HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Audio Concept - HighEnd05
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/02/09 :  23:24:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Audio Concept ställde ut med två rum ett där robban själv demade WLM, Leben, Nordic concept och Blue note och det andra där Ranefjord demade flerkanal med Quad och Sony prylar.

Jag tror jag börjar i Robbans rum...




Temat för Robbans rum i år var att försöka prestera en "Hög välljud/krona faktor" som Robban själv benämnde det.



Så det var något av ett minimalist system som stod uppställt. Det fanns också en del akustik förbättrande produkter i rummet och vi kan ju börja bildkavalkaden där.

Absorbent och diffusor


bakom högtalarna stod det några paneler som det talades en del om på våra forumfikor. Det är en kombinerad diffusor och absorbent.

Vid första väggreflexen stod det en annan typ av diffusor...

Diffusor

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/02/10 :  08:06:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Högtalarna som Robban Spelade på när vi var där inne var WLMs Lyra.

WLM Lyra


Lyrans diskant fångad av Zalve


Första gången jag stiftade riktig bekantskap med WLM var på Arkenmässan-04 där Robban spelade på ett multiampat sattelitsystem. Det systemet hade av förklarliga själ ett aktivt filter.

Robban hade smugit in ett aktivt filter till systemet han visade denna gången också, men det tog enbart hand om baskorrektion för rummet så det hade altså inget med själva delningen mellan högtalar elementen att göra.

WLMs aktiva filter plåtat av Zalve

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/02/10 :  08:40:34  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
PAC > Vilka kanonbilder!!! Imponerande !!
//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2005/02/10 :  08:52:42  Show Profile Send sker a Private Message  Reply
Mycket trevliga bilder på vad jag anser var ett av mässans bästa rumTack för bilderna Pac, tack för ljudet Robert

MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2005/02/10 :  12:48:12  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Robban visade ett i mina ögon mycket välbalanserat system bestående av bl.a. en integrerad förstärkare på 12W (c:a 11.000:-) och demyclet känsliga WLM Lyra högtalarna. Det här var en av de mycket få rum där utställaren hade arbetat med akustiken och det märktes klart. Det var också ett av de få (enda?) av de mindre rummen där en golvare levererade ett riktigt bra ljud.
När jag satt och lyssnade var ljudet mycket välupplöst, rent och spänstigt. Transienter var skarpa och kändes fullt uttecknade. Röster var mycket klara och hade en naturlig klang och kropp.

Tveklöst ett av de allra bästa ljuden på mässan i mina öron.

Robban visade även spännande vinylnyheter med bl.a en helt ny parallelltonarm och den där armen hänger i en tråd.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2005/02/10 :  12:55:01  Show Profile Send mwali a Private Message  Reply
I concurr... Just omsorgen att hitta billiga unika produkter och matcha dessa till en storartad musikupplevelse, det är det som man efterfrågar hos en hifi-handlare.



Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/02/10 :  13:11:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Men då får vi ju få in lite bilder till!

Följer vi kablarna från högtalaren till Förstärkaren så hamnar vi på ett för mig okännt märke som heter Leben.

Minimalistisk precisions förstärkare


Och det var en kul bekantskap. Det mekaniska utförandet på denna förstärkare gav en helt ny mening till ordet "precision".

Äh, vi tar väl med Zalves Macro bilder också va?




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2005/02/10 :  13:14:44  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Konstruktören av Lebes hade varit anställd på Marantz på den äuummm.....goda tiden och stylingen var väl ganska lik.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/10 :  13:22:39  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Mer information om Leben förstärkaren finns på deras site

Leben-hifi.com

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/10 :  13:32:13  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Det där "filtret" på närbilden (som stod på golvet) - är det inte en basnivåkontroll?
Ser så ut om man kollar på rattens skala, enbart dB-märkningar inget om delning...hur är det egentligen, vad gör prylen?

LEBEN - vilken godbit ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2005/02/10 :  13:32:59  Show Profile Send mwali a Private Message  Reply
Micke Y:

Kollade precis hemsidan, där det står skrivet att konstruktören jobbade på LUXMAN.

http://www.leben-hifi.com/introduction.htm

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/10 :  13:56:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Designen påminner inte så lite om Luxman.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2005/02/10 :  14:21:11  Show Profile Send mwali a Private Message  Reply
JesusAdam! Luxman ska det nog vara....
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2005/02/10 :  14:22:30  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply


Robban sa säkert Luxman till mig men jag hörde Marantz av någon outgrundlig anledning.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2005/02/10 :  14:32:51  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message  Reply
Micke Y,

vi hade precis innan mässan påförd våra akustikpaneler flera liter linolja och terpentin, vilket gjorde att jag helt säkert, - i dimman och under ångornas inflytande sa Marantz men menade Luxman..... :-)

Pac/Zalve,

tack för mycket fina bilder. Härligt!


mvh, Audio Concept, Robert

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/10 :  14:49:45  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Jag tror nog att det finns nån mer bild att visa...
För visst hade ni en nyhet i ert rum Robert ?!

Edit: Ångorna märktes av på lördagen, därför blev nog en del bilder lite suddiga...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2005/02/10 14:56:07
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2005/02/10 :  15:13:07  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message  Reply
Zalve,

visst, vi hade flera nyheter denna gången. Dessa var:

1. Ny luftlagrad tangentialtonarm, egen produktion.
2. Nya signalkablar, egen produktion.
3. Nya akustikpaneler, i samarbete med konstruktören.
4. Leben, rörförstärkare från Japan.
5. Bluenote, KOALA CD från Italien.
6. Nya BASE TECH plattformer.
7. FIM, hela skivsortimentet för Sverige.

mvh, Audio Concept, Robert

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/10 :  15:19:22  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Några till kommer vi att täcka.

Vi han ju börja med en del som det kan snackas mycket om, men som alla behöver ha.


Signal one...


Vad ligger priset på för denna ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2005/02/10 :  15:24:51  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message  Reply
Zalve,

Signalkabeln är nu prissatt till 800.- för 0,5m och 1500.- för 1,0m - per par.

mvh, Audio Concept, Robert

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/02/10 :  16:49:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Var det någon som sade "tangentialtonarm"

Uj, uj, uj, nu får vi snabba oss Zalve så att vi kommer fram till den verkliga godbiten snart

Leben förstärkaren hade vi visat och det dök upp en signalkabel också. Ja men då är det CD-spelaren och de andra källorna kvar!




CD'n var återigen en ny bekantskap för mig.

Blue Note Koala


Audio Concept har börjat ta in BlueNote och visade upp en CD-spelare som kallas Koala på mässan

BlueNote kommer från Italien och som vanligt så vill inte Italienarna göra som alla andra. De har gått sin egen väg vad det gälelr kraftaggregatet i Koala och verkar ha någon typ av processor övervakning av det. Det låter ruggigt intressant och jag kommer att återkomma om jag får veta mer om vad det handlar om och inte bara försäljningstexten på deras hemsida.

Mer om deras produkter kan man hitta på deras hemsida


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/02/10 :  17:14:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Och så var det det där med tangentialarm...

Robban premiärvisade sin nya arm och det är mer än en teknisk finess med denna armen...

Men, vi börjar väl med en översikt.

Nordic Concepts nya tangentialarm

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/02/10 :  17:57:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Första gången jag hörde talas om denna armen var nog för drygt ett år sedan. Robban bubblade över om vilket roligt projekt han höll på med men han var mycket tyst om detaljerna. Så jag har tålmodigt väntat... På Arken 04 så var det dags för en dos entusiasm till runt armen och äntligen till HighEnd 05 fick jag se den och även få lite insyn i detaljerna runt den.

Hela armen är tillverkad med extrem precision och det så viktiga lagret är ett poröst grafit/carbon-lager. Porositeten behövs för att bygga upp ett jämnt lufttryck emot lagringsarmen.



Det är i den lilla nippeln rakt ovanpå lagret som luften leds in och enligt robban behövs det inte mycket luft utan konstruktionen är ordentligt luftsnål.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/02/10 :  23:42:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Pick up och skal


Som fäste för pickupen har Robban valt att ha ett Dynavectorfäste med löst pickupskal. Det gör att man kan byta pickup ganska enkelt.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2005/02/10 :  23:51:39  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Robban har lite känsla för det där med vinyl och vettiga lösningar.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/02/11 :  00:51:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
De hade ju ett rum till...

Där gällde flerkanal med Quad och Sony.



kanske inte riktigt "my cup of tea", men det spelades en och annan fin låt där inne.



Men, vad är det för linslus som inte kan hålla sig ur bild???

Jo just det, i flerkanalsrummet härskade faktiskt denna mannen

En glad Ranefjord


Ranefjord gjorde en mycket bra demo av flerkanalssystemet och de där lilla Quad 12L presterade riktigt juste. Bäst var Pink Floyd...

Det stod annat intressant undanstoppat i hörnen...



Va, rör i ett flerkanalssystem???

Nej, det vart inga rör som spelade där inne, men likväl visades monoblocket Quad II Classic upp



Tyvärr blev det inte mer än detaljbilder på Quad II'an...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2005/02/11 :  10:13:45  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Det här rummet hade ett par stativare för 4.500:- om jag kommer ihåg rätt +sub & bakkanal förstås. Ljudet var mycket trevligt med tanke på de mycket låga priset på stativarena och sedan var det ju akustikreglerat vilket återigenhördes tydligt (frånvaro av en massa reflexer gav en stor och levande ljudbild).
Autum Shuffle från Opus 3 hade ett grymt sväng i det här rummet så jag bara var tvungen att springa ner på plan 1 och köpa ett ex själv. Svänger grymt hemma med .

Jag kastade också längtansfulla blickar på Quad II orna som var så viktiga för min egen introduktion till HIFI. När får vi höra dom i ett system Robban?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000