HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Mathias på Öckerös kontor
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/08/22 :  00:08:11  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Äntligen! Nu har jag fått mig ett kontor/bibliotek!

Det är inte riktigt färdigt, lister, nya fönster, tapeter och annat oviktigt är ännu inte löst. Men Stereon är på plats!

Den består av en Hfx-dator med ett sexkanals ljudkort från Lynx som spelar upp musik via J River Media Center med Frequency Allocator som delningsfilter. Kortet är kopplat direkt utan försteg med medföljande balanserad kabel till tre Yamaha P2201 som driver ett set Infinity rs1b.

Foton kommer...

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/08/22 :  08:40:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Mycket intressant. Stora grejer det där, ska bli intressant att se bilderna.
Manualen till slutstegen är ovanligt fet, en hel kurs i audioteknik.
http://www.advancedaudiorentals.com/docs/Yamaha%20P2200%20Manual.pdf

Jag gillar prioriteringen av kontorsarbetet! Man ska ju börja med det väsentliga.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/09/02 :  10:16:02  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Nu är kontoret representativt nog att få några bilder upplagda:

Entré:




Vy från pappas plats:




Vänsterkanalen, rack med steg och dator. Delas inte med Behringer-filtert eller orginalfiltert utan i datorn med Lynx-kortet för tillfället. Stegen är Yamaha P2201. Kablarna är Hornbach X-tra X-clusive...




Högerkanalen:


Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/09/02 :  10:22:01  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Just ja! Jag höll på att glömma min hemgjorda diffusor:


Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2012/09/02 :  12:05:45  Show Profile Send dwain a Private Message  Reply
ooh ser riktigt fett ut.

Infinity gör ju helt fantastiska högtalare :)
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/09/02 :  13:19:02  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Tack!

Infinity har dock inte gjort nån high-end på många år.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2012/09/03 :  23:32:36  Show Profile Send dwain a Private Message  Reply
Håller med. Det sista riktigt bra de gjorde var när de släppte Epsilon och högtalarna i den eran.

Efter det har det bara gått neråt :(

Jag kör själv med kappa 8A (Dvs den riktiga). Spelar sanslöst bra. Kräver dock gott om drivning för att låta bra.

Nästa steg jag håller på med är att köpa ett par renaissance 80. Dessa delade mot min stora baslåda borde göra sig ytterligare lite bättre än kappa 8an. Om inte så kommer jag ändå behålla kappan till sovrummet så då får man väll bara byta runt på det hela
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2012/09/03 :  23:46:43  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Mycket intressant system.
När kan man komma och lyssna?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/09/04 :  00:04:16  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
dwain, jag har haft Kappa 9 och trivits med dem men kunde inte husera alla högtalare så jag sålde dem tillsammans med fyra Kappa 6 i em hemmabiosetup. De har varit drivna av bla Dynamic Precision, Crown och Yamaha-steg men jag vill påstå att de inte är så supersvåra som det påstås.

solhaga, detta är sannerligen ett intressant system. Ett statement av 80-tals High-end. Egentligen skulle de väl varit drivna av Treshold-steg men jag är för fattig för att kunna köpa såna...
Du, och andra är välkommna att pm:a eller maila om lämplig tid för lyssning. Men jag är inte på långa vägar nära med rummets akustik så med reservation för detta så är ni välkomna att ta med era favorit-CD eller hårddiskar. Zoéga-kaffet serveras

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.

Edited by - Mathias på Öckerö on 2012/09/04 00:07:13
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2012/09/04 :  00:28:56  Show Profile Send dwain a Private Message  Reply
Jag kan hålla med om att de inte är så svåra som man tror. Jag drev mina kappa 8or till att börja med med en hemmabioreciver från denon (en gammal 1905). Funkade utmärkt på lagom volymer. Spela högt gick dock inte :P Däremot har jag provat ett gäng olika pa-steg. Det kraftigaste lämnade så mycket som 2x1200w 2ohm rms. Det slog dock ifrån redan på rimlig volym. Har man bara hyfsat med ström att tillgå så verkar det inte vara några problem.


Driver numera mina med just ett Treshold steg :)
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/09/15 :  21:53:45  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Tänkte visa lite bilder på hur det såg/ser ut på kontoret numera...

I förmiddags:



Lite senare:



Sansui SP-100i




Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/09/15 :  21:58:56  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Citerar en Japansk sida med googels översättning (http://www.niji.or.jp/home/k-nisi/sp-100i.htm)

"2-vägs högtalarsystem Sansui släpptes 1987. Även relativt små, och high-density yta inuti
det var motiverat arbete att vattna den med en vacker enkel design utan skruv baffeln ytan. Tre typer som visas i bilden
pianolack avsluta på samma sätt som den vita piano som kan ha en yta, i synnerhet, är vit finish också ambitiöst arbete
i, det var mycket vackert. Sansui själv, detta hade med namnet på serien MILANO namnet på denna SP-100i
var en modell, och var tvungen att överklaga som också presenterar skönheten målgång i handgjord känsla.
Funktionen av SP-100i, var i inneslutningen struktur genomarbetade styvhet. Nest frontbaffeln traditionellt
i metoden för fastställande av högtalarsystem i enheten, energi frontbaffeln att genljuda komplex, uppstår inom enheten ytterligare
extra vibration appliceras hela inneslutningen är resonera med energi, och som ger upphov till en snedvridning av ljud Genom, äger
det hade antagit den "inre rammonterad kapsling" metoden. Detta är den mest i skåpet
är försett med ett mittbaffel av 40mm tjock i mitten potten, är fixerad till mittbaffel den magnetiska kretsen och woofer ram,
var till noll kontakta en vibration av frontbaffeln och enhet. Dessutom, diskant, Arumidai
är top mount system som är fäst vid den övre plattan den är kopplad till den gjutna basen fattas, även ömsesidiga störningar mellan enheterna
hade kallats för att eliminera ordentligt, och inneslutning av strukturen mycket genomarbetade. SP-100i är, basreflex hur
var systemet med yttrandefrihet, är det inte grumligt ljud i högtalaren enhet, och att effektivt utnyttja det bakre trycket i inneslutningen
för, var den utrustad med den bakre baffeln kanalen.




I 21cm diameter, bordet skinn av membranet, bashögtalare, (super-fine 1000 glödtråden kol SSCF
måttlig till har vävt med de buntas i en enda tråd av kolfiber för smal kolfiber 1,000) intern förlust som
det hade antagit en särskild pärm som hålls förlusten. För att öka styvheten av en tre-skikt struktur, är det lätt flexibel, speciellt kol
och hade ett membran som undertrycker resonansen i katalogen. Den magnetiska kretsen, antar jag en stor strontium magnet med en diameter av 120 mm,
och har gett ett starkt driv förmåga 30cm diameter klass. Dessutom tvilling plus sub-magnet av 100mm kaliber
att vara att magnetsystemet, magnetiskt flöde läckage och minimera, det inre mount system, vibrationen av den magnetiska kretsen och La undertrycka
var. Vidare är att för att undertrycka resonans av en specifik kant fixeras från baksidan av den vibrerande plattan och inte på ytan av kanten
antogs minimerades ytarea av kanten mer "innerkant systemet."
En hård dome diskant på 25 m diameter Tsu, diskant, som vibrationsplattan, antog titan basmaterial, framsidan och baksidan
hittades används jonplätering på diamanten. Jag gjorde en diamant skikt på båda sidor av titan membran
på den tiden, med världens första och, för att öka uppkomsten av membranet, var det för att uppnå en hög frekvens respons och hög hastighet. Böter
för att förhindra att vibrationer från någon minderårig, att dra nytta av de utmärkta egenskaperna hos diskant och montera fast den övre plattan genom gjuten aluminium ram
hade varit klient.

Inbäddad i att du vill separera elementet diskant och bas, var urholkad Yonematsu material, nätverk, olika varje
fästes till linda ljudabsorberande material från det hållet. Med denna struktur, nätelement från vibrationer i inneslutningen
för att isolera barnet, var jag tvungen att eliminera effekterna av vibrationer. Dessutom, tillhandahållande av frontbaffeln monteringshålen saran nätet
för att förhindra hålrum genom, och genom fastställande av sidan baffel Saran net, eliminerar fästhål från frontbaffeln
antogs en #8203;#8203;ny metod var.

Som beskrivits ovan, SP-100i i beredskap Sansui arbete som kombinerar en högpresterande enhet och kapsling med mycket genomarbetade
och. Förbered en finish av tre titan svart, valnöt, rent vitt till utseendet som du vet Produkten kommer Rakad, specifikationerna för varje
monter tillägnad (L-100) var också ute med en säljs separat för att passa upp. Stand L-100 dedikerade även MDF av stadig planka
i ljudkvalitet design av, till audiophile som nu kan vara tuning put eller sand ljudabsorberande material i inlägget
och den sak du måste ha nöjet att behärska var. Dessutom kommer skillnaden inklusive trä bas av isolatorn ren koppar dedikerad
entusiasm för denna högtalare Nsui kändes från Mashi. Sedan, SP-100i, efterträdaren och SP-1000, SP-1010
gick på en lång sikt och samtidigt fortsätta att förbättras genom att avkunnats till maskinen."

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/09/15 :  22:08:49  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Mycket intressanta högtalare!

Här är en sida till ett tyskt forum:

http://old-fidelity.de/thread-3179.html

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/09/15 :  22:11:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
"Produkten kommer Rakad"

Hmmmm, men hur låter dom där då?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/09/15 :  23:22:31  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Tja, i mina öron ganska bra.

Tillräckligt bra för att jag skall vara nöjd och sluta drömma om mtm med Mundorf-amt och Morel 6½. På ett tag i alla fall. (Får se efter jag vart hos Kungsbacka-cowboysarn.)

De har en puckel mellan 100 och 200 Hz men jag tror det beror på att de står på skrivbordet. Skall få upp dem på väggstativ när jag hinner tillverka ett par. Skissar på detta lite grand. I 50x50x4 kvadratiskt stålprofil. Funderar bara på hur jag skall göra för att vibrationerna inte skall gå in i väggen. Spikes under högtalarna och gummi på fästena funkar vet jag.

Jag fuskar ju med Dirac så för att besvara din fråga korrekt har jag nu stängt av den och lyssnar på skillnaden. Den största, förutom justeringen av skrivbordsresonanserna, är väl att diskanten över 10 kHz faller av lite. Basen kommer vid ca 35 Hz. Stereobilden som jag är ganska uppmärksam är helt ok. Det mesta som skall vara emellan högtalarna är just där och inte lokaliserbart från själva högtalarna.

Men ärligt talat skall de spela på stativ på övervåningen för att jag skall kunna ge ett mer korrekt omdöme av dem.

Och så skulle jag vilja testa med andra högtalarkablar.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.

Edited by - Mathias på Öckerö on 2013/09/15 23:23:55
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2014/11/05 :  19:52:54  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Vad händer på kontoret nurå? Joo, jag har ett nytt kontor på G. Eller mera verkstad/kontor. Och detta gav lite möjligheter att drömma lite:



Åttorna, MDS DB-R8 är köpta av Hoktuna och diskanterna, 18 sound XD 120 är lånade av Ingvar. Dessa skall jag då testa att montera i väggarna på var sin sida av fönsterna, i då slutna lådor. Vad tror ni om detta? Är det nå't jag skall tänka på? I vägggarna blir det lådor med måtten: djup 190 mm, höjd 1500 och bredd 500. På insidan av dessa lådor som skapas av reglarna i väggarna blir det ju en lått stagad 19 mm spånskiva utåt och en lite stagad 19 mm baffel. Dessa skruvar jag fast i ramar av 50x50x5 vinkeljärn jag skruvar fast inuti regellådorna. Om jag räknar lite på det blir det lite drygt 9 liter per element.

Värdena jag fått tag på är:

Watt: 120 W
SPL: 91 dB
Vas: 36
Qts: 0,72
Fs: 46 Hz
Impedans: 4 Ohm
Magnet: 20 Oz.
Frekvensomfång: 40 - 4000 Hz
Artikelnr: DBR8

Blir volymen tå tok för lite tro? I så fall får jag ta fram hålsågen och borra lite hål i reglarna in till nästa fack. Då blir volymen dubbelt så stor, ca 20 liter per element. Är det nödvändigt tro?



Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000