HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 XTZ Class A-100
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/10/11 :  21:06:33  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
Jahopp!!!

Så hade man bytt stärkare och ska försöka säga nått vettigt om den då.

Vad ska man säga???

Den hittar bas som jag inte trodde att mina högisar klarade av. Jobbigt bara att de drar en JAS vid 35Hz så jag kan inte utala mig om djupbasen riktigt ärligt. Tro bara inte att den inte kan prestera bas för det gör den med besked!

MEN!!!!!!!!!

Vet ju det att en stärkare blir bättre av att spelas in minst 100 timmar så det här är bara en första bit av det hela.

Den stora vinsten är kvaliten i mellan och diskant helt klart. Satt på en REGA Brio av modell ett par år gammal och den vinner på att det satt RIAA i den men där slutar den ha nått att säga till om.

Började med att packa upp den och det första som slog mig var vikten!!! 17,5 Kg skulle upp i en flexi hylla som inte är klar riktigt än... När alla tåtar var i körda så vad det på med en klasisk platta. OJ!!!! Valt horn låter ju horn!!!

Där efter kom en platta med film musik. Last of the mohicans spår 6 (Promentory). OJ!!!

Satt helt handfallen!

Har hört den hemma hos DeNaDa med hans nuvarande system men det här var nått i hästväg!!!!

Rammstein åkte in efter. Jodå det funkade det med!

William Eliot Whitmore efter...

Sedan kom det ett otäckt icke HiFi inslag (föräldramöte)...

Och nu sitter jag här och njuter fast på lägre volym då grabben ska sova... Den delar upp ljudet trevligt med både luft mellan och över/under alla instrument på ett trevligt sätt men det är nog en sådan sak som bara blir bättre med lite mera timmar i den.

Nu ska ni inte ta mina ord som en helig bibel då jag inte har så mycket att jämföra med men klart värd 5K kan jag säga och lova att det blir jobbigt att hitta en för de pengarna som låter bättre. Men kom gärna med förslag då grabben ska ha en stärkare men vill inte tjonga in en så pass stor mojj till han.

Fortsättning kommer när den har ett par timmar till i sig.
/jerico

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/10/11 :  21:54:38  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
Nu när jag har lugnat ner mig lite kan jag fortsätta med lite - oxå.

Fjärren känns lite "sladrig" i konstruktionen. Den är INTE sladrig att hålla i då den är av alu men vet i %/# om de har satt 1 skruv mer än vad som krävs för att få den att sitta ihop.

Nästa - är strömsladden 3 x 0,75 mm2 ala biltema typ.

Fjärren får jag leva med men INTE kabeln!

Men nu har jag sagt det med.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/10/11 :  22:33:21  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Displayen då? Är den vad man kan kräva?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/12 :  11:47:09  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
sånt här är alltid intresant att följa.. billiga saker som ger folk bra ljud o musikupplevelser...

Detta är då hifi är som bäst.. Låga priser med över pris/prestanda för ägaren...

Läser dina rader här med spänning.

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/10/12 :  12:13:09  Show Profile Send kris69 a Private Message  Reply
Skriv gärna lite mera om den häringa monster-stärkaren. Var kan man köpa den? Jag håller på att plocka ihop ett paket till en vän som inte vill spendera så mycket och tänker att den här skulle kunna utgöra basen.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2005/10/12 :  14:47:43  Show Profile Send steffo74 a Private Message  Reply
Fanns ett stort test i senaste Hifi & Musik om denna förstärkare. Kan vara kul att läsa för intresserade.
MVH
Steffo

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/10/12 :  17:21:37  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
Steffo:
Det var jusst den testen som fick mig att HANDLA!!!

Mullbengt:
Eftersom jag har en KRAPPOLAAA kamera så blir det inte bra bilder på displayen... Men man ser på ett par meters håll vad du lyssnar på, hur högt och vilken klass den går på. Jag sitter 2,7 meter från stärkaren och det är inget problem att läsa.

Kris69:
www.fyndborsen.se ökpte jag den på. Leverans tid knappa veckan.

Nu har den tutat i 23 timmar och det kommer lite mer för varje timme. Sitter med en klassisk platta på och ser inte så stora bekymmer (typ inga) att separera instrumenten eller de olika stämmorna i körer... Jag har väll kört den 4 timmar på A läge och AB resterande tid.

Ett varningens ord om man ska köpa den bara!!!!

DEN BLIR VARM!!!!!!

P.g.a jusst det så fick jag panik bygga en flexi hylla... Så jag har inte hunnit få mina svarvade fötter än. Om jag hade vetat om att den häringa stärkaren skulle låta så bra som den gör hade jag handlat när DeNaDa sa nått om den första gången.

Men ska vi ge oss på en liten analys????

Känner en kille med samma högisar som jag har fast med en NAD ????? BEE stärkare mina gamla talar kablar och sisst jag var inne hade han en krapp DVD som källa.

DeNaDa är man ju hos lite titt som tätt av outgrundliga anledningar... Han kör på en NAD modell lite större (orkar inte leta upp hans system nu men det finns beskrivet ganska bra här på forumet) och ett par DALI 6or.

Samt att jag körde REGA förut och innan det var det en 5.1 tjofräs ala SONY.


Så nu vet ni vad jag har att gämföra med.

Säger som så att det är klart bättre tryck på den här. Lite varmare än jag upplever NAD. Min gamla sony talar vi inte om här... REGAn var ungefär på samma nivå kan man säga. Men det är inte någon BLASK bas om man säger så. Den vet vart den hör hemma. Börjar komma på att jag vill ha nya högisar så jag kan få fram BASEN!!!!

Mellan registret är inte trevligt!!!! DET ÄR UNDERBART!!!!
Men nu ska ni tänka på att jag har begränsade horisonter.
Violin konserer får en ny inebörd! och som jag redan har skrivit så låter valt horn jusst valt horn. Man har ju upplevt sådanna trevliga tingestar i s:t Petri kyrka i västervik ett par gånger. Och kan bara säga det att jag känner igen ljudet. Betydligt skarpare än regan som ett intryck så här. Vet inte om det beror på att regan hade 2x15 W och den här tutar ut antingen 2x110 eller 2x50 W så ni får klura lite ni med.

Diskant då Jo det kommer det med. När det ska och inte mer än det ska. Så inga extra tuterier eller en massa stör ljud. Distinkt eller vad man ska säga... Dålig på att sätta ord på musik...

(Måste säga det att jag hörde en xyllifon nu som LÄT!!!)

Men det trevliga är att det är NU det ska låta och NU ska det vara tyst. Den har vett att hålla käft när det ska vara tyst. Så det är en väl dreserad skapelse.

Hur den ligger i skalan vet jag inte helt säkert... Visst det är inte en Classe det kan jag ju inte påstå. Har hört en på hifiklubben i linköping. Dit är det ganska lågt helt klart men vad kostar en sådan? 10 gånger mer Kan bara säga det att jag skulle nog fundera om det var värt för så stort steg är det inte om man inte har ett helt rumm för sin lilla trave... Jag bor i lägenhet och får ju finna mig i att man ska kunna umgås i vardagsrummet oxå

LID med mig!!!!

Men de som är nyfikna kan ju höra av sig. Går nog att se till att ni kan "svänga" förbi... Ligger ju inte ens ett norrlänskt stenkast från Linköping.

Men mer kommer när den har fått tuta till sig lite till!

jerico

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/10/12 :  17:51:34  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
Bilder på den ligger här....

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44017

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/10/16 :  00:05:29  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
Har suttit här nu ett par timmar med "fin" läget på stärkaren.

Haft en "klassisk" dag eller vad man ska säga... Svårt att utala sig om vad som är den stora grejjen med den här trevliga skapelsen. En sak kan jag säga till 100% säkerhet. Den är mer än prisvärd!!!!

Satt med Tchaikovsky på här... En platta vid namn Romeo And Juliet. Vet inte vad jag ska säga riktigt. Blir ganska hänförd av ljudet.

Inledningen av första spåret (I. Andanate sostenuto - Moderato con anima) har en massa bläck blås och det LÅTER JU!!!! Viloinerna kommer in glidande eller vad man ska säga...

Ljudkaraktären är ju helt klart varmt och "gosigt" eller vad man ska säga. Basen är "kram go" men fast på nått sätt. Man hör helt klart åt vilket håll de drar stråken på kontra basen men den är lugn och behaglig. Inget SMACK eller vad man ska säga utan kommer "glidande" på något sätt? En klart trevlig sak är att det är inte nått som tar över ljudbilden. Ljudbilden är inte riktigt lika stor som en "bio duk" men jag saknar inte nått i varken bredd eller djup. Tror att jag behöver en klart mycket bättre CD för att kunna vara helt ärlig på det här stadiet.

Saknar en liten detalj på den bara... Volymratten skulle vara försedd med en liten "knopp" på kulager så man kan veva på lite fortare. Den stegar i 0,5 db och håller tyst vid - 66 så man får veva som en dåre för att sänka volymen på den när man ska sova. Annars känns stärkaren väldigt gedigen. Skönt motstånd i volym ratten och klart disinkta knappar man väljer linje med. Skulle vilja säga det att den är välbygd med väldigt fin finnish överlag. Fjärren känns lite "sladrig" som sagt. Sitter en skiva på undersidan som glappar lite så det kan ju vara den som gör det. Ska se om jag kan få till några bra bilder på den så ni kan få bedömma den oxå. Innsidan vill jag inte plåta riktigt än men vänta bara... Den ska nog få stifta bekantskap med en lödkolv den här med! Inget är så bra att det inte kan bli bättre eller ur? Terminalerna till högtalarna var det en klart härlig passform i. Man fick pressa in bananerna i dom och det kom ett litet klickande ljud när den var helt inne... Finns inget onödigt på stärkaren vad jag kan komma på. Ingen bas/mellan/diskant/ballans kontroll eller nått annat onödigt. Lite trist bara att man inte kan använda stärkaren som ett rent slutsteg om man skulle vilja det. Finns bara utgång till tex. aktiv sub men inte någon ingång från försteg om man vill köra så. Men det hade väll kostat på lite mera då antagligen och det är ju en billig stärkare.

Skilnaden mellan A och AB är lite knepig eller vad man ska säga. Tar ett litet tag innan A gör sig gällande rejält men när man slår tillbaka till AB så undrar man vad som hände. Hade en kvinna här igår som undrade vad jag gjorde med musiken. Varpå man undrar vad hon menar. Det låter inte likadant nu svarade hon då... Och inte för att vara elak mot kvinnor i största almänhet men de brukar inte bry sig så om musik vad jag har märkt.

Men mitt erbjudande om en prov lyssning står sig om inte annat bara för att jag vill veta om det är jag som är knepig eller om den låter så bra som jag tycker.

Men nu ska jag skona mina grannar och sänka ett par hack och ta mig en öl.

Ha De Bra med er.

/J

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/10/19 :  19:26:56  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
Hittade användarmanualen till den idag

Den är i storleksordning av ett A4 häftad sak...

Den är helt underbar

Framsidan har XTZas logo och lite info om vad det är för nått ska ta kort på den senare i kväll och lägga ut i nästa tråd...

Sida 2 är Ja tom...

det är information på 4 sidor... Så de kunde ha skickat med ett vikt A3... Men de har en trevlig policy på garati som passar fler än mig.

Ring om det är nått så skickar de delen som ska bytas så kan du byta om du anser dig kunna det. DEN gillar jag!!!!

Här kommer specarna på den...

Distortion <0,03%
Frekvensrespons 20 Hz - 20 KHz (non-flatness <0,5dB)
SNR ratio >100dB (A Weighted, 100W, 8ohm)
Impedans (ingång) 20kohm
Spänning gain 42dB
Dämpning koeff >100
Spänningsförsörjning ~220-240V /50Hz
Effektförbrukning <400W
Nettovikt 17,5kg
Vikt med förpackning 19,0kg
Dimensioner (mm) 430 x 120 x 416
Effekt klass A 2x50 W
Effekt klass AB 2x180W

2 x 180 är garanterat i 4 ohm...

Och så står det...

"6.2 SUPPORT

Kontakta vår kostnadsfria suport om Du behöver råd för installation av produkten eller råkat ut för problem med densamma.

Kontakta oss via e-post, suport@xtz.se och skicka med Ditt telefonnummer om du önskar muntlig hjälp, så ringer vi upp."

Kull att de har en suport som är så service inriktade. Funderar på att skicka ett mail bara för att kolla hur seriöst erbjudandet är men tror det är ganska bra nu i början när de ska slå sig fram.

Det är inte mycket mer som är av intresse som står i manualen men fråga om det är nått ni undrar. Kan nog skriva av hela på ca 10 minuter och jag skriver inte fort...

Men nu har den satt sig helt i ljudet tror jag och det låter INTE illa på nått sätt. Trivs som fisken i vattnet. Skulle bara vara kul att prova med en BRA cd snurr till den.

Röster kommer fram riktigt bra tycker jag och gittarer kan man säga vilket träslag de har i lådan. Ja det är lite förmycket för en novis att försöka förklara hur gottigt JAG tycker att det låter. Ända sättet att det hela kan gå ihop är väll att det inte är ett känt märke och att den är bygd i jusst kina med låga löner men det håller ju på att ändras det med.

Lev väl ute i cyber rymden och glöm inte bort att leva!

/J

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/10/19 :  19:50:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Sven Bilén skriver om den i senaste High Fidelity. Han verkar tycka att den är "ett scoop" för de pengarna...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/12/05 :  17:43:21  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
Ja då har man haft den lille pappförflyttaren ett tag och vad har jag att säga om den nu då?

Jo jag är mer än nöjd med den. Har lite svårt att tro att den "bara" kostade 5K. Tutar synnerligen väl i mina öron. Nu har det ju inte varit en massa folk och provlyssnat den här men lita på mitt ord när jag säger att det låter bra. Skillnaden klass A och AB är klart tydlig i synnerhet när man går från A till AB. Man hör att det händer något och att ljudet börjar "svaja" lite och att det saknar exaktheten eller vad man ska säga. Svårt att säga vad som händer men ni kanske förstår annars är ni välkomna på en kaffe och en lyssning...

Jag har ju tyvärr inte en riktigt bra CD snurr utan en hemtrimmad gammal trotjänare från tradera.

Finns det intresse är jag inte längre bort än ett PM.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/05 :  19:43:33  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

klass A drift känns ofta mer lugnt på nåt sätt... Jag hade nyss ett 80 W klass A steg hemma.. Och herrejesus vad bra det lät..

Märk då att det inte sker så ofta att jag använder använder så kraftiga utryck... Men det spelade med sådan "nerv" o "vibb" så det kändes i luften .. MUSIK för hela slanten...


samtidigt var bubbel stackaren här och fick sig en "dos klass A" han med...

Just nu sitter "Muse" med den stärkaren o lirar.

den stärkaren kostar endast larviga 450 dollar på nysound...

Så skoj att läsa dina ord eftersom jag tror mig förstå VAD du menar också..efter jag hört en kinastärkare nu även jag som kan en hel del.

Så man får gratulera dig.. alltid roligt att med små medel komma väldigt långt..

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/12/05 19:44:39
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2005/12/08 :  20:42:51  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
Ser misstänkt lik ut denna Advance Acoustic MAP303 som även har riaa:
http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=985
Samma för övrigt?

Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/12/08 :  20:58:58  Show Profile Send Aton a Private Message  Reply
Vilken strömförbrukning (effekt) har den?
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/12/11 :  21:15:56  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
Trafon ligger på 600VA. och den tar <400W från elnätet. Manualen finns för nerladdning på www.xtz.se om du vill ha den infon den ger (inte mycket). Var värd sina pengar iaf.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/12/11 :  21:22:43  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
Mabron: XTZan ger ut 2x50 W i klass A. Jag har pre out men kan inte nytja bara slutsteget i den tyvär. Finns det mera info om den du tittat på? Men de var mistänkt lika till utseendet...

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/12/12 :  22:41:24  Show Profile Send Aton a Private Message  Reply
400W Såna grejer kan man väl inte använda. Min anläggning drar under 40W vid normal lyssningsvolym. Vet du möjligen hur mycket XTZ drar i standby-läge?
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/12/14 :  17:20:00  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
Standby??? Det finns inget som heter. Fimpar inkommande ström på stärkaren och standby finns inte... Men den drar bara 400W om man kör klass A men vattenfall ska väll leva dom med? Det kunde vara värre eller hur? Vet en som kör med 3fas till slutstegen...

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Daniel Ekström
Starting Member

45 Posts

Posted - 2005/12/16 :  08:31:53  Show Profile Send Daniel Ekström a Private Message  Reply
400W kan ju låta dyrt men det blir ju inte mer än 20 öre i timmen om elen kostar 50 öre/kwh.

/Daniel Ekström
Bygger Klass T
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46354
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/12/17 :  20:09:42  Show Profile Send Aton a Private Message  Reply
80 öre per kWh är mer realistiskt.
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/12/17 :  23:09:32  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Slår man ihop kostnad för förbrukning, leverans och alla avgifter är vi idag uppe i MINST 1:-/KWh. Och dyrare lär det bli. Då blir det inte 20 öre/tim utan 40 öre/tim = 10:-/dygn = 300:-/mån = 3600:-/år.
Och hur kul är det..

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem

Edited by - ulfsan on 2005/12/17 23:16:04
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/18 :  02:04:00  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Nja men dygnet runt behöver den väl inte stå på?...kan man inte ha nån timer så förstärkan slås på 1 timme innan man kommer hem från jobbet...."typ"

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2005/12/18 :  09:56:43  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
ohmega
Jag har funderat på en fjärrstyrd brytare. Finns en del som kan styras (till/från) via mobiltelefonen.

Tänk att komma hem till en varm anläggning utan behvöva ha den på jämt .


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/01/03 :  12:50:03  Show Profile Send indoles77 a Private Message  Reply
Det verkar som att alla är överrens om att XTZ Class A-100 är mycket förstärkare för pengarna men det samma har sagts om Ayre AX-7 XE men den kostar ju mycket mer! Jag spelar för tillfället med en HK 675 men har även provat Ayre förstärkaren med tillhötrande CD-spelare (CD-7 XE (?)) och Cardas kablar och insåg snabbt att HK:n måste iväg till skroten... Min fråga är således om någon av er har lyssnat på både Ayre och XTZ förstärkarna i samma system och kan beskriva skillnaderna (som bör vara ganska stora) och än bättre om någon även lyssnat på HK så att jag kan värdera mina alternativ. Inom sin tid SKA jag skaffa Ayre förstärkaren men har inte budget för det just nu så jag funderar på att byta bort HK:n mot XTZ Class A-100 tills vidare...

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/01/03 :  16:27:52  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
Ayre Vs XTZ...

Ayre AX-7 kostar väl c:a 30 000:-



Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000