HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Audio Nord - HighEnd05
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/02/11 :  12:39:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Audio Nord kom med en del Sverigenyheter denna gången och det som framför allt drog in mig i deras rum var att de visade Audio Researchs nya Klass T-slutsteg...

Och som vanligt hos Audio Nord var det fokus på känslan och detaljerna...

Så, varför inte börja med att släppa lös Zalves bilder i en detaljorgie av sällan skådat slag..?

Jajamensan, En Nordost Thor


Hela anläggningen inklusive Klass T-slutsteget matades via NordOsts Thor.



Högtalarna kom från Audio Physics...

Pulsar points...


Detaljerna fanns över allt.. Här i form av Nordost Pulsar points under multikanalsförsteget...

Jajamen, det var flerkanal som gällde på Audio Research anläggningen...



Nordost Brahma


All ström matades till komponenterna via Nordost kablage och den nya Brahma var också på plats...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/11 :  13:32:45  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
quote:
Så, varför inte börja med att släppa lös Zalves bilder i en detaljorgie av sällan skådat slag..?


Hmm... Det var mest för jag skulle komma ihåg vad de spelade på

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/02/11 :  13:50:08  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
saftiga grejor

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/02/11 :  15:07:27  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
mmm... och det lät saftigt bra också

Även om det nog är så att grejerna inte fick chansen att visa sitt yttersta i det lilla rummet...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/11 :  15:45:16  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Trevligt med bilder från Audio Nord.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/02/11 :  19:20:11  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Som jag sa.... Vilka bilder Zalve! Får jag anlita dig för min katalog??

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/02/11 :  20:15:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Om vi backar lite så får vi bättre vy över vad det var som spelade...

Högtalarna kom som sagt alla ifrån Audio Physics..



Som frontar användes Audio Physics Tempo. Denna högtalaren var med på Arken04 och användes då för den demo av kraftkablar som man körde i Audio Nords rum. jag tyckte då att det var en intressant högtalare och när den fick spela ut ordentligt på HighEnd05 så stärktes det intrycket...

HELA Audio Physics Tempo


Centerkanalen var en Audio Physics Avanti Center

Avanti Center

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/11 :  20:53:35  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
snygga högtalare!!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2005/02/11 :  21:23:28  Show Profile Send christopher a Private Message  Reply
Snygga Bilder
Vill se mer av Audio Research MP1...fort PAC

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2005/02/11 :  21:31:28  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
AP gör snygga talare! Dessutom får de undan för undan en enhetlig design på sina lådor rakt igenom "range:en"....smala fina bafflar som sväller lite bakåt med rundad bak-kant...blir härligt smäckert från lyssnigsposition!

\\K-man
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/11 :  23:23:26  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Ganska konstigt att inte fler har dessa hemma.
Dessa torde vara ganska lätta och "sälja" in hemma. Hittar ingen info på om vad det är för basar som sitter sidomonterade. Det jag hörde i 2-kanal räcker GOTT åt mig.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/11 :  23:24:16  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
quote:
Wolfgang:
Som jag sa.... Vilka bilder Zalve! Får jag anlita dig för min katalog??


Allt har ett pris och jag är nog rätt billig!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/12 :  00:11:00  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Då det bla demades multikanal i detta rum, Båda SACD och DVD-A, så behövdes det en skärm för menyerna till DVD-A.

En liten TFT från Kenwood sköte saken fint.


Joni Mitchell


Nåt för alla som kör DVD-A, att tänka på.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/02/12 :  00:16:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Innan vi går över till förstärkarna vill jag bara skicka in länken till Audio Physics för den som vill veta mer...

Audio Research Company(ARC) var beställt så vi tar väl kvickt en titt på hur förstärkarkedjan såg ut.

Det var som sagt MP1 som stod för förförstärkningen/Processor delen.
Audio Research MP1


Äh, vi höjer lite va?

"Ludwig Höj!!!"


MP1 är ARCs första flerkanalsprocessor. Man kan ju lätt tro att ARC är ett "Retro"-bolag som enbart jobbar med "puristiska" lösningar bara för att de har blivit kända för sina rörförstärkare... Men det är väldigt långt ifrån verkligheten. ARC har alltid blandat och gett i sina konstruktioner... Det finns ytterst få lösningar som är rör-puristiska om man skärskådar dem. Till exempel så var de mycket tidiga med Mosfet strömkällor, Automatisk bias-justering, Mosfetingångar på sina RIAA,... Exemplen är otaliga så att ARC ger sig in i processordjungeln och släpper Klass-D slutsteg borde inte överraska... Men jag blev lite förvånad i alla fall...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/12 :  00:26:34  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det tog bra lång tid innan jag tyckte ARCs rack-aktiga design var ok, Nu gillar jag den.

Dock är jag delad över hur displayen gör sig på denna MP1'a.
Det kanske också löser sig med tiden




"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2005/02/12 :  00:37:58  Show Profile Send nurfen a Private Message  Reply
Det där måste vara en av de fulaste pjäser jag sett.. Usch alltså

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/02/12 :  02:30:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja, Usch, hoppas att de slänger dem i en container nära dig eller Zalve.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/02/12 :  02:36:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Och så var det ju det där med Klass-T...


ARC 150M, flerkanals slutsteg


ARC har altså gett sig in på flerkanalsområdet med ett modulärt "digital"-slutsteg.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister


Edited by - Zalve on 2005/02/12 07:04:20
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/12 :  07:23:35  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
ARCs 150M finns i 3 versioner.

Utrustat med 3, 5 och 7 kanalar.
Det går att utrusta steget med fler kanaler i efterhand, om man skulle upptäcka att det inte räcker med effekt. Eller om man är intresserad av multikanal.




"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/02/12 :  10:30:23  Show Profile Send Terminator a Private Message  Reply
Fina bilder och trevligt reportage (som vanligt).

Var ligger MP1:an i pris?

/Hans

Edited by - Terminator on 2005/02/12 21:07:37
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/12 :  14:29:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Åh! Joni Mitchell!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/02/12 :  15:08:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Varför inte låta Mr "AudioNord", Leif Häggmark presentera priserna själv?

Leif och hans prislista


Jag skall se om jag inte kan få fatt i en bättre bild av listan

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/02/12 :  17:09:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det där med källa då?

Theta Digital stod för signalen från en Compli.

Theta Digital Compli


Och den måste ju matas också


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/02/13 :  08:54:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ludwig som tidigare jobbat på Ljudmakarn är nu en del av AudioNord och det var han som visade vad anläggningen kunde göra

Ludwig väljer vax...



Så, hur spelade det då?

Det spelade på ordentligt bra både i två och flerkanal. Ludwig lade på lite Joni Mitchell plattor som var försiktigt mastrade i multikanal och det var riktigt roligt att sitta där och lyssna. Det var inga problem att gå mellan formaten, ena stunden an CD andra en Multikanal DVD-A och så tillbaks till CD... Inga konstigheter alls, i princip bara att mata in skivan i släden och spela på.

Ljudet i rummet var, enligt min mening, bland de bästa på mässan... Så visst njöt jag i sweetspot när Ludwig langade skivor


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/02/13 :  09:41:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply



Joni Mitchel var det ja. Riktigt Cool musiker med mycket bra på repertoaren...



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/13 :  10:14:21  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Pris på Multisteget var det ja.
Vi kan ta priserna på samtliga prylar.

En del rum är förutseende och visa vad despelar på och vad sakerna kostar. Ett bra föredöme!




Sweetspot hos Audio Nord var en trevlig plats. Som PAC sa så matade Ludvig spelaren med diverse format och artister. Det mesta lät BRA och en del RIKTIGT bra. Nu hade vi lyxen att få vara själva i rummet en liten stund, vilket gav möjligen till trevlig lyssning.
Tyvärr blev det inga egna skivor, men intrycket hade nog blivit det samma.

Audio Physic Tempo 5 är en högtalare som man BORDE lyssna mer på om man står inför en uppgradering. Frun sa tom att den var snygg!

Inne hos Audio Nord fanns det även en möjlighet att få en lite kopp kaffe. Ett STORT plus. Även utan detta så var detta ett av de bästa rummen på mässan. (enl. mig)

Mer info finns här. http://www.audionord.se

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000