HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 HFLS1-Träff
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/10/03 :  14:31:45  Show Profile  Reply
Jasså leker ni idag också, ta lite kort på det med!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/03 :  14:33:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Har varken skivor eller Kamera med mig idag. Skall bara äta GOD mat. Dock skall Mattias få lyssna till Classic 60 till Sina SF. Kan bli kul

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/03 :  23:04:34  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Vi kan väl ta det lite från början igen, för er som bommade.

Göteborgarna kom lite tidigare och fick ta källare rummet i besittning.
Vid 13 tiden som kom huvustadsfolket.


Pac, pix och Jensevik


Det vita på tröjorna är små nick-lappar.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/03 :  23:07:15  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Fler medlemmar från Stockholm.


Jon MW och Rosbacke


Jag tyckte jag hörde nåt om att Jon hade uppgraderat sina filter sen den lilla träffen hos MickeY. Både de paren som spelade uppe hade foliespolar - Vi skulle ha testat att spelat Pix HFLS1a uppe.. Men det "offrades" för andra tester. Mer om det senare.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/03 :  23:09:32  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Runt klockan 13 trillade det in fler och fler medlemmar, även nån som inte var medlem, men hemmahörande i stan.


drbob, Martin.M, Edison och Jon.



"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2004/10/03 :  23:14:00  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Trevliga bilder Zalve, förstår mycket väl att HFLS1orna blivit populära, snacka om bra ljud till en liten peng

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/03 :  23:59:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det stämmer fint... OCH nu skall vi ta död på myten att HFLS1 kräver MYCKET effekt.
Detta är en stativare och ingen golvare med dubbla 10'or.

Vi gick ge oss när vi testade HFLS1 med Bernts köksradio - 2x5Watt SE
Sen gick vi på min Edison 19. 2x19W klass A. Detta rockade HÅRT. Dock fick vi det att falla ihop med Sarah Brighman på HÖG nivå (klart över lyssningsnivå)

PACs AR classic 60 (2x60watt) kroknade aldrig. Då var det ändå rätt höga nivåer på över plan på slutet. Fick gå ner till bernt om man ville lyssna på lite lägre volymet (vilket normalt inte är fallet)


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/04 :  01:17:58  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Senare på Eftermiddagen så kökade vi lite mat,,, och PAC berättade lite om historien bakom högtalaren. Hur EPKPENG(EngelholmAudio), Nagref och PAC jobbade med lite olika delar i projektet.

När vi alla var samlade så passade vi på att ta upp musik, när man skall lyssna på nya grejer. Det fanns en del nya artistr/låtar,,, men oxå en del "Säkra" kort som Patricia Barber/Sara brightman.


Bernt, Anti-Mono, Jon, Jimmy, drbob och PAC

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/04 :  01:22:03  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Efter maten tog vi lite kaffe/Tea samt bestämde att vi skulle spela 1-2 spår av våra låtar "som vi lyssnar på"

Det blev bitvis lite svårt att kolla om alla han spela sina låtar, då det fanns 2 rum att spela i. Vilket som fungerade bäst vet jag inte. Inget av dem är direkt arbetat med (Spartansk möblering uppe) snabbfixat källarrum nere.


Mattias, martin.M, Jensevik och pix

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/04 :  01:29:26  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
För att gå hela varvet runt bordet så kan vi avsluta med
rosebacke och Edison (Bernt & Jon).




Nog visste jag att Edison bodde i stan, samt att jag kände igen honom på Arken (från något annat ställe), men att han skulle bo ca 2-300 från Mattias var en nyhet. Ett klart offer för hembesök när hans lägenhet är renoverad.

Det kom upp många frågor runt att bygga eget och hur mycket jobb det egentligen ligger bakom en högtalare.
Jag tror att PAC tyckte det var kul att vi hade 5 olika exemplar av HFLS1.

Alla har ändrat på något(Från ursprungliga modellen),, tror jag.
Mitt i all stress, så glömde PAC urprototypen XX hemma. Vad vi vet, så kan den inte ha varit en SÅ dålig förupplaga.
Några har "uppgraderat" filtret. pix har valt en annan lösning på basporten. en femte måste tydligen göra det så svårt som möjligt genom att använda skinnfront.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/10/04 01:30:08
Go to Top of Page

berglund
Member

189 Posts

Posted - 2004/10/04 :  09:08:18  Show Profile Send berglund a Private Message  Reply
Synd att jag inte kunde vara med mer. Det var ett kort men trevligt besök. Tack Zalve!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/04 :  10:12:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det är alltid trevligt att träffa andra ljudentusiaster. På den här sortens träffar
brukar man få många fina musiktips, så också den här gången.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/04 :  10:58:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Ser ju verkligen ut som en trevlig träff. Synd jag inte varit med...hade kanske behövt försvara vissa delar av konstruktionen!??

Hur gick det med "watt-testerna" då?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2004/10/04 :  11:52:01  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message  Reply
Det gick aldeles utmärkt. 19 rör-watt drev dem till gott och väl normal lyssningsnivå så att de skulle kräva mycket effekt stämmer icke!

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/04 :  11:52:41  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Bommade du inlägget ovan Engelholm?

Bernts kökstereo 2x5Watt SE
För lite, där kroknade det tydligen vid mumelnivå.

Zalves Edison 19 2x19Watt Klass A
Rockade på ordentligt. Föll till slut ihop vid nivåer som får räknas som HÖGA! (Då körde vi komplexmusik)

Pacs ARC 60 - 2x60Watt
Föll aldrig ihop.

Bernts OTL ~2x100Watt (Gillar INTE låglast och knepiga fasvinklar)
Föll aldrig ihop.

Tror man skulle kunna sammanfatta det så.
Eller vad säger ni andra som lysssnade ?!?

Det behövdes inget försvar för konstruktionen Engelholm. Båda mina rum måste ansees som STORA.
UPPE 44kvm (8x5,5m), NERE 35 (8x4,5m).
Jag kommer INTE att höja diskanten som jag tidigare hade trott att jag skulle få göra.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/04 :  11:54:54  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Berlund: Nu spelar dom så det är bara att att knalla över nån dag och lyssan, eller så bär vi över dem till dig. SÅ får frun lite mer att fundera på =)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

sveli
Member

129 Posts

Posted - 2004/10/04 :  18:26:22  Show Profile Send sveli a Private Message  Reply
Mycket intressant tråd med tanke på att jag och min bror just bygger några par HFLS-1:or.

Vad jag saknar är dock jämförelser mellan olika högtalare. Det nämndes att det var alla olika konstruktioner med tanke på filter och liknande. Jag har satsat på lite dyrare komponenter (band- och Tritec spolar och några Plus kondingar) medan min bror kör med mera "Hifi-kit standard".

Kommer vi att märka någon skillnad på våra högtalare?

Mvh /Sven
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/04 :  18:37:33  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Vi glömde att testa skillnaden, men får träffen hos Micke_Y som tyckte de sig höra skillnad.
Det finns en tråd om den träffen oxå. Sök i arkivet

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/04 :  18:54:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Sveli, visst är det skillnad mellan komponenter. När man använder andra komponenter ändrar sig ljudet på olika sätt och jag är ganska säker på att ni kommer att höra skillnad. Jag har inte läst så mycket om detta i samband med HFLS1, bara att ljudet blir lite bättre med foliespolar och bra kondingar. Här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30496
Pac pratade på träffen om utvecklingen av HFLS1 och då användes ganska vanliga komponenter från Biltema. Nu har Biltema slutat sälja filterkomponenter.
Min egen åsikt är att man ska finna en lämplig balans i komponentkvalitet. Var gör dina surt förvärvade slantar bäst nytta?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/10/04 :  23:20:21  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
En kul tillställning, som jag tyvärr inte kunde vara med på mer än halva tiden typ.Hade varit nice att mer ingående hinna lyssna på egna skivorna då det alltid blir lättare att verkligen "känna in" vad högtalarna går för...men mycket kul och bra musik spelades och det kan jag säga som aldrig hört HFLS1:an tidigare:
Den imponerade i alla fall på mej, i synnerhet med tanke på prisnivån på grejorna (sen kan det ju bli "dyrt" vid val av bättre låda/filter/finish etc, om man "vill", hehe)

Nog kunde dom låta lite vasst vid HÖG nivå, men aldrig så att själva grundbalansen behövde sättas ifråga tycker jag.

I källaren var det skoj att lyssna på Bernts modifierade (= rör!) Cambridge CD och hans rörsteg driva HFSL1 spelandes Metallica och annat kul HÖGT.
Ja då kunde jag iofs stundtals tycka det blev aningen komprimerat, men inte mer än vad man borde uppleva med "bara" en 6,5:a/7:a i botten...

Jag hann även som hastigast lyssna på lådorna med lite softare musik drivna av Zalves Edison 19-stärkare.Klart bra så långt man kan värdera efter lyssning på ett par låtar, kul att även denna "låga" effekt kan dra lasset så bra som det gjorde!

Roligt också att uppe i vardagsrummet höra Audio Research-stärkaren, premiär för mej.
Den visade verkligen både att HFLS1 allmänt sett gör sej mkt bra i ett stort rum och att dom kan låta högt med "bara" 60 watt...även om många som skaffar HFSL1 säkert inte alltid kör med så fina 60 watt som dessa ;-)

Högt ja, ett litet "test" gjorde PAC för några av oss (var alla med då?) då han efter en låt som spelats på i mina öron aningen för hög nivå (det lät lite aggressivt ett tag faktiskt, om än uthärdligt;-) bytte "något" baktill på Sony 9000ES DVDn innan samma låt kördes igen, rakt igenom:

Flera inklusive undertecknad hörde lätt att "något" hade hänt.
Buden var lite olika: "mindre aggressivt", "behagligare nivå" (ingen rörde volympoten) "renare i basen" "cymbalerna låter som...cymbaler!" och liknande.
Vad hade PAC gjort?
Bytt nätkabeln till DVDn...från standardsladd till nåt av lite "högre klass", prislapp ca 2 lakan.
Jaha...så fick man det klart för sej på ett närmast brutalt sätt, hehe...nätkabeln ÄR viktig.
Får prova ordentligt nån gång hemma att byta fram och tillbaka mellan LoRad:en och en vanlig simpel.Har faktiskt inte testat detta mer än lite halvhjärtat, sen LoRad köpts har den suttit på plats och jag minns inte att jag direkt fick bättre ljud med den.Kanske den också skulle få på skallen av kabeln PAC bytte till...? Skulle nog tro det...

Supras LoRad är ju närmast gratis jämfört med denna här omtalade 2000 kronorskabeln* men som det lät på systemet vid träffen var nog dessa 2000 kronor ganska billigt för den skillnad (= förbättring!!!) som kunde konstateras.

Till sist:
Kul att träffa på några forummänniskor, och tack för arrangemanget Zalve m familj!

PS1:
Jag är inte sur, det ser bara ut så, haha ;-)
Ska nog hellre stå bakom kamera än framför...

PS2:
*Missade var det var för nätkabel, nåt kinesiskt eller...?

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/10/04 23:37:34
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/04 :  23:30:45  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det var nån Xindac tror jag... drbob vet mer.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/10/04 :  23:43:41  Show Profile  Reply
Kablen var en XinDak FP Gold
Högtalarsnörena fram till 16 nånting var mina Xindak FS1 sen var jag tvungen att åka

Mer läsning om respektive Xindak
FP Gold
http://www.xindak.com/en/products/productinfo.asp?id=16
FS-1
http://www.xindak.com/en/products/productinfo.asp?id=18

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2004/10/04 23:47:36
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/05 :  00:51:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Tidigare kunde man se hur mitt källarrum såg ut, då med bara ett tygstycke.

Med Mattias hjälp och bära ner 2 bokhyllor så blev det bättre. Sen stoppade PAC sina sovmadrasser mot väggen.

Ni skall se hur fint Mattias har ställt böckerna i diffuerande mönster.
Den grabben lämnar INGET åt slumpen.


Bernt och drbob lyssnar på HFLS1 driven av min Edison 19


Rummet är cirka 8x4.5m med betong eller lecablock som väggar ;(

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/01/21 :  19:53:40  Show Profile  Reply
Så när är det dags nästa gång då?

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/21 :  20:09:20  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
när du och jag har byggt klart våra par =)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000