HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Furutech, Harmonix X-DC, Nordost Vishnu
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/12/19 :  11:15:47  Show Profile Send crion a Private Message  Reply
Well well well... Då var det dags för lite julkul med en ny strömlist från Furutech. Kontaktstandarden hemma är Furutech FI-35/FI-25, så en strömlist från samma företag var för lockande för att stå emot.

Furutech e-TP60E är helt enkelt en 6 portars strömlist med en IEC ingång. Den har en klart tjockare aluminum vägg än vad man är van vid och känns "tung" och gedigen.

Kontakterna är Furutechs Guldpläterade kopparkontakter "Audio Grade". Internt är den wirad med Solid Core kabel. Den har också internt epoxy klägg eller liknande för att dämpa vibrationer och well det här vet jag inte om jag tror på men de säger att de drar ut mikrostörningar RMI/EFI etc..



On to the test..

Den kopplades in till ett HMS strömuttag i väggen med Acoustic Zen Tsunami kabel (Furutech:ed) och därifrån med 2st Harmonic Tech Pro AC11 (Furutech:ed) driver 2st Meridian DSP 5000 högtalare och en Nokia 9820T Digitalbox (crappy lödd kabel utan isolering).

Kopplar på stereon och OUFF! Vilket drag, högt noisefloor, något distade och nasala röster. Hmm.. jag tror att jag får ha den på någon dag innan jag börjar lyssna, men jag kan inte hålla mig, jag lyssnar hela kvällen ändå. Det blir knappt bättre första kvällen, men kul att lyssna på dynamiken i systemet. Testosterone stereo

Det går några dagar det blir lite bättre på samtliga problemområden, men det är lite för mycket drag i diskanten, smäller det till i en transient så blinkar man till.. Meridian DSP 5000 är hyffsat dynamiska i sig själva, men det här är frågan om övervikt i diskant!. Jag drar mig lite för att ändra högtalar "bias", högtalarna har inbyggda Diskant och bas slopes som man kan tilta med den inbyggda DSP:n.

Strömkontakter och förgreningsdosor brukar ta ett tag att bränna in.



Jag ringer butiken och snackar lite.. Får höra om en fantastisk strömkabel från Harmonix X-DC Studio Master.. Går dit och hittar 2st och en Nordost Vishnu.

Kommer hem, kopplar in Nordost Vishnu istället för Acoustic Zen Tsunami... Hmm var det här Nordost? Ingen förbättring, högre noisefloor och tamare bas. UT!

Kopplar in Harmonix Studio Master X-DC... MMMMmmm Marabou.. Det här var behagligt. Röster och soundstage flyter omkring som silke.. Dynamiken har dock gått ned väsentligt.. Hmm kan det ha nåt att göra med att AZ:n kör nån loudness effekt??... Kanske bara är en trött kabel som behöver värmas upp lite...

4 Days later..

Stereon låter fint och vackert... Jag tror jag kopplar in den andra Harmonix X-DC Studiomaster till första DSP högtalarn (Denna vidarebefodrar även en S/PDIF till "slav" högtalarn) för att se hur den benchmarkar mot mina HT:s.... Hmm fortfarande vackert, lägre noisefloor men ytterligare dynamik har försvunnit. Låter den snurra över natten för att kanske vakna till liv.

Kommer tillbaka efter jobbet.. lyssnar ett par timmar.. känns inte riktigt som om dynamiken finns där längre.. Jag kan höja volymen och det låter bra, men dynamiska anslag har inte samma force som tidigare.

Stoppar tillbaka Harmonic Tech (Furutech:ed) och visst där kom de dynamiska anslagen tillbaka... Det verkar helt enkelt som kabeln ger systemet vackra stämmor och soundstage men tar betalt i dynamik.. Två efter varandra var helt enkelt ingen höjdare..


Jag kopplar in AZ Tsunami igen för att se hur hemsk diskantbetoningen egentligen var med den kabeln....

WHHHAAAM! Dynamics restored.. Fokuserad ljudbild.. Fullblods återgivning!

Conclusion
StudioMaster X-DC tar dynamik från systemet men gör en behaglig tämjande återgivning med fin soundstage. Detta gör att den inte lämpar sig för aktiva högtalare eller slutsteg om man inte letar efter just dem kvaliteerna. När jag tittat på andra användare av denna kabel använder de ofta den på frontend såsom Transporter/DAC/Försteg. En annan reviewer kommenterade också att den inte fungerade på hans slutsteg då den var dynamiskt begränsande.

Nordost Vishnu fick bara en chans att bevisa sig, men den hade inga kvaliteer som lyste över Acoustic Zen Tsunami (Furutech:ed) eller Harmonix X-DC Studio Master.

Furutech e-TP60E - Klockren efter en veckas inbränning!! Dynamik detaljrikedom, soundstage, noisefloor allting förbättrades i systemet! Högsta rekommendationer!

Priser:
Furutech e-TP60E 2000kr
Harmonix X-DC Studio Master 10500kr
Nordost Vishnu 7500kr

Update: Kopplar in Vishnu en gång till för att ge den en till chans. Blir dock lyssningstrött av den
Update2: Jag börjar misstänka att Nordosten inte var inbränd, trots försäljarens försäkran. Jag har kört Nordosten hela dagen, den är fortfarande inte i närheten av AZ:n eller Harmonix, saknar dynamik och kropp...
Update3: Ok har kört Nordosten i 30h till. Har inte hänt speciellt mycket. Anledningen att jag har fortsatt att testa Nordost är att jag inte är van vid att de inte är konkurrenskraftiga. Den låter lite beslöjat jämfört med AZ:n. Toppregistret på blåsintrument har inte samma bit och dynamikanslag på piano.. Tyvärr

Edited by - crion on 2004/12/20 18:13:52

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/19 :  17:43:08  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
alltså förstår inte så stora skillnader med strömkablage :/ ska dock inte göra nån kabeltjafs tråd av detta...utan funderar på att låna hem ett par å prova...

men alltså en fråga? eftersom kablarna kostar drygt 10000:- vad har du för kringutrustning? säker på att du inte skulle få större skillnad om du tex lade dom pengarna på en bättre cd/förstärkare osv lr?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/12/19 :  19:31:21  Show Profile Send crion a Private Message  Reply
Får inget i Meridians sortiment för 10000:-

Skämt åsido, om du inte har rensat upp dina kablar och skaffat iaf. skärmade modeller med riktiga kontakter så har du ljud att hämta. Du får större påverkan av Strömsladd och en perfekt grendosa och riktigt väggutag än att upgradera interconnects/högtalarkablar. Också billigare, iaf i början
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/12/21 :  01:09:53  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Nätkablar betyder mycket! Har själv prövat just Harmonix X-DC Studio Master och upplevde en klar förbättring mot min "standard" nätkabel när det gällde både slutsteg och försteg. Mina vanliga nätsladdar håller mycket hög klass och har specialtillverkats till mig av en handlare i Schweiz och jag har prövat dom i andra anläggningar med haksläpp som följd.

Harmonix X-DC Studio Master gjorde emellertid en klar förbättring speciellt i basen som gick djupare och blev mer nyanserade - en effekt som gör att det kändes svårt att återgå till den normala uppsättningen.

Är de värda 30'000 kr för tre kablar (monoblock + försteg)

Eftersom förstärkeriet ligger på en kvarts miljon så tycker jag att det mer liknar ett fynd

Tillägg: Man kanske skulle testa Acoustic Zen Tsunami - hur mycket kostar de och var finns de någonstans nära Kungliga Huvudstaden

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2004/12/21 01:15:44
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/12/21 :  02:47:41  Show Profile Send crion a Private Message  Reply
AZ Tsunami finns på Sontec. Dock har dem antagligen inte bytt ut kontakterna till något vettigt. Jag är en fan av Furutechs kontakter och dem som kom med min kabel var inte direkt i den klassen, så jag tog bort skräpet och satte dit F. Innan furutech var den lite murrig och inte lika mycket diskant extension och dynamik.

Harmonixen är ju mer finlirstypen, men jag saknar bettet i blåsinstrument och piano anslagen med AZ:n. Men noterade du inte en viss dämpning av dynamik med Harmonixen?
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/12/21 :  12:29:23  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
quote:
Men noterade du inte en viss dämpning av dynamik med Harmonixen?

Tvärtom!
- Mer dynamik än jag hade med dom vill jag inte ha utan det lät mycket "live".

Däremot var skillnaden mycket mindre på min Primare DVD30 och då prisförhållandet (kabel/apparat) i det fallet är lite osunt så får det i det fallet bli billigare kabel om det överhuvudtaget blir ett byte.

- Jag har inte jordat nät och tänker jorda efter nyår och det kan naturligtvis göra skillnad

Skillnaden mellan Din uppställning och min är mycket stor så det är helt naturligt att effekten kan vara olika.....

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/12/21 :  13:28:43  Show Profile Send crion a Private Message  Reply
Om du har tid någon dag under julledigheten så kan vi pröva lite powerprylar. Skulle vara kul att höra hur AZ:n låter i ditt system. Har du bytt vägguttag till HMS eller kör du några andra? Kan ju ta med Furutech nätlisten också
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/12/21 :  14:36:35  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Skulle varit trevligt, men är tyvärr nere i Skåne under ledigheten !
- Vi får ta det en annan gång!

Jag har en annan strömlist som jag köpte på Ebay där jag hade blivit mycket imponerad av vad jag såg. Den väger 8.2 kg och tydligen var riktpriset 1198,- € även om jag knappast tror någon betalar det priset då dom verkar sälja genom att auktionera på Ebay.de med "EUR 1,00 Startpreis". Normalt brukar priset hamna någonstans mellan 300 och 400 Euro. Företaget heter DSS - Dillenhöfer Sound Systems (http://www.dss-sound.com/).



Den har två lysdioder varav den ena visar om fasen är rätt instucken i vägguttaget



- den använder Powercon kontakt så att man lätt kan byta nätsladd :app:



- Jag tänker koppla in det till försteg och signalkällor där jag nu har en stickkontaktslist med Schweiziska kontakter som jag visserligen föredrar mot svenska men som jag tänker byta ut då det ju inte går att testa olika nätsladdar mm. Jag har emellertid prövat den hemma hos andra och vi upplevde alla en klar förbättring. För att fungera optimalt kräver den jord!

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/12/21 :  16:24:17  Show Profile Send crion a Private Message  Reply
Das ist ein sehr schön netzliste jawohl!

Den ser rätt brutal ut. Jag är lite halvallergisk mot filter i största allmänhet i och med att många tar bort dynamik. Men rätt gjorda är dem ju fördelaktiga. Jord kräver en hel del jobb hos mig, elektrikern helvägrade att installera ett jordat uttag. Han tyckte att drog jag in ett jordat uttag på övervåningen så var jag tvungen att byta alla.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/12/21 :  17:03:09  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
quote:
Jag är lite halvallergisk mot filter i största allmänhet i och med att många tar bort dynamik

Håller helt med! Därför köpte jag denna "Superleiste" då den inte har mycket till filter men är mycket bastant byggd. Jag har prövat den hos Cyber där vi bara använde en utgång och där stack vi in Jormas Super Power nätkabel som gick till Jormas fördelningsdoser och då väntade man sig ju knappast någon förbättring eftersom det var en extra komponent emellan - men ack vad vi bedrog oss. Klart kraftigare och mer accentuerad bas - basdetaljer kom fram tydligare och rytmen blev bättre.

Upplever emellertid att den medlevererade kabeln med "silverfläta" (=silbergeflecht) är ljus i klangen så den skall bytas ut. Jag har en god vän som utbildar elektriker och han skall hjälpa mig att dra jordad kabel. Vi tullar lite på bestämmelser då alla kontakter i ett rum måste vara jordade om en är och vägguttagen i vardagsrummet går på olika säkringar

- Jag behöver också jordat på balkongen till min kompressor (for min luftlagrade tonarm!)

Jag har lust att pröva Shunyata Hydra 6 och 8 - har Du någon erfarenhet av dessa

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/12/21 :  22:10:08  Show Profile Send crion a Private Message  Reply
Jag har hört mycket bra om Hydra boxarna men ej lyssnat på dem själv. Snackade lite med Adam och tar väl med min AZ för lite lyssning hos dem vart det lider. De har ju också några DSPs där och Acapella så man kan kolla vad som händer i deras uppsättning.

Edited by - crion on 2004/12/21 22:17:20
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2004/12/23 :  08:41:33  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Crion: Är din Tsunami den nya modellen med lite silver i, nytt tilltalsnamn Tsunami+ ?

Jag testade runt en del innan jag fastnade för Tsunami+, bla Shunyata Phyton.
Jag är mycket nöjd med mitt val.

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/12/24 :  01:41:15  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Här är en jämförelse mellan Harmonix X-DC Studio Masters och nätkablar från Acoustic Zen: the Zero-Crystal Reference Gargantua och Zero-Crystal Reference Gargantua II
http://www.ultraaudio.com/equipment/harmonix_xdc.htm
...och han föredrar helt klart Harmonix X-DC Master

Det finns ingenting som går upp mot att själv jämföra på den egna anläggningen så jag är naturligtvis nyfiken på att jämföra när jag fått jordat därhemma....

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/12/25 :  03:00:41  Show Profile Send crion a Private Message  Reply
Jo jag läste den testen också innan jag gjorde shootout. Det vara bara det att det blev precis tvärtom mot hans system. Jag hade bättre HF extension med AZ:n än vad jag fick med Harmonix.

Jag terminerade om kabeln för några dagar sedan, såg ingen silverplätering, så det borde vara original Tsunami AZ:n. Den spelar lite vackrare nu med bättre rumsinformation, bas och diskantextension. Den känns lite mer nyanserad på makro och mikro dynamik nu.

Tänk dock på att jag inte sitter med originalkontakterna utan Furutech's FI-35 och FI-25 på AZ:n. De Harmonix kablarna jag testade hade "Hi-Fi Tuning"'s hane på sig och en billigare Furutech IEC kontakt (FI-15). Dessa kontaktdon är av lägre kvalite således.

Edited by - crion on 2004/12/25 03:13:20
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/12/25 :  12:38:46  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Är det inte original Harmonic Studio Master X-DC med Wattgate kontakter

Kontakter och den som löder fast dessa betyder mycket för (väl-)ljudet

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/12/26 :  03:10:22  Show Profile Send crion a Private Message  Reply
Nej, de låne-exemplaren jag hade var med angivna kontakter. Ej med Wattgate i båda ändar... Det finns två kontaktdons alternativ för Harmonixen.

Jag kör inte med lödning.. Blir mindre distorsion utan.. Dock är det väl lite enklare att köra med lödning..
Go to Top of Page

LydMekk
Member

109 Posts

Posted - 2005/01/17 :  10:03:14  Show Profile Send LydMekk a Private Message  Reply
Hvem har HMS kontakter for veggmontering ?

Shit happenz...
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/01/17 :  12:15:55  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
HMS väggkontakter finns bla. hos www.ljudmakarn.se.

http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=518
Go to Top of Page

Rutger
Member

135 Posts

Posted - 2006/01/18 :  06:55:10  Show Profile Send Rutger a Private Message  Reply
Kan någon säga vilken stickpropp som sitter på svensksålda Nordost Vishnu? Alltså fabrikat och modell på denna Schuko.
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2006/01/23 :  15:47:47  Show Profile Send sker a Private Message  Reply
Tror att det är denna kontakt:

http://www.dienadel.de/lshop,showdetail,1138027438-2519,d,1138027477-2587,1061913586.1062069387.1062225983,23790,,Tshowrub--1061913586.1062069387.1062225983,0.htm

MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/01/23 :  16:07:59  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Kopplade in en sådan där Furutech sladdosa i helgen samt bättre kablage till försteg och slutsteg. Tycker mig höra bättre dynamik lite för tidigt att lova till 100, men grejer har hänt till det bättre.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2006/01/24 :  23:59:38  Show Profile Send ulf a Private Message  Reply
Jag har ju CDspelaren som Combak/Harmonix gör Reimyo CDP777 så jag var tvungen att pröva deras nätkabel. Den var lite bätre än Signal Cabel och cardaskabeln (golden cross) jag tidigare använde,:Ingen av kablarna dynamikbegränsade. Harmmonixen hade en lite bätre upplösning och lite mer lugn i återgivningen.
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2006/01/31 :  23:23:44  Show Profile Send crion a Private Message  Reply
Update: Köpte 2st Shunyata Hydra 6 strömlister från Pause Norrlandsgatan. Mycket trevlig uppgradering

Edited by - crion on 2006/01/31 23:26:20
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000