HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 AA möte för ASO - varför göra det lätt?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/05 :  11:10:57  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Nyheten har varit ute och några kanske väntar på bilder?

Här dras det igång en bildtråd från träffen AA med rubriken:
Varför göra det enkelt när man kan krångla till det! Eller "En riktig man bygger det skälv".

Jag börjar med en bild på BOW-cd'n och lämnar sedan över till alla andra (då jag skall mäta på EALS-3 i eftermiddag).




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2004/12/05 :  14:50:51  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
Hej alla.

Den här träffen anordnades av Anders Andersson som är ganska ny i ASO-gänget.
Detta med att vara nykomling i en församling kan ju vara lite frustrerande men av detta märktes ingenting,tvärt om så har vi andra kanske lite att lära om hur en träff ska gå till.
En mycket väl genomtänkt träff där både själen och magen fick sitt.
Till att börja med så fick vi en beskrivning av Anders om hans vedermödor och erfarenheter i hifiträsket,intressant att få lyssna till en människa som inte tar dom enkla vägarna och köper vad experter säger utan kan själv.
Amatör eller inte,klart imponerande tankegångar och projekt,kan själv är ett faktum idetta fall tycker jag.
Nåväl,när det började spelas så fick gamla jag rysningar i hela kroppen ,syntmusik från sjuttiotalet! Lyssnade jag mycket på när det begav sig-----nostalgi.
Elektroniken som jag inte vet/kommer ihåg så mycket om (någon annan får väl fylla på där) tyckte jag var en kombination som verkade vara befriad från alla olater,kan väl inte bli så mycket bättre.
Högtalarna var ett projekt som imponerade,inte allt för stora men med en stor ljudbild och blixtrande snabba transienter.Det blir kanske så i en filterlös konstruktion,sladdarna rakt in i elementen och bra elektronik. Inga konstigheter men klurigt värre att få till skulle jag tro.Musikaliskt lät det också trots att rummet ställde till med en del dumheter,ska åtgärdas har jag förstått.
Till sist ett stort tack till Anders med fru för att ni stod ut med oss utan att klaga

Mvh.Gus

Ps.hur hittar vi ASO´are varandra?
Lätt,det är ju skyltat förstås.

Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2004/12/05 :  15:06:04  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
Hur börjar egentligen en hifiträff.
Ja en viktig sak är ju att alla kablar sitter där dom ska.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7353 Posts

Posted - 2004/12/05 :  18:52:17  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Det här blir kul

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2004/12/05 :  19:48:37  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
quote:
Det här blir kul

Förväntningarna är stora förstår jagmen tyvärr råkade vi ut för att tre st.kameror mer eller mindre havererade så bildmaterialet blev inte det förväntade,några bilder lyckades vi dock rädda.Det kommer mera med andra ord.
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2004/12/05 :  19:49:52  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Anders A hade tänkt igenom noga hur han ville ha "sin" träff. Anders var ju också i princip ofärgad av tidigare upplägg från andra träffar i ASO. Vi togs i ett "järngrepp" redan från början och fick uppleva högtalarkonstruktörens tankar från ax till limpa. Framgångar och motgångar under flera år. Samtidigt som han naturligtvis jobbade mer än fulltid och renoverade huset och fodrade hästar. Den föredragning Anders bjöd på lockade fram många leenden och inte minst skratt. Anders devis är ju; Varför göra det enkelt när man kan krångla till det!. Eller "En riktig man bygger det själv". Alltstå vattenskärning av MDF skivor, sandfyllda konstruktioner och inte minst filterlöst.. .
Mvh

geldis
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2004/12/06 :  08:00:23  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
En liten bild på anläggningen av fabrikat BOW.
Fantastiskt läckra prylar som även lät fantastiskt bra.

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/06 :  11:22:12  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Mina förväntningar var mest skruvade. En tidig demo av högtalarna Farytale (hemma hos Geldis) gav lite rynkor i pannan så frågan var hur det lät hemma hos självaste konstruktören (/pappan)! Jag hade pratat lite med AA om ljudet och vad jag tyckte och var tydligen mer syrlig än jag brukar. AA hade förberett för mig och på fikabordet möttes jag av denna syn:

Tabletter jag aldrig behövde ta...

Klart rolig gest och faktiskt ett ypperligt bevis på AA's sköna inställning till hifi. Prestige är fjärran borta.

Bow-elektroniken var faktiskt inte första gången jag stötte på. Dennis Brunby i Kalmar har haft den hemma nån för en (lång) tid sedan och jag minns jag slängde blickar efter apparaterna redan då.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2004/12/06 :  13:05:46  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Bow-kombon är verligen läcker, som smycken nästan. Låter verkligen fint och spelar med full pondus trots små dimensioner på lådorna.
mvh

geldis
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/06 :  14:00:01  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Ander Andersson jobbar för fullt med att få bli medlem här på HifiForum.nu. AA kommer således själv kunna skriva lite om sig själv.

AA's berättelse började med hifitidningsläsande och där tillhörande drömmande! Många känner nog igen sig här. Som dom säger i USA - one thing lead to another! Rätt var det var satt AA med Thiel & Partner element och ambitionsnivån på lådan var det inget fel på. Sandfyllning, stagning och stor massa - alla har vi varit där!

Pga diverse missöden "sket sig lådorna" då fukt och kyla ställde till det. Men jag tror att alla ASO'are såg potentialen i lådorna såväl estetiskt som tekniskt.

Idag är det dock nått annat som spelar.



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2004/12/06 14:00:43
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2004/12/06 :  19:40:57  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
quote:
Idag är det dock nått annat som spelar.


Annat och annorlunda men spelade gjorde dom,alla tolv elementen på en gång och det var väl tur det annars hade det nog låtit lite märkligt

(ursäkta bilden,fick reparera lite pixlar)
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/12/06 :  22:42:58  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Jag har själv hört BOW-cdn. Lät mycket behagligt

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/12/06 :  23:13:58  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Instämmer med "sampix".

Bravo
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/07 :  10:09:20  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Högtalarna var en speciell och egen konstruktion. Anders hade en aversion mot filterkomponenter. Vad gör man då? Man använder inga filterkomponenter alls! Mellanregister och diskant hanteras av 6 st bredbands 3-tummare som jag varken märke eller pris på. Basen är ett Vifa element som spelar i en bandpasslåda och filtreras således akustiskt (utöver det som själva talspolen filtrerar).


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2004/12/07 :  20:20:48  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
Just så,missade detta faktum att det satt en bas där nedtill någonstans.Konstruktören berättade ju om hur det går till att trimma vissa felaktigheter i en högtalares inre,genom att stoppa in båda händerna samt lite verktyg genom tre tum stora/små öppningar.

Edited by - Gus on 2004/12/07 20:22:07
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/12/08 :  02:54:44  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message  Reply
1; Dessa konstruktioner låter alldeles utomordentligt, och överträffar allt mitt tidigare gnäll, framfört till konstruktören själv.
2; Det är inte bandpasslådor.
3; Det är en basreflexkonstruktion som handhar de lägre registrerna, och omhändertas av välkänd tysk firmas 6.5" baselementet, och är riktat nedåt och reflexporten bakåt.
4; De övre registrerna regleras av välkänd tysk firmas 3" bredbandare, om jag inte är felinformerad, x 6st per högtalare, i en sluten låda för sig själv.
5; De är korrekt filterlösa.

edit; fått bannor tidigare för att försöka sälja i varje tråd.
Uteslutit namnet på välkänd tysk firma för att undvika säljandet.

Rätta mig om jag har fel.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2004/12/08 03:02:57
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2004/12/08 :  10:07:26  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
quote:
Rätta mig om jag har fel.

Jag som ingenting begriper själv kan ju inte rätta någon annan
En uppenbar sak förstod jag i.a.f.Att lådorna hade en utsökt finisch.

(Elementen ser lite "disiga" ut p.g.a.usel bildbehandling)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/08 :  13:46:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
1; Dessa konstruktioner låter alldeles utomordentligt, och överträffar allt mitt tidigare gnäll, framfört till konstruktören själv.
Det var inte entydigt positivt. Jag själv hade svårt att förlika mig med ljudet och Anders och jag kom fram till att inte delade ljudideal.

2; Det är inte bandpasslådor.
Det tror jag faktiskt det är, men är inte 100% säker.

3; Det är en basreflexkonstruktion som handhar de lägre registrerna, och omhändertas av välkänd tysk firmas 6.5" baselementet, och är riktat nedåt och reflexporten bakåt.
Nej, jag tror det är ett Vifa element.

4; De övre registrerna regleras av välkänd tysk firmas 3" bredbandare, om jag inte är felinformerad, x 6st per högtalare, i en sluten låda för sig själv.
6 till antalet och sluten låda vet jag, om det är var för sig och från tyskland vet jag inte.

[i]5; De är korrekt filterlösa.

Enligt Anders finns inga filterkomponenter till högtalarna. I viss mån filtrerar element sig själva (elektriskt) mha talspolen och (akustiskt) medelst bandpasslådan.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/12/08 :  14:24:07  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message  Reply
EA:
Det är en basrefelexkonstruktion.
Det sitter en Monacor SPH 170 TC 6.5" i basen.

Det sitter 6st Monacors SP 45/8 3" i övre registrerna.

Om du nu anser att elementen filtrerar sig själva elektriskt så, visst varför inte.
Om du anser att de gör det akustiskt genom den icke existerande bandpasslådan, så nä.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/08 :  14:47:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Lugn och fin, akktustakki!

Att basen filtreras akustiskt bygger ju på mitt antagande om att det är en bandpasslåda vilket jag skrivit att jag är osäker på hurvida det är så eller ej. Är den det INTE så är det klart mindre akustisk filtrerering än annars (för viss filtrering sker ju om den är nedåtriktad).

Att en talspole filtrerar ett element uppåt hoppas jag inte vi är oense om. Resistansen ökar ju med ökad frekvens för en (tal) spole varför mindre och mindre ström flyter genom talspolen. Alltså blir det mindre och mindre membranrörelse.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/12/08 :  14:57:26  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message  Reply
OK, då tar vi det igen för säkerhets skull.
Det är en basreflexkonstruktion.

Elementen har inga filter/filtreras överhuvudtaget.
De spelar från början och fullt ut.
Alltså tills elementets egna begränsningar infaller.

Om du kallar det elektrisk eller akustisk filtrering så får du väl göra det.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2004/12/08 :  18:29:18  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Hur som helst...det är ett par snygga högtalare som är stiligare i verkligheten än på bild. Djupsvart plexi i fronten och de sex elementen på rad ser väldigt seriöst ut. Framför varje element sitter en mycket tunn väv, förmodligen nylon. Lite "klass" om man säger så utan att det blir överarbetat. Själva kabinettet står på tre stadiga spikes i en T konsruktion av järn.
Mvh

geldis
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2004/12/09 :  12:04:16  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
Det var inte bara anläggningen som var läcker
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/12/09 :  15:04:54  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
ujuj.. någon slags smörgåstårta??

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/09 :  15:17:57  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
datar: Ja något så ovanligt som "Mexikansk, varm smörgåstårta". Varma (!) rekommendationer!

Akkustakki: Vi verkar inte bli överens om hur det funkar. Ang basreflex har du säkert rätt medan jag fortfarande hävdar rätt ang filtreringen (akustisk såväl som elektrisk).

Vet inte om vi skrivit det än, men ASO är en förening entusiaster som inte ger vika för "småproblem". Tommy, till vänster, blev påkörd av en buss. Skiktröntgen gjordes men som Tommy sa: "Dom hittade inget". DrKim hade haft en blöt kväll men drog sig ändå upp och körde till KKrona. Impressive, grabbar!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/12/09 :  21:27:38  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
Har aldrig hört talas om varma smörgåstårtor!! ojoj det verkar spännande helt klart!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000