HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Hemma hos Labbe (Ny bild sist i tråden.)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/04/19 :  18:50:09  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Nytt sist i tråden

Mitt namn är Lars-Bertil och jag är 39år gammal.

Har alltid gillat musik, och det spelades nästan alltid musik hemma när jag var liten. Favoriterna då var Kiss (destroyer) Så man kan nog säga att jag varit hårdrockare sedan barnsben, även om musiksmaken har breddats en aning numera.
Halkade in på det där med hifi i tidiga tonåren, då jag fick en bergsprängare i julklapp. Givetvis så var man ju där och skruvade, och kopplade in extra högtalare via hörlurs uttaget. Nog lät det alltid men inget vidare dock.

När jag sedan flyttade hemifrån så införskaffades en begagnad technics förstärkare och cd spelare tillsammans med ett Jamo sub/sattelit system.
Förstärkaren brann upp efter ett tag, jo det slog lågor om den. så då införskaffades en Yamaha AX590 som tjänade mig troget fram tills för ett år sedan.
Samtidigt som Yamahan köptes så införskaffades ett par JWS C81XL gold. Så här i efterhand så kan man nog lugnt säga att de såg bättre ut än vad de lät.
Fick på allvar upp ögonen för hifi efter ett besök på Hifiklubben i Växjö, där min tinnitus förvärrades allvarligt. Men flinet jag hade på läpparna var visst vääääääldigt brett enligt kompisen som var med. Vad som demades? Jo Cervin stroker 18 i en saab 900 + ett par Cervin AL1000 på allt annat än låg volym.
Och på den vägen är det.

Nuvarande systemet har vuxit fram under ca 1-1.5 års tid, med otaliga timmars lyssnande, studerande av tester, tips från detta forumet (och andra) osv.
Upptäckte att rörkaraktären passade mina öron (och musiken jag lyssnar på) bäst. Så det enklaste var att spinna vidare på den tråden.

Under denna uppgraderings fasen så har det passerat följande:
AP cinemaroom högtalar system, Vincent SP996 monoblock, Supra högtalar kablar, Chord signalkablar, AP högtalarstativ.




Och så här ser det ut för närvarande hemma hos mig:

Försteg
Vincent SA31
Slutsteg
Vincent sp331
Signal källa
HTPC med Linux baserat OS
Högtalare
Klipsch ksf 10.5 och RF35
Signal kablar
VDH the bay C5 och D300 mkIII (eller liknande)
Högtalar kablar
VDH Royal Jade



Edit: uppdaterade info lite

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project


Edited by - Labbe on 2014/10/30 16:12:18

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/04/21 :  03:13:32  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Verkar hyfsat, roligt att du får lite nya grejor.
Du får berätta om skillnaden senare.

PS. Jag har inte heller någon kamera.

Bravo
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/04/21 :  07:38:35  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Skynda låna kamera!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/04/21 :  16:26:17  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Bravo: Skall försöka, mitt vokabulär räcker nog inte till.

Euphonic: Jobbar på det. har jag tur så kanske det blir en upppackningstråd.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/02 :  11:16:47  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Men först säger du...
quote:
Det enda jag tycker har blivit sämre är spelglädjen, det är inte lika mycket stampa takten längre (vilket är synd då jag gillar det)

Låter allvarligt men då hakar du på med...
quote:
När man sitter och finlyssnar så är det mer regel än undantag att man sitter och stampar takten samt gungar med i musiken ... så skall här spelas musik i massor, för nu är det riktigt kul att lyssna igen

Om jag inte läser helt skevt så motsäger du dig själv

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/05/02 11:18:45
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/05/02 :  11:44:22  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Euphonic: Det är eg ingen motsägelse utan språkfel. Det var mer stampa takten innan jag bytte till Sa31:an, men det är fortfarande en hel del av den varan. Sen är ju inte försteget riktigt inbränt heller, så det kan nog bli ännu mer av den varan.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/02 :  13:30:19  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Blir roligt att provlyssna till helgen i vilket fall

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/05/02 :  13:50:49  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Japp och förhoppningsvis så är det riktigt inbränt då.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/09 :  22:54:11  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Blev tyvärr inte speciellt bra bilder - dålig fotograf som man är så blev jag lite ställd av motljuset i fönstret. Nåja

Som sagt, tog en biltur ut i de norrländska skogarna och hälsade på Labbe i helgen som var - ett möte som visade sig bli lite hårdare än förväntat, men jag återkom i vart fall med livet i behåll så det måste räknas som en positiv upplevelse även om dolken i fönstret och det långa håret fick mig att stundvis tro annat - är också rätt säker på att den vilseledande lilla hunden Snobben (om jag minns rätt) var programmerad att ta livet av mig, ett försök till bett var dock den enda incidenten

Som vanligt tog jag med mig mina mest använda referensskivor som inte bara som i vanliga ordning fungerade som referens utan blev ett välkomet pauselement ibland de olika former av metall som serverades, kan inget om denna typ av musik och har heller egentligen inte givit den en chans så det var med blandad avsmak och nyfikenhet som jag lyssnade på vad Labbe serverade, allt från Hammerfall och Ramstein till Cradle of Filt och gud vet vad En nyfikenhet över hur dessa skivor/låter hade låtit på min egen anläggning väcktes dock - Labbe, du får se till att ta med lite sådant vid ett framtida besök här hos mig!

Har sedan Stockholmsmässan smugit in Burmesters Ref CD III i samligen referens-CDs så den har jag ännu inte speciellt mycket lyssningserfarenhet av, så det är mest bara ett litet bonuskort som vi lyssnade till lite tvärt. I övrigt så halkade en Eagles-skiva med som inte blev spelad och den kanske för mig mest använda referensen - faktiskt en High Fidelity-skiva, #69 med en i min smak ovanligt intressant blandning av inte bara lite mer esoterisk musik utan också Joe Cocker's Unchain My Heart som är vansinnigt bra samt Norah Jones' Come Away With Me. Även ovanligt trevliga klassiska spår med fin dynamik.

Labbe har lite akustikproblem som jag tyckar han primärt ska ta tag i vilket är enkelt nog med lite stenull. Inte heller speciellt dyrt, vilket dirket återspeglade sig i mellan och det lägre basregistret Evo I-stativarna spelar inte heller våldsamt mycket bas och kombinationen med en Audio Pro subwoofer faller i mitt tycke kanske mot ett naturligare val av en högtalare som spelar lite djupare och ger lite mer kropp åt återgivningen - för det är tveklöst basen som är Labbes akilleshäl vilket ger musiken oavsett vad som spelas en liten obalans jämfört med vad jag är van med.

I övrigt är det ett fint system som har mycket bra potential att bygga vidare på. Jag ska inleda aktiv propaganda för ett högtalarinköp som strider mot den filosofi som Labbe har ang. viktning mellan komponenter i sitt system eller hur Labbe.

Vi spelade som sagt igenom ett gäng metallskivor bortsett från mina referensspår men eftersom jag inte har en endaste hum om hur det ska låta så kan jag inte direkt uttala mig om det förrutom att det verkligen inte lät bra, i vissa fall rent av komiskt - då musikinnehållet menat inte återgivningen hehe - tack och lov är smaken som baken, men jag åkte hem en erfarenhet och en bekantskap rikare och det är alltid värt sin vikt (hur väger man det?) i guld!

Avslutningsvis måste jag bara säga att det finns något väldigt tilltalande rent estetiskt sett hos de små Vincent-monostegen. Jag har alltid varit nyfiken på Vincents varianter på detta steg (denna 996, 997 och inte minst det nya 998), skapar en fin symmetri på bänken - ska ju vara fint att titta på också Kunde vara kul att få en chans att lyssna i jämförelse mot andra förstärkare på en kommande HiFi Nord-träff

Tack Labbe, vi ses igen - no doubt!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/05/09 22:56:49
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/05/10 :  18:06:05  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Euphonic:
quote:
Labbe, du får se till att ta med lite sådant vid ett framtida besök här hos mig!


Okej, du bad om det. Då blir det definitvt tyngre grejor än den tugummi metal vi spelade hemma hos mig.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/11 :  11:31:38  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Tyngre

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/05/11 :  16:06:24  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Euphonic:
quote:
I övrigt är det ett fint system som har mycket bra potential att bygga vidare på. Jag ska inleda aktiv propaganda för ett högtalarinköp som strider mot den filosofi som Labbe har ang. viktning mellan komponenter i sitt system eller hur Labbe.


Inte ge mig några dumma ideer här.

quote:
Tyngre?


Japp, lite mer stråkar och dubbelkagge smatter tillsammans med djupare avgrundsvrål.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2005/05/11 :  19:09:01  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message  Reply
Tjena Labbe! Ser trevligt ut!

En liten fråga: Hur funkar/låter AE Evo1:orna ihop med SP-996:orna? Har själv ett par evo 1 och har sneglat lite på ett par sådana vincent mono-block.

Ha det...

Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/05/11 :  21:12:48  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Rabbe66:
Jag tycker de funkar bra ihop, men valet av försteg kan bli lite knepigt. eftersom dessa block drar mot det ljusa hållet. (dock inte mycket, men ändock) Det finns lite lyssningsintryck i slutet av mitt första inlägg, men det är baserat på uppgraderingen av försteg.
Men se till att lyssna innan köp, för de kanske inte faller dig i smaken. Skulle tippa på att även VIncents Sp331 kan funka riktigt bra med evo ettorna. (även om evo three kanske vore att föredra till det steget)

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/07/18 :  23:03:23  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message  Reply
Kjenner de små Vincent monoblokkene og Vincent preamp'en. Overraskende mye musikalitet for lite penger!

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/07/22 :  21:04:56  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Montana: Jag kan bara hålla med. Är längesedan jag vart så nöjd med ljudet från en anläggning (hemmablind kanske?) och för varje uppgradering jag gör (mest småsaker) så blir det bara bättre och bättre.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/09/13 :  20:44:18  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Snyggt Labbe! Vad är det för "prestanda" på Vincent-blocken?
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/09/13 :  21:53:50  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Mullbenkt: de är specade till 125watt RMS i 8Ohm. vilket dock verkar vara för lite för att högtalarna skall blomma ut riktigt rejält.

Test av dem:
http://www.lefflershifi.com/Library/Tester/Graphics/Vincent_sp996_hifiomusik_nr3_2003.jpg

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/03/04 :  22:52:56  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
quote:
Japp, lite mer stråkar och dubbelkagge smatter tillsammans med djupare avgrundsvrål.


Jag tänker på Avantasia alt. Rhapsody.Rhapsody använder sig mycket av dubbelkaggar väl...?
Hört The Tower med Avantasia?Den är ren "galopprock"Man ska INTE köra bil med en låten på!

Up the Irons!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2006/03/04 :  23:04:48  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Jag har bägge Avantasia skivorna liggandes, men det var inte de eller Rhapsody som åsyftades. Utan ännu tyngre metal.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2006/03/05 :  18:57:08  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Upppacknings problematik och ett första lyssningsintryck av Klipsch Ksf 10.5

Har nu äntligen fått hem mina Klipsch och jag njuter i fulla drag.
(Ett stort tack till Hifi Consult)

Upppackningen gick utan problem, men det var värre med att koppla in dem då högtalarkontakterna inte gillade mina banankontakter. Så det var bara att att plocka bort dem och koppla in allt trodde jag....
Det sket sig kan man lugnt påstå, då Skruvarna hade fastnat.
Så fram med skruvmejseln och bort med terminalerna för dissikering.
Dissikeringen gick utan problem, så det var bara att skruva ihop alltihop igen och koppla in kablen.

Igång med stereon och i med en skiva på repeat för att anläggningen skall bli varm, och vad tror ni händer???
I min iver så har jag glömt att sänka volymen.... Vilket man ALLTID skall göra när man kopplar in ett par horn för första gången, pga deras känslighet.

ca 2h senare:
Plockar fram lite skivor, bla Iron Maiden - Rock in Rio.

Det första som slår mig är att jag har fått mer luft mellan artisterna (märks främst på Dream of Mirrors) och lite mer kropp i musiken. Introt till Hallowed be thy name har aldrig låtit så tungt och ödesmättat som det gör via dessa högtalare (kröp längs ryggraden på mig när jag lyssnade och det är ett bra tecken )
Det kommer nog dock ta ett tag för mig att vänja mig vid att högtalarna formligen hamrar ut musiken rakt mot lyssnaren, ingen "laid back" spelstil här inte.

återkommer med lite mer lyssnings info senare.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/05 :  21:43:38  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Ser fram emot att se vart det leder

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2006/03/05 :  21:50:56  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Snoop: Jag vet redan vart det leder.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2006/03/07 :  17:05:10  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Har fått årets förkylning, så ni får vänta på lyssningsintrycken

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2006/03/08 :  16:37:50  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Lägger upp lite spec på högtalarana.

FREQUENCY RESPONSE:
36Hz-20kHz±3dB
POWER HANDLING:
100 watts maximum continuous (400 watts peak)
SENSITIVITY:
95dB @ 1watt/1meter
NOMINAL IMPEDANCE:
8 ohms

tänkte på en annan modell när jag ventilerade känsligheten på dessa skönheter för hifi norr.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project


Edited by - Labbe on 2006/03/08 16:39:16
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2006/03/08 :  18:11:20  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Ändå lättdrivet!

Rör...
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000