HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 MullBenkt - Uppdaterad (även sista sidan)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/08/03 :  15:11:23  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Lite historik

Källa:
Technics SL-PG490E
Sony DVP-NS585P
Sony KV-29CL11

Förstärkare:
Technics SA-AX100
Cambridge 340A

Högtalare:
Pioneer CS-5030
Proson Twin 5.10
Acoustic Energy Aegis Evo One (ståendes på Nexus 7)
Quad 11L (ståendes på Nexus 6)

Sub:
Audio Pro Sub Supreme

Kablage:
QED Qnex1
Bostrom BiWire

En gång i tiden:



Och efter det:





Källa: Samma Sony DVD, Slim Devices Squeezebox v3

Förstärkeri: Xindak A100

Högtalare: QUAD 11L

Kablage: Xindak SC-01 & AC-02, AC-01

Lurar: Sennheiser HD212Pro





Nu agerar min SB3 primärkälla då flickvännen fick DVD-spelaren och jag hennes XBOX.

Högtalarna är nu Proson Conquest 6020 mkII




Och nu är allt flyttat på detta vis, dvs 90 grader åt höger!



Hade tänkt byta ut allt mest för nöjes skull (och för att jag inte var nöjd) men stärkaren blev kvar. Folk verkar inte vilja ta i den med tång.

Källan är datorn, via MusicStreamer II och SqueezeBox v2.
Kablar är samma som förut, stärkaren likaså. Stativ från Empire samt ett par helt fantastiska Dynaudio Excite X16, som Xindaken inte verkar ha några problem alls att driva med dynamik och kontroll i behåll.

En bild kanske?




Edited by - MullBenkt on 2010/02/18 08:29:29

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/08/03 :  19:52:42  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Hej,

Det var väl inget fel på det där?!

Verkar lent mellan SONY DVD´n och Cambridgen. Tror det är en god kombo.

Mvh,
M
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/08/03 :  20:42:08  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Det funkar bättre än min gamla Technicsreceiver i alla fall.

Är dock lite orolig över förstärkarens strömstyrka.
Skall skaffa ett par större stativare, så att jag kan dela subben vid 50hz och så att midbasen hittar fram.

Men frågan är, hur låg känslighet törs man hänga på den här förstärkaren? Har inte sett nån kub eller recension av den nånstans...
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/08/04 :  10:55:09  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Tja, den är med på tidningen "BILD&LJUD"´s rekommenderat-lista! Nr 2/2005.

De säger att det är en ren förstärkare som är "otroligt välljudande och dynamsik". Anmärkningen gäller en lite grovhuggen diskant ( men til priset inget problem ) och att den plattar ut basen lite vid "saftigare trummrytmer". Spelar väldans bra med glesare musik. Singer/songwriter, typ. 2x40W räcker ju bara så långt... när strömförjörningen är liite klen. Kallar den ändå för "ett enormt fynd" för pengen. Grattis!

M
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/08/08 :  16:11:03  Show Profile Send Hasse a Private Message  Reply
Trevligt system. Kul att det är nån mer än jag som har anläggning i den pris klassen.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/08/08 :  18:59:53  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Jovars, det funkar. Håller som bäst på att spara ihop till ett par högtalare så jag slipper låna polarens längre.

Vad har du för prylar då Hasse?
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/09/08 :  20:33:54  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Ooooh ytterligare en AE aegis evo one ägare.

Första intryck? Läckert system i övrigt.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/09/08 :  21:44:29  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Tack!

Första intrycket är att dom har en kompakt ljudbild. I postitiv bemärkelse alltså, andra kanske skulle kalla det sammanhållet. Härligt att höra detaljer som tidigare varit beslöjade Känner dock att min lilla Cambridge är liite klen
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/09/08 :  22:08:46  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Med en känslighet på 89dB så anser jag att de behöver hyfsat mycket kraft för att blomma ut riktigt. Tycker att jag har fått mycket bra resultat med mina monoblock, även om det kanske skulle behövas ännu mer kraft för att de skall blomma ut riktigt rejält.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/09/09 :  01:02:14  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Ja, tyvärr är det väl så. Men det blir nästa års bekymmer, när man har råd att ens fundera på någon uppgradering
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/09/09 :  01:20:57  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message  Reply
Känsligheten är på mina Aegis One är enligt Stereophiles uppskattning inte uppgivna 90 dB/W/m, utan blott 84! Impedansen håller sig lyckligtvis snällt över 6 ohm.

http://stereophile.com/loudspeakerreviews/239/index4.html

I din tråd om för- och slutsteg uttryckte jag en idé om att köpa nya högtalare före ett slutsteg. Jag har börjat omvärdera den inställningen. (6 dB motsvarar 4 gånger högre effekt. )

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2005/09/09 :  01:26:07  Show Profile Send €riC a Private Message  Reply
Trevligt system! Speciellt högtalarna
Är det 70cm stativ? Jag själv körde med 60cm och tyckte det blev bra, men det beror ju på hur högt man sitter så klart.
Jag tror att mer effekt skulle vara den uppgraderig som ger mest som ditt system ser ut nu, jag körde själv de högtalarna med en Marantz på 2x50watt, men har provat med det dubbla och det blev en stor skillnad i "tyngd" och jag tyckte även att ljudbilden "släppte" lite mer, i positiv bemärkelse då.

/Eric

Edited by - €riC on 2005/09/09 01:30:00
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/09/09 :  17:15:54  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Guldfisk: Javisst! Får se över förstärkarsidan när ekonomin återhämtat sig

€ric: Ja högtalarna är fina Stativen ahr jag försökt fått sålda hur länge som helst nu. Vill ha ett par Nexus 5 istället. Ska höra med den lokala affärn om ett byte är möjligt, men det verkar osäkert.

som tur är, så spelar min Cambridge fint och detaljerna finns där. Med andra ord, jag kan vara nöjd med denna konstellation ett tag till!
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/09/10 :  16:20:59  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Nåra bilder på högtalarna kanske?



Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/09/10 :  18:26:04  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
många bilder på dessa skapelser är aldrig fel

Har du testat singlewire vs biwire på dessa?? funderar nämligen på att köra biwire på mina, och skulle vilja veta om det är värt att investera i mer kabel.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/09/11 :  15:03:25  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Det har jag inte testat nej, men det är ganska snabbt ordnat. Kan återkomma senare ikväll med resultatet!
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/09/11 :  17:12:01  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Låter trevligt, ser fram emot ditt resultat.

Fast är de tillräckligt inspelade än??

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/09/11 :  18:28:46  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Jaadå, jag köpte dem begagnade

Efter ett kort test genom att montera tillbaka byglarna kunde jag inte höra någon skillnad. Har inga banankontakter till förstärkaren än, och det är lite trångt där bak (med tanke på att suben också är kopplad till högnivå). Men jag ska prova med regelrätt singlewire så snart jag skaffat nåra uppsättningar bananer.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/09/11 :  19:25:17  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Ahaa på så vis.

Ja hör du ingen skillnad, så är det inte lätt att dra någon slutsats. huruvida det är bu eller bä.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/09/13 :  11:21:47  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Och nu har min Cambridge brunnit. Slog igång den igår och så hann den i princip bara tända indikatorleden vid strömbrytaren så slocknade den och så började den ryka. Ingen musik på ett bra tag. Tur att det finns garanti.
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2005/09/13 :  11:48:02  Show Profile Send EmilH a Private Message  Reply
Nej, vilken otur... typiskt när man köpt nya högtalare...

På bilderna ovan så ser det lite tajt ut mellan förstärkaren och dvd-spelaren.
Brukar det bli varmt mellan förstärkaren och dvd-spelaren när du spelar?
Värme brukar ju kunna dra med sig en massa otyg i längden för elektronik.
Du kanske skulle vända på placeringen av förstärkaren och dvd-spelaren när förstärkaren kommer tillbaka från reparation?
Eller har du möjlighet att lägga någonting mellan så det blir lite mer luft emellan?
jaja, det var en tanke bara, i all välmening...

Stilrent och snyggt system i övrigt tycker jag
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/09/13 :  19:42:13  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Ja det känns måttligt surt, har haft den i knappt fem månader. Förstärkaren blev aldrig mer än ljummen, men man vet ju aldrig. Eventuellt får jag fixa två par rejäla fötter till DVD-spelaren, då den inte är lika djup. Den kan liksom inte stå under förstärkaren. Funkar det med fyra st hockeypuckar(!) tror ni?
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/09/13 :  22:01:23  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Det där var inget kul att läsa. men det löser sig, eftersom du har garanti ju.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2005/09/14 :  12:04:58  Show Profile Send EmilH a Private Message  Reply
Du kan väl börja med att testa hockeypuckar och se om det blir svalare... vem vet, det kanske påverkar ljudet också?

Finns ju väldigt mycket olika åsikter kring vad som fungerar bra och dåligt som apparatfötter.
Surfa runt lite och leta efter alternativ som du tycker verkar bra och testa sedan...
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/09/15 :  18:49:43  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Trist
Inte speciellt hälsosamt för dvd-spelaren heller att placeras ovanpå. Prova med att lägga tre puckar på spelaren och ställ förstärkaren på dem. Eller puckar med koner på...

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

Edited by - calle_jr on 2005/09/15 18:52:54
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/09/15 :  19:10:40  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Helst skulle jag vilja ha dem ståendes bredvid varandra, men den nuvarande TV-bänken tillåter tyvärr inte det. Jag får se hur jag ska lösa det hela när förstärkaren kommer tillbaka (eller om det blir en helt ny). Fick adresslappen idag av Hifiklubben. Hoppas det inte dröjer alltför länge bara. Musik endast genom TVn är minst sagt en lo-fi-upplevelse.
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000