HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 På ett vibrationsfritt besök... Solidtech!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/04/24 :  21:43:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Vibrationer i våra apprater är ett gissel. För att få reda på mer runt hur man kan sätta upp en anläggning för att minska vibrationer i anläggningen och för att få glutta på en fin anläggning åkte jag ner till Björn på företaget Solidtech.



Det blir ett bildreportage och en samtalstund hemma hos Björn, där Solidtechs produkter naturligtvis är friskt representerade, samt ett besök i Björns produktion.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/04/24 :  21:55:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Björns anläggning har vuxit fram under en ganska lång tid och det märks när man kommer in i rummet. Det är inget hafsverk utan tankar nedlagda i varenda detalj.



Nu är det inte enbart anläggningen som tagit tid och tålamod. Rummet har också gåtts igenom och förbättrats med diverse akustikförändrande produkter.

Men, vi tar väl den gamla vanliga vägen genom anläggningen och följer signalen från CD'n och ut i rummet.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2005/04/24 :  21:57:55  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Vad är det för JÄTTE-rör till höger? Mer bilder =)

Käkar djupbas till frukost.
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2005/04/24 :  22:05:10  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
åååh...KR rör...*ståpäls*
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/04/24 :  22:30:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jätterören är en "typ av" helmholtz resonator som kallas room lens och ingår i akustikbehandlingen, mer om dem senare

Jajamensan, KR är på programmet

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/04/24 :  22:42:47  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Det var många år sedan jag var hemma hos Björn - det skall bli spännande att se hur han har det nu

Hälsningar,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/04/24 :  22:49:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Signalkällor kommer i alla möjliga former och med väldigt olika filosofier bakom.

DCS är ett av de företagen som är med i hela kedjan inom audio, det vill säga så väl i produktionsstadiet som i reproduktionsstadiet. Kort och gott, de gör även en hel del studio utrustning för att producera musik.



I Björns rack är driven en DCS Verdi - La Scala. Den klarar både CD- och SACD-formaten.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/24 :  22:55:28  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Jag hoppas att de där halvcirkelformade prylarna på väggarna är konst och inte "akustiktillbehör"

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/04/24 :  23:16:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Först ut i Driven var en av mina personliga favoriter just nu, Kari Bremnes - Svarta Björn


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/04/24 :  23:28:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag vinklade om kameran lite och fick med värden där han satt i finfåtöljen i sweetspot




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Fideljr
Member

263 Posts

Posted - 2005/04/24 :  23:49:59  Show Profile  Visit Fideljr's Homepage Send Fideljr a Private Message  Reply
Rydberg????
Varför skulle det vara konst ?? Är du expert på installation av akustiktillbehör också ?? De kanske passar bra för rummet
Du kanske har varit där och lyssnat av rummet så du kan uttala dig att de inte funkar ???

When you listen to the music, don't listen to the sound!

Edited by - Fideljr on 2005/04/24 23:57:53
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/04/25 :  00:43:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Oj vilken anläggning... Undrar om Björn har nån specialversion av SolidTech Racken ?! ;)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/04/25 :  00:53:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det här har jag väntat på !!
Dom jag känner som har varit där har varit rejält imponerade

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/04/25 :  03:44:48  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Det här verkar mer än lovande.

Bravo
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/04/25 :  06:17:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Kul! Då kör vi på!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/04/25 :  06:33:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Signalen från Verdi'n hanteras av en DCS Delius.



Delius tar hand om många olika format på digitalingången eller som de skriver på DCS hemsida:
quote:
• Sample rates: 32, 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4, 192kS/s & DSD*
• 24 bit resolution
• 6 digital inputs
• Sony DSD digital input via IEEE1394 interface (Optional*)
Lite som en schweizisk kniv, en funktion för varje tillfälle...

Delius har förutom DAC-funktionerna även en inbyggd volym och balanskontroll. Så Delius'en driver slutsteget direkt.

DCS hemsida och mer om både Verdi - La Scala och Delius hittar du här




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/04/25 :  06:59:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Det var nog när jag var ungefär här som det började lukta kaffe i rummet.



Det togs fram lite bullar och kaffe. Det smakade helt rätt efter att ha kört från GBG till Malmö.



Medans vi satt där och smakade på kaffet och tilltuggen började vi språka lite om Björns företag Solidtech.

Björn har alltid varit den där pillande och fixande killen. Han har byggt motorcycklar, bla annat en Triumph chopper och en trike, i sin ungdom.
När det för många år sedan var dags att hitta en ny rack till anläggningen var det naturligt för Björn att göra den själv. Då några av Björns kompisar frågade om Björn kunde hjälpa dem med så var hjulen i snurrning och på den vägen kom Solidtech igång.

Solidtech jobbar idag med vibrationskontrollprodukter för HiFi-branchen. Förutom sina rackar har Solidtech högtalarställ och vibrationsdämpande fötter på programmet.

Framtiden är Björn väldigt förtegen om, men han håller just nu på och funderar på en riktigt värstingvariant på sina rackar. På CES 2006 kommer Björn att delta med sina produkter i ett lite speciellt projekt där det gäller att prestera max. Så nu snackas det exclusiva material och extrem vibrationskontroll...
Ideerna till denna superrack var enbart på planeringsstadiet, men det skall bli roligt att se vad det blir.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/04/25 :  07:15:01  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
När kaffet var urdrucket var det dags för slutsteget...



KR Audio electronics är ett Tjeckiskt bolag som inte tillhör mittfåran i HiFi. För dem är det esoteriska rörförstärkare och rör som gäller...
Och det är inte vilka rör som helst de tillverkar utan de tillverkar T-1610...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/04/25 :  07:21:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

T-1610 är ett av ytterst få rör i världen som är specifikt designat för att arbete i audio-området.



T-1610 är en "no limits" design. Det är extremt på alla sätt och enbart de "bästa" materialen används för dess framställning, eller vad sägs tex om svarvade metallbeslag och att glaset är höghållfast?





Ja just det, det är ganska stort också...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2005/04/25 :  07:45:14  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
Tjusigt värre! Fina bilder gör ju inte saken sämre! Dessutom blev jag fikasugen av bullbilderna, får genast hämta lite kaffe!

\\K-man
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/04/25 :  08:41:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Fika tillhör HiFi-nödvändigheterna.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2005/04/25 :  08:51:12  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Fy f-n vilka häftiga rör!

Det där måste vara alla rörvänners våta dröm!

Pac: Jag måste säga att jag verkligen uppskattar reportage av den här sorten, det här är sådant man aldrig får se annars.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2005/04/25 :  09:10:18  Show Profile Send juha a Private Message  Reply
Ska de vara rör så ska det vara så här iaf i min mening : ) Otroligt!
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/04/25 :  09:58:05  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Vad är det för mini-absorbenter som sitter på frontväggen?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/04/25 :  11:57:52  Show Profile Send Tomas a Private Message  Reply
Jag är jättenyfiken på de halvcirkelformade akustik pryttlarna på väggen bakom anläggningen!?

MVH Tomas

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/04/25 :  12:29:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Den som väntar på något gott...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000