HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Indoles77's anläggning *Nya bilder, 9April...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/01/03 :  18:42:45  Show Profile Send indoles77 a Private Message  Reply
Ännu en ganska blygsam anläggning, men jag är ny på det här och tänkte att det är bäst att starta litet och lära sig lyssna och utvärdera vad man tycker om... ...och inte...

Högtalare: XTZ 99 W2MT Piano Black
Förstärkare: HK 675
Källenhet: Pioneer DV-380-S
Signalkablar: SAP CSI-1
Högtalarkablar: SAP (okänd modell)

Planer på att byta ut HK-förstärkaren inom en snar framtid mot en XTZ Class A-100 finns. Även källenheten och kablarna känns aktuella för byte men jag har ännu inte funnit några tänkbara alternativ. Ekonomin sätter naturligtvis också sina gränser så jag kommer experimentera med rummet en del (högtalraplacering, absorbenter, diffusorer, etc...) till att börja med.

Jag är mitt uppe i en flytt men bilder på prylarna och rummet kommer under vintern.

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables

Edited by - indoles77 on 2006/04/09 08:14:03

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/01/03 :  19:06:13  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Välkommen hit! Fram med bilder nu
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/01/03 :  19:18:20  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Välkommen!

Byta kablar är ju sällan fel

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/01/03 :  20:41:13  Show Profile Send indoles77 a Private Message  Reply
Bilder kommer, men som sagt är jag mitt uppe i en flytt och har inte tillgång till någon hemsida där jag kan lägga ut bilder för om jag förstod det hela rätt så kan bara länka till bilder och inte tanka upp från hårddisken!?

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2006/01/03 :  20:47:38  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
indoles77:

Du har förstått fel, se:
http://www.hififorum.nu/artiklar/knaakdownload/knaak.htm


Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/01/04 :  00:29:10  Show Profile Send indoles77 a Private Message  Reply
Jag får tacka för informationen ztenlund!

Överblick:


HK 675:


DV-380-S:


The "Money-shot":


Nämde jag att jag håller på att flytta förresten
Fräschare bilder kommer när jag flyttat färdigt!

EDIT: Bytte ut bilderna, till lämpligare storlek!

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables

Edited by - indoles77 on 2006/01/04 00:46:27
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/01/04 :  01:17:32  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Ser ut som ett system i min budgetklass

Fint!!
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/01/04 :  09:03:34  Show Profile Send indoles77 a Private Message  Reply
Då var det dags för lite godis... Detta hade jag hemma till låns för ett tag sedan:

Cardas Golden Reference Power Cord:


Cardas XLR Interconnects:


Back Panel (Gissa förstärkaren):


Rätt svar: Ayre AX-7 XE tillsammans med Ayre C-7 XE:




Det lät mycket trevligt! Hade aldrig trott att mina högtalare var kapabla till en sådan upplösning i de låga registret och en sådan fantastisk dynamik!

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/01/04 :  10:22:22  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Det var ju en liten nätt uppgradering Spelade du den elektroniken på dina xtz?

/J
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/01/04 :  10:53:41  Show Profile Send indoles77 a Private Message  Reply
Japp, det gjorde jag... Polaren hämtade dock sina prylar igår så nu är jag tillbaka på mina egna prylar igen *suck*

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/02/05 :  14:04:42  Show Profile Send indoles77 a Private Message  Reply
Jag har bytt ut HK:n mot en XTZ Class A-100 och är sanslöst nöjd med det!!! Att en stärkare för ynka 5000:- kan låta så bra!? Jag har även flyttat och håller på att ordna till lyssningsrummet varför bilder dröjer.

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables
Go to Top of Page

Graziano
Member

89 Posts

Posted - 2006/02/05 :  15:21:00  Show Profile Send Graziano a Private Message  Reply
>>>Indoless77

Grattis till ett fint köp! Men var ligger skillnaderna mest om du jämför H/K med XTZ?

Devialet 120, Audiovector Si3 Avantgarde
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/02/06 :  19:11:19  Show Profile Send indoles77 a Private Message  Reply
Ja, vad ska man säga.... XTZ spelar i "mode" AB med en mer väldefenierad bas men med lite (marginellt) sämre upplösning i det höga registret. Den tål dessutom betydligt mer "provokation" i form av hög volym utan att börja skräna.

När man sedan går över till (jag började faktiskt där) i "mode" A så lyfter den till en helt annan nivå. Upplösningen genom hela registret men främst i de låga är bättre (än HK), basen är rappare, diskanten är renare och det märks inte det minsta kvalitetssänkning i ljudet när man provocerar den. Det är mest rummet som sätter begränsningarna med såvel reflektioner, ekon och resonanser (har ett ganska kallt odämpat rum ännu - jobbar på det ). Stärkaren visar iaf inte några begränsningar. Lägg till det den överlägsna byggkvaliteten (möjligtvis undantaget fjärren) och det "potenta" utseendet. Vid första spelningen var jag dock lite missnöjd med "mode" A då det inte skillde sig nämnvärt från "mode" AB men ju mer jag spelar desto mer växer "mode" A till sig! Jag tror inte inspelningen "planat av" helt ännu utan att den kommer fortsätta att förbättra sig ytterligare lite... Sammanfattningsvis kan jag säga att det jag uppskattar mest är XTZ:ans förmåga att "hålla i basen" så att den inte "grumlar" ljudet som HK:n hade en tendens att göra då man drog på lite!

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables
Go to Top of Page

Graziano
Member

89 Posts

Posted - 2006/02/06 :  23:15:24  Show Profile Send Graziano a Private Message  Reply
>>>indoles77

okej det låter utmärkt, tack för svaret.

Mvh Grazi

Devialet 120, Audiovector Si3 Avantgarde
Go to Top of Page

fjedde
Starting Member

26 Posts

Posted - 2006/02/13 :  21:27:59  Show Profile Send fjedde a Private Message  Reply
Funderar lite smått över att köpa xtz 99 w2mt och undrar hur pass nöjd du är med dom? Ifall du har några andra tips på högtalare i 4000 kr klassen så tipsa gärna. Angående din anläggning så ser det ju toppen ut:D!
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/02/14 :  08:54:38  Show Profile Send Hasse a Private Message  Reply
visst är det en intressant pris klass som det händer mycket i då menar jag anläggning under 20 000. Det är stora variationer i kvallite. så det gäller att hitta go bitarna.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/04/09 :  08:28:36  Show Profile Send indoles77 a Private Message  Reply
Ok, nu har det hänt en hel del sedan jag postade de senaste bilderna... Ny stärkare, nytt rum, nya möbler och nu även nya bilder:

XTZ Class A-100 close-up:


XTZ 99 W2MT, up close and personal:


come play with me, Pioneer DV-380S:


och till sist de riktigt fina bilderna :






Notera fåtöljen i bakgrunden! När man skall "finlyssna" en längre stund så baxar man helt enkelt tillbaka soffan, lyfter undan bordet och tar fram "kungatronen"!

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2006/04/09 :  22:16:58  Show Profile Send educk a Private Message  Reply
Tjena!
Snygga högtalare . Hur mycket invinkling använder du när du finlyssnar? Vad tycker du om class A-100 nu när det gått ett tag?

mvh educk

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/04/19 :  20:27:39  Show Profile Send indoles77 a Private Message  Reply
Jag vet inte invinklingen i grader exakt, men jag siktar in dem mot ytterplatserna i soffan. Jag har inbillat mig att "sweetspoten" blir aningen större så samt att huvudets placeringen i rummets längsled blir mindre känslig, d.v.s. det funkar hyfsat bra vare sig man sitter rätt upp med rak rygg eller sjunker ned i soffan och lutar huvudet bakåt...

Class A-100 fick jag nyligen utökad respekt för då jag sålde min HK675. Köparen ville provlyssna och var nöjd med vad han fick höra, jag å andra sidan som vant mig vid XTZ:an insåg den astronomiska skillnaden. På Yello - Pocket Universe, spår två är intro:t en skönt mullrande åska som med XTZ:an låter som om den rullar genom rummet så att man nästan duckar lite medan det med HK:n lät oerhört tunt och nästan lite fjantigt. Så kort sagt: jag blir nöjdare för varje dag och framförallt i jämförelse till annat man hör... Har inte haft möjligheten att lyssna på så jättemånga andra "kompetenta" anläggningar men det enda jag hittentills hört om slår den på fingrarna är Ayre AX 7 XE (som går på i runda slängar 6ggr så mycket pengar), vilket torde vara ett gott betyg.

EDIT: Korrektur och förtydligande

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables

Edited by - indoles77 on 2006/05/07 11:58:11
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000