HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Beth Orton - Central reservation recension
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/06/23 :  21:54:05  Show Profile Send hal a Private Message
Beth Orton – Central Reservation



Dags för en sommar-förälskelse ?


Här kommer en recension av Beth Ortons magnifika Central Reservation (1999).Ni som är bekanta med skivan hoppas jag nu inspireras att plocka fram den ur samlingarna igen. För er som inte hört henne inbjuder jag till en musikalisk resa av sällsynt slag. Då pratar jag definitivt inte om en lättköpt charter-resa.
Beth Orton född i Norwich, England 1970, är en genre-överskridande artist som svårligen kan sorteras in i något fack.
Hon har en helt eget sätt att sjunga och en röst som är helt unik.
Med sina vackra poetiska texter, frambringar hon både sorg och glädje.
Hennes debut-album Trailer park kom 1996 och hennes blandning av elektronisk trip-hop och akustisk folk–musik visade redan då att hon inte hade några som helst begränsningar.
Orton lånade tidigt ut sin röst till Chemical Brothers fyra studio-album och inspirationen därifrån märks tydligt under hennes karriär. Samarbetade också med William Orbit som mest är känd för Madonnas Ray of light men han har också en egen karriär med elektronisk musik.
2002 kom Daybreaker med bidrag från Tom Rowland och Ed Simon från Chemical Brothers. Ryan Adams sjunger duett med Orton i den suveräna låten Concrete sky. Den kan ni se och höra längst ner efter recensionen.

Nej, nu sänker vi ljuset, kopplar bort omvärldens brus, tar tre djupa andetag och bjuder in Beth Orton.
Första spåret Stolen car startar upp med Ted Barnes gitarr lång ut i höger kanal och sedan i vänster kanal som ger en härligt bred ljudbild. Ljud-panoramat domineras i låten av Ben Harpers (ni vet han med the Blind boys of Alabama)Weissenborn gitarr, en slags hawaiansk steel-guitar som enligt en del kännare sopar banan med dobron.
Själv tycker jag den låter mer organisk och har mer kropp än dobron som ibland kan bli väl metallisk.
En bra start på skivan som går ner i tempo till låt nummer två: Sweetest decline och man känner nu att magin börjar närma sig. En härlig suggestiv och känslosam låt med underbar lyrik. Dr. John spelar vackert på piano.
Stämningsfyllda stråkar för tankarna till Lambshop och percussion-congas ger en stämningsfull bakgrund.
Låten avslutas med Beth Ortons unika röst och de vackra orden:

What are regrets?
What are regrets?
They´re just lessons we haven´t learned yet
It´s like catching snow on your tongue
You can´t pin this butterfly down
Can´t pin this this butterfly down


Den här fjärilen kan vi inte sätta någon etikett på...

Couldn´t cause me no harm har en härlig elektronisk inledning som ackompanjeras av en akustisk gitarr. Visar återigen på den fantastiska fusionen av genrer. Beth Ortons röst är intensiv och på gränsen. Sedan följs So much more av ett av skivans verkliga verkliga höjdpunkter:
Pass in time .
Hon börjar one, two, tri, to, tri...
Mycket vacker text där orton relaterar till sin mors för tidiga död. En finstämd vibrafon (en sorts elektronisk xylophone med metall- istället för träbrickor) klingar alldeles ljuvligt.

A mother told me just before she died
My mother told me just before she died
Oh darling, darling, don´t you be like me.
You will fall in love with the very first man you meet.
But mama, mama, some will never know;
The love that you have is still holding my soul.


Åh, det är så vackert...När Terry Callier kommer in och hummar och när stråkarna sveper….Mina ögon tåras varje gång och som en recensent skrev:
”A spine-tingling duet with legendary folk-jazz mystic Terry Callier, grapples with the death of Orton´s mother, but its underlying message of healing and perseverance is powerfully life-affirming – her music hasn´t merely discovered the light at the end of the tunnel, it´s now bathing in it.”
Låten fortsätte

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2005/06/24 11:28:51

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/23 :  21:58:19  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Vilken recension!
Måste börja med att uttrycka min uppskattning för denna skivan också.
Nu skall jag lusläsa.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/06/23 :  22:05:42  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vilken Kalasrecension.

Intressant röst. Nästan lite läspande.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/06/23 :  22:29:14  Show Profile Send hal a Private Message
Tackar !
Vill också tillägga till recensionen att hennes röst och produktion kommer till sin rätt bara om man spelar upp i en bra anläggning. Har hört henne på radio och i bilen men då blir det inte alls samma sak.
Har nog med hennes röst att göra tror jag.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/06/23 :  22:39:11  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag undrar hur många gånger jag lyssant på "Central reservation", gissningsvis ett hundratal gånger. Jag köpte den när den kom och det tillhör mina absoluta favoritskivor. "Trailer Park" är också väldigt bra.

Tyvärr håller inte "Daybreaker" rikigt samma klass. Det finns dock en remix(!) på denna (tror den heter "The other side of daybreak") och även om det mest är dansmixar(!) så finns det ett par avskalade versioner (live?) som är riktigt bra!

Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2005/06/23 :  22:54:08  Show Profile Send mus a Private Message
Håller med f95toli, Central Reservation är Beth Ortons klart bästa. Och den är ruskigt bra! Jag mixade en gång ihop en tröstskiva med flera låtar från Central Reservation åt en kompis som just blivit dumpad av sin kille, idag hävdar hon att bli dumpad av den killen var det bästa som hänt henne på länge eftersom det gjorde att hon upptäckte Beth Orton!

I övrigt en mycket välskriven recension av hal!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/06/23 :  23:20:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Oj, oj, oj, vilken kalasrecension!

En helt okänd artist för mig, gissa om det blir till att handla..

Tack!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/06/24 :  00:42:04  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
Jag undrar hur många gånger jag lyssant på "Central reservation", gissningsvis ett hundratal gånger. Jag köpte den när den kom och det tillhör mina absoluta favoritskivor

Har väl inte lyssnat så många gånger, men den behöver en rejäl inbränningstid innan full blomning sker. Själv upptäckte jag henne 5 år efter att Central reservation kom. Men bättre sent än aldrig.
Har alla fullängdsskivor med henne nu förutom den första skivan som hon gjorde med Orbit och som slog mest i Japan.
quote:
Och den är ruskigt bra!
Visst är den mus ! är nog som du säger perfekt som tröstskiva.
quote:
En helt okänd artist för mig, gissa om det blir till att handla..

Härligt, Pac, precis vad som driver mig att skriva en recension, att dela med mig av något som gör vår hobby värt att ägna sig åt.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/06/24 :  01:06:59  Show Profile Send Cyber a Private Message
Tack, Hal för en kalasbra recension, det blir till att beställa

/Cyber
Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2005/06/24 :  01:50:22  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Men hal, jag har redan 1000 skivor jag vill köpa. Nu har jag 1001



/wb

I bought some batteries the other day, but they weren't included.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/06/24 :  02:20:58  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
Men hal, jag har redan 1000 skivor jag vill köpa. Nu har jag 1001

Det vanliga dilemmat, alltså
quote:
Tack, Hal för en kalasbra recension
Tack själv Cyber
Nej, nu skall jag rätta lite fel i texten sen blir det sängen,är ju midsommar nu

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/06/24 :  07:08:56  Show Profile Send mapem a Private Message
Pass on Time är en väldigt bra skiva, rekommenderas varmt för den som vill ha hennes bästa låtar. Dubbel-CD. Hon är en underbar sångerska med en väldigt speciell röst.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/06/24 :  11:32:33  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
Pass on Time är en väldigt bra skiva, rekommenderas varmt för den som vill ha hennes bästa låtar

Det är nog ett bra tips, säljs ju nu för 79.-. Har läst att hon också har lite kommentarer om sina låtar med på skivan. Bara det är ju mycket intressant.
Attans får beställa den också...

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/07/11 :  19:29:26  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jorå, beth orton e skön, jag har hittills sett henne live 3ggr

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/07/11 :  19:42:14  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
Jorå, beth orton e skön, jag har hittills sett henne live 3ggr

Avundsjuk...
Var någonstans såg du henne ?
Någon som vet om hon är på gång hit igen ?

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/07/11 :  22:05:34  Show Profile Send Mahler a Private Message
För att citera Bruce Springsteen i en intervju 2000.

"Om jag bara fick köpa en enda skiva på hela året skulle jag välja Central Reservation" av Beth Orton!!

Instämmer i recensionen och känner mig rikare med Beth i samlingen!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/07/16 :  08:40:17  Show Profile Send denada a Private Message
hmmmmmm www.ginza.se tror jag nog att det blev nu....
och frun som tycker att jag har för mycket skivor redan.... aja.... en eller två till går nog in ;-)

Tack hal för att du får min köplusta att gå i gång :D

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/07/16 :  13:46:55  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
Tack hal för att du får min köplusta att gå i gång :D

Det var så lite så

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Mats h
Member

561 Posts

Posted - 2005/07/18 :  11:49:39  Show Profile Send Mats h a Private Message
Tack för det fina tipset. Köpte 2 av hennes skivor på Ginza och i Torsdags kväll när det började skymma var det dax tillsammans me dett litet glas. Vilken underbar stund som började då. Fantastisk skiva. Tack ännu en gång. Det kommer att bli många kvällar med Beth
Mvh, Mats

Rega P9/Linn Majik CD/Musical Fidelity M3 Nu-Vista/Respons Grand
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/07/19 :  07:55:10  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
Vilken underbar stund som började då. Fantastisk skiva. Tack ännu en gång. Det kommer att bli många kvällar med Beth


Trevligt

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2005/08/03 :  02:22:18  Show Profile Send ulf a Private Message
Vilken bra recension! Köpte skivan MEN till skilland från alla andra är jag inte lika positiv.
Hon sjunger mycket bra och känslosamt MEN jag tycker melodierna är lite tråkiga. Har lyssnat flra gånger och den tar sig inte. Häng mig nu!?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/03 :  02:42:35  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Nejdå Ulf.

Jag har gjort samma sak, Köpte en skiva efter en lurisk medlems förslag. Jag tyckte precis som du, att den inte var nåt speciell, även om sångerskan hade en helt OK röst.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/08/03 :  20:42:00  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
Jag har gjort samma sak, Köpte en skiva efter en lurisk medlems förslag. Jag tyckte precis som du, att den inte var nåt speciell, även om sångerskan hade en helt OK röst

quote:
Vilken bra recension! Köpte skivan MEN till skilland från alla andra är jag inte lika positiv.
Hon sjunger mycket bra och känslosamt MEN jag tycker melodierna är lite tråkiga. Har lyssnat flra gånger och den tar sig inte. Häng mig nu!?

Det är lugnt Vi har alla olika smak som tur är. Lyckades inte heller förmedla denna skivans förträfflighet till min vän ingenjören som nyligen var på hembesök.
Är lycklig om jag kan få någon att känna som jag:

quote:
Tack för det fina tipset. Köpte 2 av hennes skivor på Ginza och i Torsdags kväll när det började skymma var det dax tillsammans me dett litet glas. Vilken underbar stund som började då. Fantastisk skiva. Tack ännu en gång. Det kommer att bli många kvällar med Beth
Mvh, Mats


Lite tips när det gäller Orton.

Lyssna aktivt och ensam i början när du lyssnar. Skriv ut texterna så att du kan följa med första gången.
Bry dig inte om hur omgivningen reagerar, den här skivan går inte att strölyssna på i början.
Investera tid i skivan, avkastningen blir hög.
När du hör att den är en ölburk av märket Budweiser dom spelar på med baksidan av en trumpinne i "Devils song" då börjar du närma dig.
Så Ulf och Zalve;
släng inte skivan eller förvisa den till Tomas Ledin-hyllan, den förtjänar bättre. En dag kanske ni t.om tackar mig .


Veckans skiva, här !
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000