HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Ett möte med Beolab 5
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/03/05 :  10:34:17  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
Hej på Er, här följer en historia som jag mest snubblade in i.

Jag var i Södertälje för att se mitt lag i hjärtat kämpa i kvartsfinal 1 mot Linköping och hade ett par timmar att slå ihjäl innan match.

Jag klev in på "Telgehuset" och såg att Bang & Olufsen hade en nyöppnad affär där på bottenvåningen. Tänkte för mig själv -"Dom kan väl ändå inte ha ett par Beolab 5 inne?!"

Jojomensan!!

Där i ett hörn stod ett par snygga/fula högtalare och spelade "The Wall" med Pink Floyd.

Försäljaren var inget annat än en försäljare(avd: kan inte ett smack om hifi), denne frågande om jag var intresserad av hifi och kunde något om high end? -"Ehh..nja lite sa jag"

-"OK, då ska du få dig en resa.." tillade snubben.

Ljudet var förkastligt, det lät skit.. Jag ville inte säga det rakt ut till den snobbige försäljaren, men så illa var det.

Sen så var jag tvungen att sätta honom på sin spets, -"Det är ju ganska coolt att dom lirar omnipolärt" sa jag, -"Va, ja ehh...?" sa han. Sen så var jag ju tvungen att få ett svar om hur rumskorrigeringen fungerade eftersom jag vet att Beolab 5 har det inbyggt(vid det här laget så börjar han slå i manualer)

Hade han inte varit så dryg så hade man kanske försökt att hitta fördelar med Beolab 5, men jag tror inte det.
Det fanns ingen nerv, ingen tonal ärlighet, enda som lät relativt bra var basen, torr och transparent.

Nej, jag förväntar mig mer utav ett par högtalare för 145 000:-(jo, det är sant) vi pratar ju för böveln prisklasser med Genesis, Kharma, Thalos etc!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/03/05 :  11:59:52  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Det kan inte vara så att DSP-kretsarna inte var rätt inställd? Med tanke på vad du berättar om försäljaren menar jag.
Jag misstänker att ett par Beolab 5 inte låter speciellt bra om man inte slår på korrigeringen, DSP-kretsarna gör betydligt mer i ett par Beolab än "bara" rumskorrigering, de korrigerar ju även upp själva högtalaren (som nog har väldigt icke-linjär frekvensgång även i ett perfekt rum utan korrigering pga sin konstruktion).
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/05 :  12:32:56  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Hej Hej.
Dom hade lite svårt att "tas" med ett par äldre Infinity reference 2,5 med andra ord


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/03/06 :  00:00:56  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Nja, låter du inte lite aggresion mot försäljaren gå ut över högtalaren...?
Basen i dess skapelser är beydligt bättre än det övriga, men de är ju inte förkastliga. Normal B&O-karaktär, sterilt, lite loudness-anda och en hel del krispighet. Inget jag skulle kunna leva med, men jag är inte heller målgruppen. Men det låter jävligt roligt, även om det inte är vackert.
Glöm inte heller att högtalaren är helaktiv, med rumskorrigering (upp till 250Hz). Du kan inte jämföra den med en passiv högtalare för 140k...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/03/06 :  00:50:56  Show Profile Send molsson a Private Message  Reply
Dom är för goa, säljarna ;)

No hay banda!!
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/03/06 :  10:41:06  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
mayro: Dom har inte chans emot ett par RS 2.5 från 1978, inte en chans..

Bubben: Det är ju det jag säger om bas etc..

Men jag köper tex hellre ett par B&W 802 för c:a 80 000:- och lägger
65 000:- på slutsteg.

Men å andra sidan så hade han ju ingen Denver att dema med heller:)

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/06 :  14:50:37  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
quote:
Men å andra sidan så hade han ju ingen Denver att dema med heller:)






Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/03/06 :  15:38:50  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Muse > för 80 k får du inga B&W 802, du får nog lägga till 40k
(Och vi har en Denver att dema med!!)

//Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000