HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Vinylafton på Mårten Centre...?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2004/11/14 :  22:47:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Vinylafton hos Mårten design...
Det klingade lite underligt när Leif bjöd in till vinylafton, de har ju aldrig haft en vinylspelare där förutom när Vitus Audio demade sin prototyp i våras...

Men, det var det Leif sade på telefonen. Så glad i hågen tågade jag emot Götabergsgatan efter jobbet i Fredags.

Jag var lite sen och det var redan ett gäng hifi-entusiaster på plats. Jörgen tog emot i dörren som vanligt, men Leif syntes inte röken av... Eller för att citera Jörgen "Han blev lite otålig, gå du in i rummet och kolla vad han håller på med."

En lätt otålig Leif i action.


Jag hittade Leif "begravd" i en JÄTTE-låda... Hmm, intressant. Vad kan det finnas i den då?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/14 :  22:52:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hmmmm... Snygga stativ till Duke...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2004/11/14 :  22:55:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Stativen är Ellington prototyperna. Det kommer mer om dem....


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2004/11/14 :  22:58:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Leif grävde vidare i lådan och vips så uppenbarar sig något som skulle kunna vara en del till en vinylspelare!

Ett subchassie???

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2004/11/14 :  23:30:01  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Mycket upp-packande, pillande, ...







// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2004/11/14 :  23:32:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Pilla, mecka, manualtittande...




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2004/11/14 :  23:36:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Råd fanns det gott om...



Och att få på den där tallriken...



Men hjälp fanns ju som sagt (Tur att jag hade en kamera att hålla mig i)



Och till slut så kom den på plats...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2004/11/14 :  23:48:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Och Häpp!


En Avid Volvere!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/15 :  00:00:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Vilken häftig spelare!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/11/15 :  00:17:52  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
En av de absolut vackraste spelarna jag sett!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/11/15 :  00:32:19  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Oj,Oj,
Den här vill man veta mer om.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/11/15 :  00:39:23  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Mumma... Ytterligare en anledning att besöka MD när man är i Göteborg,,,
(Som att det inte skulle vara nog med de som fanns ?! )

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/11/15 :  02:04:16  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
En mycket tjusig spelare.... Har aldrig hört talas om denna tingest tidigare. Det kommer väl lite mer om bakgrund får man hoppas...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2004/11/15 :  08:00:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Avid, ett Engelskt märke. Första gången jag fick se dem live var på Stockholmsmässan förra gången då jag också fick en liten pratstund med en av deras medarbetare.

lite gul bild kanske...


Jag snabbsökte och hittade en review på Volvere i Audiophilia

Mer om Avid och fakta om Volvere kan man hitta på Avid's hemsida

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2004/11/15 :  09:24:26  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message  Reply
Tjusig spelare, sån skulle man ha. Är det bara en synvilla men jag tycker att tonarmen ser ut att sitta lågt i förhållande till tallrik på den de riggar upp.

h
micke
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2004/11/15 :  09:34:52  Show Profile Send Rob a Private Message  Reply
Det är ingen synvilla !! Den transporterades med den inställningen...

/Pelle
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2004/11/15 :  09:37:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Du är skarpögd Micke!

VTA var den första grejen som Leif började mixtra med innan det var dags att låta första skivan spela.

Volvere'n kom rätt upp ur lådan och var inte justerad, Leif berättade att han lagt en stor del av Söndagsmorgonen(igår) på att justera, trevlig Söndags sysselsättning...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2004/11/15 :  09:46:05  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message  Reply
Man kanske inte behöver köpa nya glasögon riktigt än då Nu vill vi höra lite lyssningsintryck från denna läckra spelare.

mvh
micke

Edited by - micke76 on 2004/11/15 09:47:11
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/11/15 :  10:00:48  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
ahh trevlig vinylspelare

Själva plattan ser ut att komma från ett bordsunderlägg för kastrull/stekpanna Vad är det för material?

SNYGG!!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/15 :  10:12:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Synd att Göteborg ligger så pass ocentralt.
Vinyl är trevligt. Man måste vara aktsam när man kombinerar subchassisvarvar med fjädrande bänkar.

Blev det nån SRV spelad?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2004/11/15 :  10:47:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det är en korkmatta som är limmad på aluminiumtalriken

Om det blev någon SRV, jo då

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/11/15 :  12:02:28  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Avids Volvere och den mindre modellen Diva kan beskådas och lyssnas på hos Hifi Art i Stockholm :-) www.hifiart.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/15 :  12:23:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag hörde att Jörgen ska ta dit sin Zappasamling - då kommer jag!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2004/11/15 :  14:25:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jörgen's Zappa samling känns inte alls lika attraktiv som den Sheffield lab-inspelning som redan är där...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Rene
Member

597 Posts

Posted - 2004/11/15 :  16:47:42  Show Profile  Visit Rene's Homepage Send Rene a Private Message  Reply
Føj den er lækker føj sådan en må jeg have kik på .


www.vassagohifi.dk
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2004/11/15 :  18:57:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jo visst, Jörgen och hans vinylkompis fick snurr på spelaren och vi var ju allihop tvugna och gå fram och ta en titt

"Kolla, den snurrar!"


Och sedan var det dags att justera lite och på med en platta. Nu var det fler som var lite otåliga och som ville höra vad en vinylspelare kan åstadkomma.

Första plattan...


Det lät ordentligt bra om spelaren från början. Spelaren är som sagt en Avid Volvere. På den sitter en SME309-arm och en Shelter pickup. Det EAR-försteget som Leif använder har ett inbyggt RIAA.

Skivorna började snabbt samlas på golvet framför racken...

SRV med flera


Och Engelholm, som du ser så fick Stevie Ray Vaughan vara med och "leka"

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000