HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Hfls-1 en kamp mot (års)tiden?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/11/18 :  15:22:55  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Eftersom jag också har knåpat ihop (eller håller på att knåpa ihop) ett par hfls-1 är det väl läge för ännu ett bildreportage . Byggbilder tycker jag själv är väldigt kul att titta på så här kommer en bildkavalkad som heter duga. Tadaaaa!

Varje saga har väl en början så varför skulle inte denna ha det?


För er som inte redan har listat ut vad det är som byggs står det på ritningen nedan.


Eftersom jag är själv när jag bygger är det svårt att fotografera samtidigt som man jobbar och jag orkade inte släpa fram stativet som ligger någonstans under sängen bland allt annat bröte så här gör vi ett litet hopp från sagans början och ser 4st L på bilden. Varför det är så mycket lim överallt beror på att jag tänkte att man kan ju mäta ut var man ska förborra istället för att borra genom båda skivorna direkt. Naturligtvis gick detta mindre bra och undertecknad lärde sig en läxa inför fortsatta byggen .


Här har L'en (Ellen) transformerats om till två digtala nollor.


Denna bild är i stort sett samma som förra förutom att bitumen har inhandlats och klippts till samt att även kontaktlim och högtalarterminaler har införskaffats.


Då var det äntligen dags att limma fast bitumenet i lådorna. Eller snart iaf, här är det tidiga förberedelser inför limningen.


När man handskas med kontaktlim som hugger ordentligt, när det väl hugger, är det aldrig fel att använda handskar. Då slipper små missöden ske så man får ta fram skalpellen .


Kontaktlim från biltema, en konservburk med vatten och en pensel. Tanken var att jag skulle sänka ner penseln i konservburken mellan de olika limningarna för att limmet på penseln inte skulle härdas var riktigt fiffig.


Här har vi toppen- och bottenplattorna som ska limmas fast i burkarna.


Lim är påpenslat både på bitumenet och i lådorna.


Här sitter de första bitumendelarna på plats.


Och här sitter även de sista bitumendelarna på plats. Bitarna som sitter på sidorna blev inte så fina i hörnen. Detta pga att jag hade missat att räkna bort 4mm på varje sida då det redan satt bitumenplattor i topp och botten, men efter en fråga här på forumet fick jag svar av expertisen att det inte skulle påverka ljudet i slutändan så jag kunde äntligen andas ut.


Här är hålen för basreflexrören frästa.


Hålen gjordes med den här makapären som är köpt på rusta (??), jag fick iaf låna den av en god vän.


Så här kan det se ut när man har lekt lite med en fräs för första gången.


Efter första fräsningssessionen var det fräsdamm eller träflis i mycket mycket små bitar precis överallt. Hur jag lyckades få spån på mössan vet jag faktiskt inte.


Oj, här kom det vi

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!

Edited by - MasterOfPuppetz on 2004/11/18 15:36:36

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/11/18 :  15:39:19  Show Profile Send nurfen a Private Message  Reply
Hehe, som sagt, snygg bild på mössan.. Förstår att du är stolt

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/18 :  15:40:34  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Klart intressant och kul att se! Bra och tydliga bilder trots frånvaron av stativ! Jösses!


...spånet kanske inte kom utifrån!?! *skojjar*

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/11/18 :  15:45:49  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Haha... Jadu, vem vet? I vanliga fall brukar spånet ligga på insidan av mössan om det kommer från insidan

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/11/18 :  23:22:56  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Dom där bitumenbitarna...är dom inte självhäftande, eller ingår det i "receptet" att limma dom med dom gula skyddspappren kvar...?
(ser iaf ut som att det sitter kvar...)

Skönt du "hann undan för snön & kylan" !!! ;-)



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/11/18 :  23:44:27  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Jo de är självhäftande, men vad jag har förstått så har alla andra också lagt på kontaktlim "för säkerhets skull", eller så är det så att limmet som sitter på är för klent och kan släppa mycket lättare. Det gula skyddspappret plockade jag bort innan jag limmade fast bitarna.

Ja, jag är överlycklig att slippa jobba ute i snön .

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/11/19 :  00:03:05  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
alltså jag kontaktlimmade också bitumen...men det var nog inte nödvändigt...klistret på dom va ju rätt bra...

master of nånting...låt inte vädret stoppa din framfart knäck en björne B å fortsätt

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/11/19 :  00:08:08  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Härliga bilder MOP !
Tror inte du är med på listan över HFLS-1-byggare. Skall genast föra in dig om du inte är med.
Förresten fick du användning för några kertäkäyttökäsineet

Din tråd påminner mig om när snöstormen drog in nu i går. Ungefär en kvart innan snön föll blev jag klar med el-uttagen till bilvärmarna.
Varför är man alltid ute i sista stund, jämt... .
Vad är det för kamera du har, väldigt fina bilder tycker jag.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/11/19 :  00:09:27  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
jo jag som ska köpa ny kamera är väldigt intresserad av va du fotar med :D

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/11/19 :  00:10:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Vi som har (håller) på samma väg du är,, Vet hur kul det är när man är framme!!
Kämpa på!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/11/19 :  01:24:18  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
Härligt att den obligatoriska fotbilden är med också!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/11/19 :  02:01:49  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message  Reply
Mycket snack foto och lite verkstad....

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/19 :  04:33:22  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Väl jobbat!

Bravo
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/11/19 :  10:30:40  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Oj vad många svar det ramlade in under kvällen när jag var och såg Rammstein och under natten när jag låg och sov . Det är alltid kul med så stor respons!

Haakan>> Nu är allt utomhusarbete klart så nu får det för min del snöa eller töa hur mycket det vill hehe.

hal>>Nej jag är nog inte med på någon sådan lista (vad jag vet iaf)... Jodå, handskarna var trevliga att ha till hands när jag handskades med kontaktlimmet som man blev yr av för mindre. Såg du inte att jag tom lyckades få lim på ena jackärmen? Dock var det vid fastklistringen av bitumenet i lådan.

Vilken tur att du precis som jag blev klar innan ovärdret kom, även fast det var lite mer på håret för din del.

Kameran jag använder är en Canon Ixus 400 och tror inte att den säljs längre men motsvarande modell är nog Ixus 430 eller Ixus 500 (som dock har 5Mp).

Zalve>> Tack för påhejjandet! Nu är det inte alltför mycket kvar och jag räknar med att ha spelande burkar om 2-3 veckor .

Fisksmisk_Ola>> Haha , ja det råkade bli en sån också.

LarsTokyo>> Det bjuder jag på!

Bravo>> Tackar!




Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/11/19 :  21:03:49  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
Har du bestämt dig för vilket fanér du ska välja då det blir dax?

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/11/19 :  21:50:37  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
MasterOfP- Mitt svar ramlade i allafall inte in under Rammstein, vore så jobbigt att ta med sig en dator in dit!

En av de absolut grymmaste konserter jag sett! Satt du eller stog du?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/11/19 :  21:51:37  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Nej det har jag inte gjort ännu. Eller uppgiften är faktiskt inte min, utan min brors. Det är till honom jag bygger dem och han som står för finanserna . Låter de bättre än mina egna B&W bygger jag nog ett par till mig själv också.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/11/19 :  21:55:21  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Fisksmisk_Ola>> Har inte hififorum någon wapsida va? ...

Ja det var en av de bättre konserter jag också någonsin sett, och vilken scenshow sen då!! Att du ens frågar Ola! På en hårdrockskonsert STÅR MAN . Showen var dock inte lika bizarr som 2001 när de spelade på Solnahallen men draget i musiken var bättre igår (kanske för att det var några fler människor i publiken).

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/11/19 :  22:10:27  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
master du kommer få bygga ett par till...det kan jag lova

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/11/20 :  09:50:25  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Tror du? Någonstans inom mig har även jag en känsla av det faktiskt .

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2004/11/20 :  10:41:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Mannen som kom in från kylan... med ett par HFLS1!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/11/20 :  17:28:30  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
Pac: Somliga verkar ha tur Jag kom precis in från kylan själv.... TOMHÄNT

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/11/20 :  18:09:34  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Pac: Absolut! Det gäller att ha lite tur .

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/11/20 :  19:47:11  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
MoP - Jag, vet på en sån konsert står man... om man har rätt biljetter. Jag blev tvungen att köpa på andrahandmarknaden till överpris och fick riktigt ruttna sittplatser men jag och en polare satt i en trappa som nästan var mitt mot scenen.

Vi blickade dock längtande ut över manniskohavet.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/11/23 :  11:43:20  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Ser att dom flesta kör med kontaktlim på bitumenplattorna... antar att dom inte fäster lika bra på trä som på plåt som dom är avsedda för... men även på plåt så ska man värna med varmluftspistol för att dom ska hugga ordentligt... har inte sett nån som gjort så...

Ps. är det inte lite mobbing att låta penselburken stå kvar ute?

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/11/23 :  16:04:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Klart man använde Varmluftspistol...Det satt kvar sen bilstereotiden

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.46 sekunder. Snitz Forums 2000