HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Förstegsbatalj: mr. Triatric vs Yamaha
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/01/21 :  23:50:29  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
Häromsistens var jag hemma hos mr. Triatric för att provlyssna mitt IcePower-bygge tillsammans med hans hembygda rör-försteg. Får passa på att tacka för en trevlig eftermiddag/kväll!

Hemma hos mr.Triatric fick jag, förutom rör-försteget, lyssna på hans nya försteg. Det lysstrar till namnet "Päronet" och lät alldeles förträffligt. Cocaburra (stavning?) lystrar det även till...
Med mig hem fick jag, till låns, nämnda försteg baserat på rör! Nu har jag ikväll satt mig ner och lyssnat och jämfört!

Så! I ena ringhörnan finner vi Yamaha DSP-E800, en "bio"-påhängsförstärkare som jag använder som försteg. I den andra hörnan har vi utmanaren. Utmanaren saknar namn (har du något namn på din skapelse mr. Triatric). Men som redan har nämnts så är det ett försteg med rör. Snyggt och prydligt inbyggt i en stilren låda.

Kringutrustning:
CD: Denon DVD-3910.
Slutsteg: Ice Power 500A (Tidtjak-clon).
Högtalare: Monitor Audio GR20.

Under testet slank, bland annat, följande artister igenom:
Tracy Chapman, Cajsa Stina, Freddie Wadling och Eva Cassidy.

Skillnader då? Fanns det några? Jodå, det fanns det nog.
Det som jag fastnade för med rören var att dom har en liten extra dos värme. Dom mejslar också ut detaljer på ett härligt sätt!
Djupet i ljudbilden upplevde jag också som lite djupare. Inte nödvändigtvis bättre, men lite djupare. Yamahan upplevde jag som lite bredare.
Allt som allt är det svårt att sätta fingret på skillnader. Nivåkalibreringen var ju på en höft också Men bra, det lät det iaf!

Mr. Triatric, du får gärna fylla i mer information om dina prylar! Jag kan ju ha missat eller förväxlat något också

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/02/05 :  12:37:13  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Oj, jag hade helt missat denna recension.. *skäms*

Ja, mitt rörförsteg är ju enklaste formen av SRPP-steg med NOS Telefunken E88CC, i övrigt så finns det inget speciellt exotiskt i försteget, inga Mcap kondingar eller lundahltransformatorer direkt, men det skall väl till att uppgraderas nångång när andan faller på, det är ju trots allt en prototyp
Nånting som jag har reagerat påmed mitt försteg, precis som jag tror Piggen märkte är att ljudbilden är en gnutta ihopträngd/smal, men jag tror lösningen på problematiken i det här fallet är en högre matningsspänning på anoderna i rören, den är kanske i lägsta laget idag.



edit: detta är en gammal bild, det ser inte riktigt ut såhär inuti försteget idag, men nästan

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2006/02/05 12:38:55
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/02/05 :  12:41:19  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Schemat har ni kanske sett förut, men här kommer det igen:


Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/02/05 :  13:31:52  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
För att vara en prototyp låter det fasansfullt bra

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000