HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 calle_jr [:D]
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 22

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/01 :  14:35:50  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

är det för att hålla mig ovetande (nyfiken) du inte berättar om det där förstegets gramofoningångar är bra eller ej..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/02/01 17:26:00
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/02/01 :  18:40:01  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Min PU är en sån där hybrid som spelar med både MC och MM hur nu det kan fungera.
Det låter bäst med Phono-ingång 2 (2.5mV/50kohm) och går inte att jämföra med signalen man får från riiat i exvis en receiver. Detta är riktiga grejer det märker man i upplösning, renhet och det mjuka ljudet. Tror dock det finns mer att hämta eftersom jag använder långa noname signalkablar och möjligen att jag ju använder två försteg i serie.

Men jag har iaf fått upp det och kommer förbättra efterhand.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/01 :  18:48:59  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
vad skoj.. Han jag köpte det av sa den skulle lira bra.. Så roligt att höra detta verkar stämma

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2006/02/07 :  11:20:26  Show Profile Send shaft a Private Message  Reply
Tjena!
Kul!
Jag hade ett tag ett Denon PRA-1000 försteg som jag "Hotwirade" just phonodelen. Jag vet inte om du gör det? Jag kopplade alltså min Denon DL-304 MC Pickup (rekommenderas!) på vanlig phono in och sedan en TAPE-OUT till mitt vanliga försteg. Lät mycket bra och så slapp jag en massa signalväg osv. Det kan också vara värt att lyssna vilken TAPE utgång spoom låter bäst! Fast som sagt du kanske redan kör så???
/Shaft
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/02/07 :  18:20:08  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Jag kör inte så utan använder PREOUT-utgångarna och vidare till mitt ordinarie försteg. Det borde vara det bästa.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/02/08 :  22:24:19  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Jag har ju haft vinylspelaren nerplockad ett tag eftersom jag saknat riaa. Se'n fick jag låna Per100s försteg ett tag som syns ovan. Nu har jag iaf skaffat ett Bellari VP129 Tube Phono Preamp från amerikanska Rolls Corporation. Det är rött som en Ferrari och ser ut såhär:

Jag har inte haft chans att lyssna så länge än, men tydliga egenskaper i mitt system är det karakteristiska rörljudet som klarar av att återge skärpa på ett mjukt och behagligt sätt i stället för att skära. Jag tycker också att perspektivet i framförallt djupled är mycket bra med en tydlig punktformighet i instrument för de som gillar det . Kommer även testa med andra kablar inom kort.

RIAAt är framtaget som ett MM-RIAA men fungerar perfekt med en HO MC-pickup (2.4mV) som jag kör med (Benz Ace Micro Blue). Det finns även en volymkontrollerad hörlursutgång. RIAAt går på 12V och en extern adapter medföljer.

På en intressant knapp står det "Rumble filter". Denna klipper frekvenser under 20Hz vilket jag ser som en god ide' för oss som har en del lite deformerade vinylskivor. Jag har upptäckt att en knappt synlig buktigheten i skivan skapar en lågfrekvent signal som får högtalarnas baskoner att flippa som bara den. Tryck in knappen "Rumble filter" och flippandet försvinner utan att hörbar bas försvinner.

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/02/08 :  22:52:15  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Hehe, Calle, har du också begåvats med en Bellari

En liten trevlig manick, har haft den nu tre månader och är mycket nöjd.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/08 :  22:55:00  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

kul! Dom är snygga dom där små rörgrejorna....

Calle Jr... Hur känns det nu då du kopplat ur dom stora högisarna där hemma??? lite "tomt" på platsen kanske?

fast klart, dina ordinarie burkar är ju inte små direkt dom heller kom ja på...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/02/09 :  00:01:14  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Allt är smått i förhållande till Infinity RS4.5
Om jag lyckas låna ett passande stereosteg till basarna ställer jag upp dem och bjuder hem dig så du får lyssna på ett riktigt musikmedia genom en Ferrari-RIAA (Fast du kanske redan fått lyssna på det hos Per-G?)

Man har ju i ärlighetens namn sneglat lite på både Sigma och Epsilon, men njae. Genesis är ju rackarns fina högtalare, men med lite FÖR hög prislapp, förutom möjligen Genesis 6.1e. Men jag är rädd den saknar dynamiken och vet säkert att den inte kan ha den riktigt stora ljudbilden som exvis RS4.5 och dina LaFolia. Gräset är alltid grönare hos grannen sas, och de jag har är ruggigt bra i sin klass och har vuxit till sig nu med rätt förstärkeri. Men det finns inga genvägar - stora rum kräver stooora högtalare!

Edited by - calle_jr on 2006/02/09 00:03:40
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/02/15 :  22:07:16  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Det kom en ny signalkabel idag:

Kabeln är en Oehlbach XXL Series 100, tillverkad i 2x0.65 mm rent silver. För att minska vibrationer ligger det 5 PE-slangar i ett dubbelt teflonhölje. Utanpå det ett aluminiumhölje, papper, silverpläterade kopparskärm, bomullsskärm och sist en grå PVC-slang.

Terminerad med Furutech FP-120 rodiumpläterade silverkontakter och en strumpa. Kabeln är riktad.

Sitter just nu på inspelning...

Edited by - calle_jr on 2006/02/15 23:13:30
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/02/15 :  22:14:31  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Ah kabel porr , Grymt läcker kabel

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Edited by - Snoop on 2006/02/15 22:20:02
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/15 :  22:39:51  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

callejr...

det rör sig massa fina grejor i dina prylar.. Trevligt som sjutton att läsa dina resor!!!

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/02/15 :  22:52:03  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Tack för det. Alltid kul att skriva här på HF eftersom man alltid får bra respons.

Och Snoop, den är ännu snyggare live. Fast den ska vara påklädd som här. Naken är den lite grå o trist (såvida man inte gillar grå).

De där Furutech FP120-kontakterna kan jag varmt rekommendera. Väldigt robusta och kabeln sitter som en smäck när man skruvat fast hylsan.

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/15 :  23:27:00  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

vem säljer dom där kablarna Callejr?? har nog inte sett dom förut om jag ska va ärlig..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/02/15 :  23:37:05  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Detta kan jag hålla med dig om Mayro!
Det var tjusiga kablar!

(edit: stavfel)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2006/02/15 23:46:38
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/02/16 :  00:03:04  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Kabeln verkar vara mycket känd i Tyskland, se förstås www.oehlbach.com, och fick Goldenes Ohr Audio 1. Platz 2000 och 2001 (hittar inte länkar nu ).

Sen känner man ju inte igen den pga tailor making (terminering, strumpa mm) av Creative Audio. Verkar inte vara något de har i sitt sortiment, men de kan säkert ta hem den. Tänkte testa den lite om ett par dar. Får se om jag kan skriva nåt (kabelrecensioner kan ge vem som helst skrivkramp, åtminstone mig). Men lite kan jag nog delge...

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/16 :  00:48:19  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

den däringa wolfgang igång igen...

Ja han har många järn i elden denna man får man säga.. Såg på hemsidan hans idag faktiskt.. Rackarns vilken uppstädning där skett...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/03/04 :  18:42:29  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Det har suttit en fast nätkabel på min Accuphase P-360, som tidigare ägare bytt mot en extern brunn:

Tycker det är OK som temporär lösning, men andan föll på och jag gav mig på att såga lite:

Satte dit en Furutech Fl-10 Rodium IEC-brunn:

Fy för tusan! Det blev knäpptyst när det skulle vara knäpptyst. Det gillar vi!

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/04 :  21:18:04  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

"tidigare ägare" hade brådis att spela.....då tog man till detta snabbmodd.. Denonen däremot som per g jeppson har gjordes jobbet aningen seriösare på...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/03/04 :  21:33:21  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
NP. Ville bara fylla på diskussionen om nätkablagets betydelse rent allmänt. Detta är ännu ett exempel, såvida man inte anser att Accuphase har dålig nätdel.
quote:
Denonen däremot som per g jeppson har gjordes jobbet aningen seriösare på
Nu blev jag nyfiken. Vad är det för nå'n Denon?

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/04 :  21:48:25  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

36 kg POA 3000 RG..... vackert med träsidor o allt...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/03/05 :  07:53:01  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Ser mycket trevlig ut, såg specar på "Denon Museum".

Den skulle man vilja låna rent av. Undrar om PG skulle vilja lyssna på RS 4.5 med den och Accuphase...

Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2006/03/05 :  08:47:34  Show Profile Send Per100 a Private Message  Reply
Knut Knutsson förespråkar ju att man inte skall
förändra eller "förbättra" antikviteter och huga för
alla de som målat om sina allmogeskåp.
Undrar vad som händer med det svenska hifi-arvet
efter alla brutalmoddar som jämshög har ställt till med
i vårt rike
Calle_jr, kul att en ny nätbrunn funkade bra!
Även mitt denon försteg har fått en jämshögsmodd men
av betydligt mindre ädlare karaktär. Clas Ohlsson
har nog inte rohdium i sina 18kr nätbrunnar
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/05 :  10:59:08  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
quote:
Undrar vad som händer med det svenska hifi-arvet
efter alla brutalmoddar som jämshög har ställt till med
i vårt rike

Arvet blir att folk vet var jämshög är.. .Sedan Harry Martinssons tid har väl inte jämshög annat än glömts bort....

Så legenden blir Harry Martinson OCH Mayro..

Ödmjukhet är en dygd..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/03/05 :  14:21:18  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Nu tror folk man blivit nojig, men när jag ändå var igång tog jag itu med vinylspelaren också . Det är en Walker CJ/TA58 och såhär ser den ut uppochner:

Såhär ser den ut bakom bottenplattan:

Bara att byta kabel:

Jag kommer byta till en bättre kabel ev fast nätbrunn vid senare tillfälle, nu när jag vet hur det sitter.

Go to Top of Page
Page: of 22 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000