HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Prism hemmabio med nya bilder!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2005/03/01 :  21:41:59  Show Profile Send christopher a Private Message  Reply
Mycket trevilgt system du har Prism.
Hur går det med 804 så nära väggarna, och med soffan ivägen. Blir inte bak högtalarna lite nära lysningspåsitionnen?
Men mycket trevligt.
Det där med tjejen, låna hem något bra slutseg för dina snygga 802 och sedan kommer hon att tycka att den måste vara kvar

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2005/03/01 :  22:15:00  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
För ett par veckor sedan så var det äntligen dags för en ordentlig uppgradering........men först så vill Cosmo visa hur han relaxar på söndagar
.

Din katt är verkligen cool!
Grattis till en par utomordentligt bra högtalare! En kompis hade ett par förut, och jag tycker att de är grymt prisvärda, och det säger man om en högtalare som kostar 84.000kr

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/03/01 :  22:25:52  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Jösses man blir ju rent av gråtfärdig så vackert, men visst är det lite ynkligt med 804:or som surround?

*avis*

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/03/01 :  23:32:04  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
snyggt system! kan bara tänka mig hur det låter! , men vad har du för subbas? jag kör själv 804orna som frontar, så man blir ju lite avis när man ser att de används som bakhögtalare i ditt system.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/03/02 :  03:05:52  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
Fyfaaaaaaaaaaaaaaan vad läckert!!!!!!!
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2005/03/02 :  09:06:36  Show Profile Send C-Quence a Private Message  Reply
Oj oj oj! Ett av dem tyngsta multikanalsuppsättningarna här? Läckert, läckert, läckert!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/03/02 :  09:15:13  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
HAKAN I GOLVET !!!!

Vill haaaaaaaa!!!

Fast då får jag nog göra slut med tjejen först!!



-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2005/03/02 :  09:56:33  Show Profile Send shaft a Private Message  Reply
Hej Prism,
Snygg setup!
Vad gör du med ditt stora NAD-steg i hyllan? Används det? Har du provat det till B&W 802??
/Shaft
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/03/02 :  10:21:19  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Stilig bänk förresten!!

Var har du köpt den Prism???


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/03/02 :  10:25:34  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
stabilt

Antar att du vill ha ett lite större rum nu

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

duratec
Member

124 Posts

Posted - 2005/03/02 :  12:38:33  Show Profile Send duratec a Private Message  Reply
Mycket fin anläggning du har prism *avis*

Skulle tippa på att det är 2st sammansatta Ikea bänkar, Benno kankse annnars är det bara jävligt likt;) eller vad är det Prism?
Go to Top of Page

Prism
Member

160 Posts

Posted - 2005/03/02 :  19:15:30  Show Profile Send Prism a Private Message  Reply
Först och främst tack för alla trevliga kommentarer! :)

christopher, det funkar hyfsat dock som jag skrev så får jag en väldigt bumlig bas vilket var väntat eftersom dom nu står så nära bakre väggen. jag ska ta tag i detta under helgen som kommer och se om jag kan få bukt med problemet.

Joakim, idagsläget så har jag igen sub utan kör med buttkicker i båda sofforna när det är filmtajm och anledningen är att jag bor i en lägenhet och vill skona grannar lite. Jag har faktiskt inte direkt saknat subwoofern då buttkickerna gör en bra jobb med att få fart på soffan men både och skulle inte va dumt

Shaft, NAD steget driver buttkickerna som sitter i sofforna som jag har mest till film men även ibland till viss musik. Jag har tänkt prova steget med 802:orna i helgen så det ska bli intressant och jämföra med denon förstärkaren. Dock så är det många som ej rekommenderar dessa märken/modeller i kombination så det ska bli ett spännande test...


ayayay, ett dedikerat musik/film rum skulle vara helt underbart, hus med stor källare vore perfekt så man slapp ta hänsyn till grannarna.


Duratec, du har helt rätt! Bänken är från IKEA kommer ej ihåg namnet på den men det stämmer säkert som du skriver. Det är en väldigt praktisk lösning då den sväljer många enheter. Jag tror att man kan modifiera den lite så kan den ta prylar som är upp till 58cm djupa vilket inte alltid är lätt att hitta.

Jag vill gärna ha förslag på hur jag kan förbättra rummet speciellt då jag har problem med bakre högtalarna. Eftersom jag bor i lägenhet och har en sambo att ta hänsyn till så bör det helst vara förslag som har god WAF faktor

En tanke som har slagit mig är att prova dom nya ICE ASP1000 stegen som drivkälla till 802:orna, dom är små och kraftfulla och man kanske till och med skulle kunna köra 2steg per högtalare, vad tror ni om det, någon som kanske till och med har hört den kombinationen




Edited by - Prism on 2005/03/02 19:19:23
Go to Top of Page

Moby_Dick
Member

61 Posts

Posted - 2005/03/03 :  01:00:43  Show Profile Send Moby_Dick a Private Message  Reply
riktigt fint system du har!

Mitt System: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37001
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2005/03/03 :  10:43:55  Show Profile Send shaft a Private Message  Reply
Prism, tack för svaret. Blev lite förvånad dock ;-)
Kör du med de "äkta" buttkickerna så behöver du ju lite kräm....
Jag kör en lite enklare buttkicker-variant med en mindre integrerad NAD-304. Det är skoj också. Fast då har jag ju 2st subwoofers med dubbla tolvor som hjälper till ;-)
Skall bli kul att höra hur NAD + 802 spelar ihop. Har mest hört dem med Classé och det verkar funka bra.
/Shaft
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/03/03 :  13:48:01  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Någon som har en haklapp att låna ut?

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Prism
Member

160 Posts

Posted - 2005/03/03 :  19:39:38  Show Profile Send Prism a Private Message  Reply
Shaft, vet inte om jag kan kalla mina för äkta direkt men jag kör med 6st BR-25 buttkickers från ljudia, dessa ger en rolig upplevelse trots den enkla konstruktionen, är det samma som du har?
Med 2st 12" subwoofers och buttkicker så måste det vara risk för hjärtsvikt hemma hos dig
Go to Top of Page

Moby_Dick
Member

61 Posts

Posted - 2005/03/08 :  10:40:12  Show Profile Send Moby_Dick a Private Message  Reply
helt sjukt fin hemmabio du har Prism!!!

om man ändå vore rik.....*snyft*

Mitt System: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37001
Go to Top of Page

Prism
Member

160 Posts

Posted - 2005/03/12 :  14:36:11  Show Profile Send Prism a Private Message  Reply

Tack Moby Dick!

Nu har jag äntligen haft tid till att köra en test mellan Denon förstärkaren och nad steget (AVR-A1SRA Vs NAD 218THX).
Så efter ett par dagar testande fram och tillbaka så kom jag fram till följande:

NAD steget hanterar 802:orna med ett stadigt grepp och basen blir lite bättre med steget jämfört med Denonen, steget har en väldigt neutral karaktär men jag saknade lite upplösning och mjukhet i mellanregistret/diskanten.

Denonen körde jag i "Direkt mode" vilket är 2-kanalsläge och jag är väldigt överraskad över hur pass bra den hanterar 802:orna som är långt ifrån en lätt match då dom är trögdrivna och har konstiga fas engenskaper. Denonen ger klart ett litet bättre ljud i mellanregistret och speciellt vid längre lyssningspass så känns denonen behagligare trots att nadsteget ger en bättre bas.

Nu ska det tilläggas att denonen användes som försteg till NAD:en så den hade kanske presterat bättre med ett annat försteg.

Nad steget kommer i fortsättningen att driva buttkickerna och ge jordbävningskänsla i soffan vilket det gör med bravör, steget blir knappt ens ljummet efter ett par timmar så det finns makalöst mycket kraft och kapacitet i det steget!

Jag spelar nöjt vidare med Denonen ett tag till men kommer förmodligen framöver tittar på ett slutsteg på begagnad marknaden då jag vet att högtalarna kan ge lite till.




Edited by - Prism on 2005/03/12 14:40:03
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2005/03/13 :  20:05:50  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
Ja detta var ett trevligt biorum.. smaskens

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Prism
Member

160 Posts

Posted - 2006/04/16 :  16:13:16  Show Profile Send Prism a Private Message  Reply
Då var det dags igen :)

Väldigt tidigt på påskaftons morgonen så var det bara att hoppa ur sängen trots att det var mycket grus i ögonen så var det inget problem med viljan att gå upp så tidigt. När jag menar tidigt så var det tidigt för klockan ringde redan kl 04:30!

Klockan 05:12 så styrde jag nosen på bilen söder ut....


Det var inte många jag möte i trafiken så tidigt och att det var påskafton gjorde det förmodligen ännu mera glest med bilar.

Straxt efter Södertälje så blev det dimmigt


Ett par mil till så blev det ännu värre...


Väl straxt innan Jönköping så började det att klarna upp


Starxt efter klockan 9.30 tiden så var jag äntligen framme vid målet vilket var Göteborg och en lite stereopryl hitta in i baklukan. Straxt efter en timme så for jag hemmåt igen med mycket medvind och hemlängtan efter mitt kortaste besök i Götet någonsin.




4,5 timmar senare......





Väl hemma så mötes jag som vanligt av dom två väldigt nitiska tulltjänstemännen som inte hade tagit påsklov direkt


Efter en noggran inspektion och lite mutor med kattgodis så fick paketet godkänt för vidare transport till vardagsrummet.








Väl inne i vardagsrummet så blev jag så exalterade så det blev inte några uppackningsbilder utan jag kom på att ta bild först när den den "lätta" 60kg prylen hade kommit upp på bänken



Classe 401!



Här kommer en uppdatering på hur det ser ut idag. Det som förutom 401:an som har tillkommit är en HTPC.

Man kan nästa se hur glad Denon förstärkaren blev då han äntligen fick lite avlastning



det blev lite omflyttning då framför allt DVD fick lämna plats åt 401:an och flytta en trappa ner.



För att visa ur stor den är så fick en dvd-skiva vara storleksmarkör



Men hur låter det då?

Ja att ljudet klev upp ett par snäpp istort sett på alla områden är det inget snack om, för nu blommar 802:orna ut ordentligt!

Den största skillnade blev det självklart i basområdet där det har blivit makalöst mera driv och exakthet. Nu har jag bara spelat en kort stund så mera intryck kommer senare.

Glad påsk på er!



Edited by - Prism on 2006/05/21 02:19:31
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2006/04/16 :  16:31:57  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
ojojoj nu får 802orna vad de förtjänar :)
sjukt stort steg det där. b&w och classe är en riktigt bra kombo.
ska du ha kvar denon stärkaren eller köpa en processor? du har väl slutsteg så det räcker till och blir över? :)

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Prism
Member

160 Posts

Posted - 2006/04/16 :  17:10:43  Show Profile Send Prism a Private Message  Reply
Tack Joakim, det finns inga planer för ett försteg iallfall inte nu då det kommer nya ljudformat framöver så det känns som lite fel tid att att köpa nu. Eftersom jag har sålt iväg några av dom stegen jag hade förrut så har jag bara steg för 4 kanaler och jag behöver för 7kanaler om jag inte tar bort några av högtalarna. Isådant fall så får man köpa ett till steg
Go to Top of Page

Prism
Member

160 Posts

Posted - 2006/04/16 :  17:18:49  Show Profile Send Prism a Private Message  Reply
Rörande HTPCn, så satt jag hela förra vinterledigheten och läste in alla cd-skivorna vilket var ett par stycken, så nu ligger det cirka 10.500st låtar på hårddiskarna sparade vilket dom flesta är i wave-formatet. Jag måste säga att det är väldigt praktiskt att ha tillgång till hela arkivet med ett par knapptryckningar.

Har nu flyttat över alla låtar till servern som finns i ett annant rum, plockat ut hårddisken, monterat in ett kort med minnespinnar istället för hårddisken vilket gör datorn till helt fläktlös då även nätagget är helt utan fläkt. Tystare datorn går nu inte att hitta eftersom det inte finns några rörliga delar innan för skalet




Edited by - Prism on 2006/05/21 02:25:23
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/04/16 :  17:42:05  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
401:an är ett mycket trevligt steg.
Välkommen in i Classéklubben

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Prism
Member

160 Posts

Posted - 2006/04/18 :  20:33:14  Show Profile Send Prism a Private Message  Reply
Tackar ryst
Dina classe steg lär väl åka 8:or runt mitt 401 steg.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000