HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 f95tolis system
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/01/10 :  20:44:42  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Eftersom jag varit verksam på forumet i snart två år nu tänkte jag det kunde vara dags att presentera mig och mitt system.

Jag heter Tobias, är 28 år gammal och bor sedan snart 10 år i Göteborg (jag är dock uppvuxen i det vackra landskapet Hälsingland). Om nu något missat det i alla kabeldiskussioner jobbar jag som doktorand (i fysik) sedan 2000.

Jag har varit intresserad av musik så länge jag kan minnas men min "hifi-karriär" startade inte förrän 1996 då den första "riktiga" hifi-apparaten (nåja) inköptes på Hifi-klubben, en Denon DCM-360 (CD-växlare); denna kompletterades sedermera (efter en hel del sparande) med en Denon DRA-375 samt ett par B&W602S2. Jag har för övrigt kvar både växlare och förstärkare, de används numera som sovrumsstereo.

Nästa steg togs faktiskt inte förrän för tre år sedan då min privatekonomi hade återhämtat sig från studietiden, efter ett flerkanals-demo på Hifi-klubben där bl.a. Natalie Merchants "Tigerlily" spelades var jag såld och nästa system började planeras, denna gång ville jag kombinera hembio med en kompetent 2-kanalsanläggning. En Denon 3803 receiver köptes (jag hade redan köpt en DVD-spelare, en DVD-1600). ”Problemet” var att det blev ett FÖR stort lyft även i 2-kanal, jag var fast och började leta efter nya uppgraderingar för att se om det inte skulle gå att få ännu lite bättre.

Mitt system idag är en kombination av hembio/flerkanal och ren 2-kanal (vilket blir många apparater).

Först en översiktsbild av 2-kanalsdelen från lyssningsposition:



På bilden syns ena halvan av ett par B&W Nautlius 803, dessa var något av "drömhögtalare" för mig och jag slog till direkt när jag fick chans att köpa ett par begagnade för en rimlig summa. Som synes står de inte optimalt då rummet är något för litet, dock fungerar det över förväntan och nuvarande position -med lite "toe-in" - fungerar bra.

Till höger i bilden syns centerhögtalaren som är en B&W LCM600, jag är inte alls lika kräsen när det gäller hembio som 2-kanal och jag lyssnar trots allt inte SÅ mycket på DVD-A, en Nautilus-center vore dock inte fel.



Kommer man närmare ser man att jag spelar på en kombination av svensk och kinesisk elektronik. Det är ett Advantage S-150 slutsteg som driver 803orna (både i 2- och flerkanal) samt försteg och CD-spelare från Xindak; allt i ett ET&T spiderrack.

Xindak-elektroniken förtjänar en närbild:



Försteget är en ett XA3200S och CDn en SCD-2. Båda är för övrigt rörbestyckade. Byggkvaliten på dessa apparater är verkligen på topp och de spelar riktigt bra tillsammans.

CD-spelaren klarar även SACD i 2-kanal. Nackdelen är att den inte tycker om kopieringskyddade skivor, men det är inget större problem i praktiken för mig; den spelar brända skivor utan problem så ev. skyddade skivor gör jag bara en kopia(!) på.

Den obligatoriska "bakom-scenen" bilden:



Strömkablarna är hembyggen med den stora fördelen att de är kortare än de medföljande kablarna (jag avskyr kabelhärvor), när jag ändå gjorde nya passade jag på att ge dem ett mer "exotiskt" utseende (och nej, jag hör inger skillnad mellan dessa och "vanliga" kablar), material från Elfa och CO så totalkostnaden var inte hög.

Tittar man åt höger så ser man två hembiokomponenter som även används för DVD-A. Reciever och DVD från Denon, 3803 och DVD-1600



Det ska tilläggas att denna kombo spelar riktigt bra och 2-kanal och 3803an driver faktiskt 803orna utan allt för stora problem om man inte höjer volymen för mycket.

Som surrar har jag ett par B&W 602S2 (som fram till för drygt ett år seda

Edited by - f95toli on 2005/01/10 23:57:44

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2005/01/10 :  21:27:12  Show Profile Send Amund a Private Message  Reply
Trevligt system! Jag försöker göra samma sak som dig, ha ett system för 2-kanal och för hembio men du har kommit en bit längre :)

Har du provat Ceraballs till din spindel? Gjorde underverk hemma hos mig!

/Amund

Ps. vad är det för box som står på Recivern?


/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/01/11 :  00:24:07  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Nix, har inte testat det. Nästa projekt på stabiliseringsfronten är att göra något åt främre delen av 803orna som står på mattan (där de hamnat efter mycket justerande), jag måste nog gå tillbaka till vanliga spikes och lägga något hårt under mattan för att få det stabilt.

Lådan på recievern är en digitalbox (Boxer), bättre bild och MYCKET bättre ljud (i surround när SVT behagar sända i DD); dessutom slipper jag centralantennen (som jag likt många andra haft bekymmer med) eftersom det räcker med en liten bordantenn (som står dold bakom en gardin i fönstret). Och förresten, jag har visst några några extra kanaler också
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/01/11 :  12:07:59  Show Profile Send JonasV a Private Message  Reply
Jag skulle väldigt gärna höra ditt system
Rör-Xindak, Denon och B&W det låter Mumma!
Allting är så snyggt upplagt estetiskt också.
Jag har bott i Ljusdal/Tallåsen i 20år, var höll du hus i Hälsingland?
Grattis Tobias

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2005/01/11 :  12:27:49  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
En liten detalj bara, jag tycker det ser ut sm du vänt den ena signalkabeln från cdn till försteget.

Verkar vara ett kul system.

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/01/11 :  12:56:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Kul att äntligen få se vad som står hemma hos dig, f95!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/01/11 :  13:15:56  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
Mycket kul att äntligen få se dina godbitar

Kör du med eller utan tygfront på Nautilus och hörs det skillnad?

Hur har du resonerat kring försteg och källa? (elektronrör?) Min erfarenhet egen är att B&W trivs med lite värme i elektroniken.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/01/11 :  18:31:53  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
Snyggt! Har alltid varit svag för B&W Natilus.

Doktorand i fysik, impressive!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/01/11 :  21:34:39  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Här kommer svar på frågorna, en i taget.

JonasV: Jag är uppvuxen i Bergsjö, har också bott tre år i Hudiksvall (gick gymnasiet där).

Wallraff: Vänsterkanalen är den övre kontakten på försteget, jag antar att det är det som gör att du undrarr?

LeoArietis: Normalt är tygfrontarna på, mest av säkerhetsskäl eftersom högtalarna som synnes står rätt långt ut på golvet och folk går i närheten. Jag vet faktiskt inte om jag kan höra någon skillnad, om den finns är den i alla fall mycket marginell.
Vad gäller kombinationen så var det helt enkelt så att jag bestämmde mig för att gå med i ett av de tidiga Kina-köpen och köpa en CD-spelare, efter att ha tittat runt på nätet föll valet på Xindaken och det har jag inte ångrat. När jag beställde den tyckte jag att det var lite kul med en SACD-spelare med rör på utgången och jag var sugen att prova att "tweaka" lite genom att prova olika rör (eller med andra ord, jag bestämmde mig för att chansa; den kostade ju inte jättemycket pengar).

Försteget har jag köpt begagnat (efter provlyssning i mitt eget system) och som jag hoppades så passar ljudet mig, det faktum att det sitter rör i den också var inte avgörande på något sätt (jag funderade på lite olika försteg, både rör och transitorbaserade)

Vad gäller mitt ljudideal så tycker jag om detaljerat ljud men diskantet får inte bli för "hård" och påträngande så det är nog sant att min elektronik kan uppfattas som en smula "varm", jag är dock rent allmänt skeptisk till att det direkt skulle bero på att rör används; jag tror det snarare är så att konstruktörerna och jag gillar samma typ av ljud. Slutsteget är ju dessutom transistorbaserat.

m_persson79: Huruvida det är imponerande eller inte beror nog på vem du frågar, många skulle nog säga att vi bara är en smula tokiga
Jag blir dessutom färdig till hösten så jag letar redan efter något annat att göra.

Edited by - f95toli on 2005/01/11 21:35:25
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/01/12 :  03:24:11  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
f95toli:

Hehe, jo, jag har läst 20p fysik (LTH) och både examinatorn & övningslärarna var en smule tokiga.

Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/01/12 :  17:02:27  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
fin anläggning!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/02/06 :  19:35:21  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Jag insåg att det är över två år sedan jag uppdaterade den här tråden och eftersom jag hade en bra bild på lager så tyckte jag det var dags

Så här ser det ut nu:


Som synes äger jag fortfarande samma grejer ("if it ain't broken.."), det som tillkommit är två Varitunes (en V4 och en V6) som står i hörnet bakom den ena högtalaren som hjälpte en hel del; väl investerade pengar.

Sakerna står som synes också i en ny lägenhet, närmare bestämt i London (det är faktiskt min andra lägenhet sedan jag flyttade till England, i denna har jag bott ca 6 månader). Jag har jobbat i London i drygt ett år nu (på ett forskningsinstitut i sydvästra delen av staden)och trivs bra.

Det är en "typisk" engelsk bostad med allt vad det innebär vad gäller heltäckningsmatta och liknande, tjock matta är långt ifrån en nackdel när det gäller akustiken men det är stört omöjligt att få något att stå stabilt (jag frågade i en hifi-butik i närheten om de hade någon lösning för högtalarna; deras förslag var bultar i golvet, tror inte min värd skulle uppskatta det).

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/06 :  21:11:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ser snyggt ut det där tycker jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/02/06 :  21:34:36  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Instämmer,,,
Tur att det finns en del fördelar med Engelmännens mani med heltäckningsmattor

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/02/06 :  23:50:11  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
Misstänker att man kan fastna i den där soffan ett par timmar, utan större bekymmer? Ser väldigt snyggt och prydligt ut, tycker jag. Av någon anledning får jag lite hotellrumskänsla av bilden.

Har du det alltid sådär ljust, eller har du bara maxat belysningen för att få en bra bild? Kan ju förstås vara ett stort fönster som släpper in dagsljus också, fast det inte syns i bild. Eller lång slutartid. Eller photoshop. Möjligheterna är oändliga!

Skönt att du trivs i London, antar att du inte saknar Biskopsgården alltför mycket?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/02/07 :  00:05:22  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Nej, ljuset är på fullt för att kunna ta fotot (jag är inte helt nöjd med den, egentligen tog jag det bara för att kunna leka lite med panoraman; det är en sammansatt bild). Vad som inte syns på bilder är att jag har väldigt högt i tak vilket gör att min blixt (en 430EX) inte orkar med att slås i taket om jag vill täcka hela rummet.

Vad gäller hotellrum så måste jag (tyvärr) hålla med dig, jag tror det är den blå mattan som gör det.
Just före jul så fick jag tillåtelse att sätta upp ett par tavlor (här i England måste man ha tillstånd från värden innan man gör hål i väggen i en hyreslägenhet), med lite tur så blir det en smula hemtrevligare när det gjorts.

Jag kom på att det faktiskt tillkommit en apparat. Högst i racket finns en Behringer 9024 som jag hittade väldigt billigt i en prylbutik i närheten för ett par veckor sedan.
Det är kompressor med mera. Den är rätt kul att leka med, jag tänkte att det kunde vara intressant att se vad man kan göra med en sådan (i hifi-sammanhang ofta avskydd) apparat. Den används dock naturligtvis nte för "finlyssning".



Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/02/07 :  00:30:42  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
snyggt!
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2007/02/08 :  14:55:15  Show Profile Send brewitz a Private Message  Reply
quote:
här i England måste man ha tillstånd från värden innan man gör hål i väggen i en hyreslägenhet

Host, hrrrmmm, jaså??


Ser jättefint ut, lite lagom engelskt sådär. Jag kommer gärna förbi på en provlyssning när det passar, som bekant (för dig) gillar jag B&W:s 800-serie.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/02/08 :  17:14:34  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Du är välkommen.
Det finns dessutom en hel drös pubar i närheten (det finns nog ett tiotal inom 500m radie).


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000