6kanals analogt rörförsteg. Vad tror ni om det? Det hade varit oerhört kul att testa rör ihop med icepower som någon sa tidigare. Om någon har vägarna förbi Surte, 1.6 mil norr om Göteborg så får ni gärna svänga förbi med ett rörförsteg så bjuder jag på kaffe o bulle

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

Edited by - Drem on 2005/04/08 09:49:29
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000