HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Transmissionline på g, nu börjar "riktiga" bygget!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/07/25 :  18:07:29  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Du bör lacka där betongen kommer i kontakt med MDF, även på "ytter-
skalet".

Utsidan får nog vara tunn plywood, max 6 mm om det ska gå att böja.

Jag vet inte, men hade nog dragit ihop med spännband, innan betongen
hälles i, som en säkerhetsåtgärd. Tänk på att det måste vibreras så
att betongen fyller ut riktigt.

Betong krymper lite när det brinner, men det finns massor med tillsatser
att blanda i, antikrymp och något som gör det mer lättflytande.

OBS!! är ingen betongexpert


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/07/25 :  20:31:22  Show Profile Send Llönnblom a Private Message  Reply
Om den ska rinna hela vägen uppifrån och ner så ska den iaf inte innehålla grov makadam.Flyt är också ett måste,men det kan vara svårt att få betongen tillräckligt lättflytande utan att den separerar.Ju mer finmaterial desto mindre risk att den separerar men då krymper den mer istället,fin balansgång det där.
Flytspackel är ju ett alternativ men jag vet inte hur den uppför sig i så tjocka lager.
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/07/25 :  22:54:40  Show Profile Send Llönnblom a Private Message  Reply
Kan du inte gjuta en skiva vid sidan av och limma dit istället?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2005/07/26 :  17:04:32  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Gjuta först? Ja det vore ju ett alternativ. Blir det inte svårt att få det jämt på sidan som skall vara in mot högtalaten då??

Om stagen istället skulle se ut som nedan, skulle betongen rinna lättare då?


Vibbra ned den blir kanske svårt, men en smula våld är aldrig fel Annars hade jag tänkt att ha en passande pinne at peta med


Borde jag låta plywooden eller motsvarande sitta kvar då betongen gjutits (stagen görs självkart smalare och koratare isåfall så att yttermåtten behålls intakta) eller skall den tas bort så faneret kommer i direktkontakt med betongen?

MVF / Petter
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/07/27 :  16:02:31  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Troligen svårt att få faneret att fästa på betongen.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2005/07/27 :  16:34:10  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ok, då blir det ej så...
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/07/28 :  09:50:03  Show Profile Send Llönnblom a Private Message  Reply
Fasen,jag glömde att jag skrev i den här tråden.Ditt andra alternativ ser ju bättre ut,kom ihåg att formtrycket blir enormt när man gjuter på höjden.Särskilt när man vibrerar.Jag gjöt en 1,2m hög och 7m lång vägg stående på en gödselplatta för 1 månad sen.Formen höll men det knakade ordentligt i den.

Jag skulle gissa att din form håller också.Se bara till att ytterskivan är ordentlig fästad i själva lådan.Det gör nog ingenting om det sitter några skruvar ivägen på mitten mellan skivan och lådan.

Ska du blanda betongen själv eller ska du köpa säckar?

Edited by - Llönnblom on 2005/07/28 09:51:48
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2005/07/28 :  11:45:07  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Blanda själv, flickvännens granne har blandare, tur det...

Plywood kommer att köpas i början av nästa vecka. Nu över helgen skall jag ner till Tjörn på minisemester! På återseende...
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/07/28 :  12:13:52  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
En ide: Lägg en formplyfa mellan två långa
reglar (skruva fast reglarna i skivan så
att dom inte glider) och sedan öser du upp
en lämplig mängd betong på skivan.
Efter det så lägger du lådan med sidan
ner i betonghögen och sätter press uppifrån.
Då kommer formplyfan att böja sig till samma
form som lådan/sidostöden.
Överskottet öser du undan innan det brinner.

Edit: Lite tveksam till om betongen kommer att
sitta fast ordentligt i lådan oavsett vilken
lösning du väljer.

Att gjuta betongen i en för ändamålet avsedd
form och sedan limma den på lådan verkar rimligare.
Själv skulle jag nog iofs skippa betongen helt och hållet.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2005/07/28 12:19:45
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/07/28 :  12:37:16  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
quote:
Utsidan får nog vara tunn plywood, max 6 mm om det ska gå att böja.

Det finns ju mdf som är "spårsågad" och gjord för att kunna böjas.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/07/29 :  00:09:36  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Undvik någon form av utdrygningsmaterial i betongen, som makadam eg är. Tänk inte på att armera, din konstruktion ska inte utsättas för varken tryck, drag eller vrid, hoppas jag. Har funderat lite på hur du ska fylla kaviteterna i formen, att hyra eller låna vibb är uteslutet du din form e för liten. Eftersom du, förhoppningsvis, inte ska ha sten i betongen så räcker det nog med något mindre vibrerande.
Nu kommer väl admin att skälla på mig men jag tror nog, om du har en förlåtande flickvän, att du skulle kunna låna en av hennes gamla massagestavar för att komma ner i formen vid gjutningen. Faktiskt inget skämt, tror det skulle funka och är nog enda sättet att försäkra dig mot kaviteter.

Alltså, var du får tag i vertyget behöver du inte tala om men det är en lösning.

Mvh Pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2005/08/01 :  16:59:56  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Hejsan igen!!

Dahlberg, ditt förslag är inte så dumt ändå, massor av arbete spars på formtillverkning. Problemet blir att få alla sidor lika jämna samt att jag tvingas fanera ditrekt på betongen. Jag hade inte tänkt att använda tillsatser, med ovanstående motivering.

Nu blir det så att jag kommer att köpa och såga plywood samt tillverka stag (horisontella) av diverse MDF-spillbitar. Stagen kommer sedan att skruvas fast i plywooden. Därefter kommer det att gjutas liggande. Då de brunnit klart kommer baksidan jämnas till med lämplig metod för att sedan limmas och skruvas (genom stagen) på sidan
av högtalaren.

Det tror jag blir enklast nu efter en helgs funderande...Tack för alla intressanta synpunkter...Beat, min vill endast ha äkta varan, vet inte hur ni har det
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2005/08/13 :  17:33:41  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Nu har det gått ett tag sen sist...Det har funderats mycket och prövats en del med att göra en gjutform. Dessvärre utan större framgång Skolan börjar även om 2 veckor, så det börjar bli brottom (även en center samt lådor till NEO-8:orna skall hinna byggas). Jag beslutade därför att skippa betongen, lägga på ett lager till MDF på sidorna samt måla lådorna. Är jag nöjd med lådorna kan jag ju alltid fanera dem nästa sommar

Detta har hänt sen sist:


Utblåset har frästs, detta var mycket svårare att få rakt än jag trodde! Därutav några skönhetsmissar, va bra att porten är bakåt



Från sidan...



Stag är bra att ha...



Sidan skall till att limmas på



Försänkning samt urfräsning till elementet.
Vad tycks om "rundahålgöraren"?? Hur gör ni för att få runda hål? Detta var det enklaste sätt jag kom på...



Så här set de ut i skrivandets stund. Spacklet skall torka, därefter skall extrasidor på vardera 12 mm skruvas och limmas på.

Nu är det snart dags att sätta på grillen, så de får stå och vila en stund
//Petter

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2005/08/13 :  17:34:47  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Fräsen har vart med ett tag...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2005/08/25 :  20:54:44  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Hej igen!

Nu har lådorna fått färg och jag har börjat med lådorna till NEO-8:orna.





Lådorna till diskanten görs utav böj-MDF. De har sedan fyllts med fiberull.





I morron flyttar jag tillbaka hem till Uppsala, så då blir det balkongbygge som gäller
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2005/08/25 :  20:55:50  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Den ojämna ytan på de målade högtalarna beror på damm...de skall iallafall målas en gång till...

Edited by - PetterPersson on 2005/08/25 20:56:23
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/09/30 :  19:33:51  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Vad glad jag ble nær jag så att du skulle gjute betong. Och vad ledsen nær jag hørde att du skippade .

Jag har byggd 2 skivspelare fyllde med betong och min erfarenhet ær att om man fæstar skruv i virket/MDF:n som armering då fungerar det bra. MDF/træ dæmpar betongens klingande bra. Och det glappar inte om det ær tillræckligt skruv

Mina bafflar ær 7 cm tjockt betong, och jag ær mycket nøjd med dom (utan nær dom ska flyttas )

Va om du læggar stagen lodrett i stællet? Då rinner ju betongen till bættre. Armera mot lådan med skruv och lacka baksidan av plywooden. Ta sedan av ply:an och limma på en snyggare sort utan skruvhål igen nær betongen torkat helt.

Snyggt bygge annars Lycka till!!

(ursækta æ och ø, sitter hemma hos Mamma i DK)

Edited by - Peter S on 2005/09/30 19:36:50
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/09/30 :  23:09:02  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply

Va!
Denna tråd har jag inte sett förut!
Jag har ett bra knep när man skall gjuta tunna lager.
Använd flytspackel. Det är också en cementprodukt med löite annat i.
Välj den med fibrer. Flytspackel flyter hur lätt som helst och
stelnar på några timmar. Dessutom blir det segare än betong.

TL skall alltid dämpas hela vägen. Normalt lägger man mineralull
på så sätt att ett rör bildas från elementet till porten. Det
"röret" fylls sedan med fårull eller liknande. Bakom elementet
skall det packas lite hårdare. Resten kan vara lösare.

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2005/10/03 :  15:28:25  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Hejsan...

...Jo, tanken var att ha sidor i betong. Dessvärre rann tiden ut i somras. Jag han ju med 2 par testlådor samt en halvfärdig center också... Jag byggde hos mina föräldrar i Hofors (13 mil från Uppsala, där jag bor) för att jag ville kunna frakta ner högtalarna i färdigt skick så jag endast kunde koncentrara mig på studierna...

Det gick visserligen fortare med ett extra lager MDF än om jag skulle gjutit, men nu har jag ju hittat på en massa andra saker att göra här nere...som till exempel "Projekt Bosse". Vem vet...det lär ju bli fler byggen i mina dagar...så då kanske det blir med betong...Bra tips har jag fått i alla fall...En får tacke!



Jag skulle faktiskt precis till att fylla lådorna på bilderna ovan med dämpmaterial, som blev över från Bosse. Så om ett par dagar så är det säkerligen fixat :-)


Är det någon som är nyfiken så skulle jag kunna försöka få upp ett par bilder hur de ser ut nu.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/10/03 :  15:42:37  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
PetterPersson
quote:
Är det någon som är nyfiken så skulle jag kunna försöka få upp ett par bilder hur de ser ut nu.


Nog är jag nyfiken alltid...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2005/10/03 :  15:45:49  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ja ja...okay Får väl försöka fixa ett par bilder då
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/10/03 :  20:14:15  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
Håller med "ohmega"...ja, jag menar då alltså
att det är jag som är nyfiken!
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2006/03/21 :  21:41:37  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message  Reply
Hur går detta projekt just nu?? Jag ska snart sätta igång mit neo8 bygge så jag undrar lite hur du tycker de är??

Denon Dali Supra.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/03/31 :  17:23:00  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Oj, ja just ja, denna tråd har jag glömt att underhålla.

Nu står allt färdigt och spelar hemma, skall fixa bild snart.

Jag är mycket nöjd över NEO-8:orna, de spelar enligt min åsikt mycket rent och det märks att de har snabbare reaktionstid än vanliga dynamiska element. Jag tror inte frekvensgången på mina är så att säga helt optimalt då jag har ett framlyssnat filter. Filtret är av andra ordningen och delningsfrekvensen ligger vid ca 1000 Hz. Det blir så stora komponenter om de skall delas lägre samt att mina basar, SS21W8554 spelar mycket bra upp till just 1000 Hz, så jag har inte brytt mig om att dra NEO-8:orna lägre. Det extra som finns i filtret är ett seriemotstånd samt en LCR -krets parallellt över elementet för att få ner 12000Hz-spiken på typ 10-12 dB.

Det jag kunde tänkt på innan var att placera basen längre ned för att inte första golv och takreflexen skall inverka allt för mycket på midbasen. Jag provade att ställa högtalarna uppochner och då blev midbasen betydligt bättre, dock blev allt annat så som stereoperspektiv, mellanregister åt skogen...men det var kul att prova.

Över lag skulle jag beskriva ljudet ut dessa burkar som mysigt, lite åt det varmare hållet, trevligt, jag blir glad då jag lyssnar på det, inget register som sticker ut, (svårt att beskriva sådant hära som ljud...) Det som fattas är attack i midbasen men bas och djupbasen fins där, ingen tvekan om saken (Tack linnar för alla tips om TL-lådorna!)
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/04/01 :  19:47:29  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply

Kul att läsa denna tråd...

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000