HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 AÖ-träff i Stockholm "musiklyssning hos Cyber"
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/05/08 :  23:44:01  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Jag fick via PM "önskemål" om att göra ett bildreportage även utanför AÖs klubbstuga, så ...jag släpper loss lite bilder från Musikträffen i helgen....


Jag bjöd in ca 7-8 personer för musiklyssning med förtur till dem som inte hade varit på besök tidigare - det är alltid kul att få chansen att koppla ihop ett nick med ett ansikte)


Vid 15:00-tiden den 7 maj så inleddes den första AÖ-träffen hos Cyber, här på bild skymtar vi några av de lite "hemlighetsfulla" AÖ-deltagarna





Vilka forumsmedlemmar hittar vi här i dunklet


/Cyber

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/05/08 :  23:56:18  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply

Här har jag lyckats fånga tre av dem på bild, från vänster i soffan Paradigm, Skurt, och Pse300b (Hoppas det är rätt Nick )





Här ser vi tre till glada AÖ-deltagare som dock fick vänta på parkettplats i soffan,
stående från vänster Tobbe_L, Tommypeters och BddB.




/Cyber
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/05/09 :  00:12:02  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Naturligtvis fick deltagarna även förutom mjukvara också ta med sig hårdvara, så vad hade deltagarna valt att ta med sig


Här ser vi CD-spelarbidraget, Playstation - en "Audionet VIP Killer "




Den här lite moddade versionen av playstation imponerande verkligen som CD-spelare




Vi lämnar över moddifieringsbeskrivningen till den glada ägaren

quote:
När det gäller moddningen av PS1'an så inskränker sig den än så länge till lite koppar runt nätdelen, samt att jag bytt ut phonokontakterna mot något bättre d:o och att jag drog ut audio sladdarna ur ferritringen samtidigt som jag kortade av sladdarna.
Jag har dock tänkt att jag ska få tag på ett moderkort till en 1002'a och sen bygga en helt ny låda till PS1'an.

/Cyber

Edited by - Cyber on 2005/05/09 00:53:40
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/05/09 :  00:23:47  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply

Med till Cd-spelaren "Playstation" fanns oxå en tillköpt skärm från Denver för att underlätta manövreringen



/Cyber
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/05/09 :  00:55:32  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Kampen hårdnar.

Bravo
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/05/09 :  01:01:04  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply

Efter ett tag tröttnade Hifidreamer på att sitta på "avbytarbänken" och gjorde rent hus i lyssningssoffan för att lyssna på vadå




Vad kan detta vara



/Cyber
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/05/09 :  01:16:19  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Bravo:
quote:
Kampen hårdnar.



Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/09 :  01:27:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Den sista bilden ser ut som nån kul DIY-pryl!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/05/09 :  18:49:47  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply

Rätt Bernt Vi zommar ut för att se vad som döljer sig i fokus



Ett DIY-rörförstegbygge av Pse300b


/Cyber
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/05/09 :  18:54:24  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply

När deltagare hade lyssnat på detta välljudande rörförsteget, var det ett måste att få se vad som dolde sig innanför trälådan så det var ju bara att skruva och lyfta på locket





Vi zommar in komponenterna



/Cyber
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/05/09 :  19:04:14  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply

Vad hade den här "förvånade" deltagaren med sig för hemlig "Black-Box"



/Cyber
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/05/09 :  19:12:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
En black-boxen är så black, så jag bommade att fotograferade den sist. =)

Dina HIFIträffar brukar vara lyckade Cyber, tror inte denna var nåt undantag

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/05/10 :  02:35:48  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply

Jag lyckades få en bild Vi kikar närmare på Black-box



Jag överlämnar till ägaren att förklara inkopplingen mellan CD-spelaren och försteget via
"anti-riaa + Riaa steget" samt A/B testet som genomfördes

/Cyber
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/05/10 :  07:43:57  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Jahå.. Den fick bild på ... men den lilla hemliga gråa då ???

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/05/10 :  07:49:23  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
quote:
Jahå.. Den fick bild på ... men den lilla hemliga gråa då ???


Den förblir hemlig
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2005/05/10 :  08:48:03  Show Profile Send C-Quence a Private Message  Reply
Mer mer mer!
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/05/11 :  02:33:19  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply


quote:
Mer mer mer!


Ok..


Här kommer vad lyssnade vi på för cd-skivor

Inlägg av Skurt i klubbstugetråden:

quote:

Jag tar dom i samma ordning som dom kommer på bilderna.

Daddy Deep "Professorship" - Tysk bassist. Enl. honom själv är musikstilen "Mellow Jazz Hop". Utgiven på Alex Merck Music GmbH (1998). Out of print. Bästa chansen att hitta den är på eBay tror jag - där hittade jag min.

Vieux Diop "Afrika Wassa" - Afrikansk musik. Spelade som hastigast, tror ingen hann höra honom riktigt. Utgiven på Triloka (2002). Köpt på eBay.

"The Sheffield Lab Drum & Track Disc" - Trummor står i fokus. "For audio equipment testing and evaluation". Spelades också som hastigast. Utgiven ursprungligen på Sheffield labs, nu på LIM (Lasting Impression Music). Remastered av JVC, XRCD24-skiva.

Kurt Rosenwinkel "Deep Song" - Jazz-kvintett bestående av den nya amerikanska generationens jazzelit. Jättebra skiva enl. mig. Rosenwinkel är gitarrist. Nyss utkommen på Verve (2005). Hemsida

Richard Bona "Munia (The Tale)" - Fusion tror jag att jag kallar det (alt. worldmusic men med en smak av afro-jazz). Spelar framför allt bas och sjunger. Har gett ut två skivor tidigare, varav den andra skivan "Reverence" fått pris för sin inspelning av något hifimagasin. Jag tycker alla tre skivor är kanonplattor - både musikaliskt och inspelningsmässigt - och Bona är en av de mest begåvade musiker jag hört. Utgiven på Universal Music S.A.S France (2003). Hemsida

Andreas Öberg feat. Marian Petrescu Trio "Young Jazz Guitarist" - Väldigt begåvad jazzgitarrist a la Django. Spelade som enda svensk (t.o.m. icke Zigenare?) på Django's jubileumskonsert i Paris. Öberg och Petrescu är väldigt begåvade tekniskt och det är riktigt kul och höra dem spela med varann. Utgiven på Hot Club Records (2005).

Tiger Lou "Is my head still on? - Trevlig musik som åtminstone jag blir glad av. Användes kort vid utvärderingen av anti-riaat. Utgiven på Startracks (2004). Hemsida

Josh Rouse "Nashville" - Lättlyssnad och välkomponerad Pop. Håller förra skivan "1972" som snäppet bättre. Utgiven på Rykodisc Inc. (2004). Hemsida





Inlägg av Paradigm i klubbstugetråden:

quote:
Musik som jag hade med mig var:

Antonio Forcione "Live" 2000, naimcd054 och "Touch wood" 2003, naimcd069, utgivna enbart på "naim records".
Mycket duktig gitarrist som påminner lite om Al DiMeola, fast med mer känsla och nya grepp.

Steve Winwood "About Time", 2003, SANCD 130.

Kari Bremnes "Svarta Björn" 1998, FXCD 200, Kirkelig Kulturverksted i Norge. http://www.kkv.no

Monty Alexander "Stir it up" The music of Bob Marley, 1999, CD-83469 Telarc Jazz.

Lee Ritenour "The very best of", 2003, Verve

Steely Dan "Two against nature", 2000, Giant Records

Herbie Hancock "Gerschwins World", 1998 PolyGram Records,

Samt lite blandat av Ray Brown, legendarisk jazz bassist som dog för några år sedan.



/Cyber

Edited by - Cyber on 2005/05/11 02:39:54
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/05/11 :  22:49:19  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Vi lyssnade också på lite "Celtic Jazz Fusion":



iofs i 2-kanal, men det var väl mest jag som saknade de andra kanalerna...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12

Edited by - tommypeters on 2005/05/11 22:50:24
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000