HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 An Englishman in Örebro...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/06/12 :  22:41:51  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Fick meddelande under cykelturen hem från jobbet i veckan...Svejk på tråden:
"Nu är dom här, ska du komma över å hjälpa till å packa upp dom???"

Är man svårbedd då...? Nej inte heller...kan man hjälpa till, å också få chans att lyssna på dessa som alldeles innan fått en riktig dunderartikel publicerad på forumet så gör man det
Micke Y's test hade jag inte upptäckt när den kom upp, men fick höra av Svejk nån dag efter, OCH att han hade ett par på ingång...purely a coincidence visade det sej senare.

Sagt å gjort, vrida styret åt lite annat håll å plocka med HiFi-kartonger passade perfekt denna eftermiddag.



En miljöbild; en fin högtalare ska stå i ett hem med MUSIK i hyllorna, och dessa hyllor är inte glesa med plattor...
Det blev pga avsaknad av stativ en 'aningens' provisorisk uppställning...varför kommer att synas på kommande bild.


Väntar fortfarande skrev JB...OK, får väl fika vid burken då å fixa detta...

E:"Var har du stativen...?"
Sv:"Har inga...ännu"
E: "OK, vad gör vi då..?"
Sv: "Öh, äsch, ta dom där rokokostolarna..."
E: "???"

Sagt å gjort.Åt sidan med tidigare ljudalstrarna så dessa nyinbjudna besökare kan få bästa platsen...
"Hmmm, kanske vi kan klämma under några av puckarna så står dom inte å lutar framåt på stolarnas kuddar..."
Så blev det, 2 puckar fram å 1 baktill, å dom kan iaf sägas stå någorlunda rätt riktade mot lyssningsplatsen.
Första uppställning blev prick där jänkarna stod, å passade nog bra efter vad jag kan bedöma efter bara en kort stunds lyssning innan jag måste dra.
Svejk får ta å berätta själv hur det tagit sej under dagarna som gått...



Ser man på...där står ett par ML å tar igen sej, innan evt vidare färd till ny ägare(???)
Viss skillnad i storlek är det minsta man kan säga, men Svejk har ju sett till att ha uppbackning i basen, så...
Vad jag vet i skrivande stund är gästerna möjligen tänkta att stanna kvar här i stan, men hur det avlöpt får vi ta från Svejken själv...


Riktiga anslutningar matade av riktiga kablar, hehe
Heter visst "Galaxy" nåt, kablarna, å kontakterna är WBT.


I en HiFi- (OCH MUSIK-) entusiasts karamellskål kan det ligga lite vad som helst...detta godis MÅSTE få va me´ på bild åsså...


Var lite svårt å fota tydligt med lilla kompakten utan stativet med...sorry, men nåt syns väl iaf...

Sista bilden från detta besöket.Kan hända blir fler (å bättre) bilder vid annat tillfälle...när "stora pojken" kommit hem från doktorn, eller jag lyckats få med stativet till "lillgrabben"...



En liten del av CD-raderna syns här bakom en avklädd Harbeth Compact 7.

Blev ingen långlyssning denna gången, men efter en platta Lucinda Williams, några låtar Emmylou Harris/Bob Dylan ska detta sägas:
Det låter vackert, rent som...å mkt luftigt.
Kraftfullt, nja, iaf inte nedöver...men öppet, och inte vasst.
Svårt att dra till med det enorma närmast oreserverade beröm MY gett i sitt reportage, men jag kan gott förstå att efter en tid med dessa - rätt uppställda, på stabila(!) stativ(!!!) och med ett mer omfattande och bekant musikurval, DÅ blir det antagligen lätt(are) att ge STORA lovord.

Javisst ja...Svejk spelade en av sina klassiska favvos:
Vivaldis Årstiderna med Nils-Erik Sparf (Sparvf, eller ?) som violinsoloist.
DEN uppspelningen var GRYM, GRYM, å GRYM igen, närmast 'full
' rättvisa åt inspelningen som i sin tur är otrolig.
Alldeles otroligt rent och oansträngt, på en för detta verket realistisk volym: detta var 'mitt på', helt enkel

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/06/13 00:39:40

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/12 :  22:46:18  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Öppna paketet nån gång då...har ju väntat i flera sekunder

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/06/12 :  22:51:57  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
hehe, Ohmega, jag är på G...tänker INTE hållas '2 dagar' med denna minirapport!!! Promise!
Lite fika ska de bli nu, sen lite mer "Images And Words"(!)



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/06/12 :  23:09:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Vi väntar fortfarande

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/06/12 :  23:24:43  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
JB:
jag lägger allt i första posten, finns mer nu, å kommer lite till...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/12 :  23:29:27  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Vad driver dessa?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/06/12 :  23:35:26  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
ohmega:

Ett par ICE-powervarianter (monoblock), samt ett
Audio Research försteg, påbussade av en Teac CD med diverse moddar samt (tror jag) en separat DA vars namn jag inte minns...kolla Svejks "medlemmernas system"-sida vetja, finns bilder å text om grejorna där.

Skall sen bli så att ICE får driva 2 stora subbar, å ett AR-rörslutsteg ska ta hand om Harbetharna från typ 80 hz och uppåt.
Finns en artikel om när detta steget fick nya högtalarkontakter, kanske du såg å minns...?

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/06/12 :  23:35:37  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Fika klart NU!!!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/12 :  23:35:57  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Med ett par ML i sin ägo så bör väl där finnas tillgång till kraftfullt slutsteg?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/06/12 :  23:39:09  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Zalve:
Bälgar i mej under tiden...försökte ta paus men what the...lika bra slänga upp 'allt på en gång'...nästan iaf ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/06/12 :  23:39:40  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
ohmega:
Jo, inte kan man väl tycka annat...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/06/12 :  23:40:25  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Ohmega. Finns både ICE och ett Classic 60 har jag för mig.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/12 :  23:40:47  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
"Jaha...DÄR är min grannes stulna trädgårdsslang...."

Skämt åsido rejäla högtalar-kablar må jag säga..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/12 :  23:43:01  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
quote:
ICE och ett Classic 60


Classic 60 är väl ena rätt kraftfull rörhäck va?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/06/12 :  23:45:02  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
2x60W tror jag PAC sa att den var på.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/12 :  23:46:41  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
"E88CC"..hmmm.. en (glas)integrerad krets...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/12 :  23:49:06  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
En annan började dregla åt ML:n i bakgrunden juh....

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/06/13 :  00:10:59  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
mayday:

Bjud på dom då...!
OM det är sälj på gång, kolla vad han vill ha, fick för mej det skulle bli 'prisvärt' att köpa dom...men vet just nu inte hur Svejk har tänkt göra.
Dom är fina å fräscha.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/06/13 :  00:26:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Vivaldis Årstiderna med Nils-Erik Sparf (Sparvf, eller ?) som violinsoloist.
DEN uppspelningen var GRYM, GRYM, å GRYM igen, närmast 'full
' rättvisa åt inspelningen som i sin tur är otrolig.

Ah, med Drottningholms barockensemble, på BIS. Min favoritinspelning också, har den både på vinyl och CD. Nils Erik Sparf
kommer från en spelemanssläkt i Dalarna. Det hörs på tolkningen som är lite grann originell men mycket trevlig.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/06/13 :  00:31:09  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Just den, BJ!

Har köpt den för länge sen men antagligen slarvat bort den(?), är bara att inse att förutom att skämmas, hehe, så måste jag 'köpa om' den för den är som sagt 'grym'.



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/13 :  00:42:45  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
quote:
mayday:

Bjud på dom då...!
OM det är sälj på gång, kolla vad han vill ha, fick för mej det skulle bli 'prisvärt' att köpa dom...men vet just nu inte hur Svejk har tänkt göra.
Dom är fina å fräscha.


Ska bygga mig ett par fullregisters-dipoler, så det blir till att nöja sig med att dregla.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/06/13 :  16:29:05  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Lyssnade lite i helgen. Kul små lådor! Dom blir kvar hemma, mina gamla trotjänare ML åker buss imorgon. Bara jag får mitt delningsfilter så skall de bli rörisar på Harbeth, skall tydligen vara bra. Stativ skall ju till oxå. Rokokostolar är inte speciellt RocknRoll. Placering underlägg osv osv skall jobbas fram. Det finns mycket mer väldjud att dra ur dessa burkar.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/13 :  17:26:49  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
VILL HAAA

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000