HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Ljudmakarn - HighEnd05
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/07 :  13:43:14  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Jag tänkte börja med lite bilder från Ljudmakarns rum.

En av ljudspridarna i detta rum var denna.



Monterat i låda så ser det ut så här.




"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2005/02/07 19:30:49

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/07 :  13:46:41  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Själv lyssnade jag mest i det lilla rummet, dock inte från sweetspot och inte så aktivt så jag låter andra stå för kommentarerna. Ett vanligt förekommade fenomen (I nästan samtliga rum på mässan) var ett STARKT basstöd.
Ett vanligt förekommande problem på mässor.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/07 :  13:50:08  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det var Hegels integrerade förstärkare H1 som stod för kraften inne i det lilla rummet.


Och även som källa var det Hegel.

Hegel CDP2A



"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/07 :  13:51:51  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
I mitt tycke så har HEGEL en ganska ren och enkel design, nåt som tilltalar mig.

Vi tog "beslag" på det lilla rummet och ganska snabbt så hamnade en fransk pianist i spelaren.


Jacquies Loussier plays Bach



Med den i släden så var Mattias snabbt framme och fingrade på open/close knappen.


Klassisk musik i jazzstuk!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/07 :  13:52:08  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
För den som är tveksam på märket så ger jag en bild till på deras integrerade förstärkare.





Pix och Mattias nöjda med lite jazz i spelaren.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2005/02/07 :  14:52:10  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Ljudmakarn bjöd alltså på en ny högtalartillverkare ifrån Frankrike - Bc Acoustique och deras webb kan du hitta Klicka härhär.

Högalarna hade lite olika bestyckning när det gäller bas och mellanregister men diskanten var gemensam för alla modeller. Ljust trä och kromfinish gäller vilket passade bra tillsammans med den strama Hegel elktroniken.
En intressant detalj var att det finns nivåreglering av diskanten med hjälp av små byglar på baksidan.

När jag var där inne så manglades det både Ramstein och Sepultura så de som brukar klaga på att det inte brukar spelas hårdrock fick på skam.
Smallsuperman kom ut med ett brett leende och sa att det här var nog en av de bättre systemen. Det hade klarat hans "A perfect circle" skiva med bibehållen upplösning även i de mest komplexa passagerna. Jag hörde samma skiva i ett annat rum och kan vittna om att det klarar åtminstone inte alla system.

Visst var det lite mycket bas i de mycket trånga rummen men man fick klart sug efter att höra mer i lite bättre lyssningsrum. Det finns nog mer att hämta.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2005/02/07 14:54:10
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/02/07 :  15:18:49  Show Profile  Reply
Ja detta var helt klart ett av de trevligare rummen. Lyssnade inte så länge, men tillräckligt
för att inse att det lät bra
Men som sagt, basen. Men det skyller vi på rummet såklart!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7356 Posts

Posted - 2005/02/07 :  17:19:31  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jag gillade dessa franska högtalare, så det ska lyssnas mer på dem vid tillfälle.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2005/02/07 :  20:11:21  Show Profile Send C-Quence a Private Message  Reply
Och de som är ute efter stativhögtalare i klassen Audiovector Mi1 Super och Amphion Argon2, bör då även kolla in BC Acoustique ACT B1.
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/02/07 :  20:16:33  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Detta var helt nya grejer för mig. Hegels sparsmakade men stilrena design tilltalade mig, helt klart.

Bilderna visar det mindre rummet som vi lyssnade till. En sak som är säker är att det gav mersmak. Hegelprylarna var bland de mindre prylarna också... och då blir man ju nyfiken på de lite häftigare modellerna. Rummet, som i många andra fall hade sina brister men tycker iaf att man lyckats lite bättre i detta jämfört med det lite större rummet, där bumlade det ordentligt.

Såg att man skrivit lite i Fidelity om Hegel, läsa läsa läsa

/Mattias
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/02/07 :  21:32:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Precis som mattias nämner så spelades det i två rum. I det mindre rummet var det Hegels integrerade och ett par mindre BC-högtalare som spelade.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/02/07 :  21:49:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Som sagt,

en integrerad förstärkare från Hegel som heter H1

Hegel H1


Och till den var en Hegel CDP2A inkopplad

Hegel CDP2A



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/02/07 :  22:09:29  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
Toksnygga högtalare! Intressant diskant, vart kan man läsa om den?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/02/07 :  22:23:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag satt ner en stund med Bent Holter på Arken 04 och vi snackades vid om hans tankar runt förstärkare.



Det är en man med bestämda åsikter om hur saker och ting skall göras. Men säg den konstruktör/HiFi-filosof som inte har starka åsikter om hur saker och ting skall vara...

Bents tankar har fört honom till en ASIC konstruktion. Den lilla modulen som han håller upp är en hybridkrets som de kallar för Sound engine och den är specialtillverkad för Hegel.

Mer om Deras Sound Engine och info om deras produkter hittas på deras hemsida

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/08 :  00:07:16  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Många tankar är det när man är på mässa.
Priser skall kollas, kommas ihåg. Ev ändras innan visning för respektiva

Bäst att anteckna lite.


Personen på bilden har inget med texten att göra...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/02/08 :  05:11:23  Show Profile  Reply
Lite hornaktig diskant där, så det var ju inte så konstigt att det lät bra
Dessa skulle faktiskt kunna bli en ersättare till mina klipsch i framtiden när man
har råd att ta det hela till nästa nivå.
För en annan som inte är i stockholm speciellt ofta, vilka modeller finns uppställda för demo
i affären?

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2005/02/08 :  08:12:45  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message  Reply
Om du ska dit och lyssna så testa även deras stativer B1 som är klart intressant också. Till frontarna så finns det numer även centerhögtalare för den som vill köra flerkanalsljud. Har för mig att det är A2 och A4 som finns hemma.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/02/08 :  09:42:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
I det större rummet stod det lite grövre doningar...

Act A3


Det var BC-Acoustics Act A3 som drevs av ett större Hegel system (P4A, H2A och CDP4A)

Äh, vi kryper lite närmare va?



Ed: det var inte H4 utan H2...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/02/08 :  09:47:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag snackade lite med BCs Franska representat och han hade mycket att förtälja om deras tankar.

BC funderar mycket på ljudutbredningen och vill att lådorna skall emittera så lite ljud som möjligt. Ett av resultaten av deras tankar är att alla elementen sätts fast i lådan inifrån, därav de speciella aluminiumringarna som elementen sitter i. Jag fick också reda på att de nu fick sina diskanter tillverkade av fostex. Fram till nu ungefär har de köpt motorerna och membranen av fostex och tillverkat diskanterna till ACT serien själva. Men som sagt, från och med nu så är det Fostex som tillverkar diskanten till BC.

Mer om BC-Acoustics och deras tankar hittar du på deras hemsida

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2005/02/08 :  13:36:31  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message  Reply
Fina bilder!

A1, A2, A3 och A4 är dom golvare som finns i butiken. Stativaren B1 har vi också. Snart kommer det en ny, lite större stativare som kommer att heta B2.

X-serien som finns på hemsidan kommer inte att se ut som den gör nu, utan mer likna ACT-serien men vara mycket större, först ut kommer X3 att vara. En mycket tidig protyp visades i Torrdemo på senaste "Salon Haute Fidélté i Paris. Den kommer enl. uppgift vara hel/del aktiv med analog (!) rumskorrigering. Prislapp runt 50000-60000€



(Det steget vi spelade på var Hegel H2A, som är ungefär hälften av H4A. 160 watt vs. ca 300. :) )

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn

Edited by - Jonas@Ljudmakarn on 2005/02/08 13:41:59
Go to Top of Page

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2005/02/08 :  16:17:35  Show Profile Send Anti-mono a Private Message  Reply
Hej!
Vad är det för svarta "pluppar" som dom har på högtalarna och elektroniken?


Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2005/02/08 :  16:23:18  Show Profile Send C-Quence a Private Message  Reply
Det är Eichmann Technologies Topper som finns att köpa hos Ljudmakarn.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/08 :  16:48:50  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det är denna du menar antar jag ?!?


Eichmann Technologies Topper



"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/08 :  17:18:07  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Hyfsad bild, Zalve!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/08 :  17:57:26  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Lite skum färg om du frågar mig. Kan vara "belysning" från väggarna.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2005/02/08 :  20:28:14  Show Profile Send Anti-mono a Private Message  Reply
He He... ja just den ja Zalve!
Fin bild, man ser nästan porerna i plupparna eller på "The Topper" som den tydligen heter. Ja alltid lär man sig nått nytt.


Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000