Author |
Topic  |
T.A. Edison
Member

559 Posts |
Posted - 2005/08/01 : 19:19:49
|
Kul att höra intrycken. En kompis sade till mig när jag installerat dämpning i rummet.
"ljudet är dovare"
Lyssnade man ytterligare fann man att det blev "lägre ljudnivå" trots samma inställning på volymkontrollen. Och tystare mellan tonerna. Mer kontroll. Mera detaljer. Mindre spretighet. Mindre gröt. Mer punktformighet.
Men som sagt, det uppfattas som dovare om man är van att lyssna i ett typiskt bostadsrum. (Jag väljer att kalla "Knoppens" rum för ett atypiskt sådant .) |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2005/08/01 : 20:12:20
|
Ulf skrev: "Jag uplevde oxå samma fenomen som Mayro ang den lite hoptryckta ljudbilden. Vokalisten var mitt i focus - och hade inte 2 m bred käft som i många andra system- men det var som om hela musiken trycktes ihop i mitten. Orkestern satt så att säga i knät på vokalisten. Ljudbilden var dock ine punkformad utan hade stor utbredning i höjdled men inte i bredd. Märkligt o svårförklart fenomen. Jag upplevde lite av samma fenomen i Johans stora anläggning. Ksnske är det en ljudbild som man medvetet eftersträvar."
Vadå, eftersträvar ni att käften skall vara 2 meter bred istället för en dm som kanske är fallet för Steven Tyler i Aerosmith??!??!

Alltså en förvrängning av ljudbilden. Är det bra det?  |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/08/01 : 20:18:22
|
NN
 Lite skärpning här är befogad. DET är absolut INTE vad ULF skriver OM du läser lite nogrannare och försöker förstå VAD han skriver .. Du tolkar totalt om samt rent ej läser ens VAD ULF skriver...
Jag ber direkt alla här att INTE förstöra denna tråden med typen av inlägg där man mera försöker störa tråden... LÄS gärna igen o igen INNAN inlägg om det som komma skall är som NN´s inlägg här...
Lite seriösare ber jag er vara.. Jag har lagt en jävla massa jobb på denna tråd ifråga om kostnader i resa samt tid. samt tiden att i dagar jobba med bilder o text. Snälla förstör detta INTE nu är ni vänliga...  |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2005/08/01 : 20:36:00
|
Hallå där själv
menade inte alls så, det va en humoristisk sväng på mitt inlägg.
  Ja vill inte ha nått bråk eller så, uppskattar att du lägger tid på detta, läs mitt inlägg igen så kanske du förstår att jag bara skojade lite...
Du kanske har kaffeabstinens sedan besöket hos Johan, drick en kopp och återkom sedan !
 |
 |
|
Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts |
Posted - 2005/08/01 : 20:36:56
|
Cyber tittar in 
Tack mayro för ett kul och intressant bildreportage 
Gäller alla: Vi lämnar eventuella misstolkningar som enklast löses via PM och spinner vidare på den intressanta bildtråden 
/Cyber |
 |
|
ulf
Member

332 Posts |
Posted - 2005/08/01 : 20:37:11
|
Med dovare o instängd menar jag inte att det hade mer detaljer osv. Ljudet uppfattades som instängt o dovt genom att förutom att klangen var dovare det saknades lite upplösning o detaljer. Svårt att förklara när man jämför med en bra dipol i ett högupplösande system. Dipolen har då en luftighet och klarhet o lyster som slår det mesta. Men det är viktigt att påpeka att lyssningsintrycken av ing. Ö:s o Knoppens anläggningar avser hela systemet inkl rummet. Hur Ino högtalare låter i ett typiskt odämpat vardagsrum och med annan elektronik vet jag ej. Skulle dock som sagt vara roligt att höra.
Klart att käften ej skall vara 2 m bred. Det var avsett som beröm att rösten var "smal". Däremot skall enligt min mening resten av musiken i vokalistens komp- i en typisk orkester- breda ut sig över en tänkt scen framför lyssnaren.Kompet står ju inte i en rad bakom vokalisten o spelar. |
 |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2005/08/01 : 20:44:11
|
Jag hakade också upp mig lite på Öhmans elektronik vid mitt första besök. Mycket riktigt blev också resultatet lite annorlunda hemma hos mig med FPB300 och Grendel som drivning till Pip och i28s. Frågan är bara om det egentligen blev bättre eller bara annorlunda? Numera är dock dessa steg sålda... och jag ångrar det inte. Jag tror att dom flesta som lyssnar i Öhmans källare för första gången reagerar på att det blir lite annorlunda jämfört med därhemma. Det är få som har heltäckningsmattor och gardiner för väggarna. Efter att ha sett både Mayros och Ulfs rum på bild kan jag nog misstänka att ni reagerade lite på samma sätt som jag gjorde vid första lyssningen. Helt enkelt en viss ovana med akustiken. Efter att ha levt med Ino-burkar ett tag nu, har jag ändå gått på Öhmans linje och skaffat ett väldämpat rum för lyssningen., vilket jag inte heller har ångrat. Efter att ha vant sig börjar fördelarna att komma fram kan jag lova
I övrigt så är det roligt att läsa reportaget. Det enda som jag inte riktigt kan köpa är era invändingar mot ljudbilden.. För just det anser jag själv iallafall vara det bland det absolut bästa med högtalarna! Vilken precision! Jag har aldrig hört något sådant förut oavsett högtalarmärke. Men det är klart, dipoler kan ge en annan bredd på saker och ting, ibland lite överdriven(tycker jag). Speciellt om inspelningarna är dåliga. Men då brukar precisionen utebli istället, så det handlar väl lite grann om smak och tycke. Jag skulle nog ha lika svårt att vänja mig vid dipolljudet i dagens läge |
 |
|
T.A. Edison
Member

559 Posts |
Posted - 2005/08/01 : 21:24:50
|
ulf,
Det är som du säger svårt att jämföra system + rum och att exakt veta vad som påverkar vad. Jag tror som sagt det enda man kan göra är att experimentera själv, dvs att man från sitt vanliga rum exempelvis "tokdämpar" väggen bakom sina egna högtalare för att utröna rummets effekter. |
 |
|
J. Consul
Member

100 Posts |
Posted - 2005/08/01 : 21:38:11
|
Ulf: Rydberg har ju pi60s och hi-end elektronik (Bryston m.m.), synd bara att han inte är kvar här. Han körde ju dessutom piP med samma saker tidigare.
/Jimmy |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/08/01 : 22:26:22
|
Angående ljudbredd så markeras här IGEN att detta INTE belastades på högtalarna... Och jag tycker mig läsa ut att även ulf säger detsamma här...
Sedan IGEN detta med väldämpade rum osv.. JAG i alla fall har LEVT med rum som ser ut som Johans o Iö´s rum gör... MED klart bättre ljudstorlek trotts detta...
LITE trist att se att just denna egentliga enda stora KRITIK är det ändå som framkommer i ALLA lovorden som inkommit.. 
Betänk Ulf´s ord. Han säger att som Johan L systemet måste vara omöjligt att finna för dessa pengar i handeln .. angående Iö´s ljud så säger vi båda att piparna imponerade till den grad så vi direkt utnämt paket 15-16 tusen...
Och ifråga om pi60S så efterfrågar vi BÅDA mer kompetent elektronik....för att göra dom mer rättvisa.
|
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
gromit
Member

731 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 09:07:33
|
Kul att ni var uppe och lyssnade. Roligt att du bidrar med lyssningsintryck och bilder här, mayro!
Hoppas att resan kan bidra till lite mer förståelse mellan de olika "läger" som förordar olika vägar till ljudnirvana... 
/Gr.
|
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 09:47:40
|
Gromit.. Man får tacka för dessa ord. För helt klart snappar du "medelandet" här i dom texter som är skrivna...     |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
MatsT
100.000-klubben

2457 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 10:28:50
|
Jag vill också sända ett tack till mayro för ett lovvärt initiativ och en mycket skojig bildtråd. Lite annorlunda vinklingar och personliga upplevelser av system är för mig alltid intressanta. Jag hoppas precis som gromit att förståelsen för olika synsätt ökar. |
 |
|
sub_sonic
Member

82 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 10:33:22
|
Absolut den roligaste bildtråden någonsin!!!! |
"Utan vetenskapen skulle vidskepelse, häxeri, signeri svärma omkring som mygg... Vetenskapen är det ljus som upplyser folk som i mörker vandra, och låter dem se med klara ögon, och höra med öppna öron" - Carl Linnaeus |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 11:09:10
|
    Tack tack igen grabbar....  
Hursomhelst .. Ja vi var väl klara med debbaterna nu.... 
Så därför går detta lite vidare nu...
DIREKT man kommer in genom dörren in hos Johan så har han möblerat om ENDAST för att direkt vis var skåpet SKALL stå angående kablar osv...Hmm ja inte hade han möblerat om. Men man kunde fasiken tro detta i alla fall. ..
För maken till chock för en inbiten kabelfetischt får man leta efter i världshistorien inom kabelfreakande...
Bedöm själv och inse hur totalt jag befann mig i rent behov av terapi omgående med detta kaffe som fixades till då johan såg min kritvita ansiktsfärg... Innan den totala flackbacken till det hemskaste man varit med om osv satte in så han jag med stapplande steg o lite lätt yrande ta en bild...

Så här får man INTE skrämma folk Johan...... För om du skulle besöka mig så skulle jag för ditt välmående hänga mina väggar fulla av täcken osv.. Samt omedelbart stuva undan mina dyrare modeller av kablar så du inte fick lida som jag SKÄMS nu lite  |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/08/02 11:10:58 |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 11:16:58
|
Nämen där ser man, Johan har städat !
 |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 11:46:10
|
  Städat  [:0
Ja inte i kabelhärvan i alla fall |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 11:54:36
|
Nu börjar det bli intressant .Det blev lite väl kaffefixerat innan |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 12:02:52
|
Efter man återhämtat sig med det tidigare uppvisade fikat och traumat så tog man mod till sig för att igen kliva in i rummet där man först fick denna chock... Och då kommer man ju in ifrån ANDRA sidan av detta rack där man sett det hemska tidigare...

Hualigen säger jag bara...  Tur som sjutton man fått den alvarligaste chocken redan så bedövningen i sitt känsloliv ännu satt kvar... Nu har detta truma lett till att jag fick en hemsk natt här då jag kom hem med magen i katastrof o efterföljande införskaffande av losec....
Så vem i helskotta har påstått hifi vara en hobby för folk som inte gillar faror .. Att besöka ett inbitet LTS hem kan för en subjektist vara rent fara för ens skälsliv som ni förstår..  |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 12:05:20
|
Hmm ser ut som det hänger transparent kablage på siste bilden långt upp till höger...
Stämmer det?
Måste nog hålla med mayro om kabel härvan, skulle itne klarar av att de såg ut så hos mig..... |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
Edited by - Snoop on 2005/08/02 12:09:14 |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 12:09:52
|
Om ni tittar bakom racket så ser ni en av Johans subbar... Dom äro fyra till antalet som sagt
Men då Johan har en granne som gillar musik så har Johan för SÄKERHETS skull satt basarna så elementen spelar RAKT in i väggen i stället för utåt eller åt sidorna... Därvid har denna glade granne fått allt han kan önska av rytm i sin våning ovanför.  Troligen även några trevliga grannar ovanför honom också slipper ifrån inköp av dedikerade basar till sina anläggningar.. Bara dom timar in så dom lirar exakt samma musik samtidigt så....
Man har ju bilar i sk "pooler" där man delar på kostnaderna osv... Och man får nog anse Johans försök till dyliga grepp fulländat via sin vänliga inställning till sin grannes ljudrum... Det finns tydligen bara ETT litet problem här. Grannen INSER inte fördelarna o vilken fin besparing han kan göra via Johans vänliga tilltag.... |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 12:12:08
|
troligen helfel snoop. Däremot skulle jag INTE bli förvånad om det är en sådan där vridbar pott som höjer o sänker ljuset osv... För sådana förstör ju absolut inget alls i ljudet va     
Detta sägs med stor stor ironi   |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 12:14:49
|
Ser ut som de skulle bli väldigt mycket störningar i hans kablar om den nu inte är väldigt bra skärmade fösrtås  |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
Edited by - Snoop on 2005/08/02 12:15:09 |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 12:28:32
|
angående skärmar osv så kan jag raportera att man en KM ifrån fick utslag i ULF´s Saab´s elektronik såsom felmedelande.
Då insåg vi inte VARFÖR  tror ni snappar resten själva här...  |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 12:37:31
|
HA HA HA       |
|
 |
|
Topic  |
|