HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Slupens inte längre student *Viva Italia"
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/04/29 :  14:07:37  Show Profile Send Slupen a Private Message  Reply
Nu är det dags för mig att presentera mitt system.

Jag heter Erik och har ganska nyligt uppgraderat min stereo från min första best som var en Denon DRA375 reciver med cd och ett par byggsatshögtalare från 70:talet, målade knallröda i villafärg.



Det här älsklingarna spelade på X antal fester och kvarter till många grannars obelåtenhet. Ljudet var som i vilken annan 3000krs högtalare som helst om man ser på diskanten och mellanregister. Däremot så var basen rätt exceptionell. Väldigt torr och med bra tryck trots bristande resurser från min Deonon. 30Watt tror jag att det var.
CD:n var dock inte mycket att hurra för men spelade den mesta musiken från datorn på den tiden.

Numera har jag däremot ett lite smididgare system.

En integrerad förstärkare: Audio Analogue Puccini som jag fyndade på hifimagasinet. Den ger 2*40Watt vilket är fullt tillräckligt för att skrämma liv i mina Dynaduio 52SE


I kombination till den har jag Audio Analogue Paganini cdspelaren. Den har dock velat trilskas lite granna då det gäller läsandet av brända skivor men har tillslut hittat på elgiganten Verbatim skivor med Super Azo lager som spelaren läser perfekt. Den har jag också fyndat på blocket till en tredjedel av nypriset.




Man kan läsa om båda på Audioanalogue.net om man är nyfiken. Å så en helhetsbild på stackarna.. Dålig kvalite på bilden dock..




Då det gällde högtalarna så var det inte lätt att hitta rätt. Lyssnade på flertalet, bla KEF, monitor audio, innan jag hittade Dynaudio 42orna som jag lånade hem. Det spelade dock inte tillräckligt djupt i registret och lämnade tillbaka dem. Valde sedan efter en lyssning som gjorde mig paff, Dynaudio 52SE med diskanten crån contour serien. Helt exceptionellt ljud för pengarna måste jag säga och krossade allting jag hade lyssnat på innan. Var grymt skeptisk till stativare då jag var helt inställd på att köpa golvare men fick helt enkelt böja mig för sanningen.




Och så kontakterna


Nackdelen med 52SE modellen är att den kräver massor av inspelningstimmar innan den ger med sig och öppnar upp ljudet. Tog nästan en vecka av konstant inspelning innan den verkligen lät som den gjorde i butiken.


Å så här ser hela systmet ut i helbild.
Man kan ana min superabsorbent i hörnet.. Sängen =)


Om ni undrar vad som är på väggen så är det loggan till musikbyrån som jag tyckte skulle passa bra vid min musikbyrå


Som signalkablar har jag ett par NORDOST signalkablar för runt tusenlappen. Är personligne av den åskiten att vid lite billigare system så har inte kablen så fruktansvärt stor inverka så lyssnade inte på flera olika kablar innnan jag slog till.



Bakom nordostkablarna skymtar man min signalkabel från Datorn.
Jag bestämde mig för att slå på stort och ge min burk ett ljudmässigt lyft så letade som en tok i diverse databutiker men man får bara frågetecken tillbaka när man vill ha ett ljudkort med bara 2 kanaler.

Det försöker konsekvent pracka på en billiga surroundkort oavsett hyr tydlig man är med vad man vill ha.

Lyckades tillslut hitta några att välja mellan på en instrumentaffär som hade ordentliga stereokort.

Det blev en M-audio Audiophile 24.
Att satsa på ett bra ljudkort i datorn ger ett ordentligt lyft i musikvalite och stereoupplevelse som kan uppnås med Mp3, även omden in

Lite HIFI om dagen är bra för magen!

Edited by - Slupen on 2006/03/12 14:49:51

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/04/29 :  15:38:41  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
Var gjorde du av de gamla burkarna?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/29 :  16:16:28  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Inget illa menat, men de nya systemet och rummet är 10*10^#8734; mycket snyggare :)

Jag bytte själv fälktarna i datorn till en fet kylfläns. Nu låter bara nätdelen lite. Sen vinner man mycket på att hänga upp hårddiskarna i gummiband. Där är DIY ett klart val då gummibanden att köpa kostar flera hundra.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2005/04/29 :  17:21:44  Show Profile Send jhnmn a Private Message  Reply
att gå från de där monstren till ett par stativare, det måste ha känts konstigt..

Mkt snyggt system, AA-pjäserna är otroligt läckra..


Men är det inte lite väl tajt mellan CD och förstärkare? Blir det nån luftcirkulation?
Akta så att förstärkaren inte blir för varm och nån konding eller liknande tar skada..

jhnmn - studenthifi @ http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32550
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/04/29 :  18:03:20  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Schyssta grejs!

Om du inte pallar möblera om och skaffa hifirack tycker jag iallafall att du ska byta plats på stärkare och cd, då minskar problemen med för hög värme.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/04/29 :  18:10:22  Show Profile Send Slupen a Private Message  Reply
De gamla burkarna sålde jag till en kille här i umeå som gillade hårdrock.. han blev kanonsåld. Hade nog itne hört något liknande någon gång kan jag tänka mig


Vore kanske inte helt dumt med ett hifrack. Problemet är ju att jag förlorar min enda förvaringsplats.... Ska klura lite på det..

Ska nog kanske pröva att byta plats på dem.. CD:n blir ju ändå inte så varm...

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/04/29 :  18:23:09  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Trevligt system Kan tänka mig att det inte alltid är lätt att få till en bra och smakfull uppställning, men detta har du lyckats bra med

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2005/04/29 :  18:44:34  Show Profile Send jhnmn a Private Message  Reply
@slupen
Ja, ett platsbyte är ju en väldigt enkel lösning på problemet. Tänkte jag inte ens på..

Annars kan du ju testa ställa CDn på några särskilda vibrationsdämpande fötter, halva squashbollar eller bara vanliga hockeypuckar.. då höjs den ju upp lite och med lite tur kanske det till och med ger en viss ljudförbättring.

jhnmn - studenthifi @ http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32550
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/04/30 :  16:25:25  Show Profile Send Slupen a Private Message  Reply
Nu har jag gjort slag i saken och bytt plats på anläggningen så man inte behöver känna sig som en tomte

Så här ser saker och ting ut nu efter lite flyttande.



Hur kommer det sig att man skullle kunna få ett ljudlyft om man skulle lägga som ni säger, puckar eller halva squashbollar under cd:n

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/05/01 :  01:29:14  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
slupen:
Antar att jhnmn med "annars kan du...squashbollar..." etc menade att OM du inte byter plats kan(kunde) du istället, med nån form av extra "fötter", höja CDn högre över stärkaren så mer luft kan strömma mellan dem...och samtidigt ge CDn lite vibb-dämpning.

Som du ställt dem nu skulle det iofs ändå gå att sätta fötter under CDn för samma anti-vibb-verkan, och dessutom stabiliseras den ju nu av stärkarens tyngd...samtidigt som stärkaren nu luftas så bra den kan...(och nog kan även den stå på antivibbverktyg mellan sej och CDn)

(Blir inte stärkaren värmd i onödan av lampan som är så nära...???)

mvh/edison

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/05/01 01:32:13
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/05/01 :  03:32:04  Show Profile Send Slupen a Private Message  Reply

Är det hörbart ljudmässigt sett att skaffa vibrapods eller vad det kallas till cd:n? Har funderat på det..

Sen är lampan bara en 20watt och är nästan aldrig igång så jag tror inte men stackars puccini svettas sådär överdrivet bara för det..

Fast har sett att det är ganska många som har sina system på puckar.. Verkar ju vara en billig lösning iaf..

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/05/01 :  13:44:34  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Trevligt! Men du, var försiktig nu bara när du vattnar blomman. Kan bli rätt trist om det rinner ner vatten i stärkaren...

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/05/01 :  20:03:34  Show Profile Send Slupen a Private Message  Reply
Jag har faktiskt haft lite ångest när jag har vattnat blomman.
Seg som man är så har jag på senare tid insett att man behöver faktiskt inte vattna blomman där den står..

Sen där det ju en kaktus så den behöver ju knappt vatten =)

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/05/10 :  10:00:42  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
Snygga saker, fin design! Hur ser fjärren ut? Är den lika läcker?

Täcker inte blomman och duken lufthålen till förstärkaren? (Förlåt, verkar som om alla klagar )

Du kan ju titta på DIY-flexy-bänkar. Lätt modernistisk design och med stavlimmade bänkskivor eller fanérade MDF så skäms de inte för sig utan ger ett läckert och funktionalistiskt modernt intryck. Flexyn har ju dessutom fördelen att den inte kostar så mycket och är ganska lätt att bygga och har mm-precission i flexibiliteten!

Kolla min anläggning för mina erfarenehter kring flexyn, (se signatur för min anläggning) eller gå till flexyns hemsida på: http://www.tnt-audio.com/clinica/flexye.html
Jag tycker det funkar lika bra med 4 ben och det är bara att bygga den på plats så blir den inte ranglig med 4 ben.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

RODA
Member

410 Posts

Posted - 2005/05/10 :  11:46:51  Show Profile Send RODA a Private Message  Reply
Stilrent og fint system!

Flexytable hadde passet bra hos deg

Mvh
Rolf
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/05/10 :  19:40:04  Show Profile Send Slupen a Private Message  Reply
Fjärren är mycket trevlig och minst sagt förvånande tung. Är gjord i solid metall med sparsamma 5 knappar, volym upp ner, channel upp ner, mute. That´s it.



Det där flexy bänkarna verkar inte alls tokiga.. Ska aboslut ta och kolla up dem. Tack för tipset!

Kul att ni gillar min inredning.

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/05/11 :  23:21:08  Show Profile Send KingX a Private Message  Reply
snyggt! gillar blommorna på stereon.. det e nått jag aldrig vågat mig på.. blommorna (läs mini-palmer) får på golvet bredvid istället! =)

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/05/26 :  00:17:58  Show Profile Send planetaryice a Private Message  Reply
Riktigt snyggt system! Nu blir man sugen på att shoppa lite nya prylar själv.

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/05/31 :  19:24:14  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
Mycket snygg fjärr! Den får 5 Huslejon av 5 möjliga! Andra tillverkare borde lära sig!

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/06/23 :  16:49:34  Show Profile Send Slupen a Private Message  Reply
Nu har jag lite nya bilder i samlingen.

En kompis fick precis hem sin jättenya fina systemkamera och vilka fina bilder det blev på tvåkanalaren.

Bara att scrolla om man är sugen på fluktarbilder





Den här blev speciellt bra på högtalaren..ska kanske fundera på en bättre kamera ändå..




Och här en bild på fjärren..



Och så på texten..blev en trevlig oskärpt effekt på rattarna.





O vad vore en förstärkare utan signal..





Och vad är en signal utan kabel.. Klockren ledare kanske =)





Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/06/23 :  23:35:20  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Mycket trevligt!

Ser riktigt inbjudande ut men skippa blomman (flytta på den) du vill ju inte ha ångest!!!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/06/24 :  00:52:27  Show Profile Send Slupen a Private Message  Reply
Den här disskuterade blomjäveln håller på att dö för den får för lite ljus där den stod. Så nuförtiden står den ute i vardagsrummet och repar sig. den kommer nog aldrig tillbaka heller får hitta på något annat..

Någon som har ett tips på lämlplig oskallrande prydnad`?

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/24 :  06:58:45  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Plastblommor??...dom lider inte så mycket av brist på sol å vatten

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Agamemnon
Starting Member

6 Posts

Posted - 2005/07/05 :  01:20:41  Show Profile Send Agamemnon a Private Message  Reply
Sidenblommor är bättre absorbenter...

Finns det något du inte gillar med dina Dynaudio?

Jag kommer med stor sannolikhet "byta ner" mig från Mirage OM-5 till dessa. Mitt rum har krympt med 10m2, ner till 20m2, sen jag flyttade och OM-5:orna känns lite väl stora nu...
Efter att ha provlyssnat endast 52SE och 72SE var jag helt såld på 52:orna.
Fina detaljer utan att bli vassa (vad jag än matade dom med), och en härlig närvaro i musiken. Och detta direkt ur kartongen...kan ju bara bli bättre då...

Allmänt Elak
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/07/05 :  21:11:08  Show Profile Send Slupen a Private Message  Reply
Tjenare Agamemnon

Kan erkänna att jag föll pladask för 52:orna jag också.
I ett litet rum (som jag har) har dynaudiorna en stark förmåga att prestera trevlig konturstark bas men den saknar givetvis de läga oktaverna som alla andra stativare.

Bäst är nog mellanregistret som fortfarande förvånar mig titt som tätt.

Är jäkligt dryg inspelning på dom så du får låta de pinas i ett 100H minst innan basen känns "trevlig" och inte så stum.

Hoppas du lägger upp lite bilder på ditt par snart =)



Finns det verkligen inge bättre saker att på stereon än blommor?? Vore kul med något lite annorlunda men ändå estetiskt.. !

Lite HIFI om dagen är bra för magen!

Edited by - Slupen on 2005/07/05 21:11:49
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/05 :  21:30:08  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Slupen
quote:
Finns det verkligen inge bättre saker att på stereon än blommor?? Vore kul med något lite annorlunda men ändå estetiskt.. !


En fotoram med en bild på din stereo

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000