HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 DIY nr 2
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2004/11/21 :  16:41:49  Show Profile Send sulan a Private Message  Reply
Efter ett lyckat projekt med mina "The Last Waltz" (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31306) så var steget inte långt till ett nybygge. "The Last Waltz" gav klart mersmak och jag och min vän / "chefskonstruktör", Stefan, ville gärna gå i gång med nåt nytt.

Så kom dagen då min kära far var över och lyssna på mina högtalare... Han blev helt såld, kan man säga, så vips hade vi en "kapitalstark" och intresserad "kund"...

Efter beräkningar, timmar framför olika element etc så började konceptet långsamt att ta form... Min Pappa ville ha lite fysiskt mindre högtalare än "The Last Waltz", så slutligen blev det samma diskant som i "The Last Waltz" (typ världens bästa diskant till humant pris), tillsammans med en 5tums Scanspeak från revelator serien...

Bygget blev i 22mm MDF med samma "hemliga" konstruktion som i "The Last Waltz"...

Efter ca 2 månader stod dom färdiga...

Voila...





en till...





så en stilstudie i den mycket eminenta bestyckningen...





kontakter skall det ju vara...





närbild av stativet...





till sist en helhetsbild...






jorå, min far blev mer än nöjd. dom spelar kanonfint

fantastiskt mellanregister och förvånansvärt djup bas...
men man kan ju inte förvänta mindre med sådana element kombinerat med våran superba konstruktionsfilosofi!

till sist får ni gärna komma med förslag på vad skapelsen skall heta
har inte funnit på nåt bra namn än så kom med era förslag... kul kunde vara om det liksom gick i "The Last Waltz" anda, med hänsyn till namnet eftersom dom ju är i "familj"

hoppas ni gillar det lilla reportaget!

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2004/11/21 :  17:39:36  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message  Reply
Sjukt snyggt iaf, grattis!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/21 :  17:53:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Snygga byggen!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2004/11/21 :  19:27:42  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
The first Waltz ;)

Edited by - Guru on 2004/11/21 19:28:09
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/11/21 :  20:34:37  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
"The laster Waltz"

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2004/11/22 :  02:56:27  Show Profile Send geten a Private Message  Reply
Imponerande, mycket snyggt! :)

// Johan
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2004/11/22 :  04:09:56  Show Profile Send DIESEL a Private Message  Reply
Utan tvekan ett par av de vackraste diy-stativ jag har sett ...

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/22 :  04:36:07  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Grattis "sulan", mycket snygga.
The Minor Waltz kanske?

Bravo

Edited by - Bravo on 2004/11/22 04:36:46
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2004/11/22 :  09:43:26  Show Profile Send Ledzepp a Private Message  Reply
Mycket snygg design!!
Snyggare än många svenska "riktiga" tillverkare, som tex
dom som har en massa kolfiber i konstruktionerna....

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/11/22 :  14:56:41  Show Profile Send big-olle a Private Message  Reply
Moahahahahahaha (elakt skratt)

"Hemliga" konstruktion, ja,ja. Jag vet.

Kanske döpa den till "Little Rhumba".

BAT out of hell (and then back again).
Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2004/11/22 :  16:27:10  Show Profile Send sulan a Private Message  Reply
big olle:
jorå. jag vet att du vet ... mycket hemligt....
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/11/22 :  16:27:58  Show Profile Send big-olle a Private Message  Reply
Snorsnygga är de iallafall.

BAT out of hell (and then back again).
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/11/22 :  16:36:35  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

my good

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/11/22 :  23:15:36  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
verkligen snyggt jobbat...ser dyra ut

vad är den stora hemligheten dårå

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

n1o_0
Member

200 Posts

Posted - 2004/11/23 :  10:39:40  Show Profile Send n1o_0 a Private Message  Reply
Dom är inte till salu?! :D
Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2004/11/23 :  16:08:50  Show Profile Send sulan a Private Message  Reply

om dom är till salu? njaaaa. vad hade du tänkt dig för pris...
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/11/23 :  16:16:57  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

Jättefina..
vad är det för metod vid målning/lackning av dessa högtalare du bygger..

Har du tillgång till CNC eller kör du med vanlig handjagarfräs kanske?

niklas

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/11/23 :  17:29:32  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Snygga byggen,,, Både stativ och låda.
Kul med en större frontbaffel.

Fråga: Hur har du gjort mellan frontbaffeln och lådan,,, Nån smalare baffel eller ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/23 :  17:44:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Fint!

quote:
Bygget blev i 22mm MDF med samma "hemliga" konstruktion som i "The Last Waltz"...
Lockar ju till frågan om vad det handlar om för del av högtalaren. Kablar, avstämning, porten, filtret, moddning eller vad?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/11/23 :  18:29:14  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

Måste nog säga att det är det snyggaste bygge jag sett på ett svenskt hififorum.
Helt ofattbart stiliga också.

10 poäng

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/11/23 :  19:22:49  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Med tanke på fotens(!) utformning kanske "The Crane" kunde vara ett passande namn? Andra fågeltyper finns ju förstås också men jag kommer inte på något bättre just nu.
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2004/11/23 :  19:57:26  Show Profile Send RODA a Private Message  Reply
Utrolig vakkert!!
Grattis!!!!

Mvh
Rolf
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2004/11/23 :  20:36:49  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
jäkligt snygga! originell form också. billackerare igen? får man fråga hur baffeln sitter ihop med resten?

-kaktus
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2004/11/23 :  21:06:00  Show Profile Send Goffe a Private Message  Reply
quote:
Snyggare än många svenska "riktiga" tillverkare, som tex
dom som har en massa kolfiber i konstruktionerna....


håller med där! Mycket charmigt design, serietillverka tycke jag
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/11/24 :  10:03:10  Show Profile Send jonsson a Private Message  Reply
The lower Waltz?? Man blir ju för tusan sugen å bygga stativare enbart för stativens skull!! Gruvligt granna!

Mvh* Magnus Jonsson

*Med aVund ocH respekt

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2004/11/24 :  19:30:15  Show Profile Send sulan a Private Message  Reply

...tack för all fin kritik...

kula att höra att andra tycker dom är snygga, speciellt med foten. det var verkligen ett "projekt" som blev prövat fram. vi hade några ekbitar av passande storlek. så plötsligt kom idén med formen och det tunna "bladet" som själva fot. när vi så satt ihop det hela så kände vi att vi lyckats med att få vår idé verkligjord. faktum är att hela bygget fortgått i den andan. kreativiteten har flödat och vi har hela tiden sporrat varandra med ideér, tankar om former, färger och praktiska lösningar... det har nästan varit det roligaste. sen att resultatet blev så bra är ju grädde på moset... både rent design/utseende mässigt men framförallt att dom spelar så bra...


så kommer det lite svar...

1. det hela är gjort med handjägarfräs... (mycket försiktigt)
2. mellan den stora baffeln och själva lådan ligger en mindre baffel nedfräst i lådan. således blir själva frontbaffeln 44mm tjock!
3. lackeringen har jag inte stått för själv utan "delegerat" till en professionel möbellackerare här i stan.
4. hemligheten yppas inte, men jag kan säga så mycket att det har med själva lådans inre att göra...

namn"tävlingen" forstsätter...
tycker inte det riktigt har varit nån som riktigt träffat rätt()

hepp...

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000