HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Nitram *Sonus Faber bio*
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 11

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/05/02 :  15:11:57  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Såhär kan det se ut när det är nedsläckt, filmtajm mao


Överexponerat så in i... ska exprimentera lite vid tillfälle. Någon som har tips på hur man får till korten bättre?

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/05/02 :  15:59:00  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Photoshop eller liknande bildbehandlings program borde kanske funka.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/05/03 :  04:44:49  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Häftigt, man blir riktigt biosugen.

Bravo
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2005/05/03 :  10:51:55  Show Profile Send C-Quence a Private Message  Reply
Lite liten bild bara, hehehe!

Mycket läcker Roomservice-effekt runt plasmaväggen.
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/05/06 :  14:31:43  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Labbe-> det borde ju gå att göra nån inställning på kameran tycker jag... är fö kass på photoshoppandet...

Bravo-> ja... visst blir man, filmsugen varje dag

C-Quense-> tycker den är en rätt bra kompromiss, till skillnad mot projja smidig vid tv-tittande, och tillräckligt stor för film...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/05/06 :  15:20:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Använd en blixt och kör med lång slutartid

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/05/09 :  11:35:16  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Nu tänkte jag mest på hur man får till mörkerbilderna utan att det som är ljust överexponeras...

Men visst... en D70 med blixt och batteripack mm. finns definitivt på önskelistan... dock inte så högt på priolistan

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2005/05/09 :  12:15:10  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Vad du kan göra åt bilden beror ju alldeles på vad du har för kamera...

Kanske kan du ställa in så att kameran mäter ljuset i mitten av bilden/i fokuspunkten istället för evaluerande (över hela bilden)?

Exponeringskompensation kan det finnas en funktion som heter också, jag skulle föreslå en titt i manualen om du har en sådan.

Fast det är ju inte säkert att den går in så mycket på sådant, beror ju alldeles på om tillverkaren varit snäll/gjort det den borde.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/05/09 :  18:09:09  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Har kört med lånad kamera, tänkte att det kanske fanns nåt "standardtips"... får helt enkelt testa lite mer vid tillfälle...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/05/09 :  18:22:25  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Spelar det nån roll att det blev överexonerat ? Jag gillar bilden SKARP!
Den förmedlar en känsla som är TREVLIG!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/05/12 :  15:06:22  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Inte sååå noga kanske... mest ute efter en skarp bild på tvbilden också...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

dude
Member

103 Posts

Posted - 2005/05/17 :  13:55:29  Show Profile Send dude a Private Message  Reply
Hej Nitram, snyggt rum! en liten fråga bara, sitter du med huvet så nära bakväggen och lyssnar? blir inte det lite basbumligt?

pillnius??
Jobbar som rumsakustiker
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/05/17 :  17:23:34  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Tack dude! Huvudet hamnar ca 50cm från väggen, vilket knappast är optimalt... viss tendens till brummel kan förekomma på svåra låtar, åtgärder är på g... men det får inte gå ut över det estetiska

Blir en ganska stor förändring i mitt rum inom kort

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

dude
Member

103 Posts

Posted - 2005/05/18 :  10:09:55  Show Profile Send dude a Private Message  Reply
vill du ha konsulthjälp? modellering av rum och absorbent/diffusordesign?

/Mats på akustikon

pillnius??
Jobbar som rumsakustiker
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/18 :  12:20:45  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
läckert!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/05/19 :  14:12:45  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
dude-> kommer satsa på egna projekt, men den dagen... kommer förhoppningsvis. då jag kan bygga ett dedikerat lyssningsrum, då kan det nog vara aktuellt att anlita proffs iaf för mätningar.

vemsom-> tackar...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

dude
Member

103 Posts

Posted - 2005/05/19 :  17:49:58  Show Profile Send dude a Private Message  Reply
gött änna! mät då innan du sätter igång med designen så du vet utgångsläget vad gäller moder, T60 mm, föreslår även att du gör en skalmodell (t.ex 1:6 el 1:8). Med en modell kan man verkligen fixa till basen genom att kunna testa var i rummet basabsorbent är effektivast. Hör gärna av dig när tiden är mogen.

pillnius??
Jobbar som rumsakustiker
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/05/30 :  13:13:50  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
quote:
Hör gärna av dig när tiden är mogen.

Ska ha det i åtanke.

I helgen ska det snickras lite här hemma... ska försöka fixa lite byggbilder

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/06/06 :  21:34:01  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Nu har jag grejat hela helgen... snart kommer det bilder, lite nytt på akustik fronten

Kan även säga att jag väntar ett paket här i veckan... vad kan nu detta vara

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?

Edited by - Nitram on 2005/06/06 21:44:52
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/06/17 :  09:25:41  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Har lyssnat en hel del efter mina akustik åtgärder... vilken skillnad hela ljudbilden stramades upp, blev djupare, distinktare, fler detaljer framträder... även information från inspelningsrummet, på ett sätt som aldrig förut.
Nu ska det bara jobbas lite på högtalarplaceringen.

Lovande så långt alltså...

Bilder på mitt "lilla" projekt kommer i helgen.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/06/19 :  13:49:44  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Så lite bilder då, har ju jobbats en del här hemma. Och som vanligt tar allt längre tid än beräknat... men nu är det ganska klart sen en knapp vecka.

Börjar med byggbilder

Stommen:


Stommen mot väggen, börjar ana vidden av mitt projekt

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/19 :  16:53:04  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Vad är nu detta???

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/06/19 :  16:57:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Lite markplattor/isolering där i och sen tyg ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/06/20 :  10:47:22  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
quote:
Lite markplattor/isolering där i och sen tyg ?

Visst är det så, om än i en annorlunda tappning

Har valt att bygga stommen av 12mm mdf, och isoskivorna är just till för ljudisolering... och därmed inte värmeisolerande.

Två lager ljudisolering och vadd på det:


Baksidan, har kan man ana hur stora skivorna är (2700x1200x20):

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/20 :  10:55:52  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
kan bli tjusig kabeldragning sen också :)
följer med stort intresse

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page
Page: of 11 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000