HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Music Hall Cd25.2 (nu insidan)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/05 :  02:03:36  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Hade sen en längre tid bestämt mig för att införskaffa en ren CD-spelare, för musiklyssning. Först var tanken att slå till på något som jag skulle kunna ha i 5 år minst.

Dock blir det inte alltid som man tänker sig. (Det blev ett par högtalare istället)
Då fanns det inte alls samma pengar för en CD-spelare. Kollade de flesta Beg-sidor. Läste tester och kollade priser. (ungeför likadant som minst hälften av er som läser detta också har gjort)


Funderade på att importera nåt från Asien, men ville inte hålla i allt själv.
Så då blev det Europa som fick ögonen på sig. Norska Hegel, var ett märke som jag va lite sugen på, det fanns även andra.
I den vevan frågade jag Wolfgang på Creative Audio om Tyska märket T+A, men det visade sig att de hade inget i min tänkta prisklass.
Så jag la planerna på is.

Veckor senare så kom ett PM, därdet stod att Creative Audio hade ett nytt märke på gång in.
Ett Asiatiskt bygge, som var modifierat i USA.
Kollade upp några tester på nätet och beslöt mig för att reservera ett exemplar.



Sen upp stod den tråkiga biten,,,, VÄNTAN!!!!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/05 :  02:23:36  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det visade sig att väntan skulle bli längre.
Företaget med en gula trumpeten, kan konsten att göra pinor större och längre.
Visst, har man väntat 1-2 mån, så kan man vänta 1 dag till.
Till saken hör att jag hade en liten "invigning" av de nya högtalarna, för gänget i N.A (Nerikes Audiofiler) och då ville jag gärna ha Cd-spelaren på plats.

Nu kom den hem iaf, dock inte i tid för att hinna värmas upp och bli klar.

Sen började en tråkig tid,,,, Mera väntan.



Visst lyssnade jag lite då och då,,,Men det var en sak som gjorde att det inte blev långa lyssningar,som de flesta på träffen också upplevde, att diskanten var lite hård/vass.

Tiden gick och spelaren stod på inspelning - Gick non-stop under en vecka. Det blev bara 1-2 låtar per dag.

Jag ville helt enkelt vänta tills den var inspelad innan första "seriösa" lyssningen skedde.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/08/05 :  02:27:48  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Otroligt vacker cd, hoppas du är nöjd med den.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/05 :  03:12:51  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Spelaren har gått en tid i hop med min Edison 19, som absolut inte skäms för sig, även om den inte lirar nån ROCK n' ROLL bas.

Visst vet jag att det finns andra nivåer att nå, med mer kompentent förstärkare, att skämma bort JMLaben med, men nu finns det inte pengar för sånt.




Edison trivdes ganska bra med den nya spelaren.
Röster (som jag är svag för) har varit så ljuvligt att lyssna till.
Så att jag ofta glömt att koncentrera mig på att försöka göra en analys. Jag har helt enkelt bara njutit.
(Fortsätter i morn)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/05 :  16:37:21  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Rent estetiskt, så gillar jag utseendet på spelaren,
En dryg centimeter tjock alufront och en runda "displayen".



OM man inte gillar blått skinande ljus, så går displayen att variera i 3 steg. Kan vara bra vid mysspelningar. Saknar dock att den inte går att stänga av helt.

Knapparna har en ganska bra känsla. Ett lagom motstånd för att inte bli plastigt slappa.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/08/05 :  17:47:41  Show Profile Send Terminator a Private Message  Reply
Den där lilla rackaren ser ju ut som en söt liten sak! Kanske är en "sweet" spelare också?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/05 :  20:46:59  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Den är rätt söt oxå. Frun godkände den,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/05 :  21:04:22  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
snygg... o bilderna är rent sjukt fina.....
Berätta mera nu.....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/05 :  21:20:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Vi tar en titt på baksidan och hittar en standard uppsättning med utgångar.
RCA, Optisk och Coax. Jag har bara provat RCA'n och den fungerar bra.



Till höger på baksidan, sitter det en nätbrunn, för den som vill prova med en annan kabel, än det standardsnöret som följde med.



CE-märket finns med på detta ex oxå

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/06 :  01:06:40  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Om jag skall försöka mig på något svårt, som att beskriva hur det låter. Det tog lång tid innan jag fick ner nåt på papper, som jag kunde skriva. Sen är det frågan vad som är rätt.. I mitt fall så hade jag min tidigare DVD att jämföra med.

Skickade i 2st kopior (för att ingen skulle få "fördel av att ha orginal skivan) Diana Krall "Live in Paris", en i varje spelare. Kopplade in spelarna till min Edison på olika ingångar, så jag lätt kunde bytta mellan källorna. (Kollade även signalnivåerna och kunde konstatera att de var rätt lika)



Ganska snabbt kunde jag hitta STORA skillnader. De flesta som jag upplevde positvit för Music Hall. (Annat borde vara konstigt)
Det fanns en större rymd, mer djup och renare diskant.

På tal om diskant...



Den, under inspelningen hårda, diskanten var nu borta, kvar fanns en detaljrik dito. Vissa kanske skulle säga påträngande, men jag upplever det inte så, utan mer som energirik.



"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/08/06 :  01:25:23  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Trevliga bilder

quote:
Veckor senare så kom ett PM, därdet stod att Creative Audio hade ett nytt märke på gång in.
Ett Asiatiskt bygge, som var modifierat i USA.



Hur är det med ursprunget egentligen? Av vad jag läste i Stereophile om denna Music hall-serie så är den gjord i Asien efter Music hall´s specar.
Vad för moddningar görs i USA då?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2005/08/06 :  01:27:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det lät trevligt och inte alls "hårt" när jag var hemma på besök hos dig.

Rackarns vilka bilder du fått till, riktigt snygga!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/06 :  01:50:55  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Vad jag har fått fram, så skall det vara ett annat drivverk,, Sen finns det en uppgraderingslista för köparna.
Tror Wolfgang har lite koll på det,,, Men det kommer det komma mer av när jag är klar med denna sk recension.

PAC: Näe, det lät inte hårt när du var här heller... Det var nog dessutom 100 senare, dessutom med bättre elektronik.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/06 :  12:02:57  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


denna cd ska man nog kolla in ... Vad skoj just du gör denna tråd... Du pac osv får ju till så himmelens fina kanonbilder ....förkjer din tråd.. så go fore it......

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/08/06 :  12:09:04  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Lyssning på ett system som detta utan att gjort direkta jämförelser, och utan att ha särskilt stor referensbank 'i huvet' (= talar om mej själv här) kan ju vara lite magert att ha som grund om man vill ge andra ett omdöme om hur det låter (om just en av systemets delar i synnerhet)...men lite kan sägas ändå...

Har hört systemet med 2 olika förstärkare, och båda ggr med denna CDn som källa.Första gången på "NA-träffen" då CD-spelaren var 'grön' och andra gången för ett par dar sen (4/8).
Får säga att jag tyckte inte det lätt så värst vasst första gången (heller) men kanske den saken är sånt som Z själv bästa kan säga nåt om som lyssnat allt eftersom den har 'spelat in sej'...

Jag upplever det som ett mkt välupplösande MEN klart 'ickevasst' system, och skulle tro att CDn i sej räcker bra långt.
Riktigt fina smådetaljer över det mesta av tonområdet, och lååångt upp, samt ingen luddighet att tala om.

Det senare är svårast att sätta fingret på då det är aningen tunnt (eller ska vi säga slankt?) nedöver mot basen, och där ligger det rimligen på högtalarna + dessas 'samverkan' med (mot?) rummet.
Lite resonaser kan ju lätt dölja fina detaljer som egentligen (antagligen) finns även i det nedre registret men det är i skrivande stund svårt att avgöra hur go' just CD-spelaren är 'därnere'.

Det är dock ett tajtare basregister med kombon Electrocompaniet-McCormack jämfört med hur Edison 19 spelar, mer stramt tex., mao som man kunnat anta.

Jag har nu inte lyssnat långa pass på grejorna så detta är mest en antydan till beskrivning, men så kom jag att uppleva saken.

Bestående intrycket är att CD-spelaren är mkt kompetent.
Upplever den som ren, mkt luftig, distinkt, utsträckt uppåt, om jag försöker se saken i 'absoluta termer'.
Hur det skulle bli om den fick ställas direkt mot nån annan bra spelare är en annan sak.
Dvs denna spelar ju lika bra oavsett hur andra låter, men hur mkt bättre det skulle kunna bli med just annan CD-spelare det har iaf jag svårt att säga nåt om.

Finishen och designen är riktigt fin tycker jag som ändå inte är kanonglad i runda displayer (läs: Cayin mfl)
Tyngre fysiskt än den ser ut att vara och en rätt fräsch fjärr til det.
En detalj jag inte sett på 'många' spelare är att släden har 4 st gummipluttar för skivan att vila på, ger ett seriöst intryck.


Lite seg mellan låtar när man 'zappar' kunde vara ett litet minus i kanten (är väl hädelse att zappa...men men)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/08/06 12:23:43
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/08/06 :  23:31:55  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Snygga bilder och en fin spelare.

Kan vi få lite interiör-bilder, kanske.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/07 :  18:25:21  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Skall se med garatinsakerna, men jag tror nog att vi skall kunna lufta på locket.
(Har haft fullt upp under helgen, så det blir till veckan. Finns lite kvar att beskriva on ljudet, det som Edison har börjat nämt)

quote:
Kan vi få lite interiör-bilder, kanske.

Du menade väl av CDspelaren va ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2005/08/07 :  20:21:37  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Trevlig spelare !
Gärna lite närbilder Zalve (så vi kan läsa komponentval mm)
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/07 :  21:13:47  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det kan du lita på.

Skall läsa lite Harry Potter innan frun somnar, sen blir det mer bilder.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/08 :  01:53:07  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
BRA val zalve.

Menar att läsa bok med harry potter med frun bredvid o sedan klä av en cd

Så talar en riktig hifiman av ragn...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/08 :  13:17:36  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
PIx: Var det så här du menade ?!


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2005/08/08 :  16:28:08  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
quote:
Var det så här du menade

Går det att komma lite närmare ?
Lite intresserad av problematiken med "solder whiskers" !
Skojjade bara , men lite mer bilder !
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/08 :  21:08:10  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Lite mer om ljudet ska jag försöka mig på.

Innan det skall jag säga att det kom hit 2 apparater med PAC, när han var på "fikapaus" frpn en Stockholmsresa.

Det var ett McCromackslutsteg DNA 0.5 och ett försteg från Electronik Companiet 4½. Med dessa inkopplade, så blev det ganska stor skillnader på ljudet i stort. Mest handlade det om kontroll, speciellt i de lägre registrena. Så de mesta intrycken är från den kombinationen.




Mina stora favoriter på musiksidan, har alla en stor/bra/speciell sångröst. Detta är något jag värderar högt. Placering i rummet är något som har tillkommit med denna spelare. Dessutom har djupet växt, till vad som troligen skall vara. Innan har det i princip varit obefintligt.

Känslan av rätt storlek på "rösterna" är ok, inga överdrivna breda trutar eller så. Jag kanske saknar en uns av värme, som jag hade med Edison inkopplad. (Bernt kanske har smittat mig med RÖR-sjukan)

Nedåt i registrena, så känns det som att det mesta finns med. Här har jag lite svårt att uttala mig om hur det är, då rummet spelar mer bas än spelaren.



Jag tar lite om fjärren, innan vi tar en titt i spelaren.

Den ligger skönt i handen och har en gummibeklädd baksida. Översidan är nog av samma material som fronten på spelaren. En trevlig vikt, som gör att den känns. Allt annat än plastfjärrar.
Det finns en seghet i hopp mellan låtarna, som man kan irtritera sig på, men det är egentligen ingen större sak.

Denna fjärr är troligen gjord så att den skall fungera ihop med förstärkaren med nästan samma namn. Jag skulle gärna sett att on/off hade fungerat ifrån fjärren, men så är inte fallet nu.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/09 :  13:36:48  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Här kanske vi skall säga att själva recensionen för min del är slut, men jag lovade att visa lite bilder från insidan.

Efter att ha läst lite i den snygga Denvermoddar tråden, så blir man lite sugen

Nätdelen.



Och lite närmare



"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/08/09 :  14:56:35  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Eh? Får jag gå på fotokurs hos dig, Zalve?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/09 :  16:40:09  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Du är så välkommen.

Grunden till bra bilder heter LJUS!
Har man inte det, så får man skaffa STATIV.

(Sen blir det bara bättre om man har hyfsade grejer oxå)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000