HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Akustik-föredrag i Stockholm, AÖ
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2006/01/08 :  01:42:27  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Årets första AÖ-träff blev ett föredrag i akustik

Förberedelserna är här i full gång..



Mvh Cyber

Edited by - Cyber on 2006/01/08 02:45:34

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2006/01/08 :  01:56:53  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply

Efter att flyttat runt på stolarna i rummet för att hitta lämplig plats, så vara det dax för gästerna att strömma till..




Från vänster i bild; Lt_Andersson, FBK, Nitram, Andrén, Knoppen...






Från vänster i bild; Knoppen, Eliot, Ryst, Dazzin....

/Cyber

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/01/08 :  01:57:08  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Lika fullsatt som vanligt ser jag

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2006/01/08 :  02:20:07  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
quote:
Lika fullsatt som vanligt ser jag


Ja, vi blev ett litet gäng åhörare

Här har vi tre AÖ-medlemmar till som hittat hit och tagit plats i TV-soffan




Från vänster i bild; Bddb, Smallsuper_man, Pse300b...

/Cyber

Edited by - Cyber on 2006/01/08 02:45:07
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2006/01/08 :  02:29:22  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply

När alla gäster hade hittat hit så var det dax att bänka sig för föredraget






och lyssna på Knoppen som var dagens föredragshållare.



Får passa på att ge Knoppen ett stort TACK, för ett mycket intressant och givande föredrag i ämnet akustik


/Cyber


Edited by - Cyber on 2006/01/08 12:39:56
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2006/01/08 :  02:44:22  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply

Allt efter att timmarna rullade på med en fikapaus emellan så fyllde Knoppen hela väggen med grundläggande teori i akustik samt intressanta och praktiska tips




Här blev väggen full



Får passa på att tacka alla deltagare för en kul och trevlig träff


Mvh Cyber




Edited by - Cyber on 2006/01/08 02:59:15
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/01/08 :  03:00:27  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Du verkar ha för liten vägg Cyber.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

BddB
Medlem i AÖ

231 Posts

Posted - 2006/01/08 :  10:28:41  Show Profile  Visit BddB's Homepage Send BddB a Private Message  Reply
Tack Knoppen, det var ett kanonbra föredrag! Undarar bara vart tiden tog vägen?
/Benn

http://bennspcb.se
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2006/01/08 :  11:01:01  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Tack till Cyber och Knoppen!

En mycket trevlig och intressant tillställning! Många diskussioner blev det =)

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/01/08 :  11:40:36  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Jag får tacka Cyber och Knoppen för ett mycket trevligt och givande föredrag

Knoppen la upp sitt föredrag mycket pedagogiskt och började med att beskriva olika ljudkällor (punktkälla, linjekälla och "vägg") och hur de avtar med avståndet och sedan gick han in på rummet och beskrev hur stående vågor kunde bildas och hur ljudet vi hör består direktljud och reflekterat ljud. Vi fick sedan beskrivet hur man lämpligtvis går till väga för att akustiskt behandla rummet och hur man lämpligtvis placerar högtalarna.
- Vi hann faktiskt med att även diskutera hemmabio som ju lite är ett kapitel för sig

Som fysiker måste jag säga att det var speciellt kul då det inte var någon woodoo utan ren enkel (gymnasie-)fysik kopplat med sunt förnuft - men ändå mycket matnyttigt som fick en att tänka efter och det var mer än en gång den berömda polletten ramlade ner

Tack Knoppen för ett entusiasmerande föredrag som gör att jag säkert kommer att pröva en del saker hemma hos mig.....

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7356 Posts

Posted - 2006/01/08 :  12:22:40  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Tack till alla, det var mycket trevligt och lärorikt!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2006/01/08 :  12:24:36  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
quote:
Du verkar ha för liten vägg Cyber.


Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2006/01/08 :  12:50:23  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
Måste tacka alla medvärkande å specieltt Cyber å (roos)Knoppen.
Mycket matnyttigt föredrag.

så nu väntar jag bara på lite mer bilder..

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/01/08 :  14:26:45  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
Passar även jag på att tacka Knoppen för ett intressant fördrag samt värden Cyber såklart.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2006/01/08 :  14:30:33  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
quote:
Knoppen la upp sitt föredrag mycket pedagogiskt och började med att beskriva olika ljudkällor (punktkälla, linjekälla och "vägg") och hur de avtar med avståndet och sedan gick han in på rummet och beskrev hur stående vågor kunde bildas och hur ljudet vi hör består direktljud och reflekterat ljud. Vi fick sedan beskrivet hur man lämpligtvis går till väga för att akustiskt behandla rummet och hur man lämpligtvis placerar högtalarna.
- Vi hann faktiskt med att även diskutera hemmabio som ju lite är ett kapitel för sig

Som fysiker måste jag säga att det var speciellt kul då det inte var någon woodoo utan ren enkel (gymnasie-)fysik kopplat med sunt förnuft - men ändå mycket matnyttigt som fick en att tänka efter och det var mer än en gång den berömda polletten ramlade ner


Ja, det är bara att instämma...


Här finns uppladdade minnesanteckningar att läsa från Knoppens föredrag, Del 1 till 12:

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12


Mvh Cyber



Edited by - Cyber on 2006/01/08 16:19:27
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2006/01/08 :  19:28:11  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message  Reply
Spännande föredrag var det allt, lite bilder kommer, bråttas med för lite diskutrymme bara.

Tack Cyber, Knoppen och de trevliga gästera.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2006/01/09 :  20:54:57  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message  Reply
Här har vi ena änden i en kedja som Knoppen tog med sig:




Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/01/09 :  21:17:55  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Bra, att dokumentera anteckningarna Cyber.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/01/09 :  21:28:05  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Ni ser ut att ha haft det riktigt trevligt

Attans att man skulle åka skidor just denna helg...
Men man får hoppas att det blir fler chanser

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2006/01/09 :  21:42:10  Show Profile Send OlaH a Private Message  Reply
Tack Knoppen för en trevlig och lärorik dag,inte illa att hålla låda i 5,5 timmar
utan att det blev tråkigt.Kunde forumfolket det Knoppen kan skulle det nog
inte bli bli så mycket bråk.
Tack även Cyber för gott kaffe och bullar,men var är fikabilderna?

ola
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2006/01/09 :  22:06:56  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message  Reply
I andra änden fann vi detta;





Resten av tiden hade vi undervisning så då räcker det med Cybersuppsättning av de bilderna.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2006/01/10 :  16:57:43  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
quote:
Tack även Cyber för gott kaffe och bullar,men var är fikabilderna?


Tack själv, Pse300b Ja, jag glömde att ta bilder under fikapausen Vet inte ifall Dazzin har några fikabilder att ladda upp?


quote:
Här har vi ena änden i en kedja som Knoppen tog med sig:


Japp, Staxen ska jag testa lite då Knoppen lämnade dem kvar

Mvh Cyber
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/01/10 :  17:59:21  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
Jag som inte var där får väll säga det vi andra som inte var där tänker...

Någon som spelade in föredraget eller finns det ett "manus" som kan hamna under artiklar här på forumet? Vore trevligt som bara den att få ta del av.

Tacksam hursom haver.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2006/01/10 :  19:30:40  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
quote:
Någon som spelade in föredraget eller finns det ett "manus" som kan hamna under artiklar här på forumet? Vore trevligt som bara den att få ta del av.


Det enda som finns dokumenterat från föredraget är minnesanteckningar, del 1 till 12 - se länkar längre upp i tråden. Minnesanteckningarna är nog dessvärre bara begripliga för dem som hörde föredraget. Du kan ju förslagsvis PM:a Knoppen och fråga om han har lust att skriva en artikel i akustik som baserar sig på föredraget

Mvh Cyber

Edited by - Cyber on 2006/01/10 20:13:38
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2006/01/10 :  20:55:23  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message  Reply
quote:
Vet inte ifall Dazzin har några fikabilder att ladda upp?


Nä, jag var upptagen med att käka upp bullarna.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2006/01/10 :  22:17:00  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
quote:
Nä, jag var upptagen med att käka upp bullarna.




Bullkalaset blev m.a.o. inte bilddokumenterat

/Mvh Cyber

Edited by - Cyber on 2006/01/10 22:19:16
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000