HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Rörbygge
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/07/28 :  22:45:55  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
BILTEMA besöktes

Hmm...bromsrör?...

Kan bromsrör vara användbart för audio mån tro?
Det får vi ta reda på...
Först en liten uppskattning över tvärsnittsarean.
Ytterdiametern är 4.76mm, väggtjockleken 1mm; då får jag tvärsnitsarean till c:a 3.76*1*3.14, dvs lite drygt 10mm^2.
Inte så illa...var kan det vara önskvärt med en så stor tvärsnittsarea?
Kanske (blink,blink) i en högtalarkabel?
Mekanisk stabil...inga lösa kardeler som gnider mot varandra...rent teoretiskt så borde en tråd uppbygt i ett enda stycke bli mindre mikrofonisk än motsvarande multikarderlig-dito...
Högfrekvent signalinnehåll tenderar att söka sig mot ytterkanten av tvärsnittsarean...sk skinneffekt...men i o m att rör per definition är ihåligt invändigt bör skinneffekten vara mindre än för solid/multikarderlig (oisolerad) ledare med samma tvärsnittsarea...ingen direkt nackdel det heller...
Går det att bearbeta ett sånt rel tjockt rör m h a enkla medel?...ja, det får vi väl oxå ta reda på...
Jo, det går...bilden visar embryot till högtalargaffeln:

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/07/28 :  22:49:21  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Kabeldragningen kan bli tråkig ;) skall bli skoj o se hur du löser det

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/07/28 :  22:52:27  Show Profile  Reply
Ahh mäktigt! Kommer du stoppa något inuti röret också måntro?

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/07/28 :  22:54:25  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Hoppas du köpte en "rörböjare" på biltema också... annars lär du få besvärligt me böjarna =)

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/07/28 :  23:01:14  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
quote:
Kommer du stoppa något inuti röret också måntro?

bara luft...(hade faktiskt funderingar på lite grövre litztråd inuti men ideen övergavs efter lite funderande - tror inte det skulle tillföra så mycket).
quote:
Hoppas du köpte en "rörböjare" på biltema också... annars lär du få besvärligt me böjarna =)

Behövs det verlkligen?...syns det inte (på bilden ovan) vilka starka nypor jag har?...
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/07/28 :  23:08:43  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Ja risken är att om du inte kör med riktigt långa böjar så viker sig röret...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/07/28 :  23:19:46  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
Har aldrig använt en rörböjare tidigare, vet inte ens hur en sån ser ut.
Menar du att användningen av ovannämnda manicken kommer att underlätta tvinningen av rören? Tanken är nämligen att rören teflonisoleras och sen tvinnas. Har tänkt att tvinna för hand, med skruvstäd för fixering av rören.
Men skulle det bli enklare med rörböjare investerar jag gärna i en sån...hur funkar en rörböjare?
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/07/28 :  23:29:07  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
den böjer så att det blir en rund böj..
tvinna rören kommer nog bli.. svårt

rörböjaren borde man kunna tillverka själv genom att böja om något annat runt.. så det aldrig viks eller böjs för snävt.. runt en burk eller så

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/07/28 :  23:34:38  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
Tack för era tips.
Finns det nån bild eller länk på en sådan pryl.
Sökt lite på biltemas hemsida men inte lyckats hitta nån...
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/07/28 :  23:37:17  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Jodå.. de skall ha.. leta leta
LÄNK

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/07/28 :  23:38:41  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Vet inte om du har erfarenhet av att tvinna rep?

Viktigast är att hålla konstant sträckning när du tvinnar. Kläm mellan två avlånga stålbitar som du surrar, börja snurra. Men tror du inte att dsu skulle uppnå samma resultat om du flätade?

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/07/28 :  23:40:33  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
quote:
rörböjaren borde man kunna tillverka själv genom att böja om något annat runt.. så det aldrig viks eller böjs för snävt.. runt en burk eller så

Det är inte riktigt så enkelt dessvärre... röret behöver stöd i sidled, alltså en skålad som ett block... annars "kolapsar" röret och det blir ett veck... typ som på en trädgårdsslang när du viker den.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/07/28 :  23:49:41  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
Tackar för länken till böjaren.
quote:
...uppnå samma resultat om du flätade?

Det är nog det jag menade egentligen.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/07/29 :  00:01:21  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
ok, med dig.
Försök då att fylla den längden som är utsatt för påfrestningar under flätning, alltså där du för tillfället flätar, med lämplig elkabel av rätt ytterdiameter för att passa innerdiametern på röret. Då ska du nog lyckas utan att vecka något. Glöm inte att dra ut den under tiden som du flätar. Kan säkert fastna lätt.
enligt dina mått en kabel som är ca 2,76 i ytterdiameter.

Lycka till och se till att resultatet spöar nån känd kabel på forumet som är omtyckt. Drar mig osökt till silverres...

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2005/07/29 :  10:45:16  Show Profile Send Dimitri a Private Message  Reply
Läste i ett forum nyligen (här eller på F) att bromsrör har ca 15% fosfor för att öka böjligheten.
D
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/07/29 :  11:08:11  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
Tillhör den falangen som inte bryr sig så mycket om orenheter i kablar så länge som det inte påverkar resistiviteten.
För mej räcker det med att det mäter i närheten av 0 ohm.

Men tack för påpekandet.

Går det förresten med blotta ögat se skillnad på koppar med fosfor och utan?
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/07 :  22:20:09  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Bromsrör innehåller väll en hel del nickel också för att förhindra att de spricker när bilen skakar.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2005/08/14 :  13:11:03  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Mer bilder!!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000