HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Teac DV20 - En multimaskin med överaskande förmåga
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/09/25 :  22:30:47  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Ville bara ge ett tipps!

Har haft en multimaskin hemma någon vecka nu! En Teac DV20.
Jag lånade den utav Creative-Audio för att se vad den gick för i bildsammanhang i jämförelse mot min Primare, men riktigt överraskad jag blev när jag testade den i ett helt annat sammanhang! Som drive till min separata DAC!

Denna (i sammanhanget) billiga & mekaniskt enkelt byggda maskin fick mig att inse att jag behöver se över min drive, en Teac VRDS7:a!

Återkommer när jag lugnat ner mig känslomässigt och kan berätta mer med en sansad hållning!

Lite bilder ska jag skaka fram åsso...


Edit pga stavfelsnisse mellan tangenterna...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/09/26 08:32:11

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/09/27 :  15:58:15  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Fortsättningen dröjjer verkar det som.


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/27 :  16:34:09  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
tar ju tid då man blivit mycket "upprörd" ju...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/09/27 :  18:59:40  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Det vore kalas med en produkt som fungerar bra som en (CD) transport, kanske med omklockning och annan moddning, men även har SACD/DVD-Audio om man känner för det. Om DV20 kan lyckas med detta är det en mycket intressant produkt i mitt tycke

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/09/27 :  20:01:23  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Tycker det verkar bra, då jag skulle behöva en bra transport. Såg även att vår Snoop sålde några sådana här vidare för nån månad sen, synd man var så sen kanske.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/09/27 :  20:08:17  Show Profile Send labrat a Private Message  Reply
Jag vill se bild!

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/09/27 :  20:10:10  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Håll ut några sek så kommer bild...








Tror nog CC kommer att lägga in en hel del fina bilder på denna maskin.. Håll ut gott folk

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2005/09/27 20:19:21
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/10/02 :  20:58:00  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Testobjektet!


Kopplad med WireWorld digital samt DYI nätkabel.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/10/06 :  15:53:48  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Vad tycker jag nu då?
Jo, helt okej!

Orsak till att jag lånade denna maskin för test:
Vad kan man förvänta sig utav en billig Multimaskin?
Svar: Att den gör det den ska, läser alla format! Och det gör den. Ingen tvekan där!

Och vad får man för 4000kr nu då?
Tja? Inte är det ett kassaskåp till låda inte! Å släden kunde vart piggare/smidigare… Insidan visade föresten en massa ferriter! (Sådant gillar vi inte, eller hur mayro!) Kanske det finns förbättringar/modd för Denvergänget på detta?

Men hanteringen överlag är mycket smidig Allt fungerar driftmässigt som det skall och det märks att man får något för mellanskillnaden från de billiga Denvermaskiner som jag fått äran att testa vid några tillfällen…

Ljudkvalitén är helt okej. Lättlyssnad, med lite ”laidback”, men övrigt med ganska bra tryck i mellanregister o bas. Detta är ganska genomgående oavsett format även om jag fastnade mest för DVD-A som jag upplever mest homogent o med mest värme. Detta ska tas med i bedömningen att jag har mycket begränsad erfarenhet utav både SACD samt DVD-A,samt dåligt med skivor i nämnda format, för att seriöst bedöma dess ljudkvalité. Så min huvudsakliga bedömning handlar om hur denna Teac spelar cd-skivor… Och det gör den!

Vid en direkt jämförelse mot min drive: Teac VRDS7, kopplad med Elektrocompaniets ECD1 Dac, så hörs det naturligtvis att man stegar upp några pinnar. Men vad annat kan man begära? Något ska väl man få för 6 gånger pengarna….


Det som jag däremot upplevde som mycket intressant var när jag kopplade denna multispelare mot min ECD1:a!
Det som utmärkte sig var framförallt den tajtare basen! Min gamla Teac kändes liksom blöt i jämförelse… Även ljudbilden blir stabilare samtidigt som den blir djupare/större…
Upplösningen är bra, stolsknarr å andningsljud osv framkommer med lätthet, transienter är snabba med hyfsad utklingning om än att just klangen känns lite kort (vanesak? Rätt eller fel?)
Rockmusik blir tajt o rytmisk medans mer finstämd musik får ett fint rum att andas i… Faktiskt bättre än med min gamla Teac!
Det som min Teac fortfarande är snäppet bättre på är mellanregistret som återges med mer värme (återigen tycke o smak) samt lite snällare i sin karaktär rakt över… Bättre eller sämre? Tja, tycke o smak som jag sade…


Bildkvalité är bra på en bättre tv men känner mig tveksam till samarbetet med min Sanyo Z2 & 100tum duk.. Samtidigt kan jag inte påstå att den skulle vara nämnvärt sämre än min Primare DVD. Bra tryck i färger men kändes lite väl skarp (?). Men bild är kanske inte min grej riktigt å jag gjorde inga djupare analyser. På en Tv, modell bättre, kunde jag inte klaga på något…


Men som drive är den rolig med en hel del driv (!) Speciellt rytmisk musik kommer rätt. Lugnare kompositioner får sitt tack vare en hög detaljupplösning o stabil ljudbild men lider lite utav brist på känsla… Svårt att beskriva, men ljudet är liksom lite för ”perfekt” presenterat, men jag saknar kanske lite egen själ? Kanske jag är för inkörd på min gamla Teac om förlorar en hel del i perfektion men vinner på ”känsla”!
Hm…?

Intressant är att en 4000kr multimaskin kan ge så mycket… Ger ju mig en indikation om att jag bör leta efter ett nyare o bättre drivverk än min gamla VRDS7:a… Den har matchat många storheter genom åren… Men nu så verkar det som det är dags för pensionering…

Övrigt:
Cd-skivor som användes vid direkt jämförelse,
Thom Rotella ”Without Words”
Danko Jones ”We Sweat Blood”
+ diverse annat under en period utav strölyssnandet…

Multimaskinen fick gå under samma premisser som min drive, alltså en WireWorld Digitalkabel samt en DYI nätkabel med kontakter från Furutech och ett specialfilter från Dynamic Precision intrigerat i nätkabeln.

Elektronik:
Dac var som nämnts Elektrocompaniet ECD1, försteg NLE11/17, Slutsteg Dynamic Precision 6.4, Högtalare Respons Grand. Allt sammankopplat med kablar från FadelArt förutom nätkablaget som är div. DYI…

Kontenta:
Jag kan rekommendera denna multimaskin till den som inte anser sig ha råd att hoppa upp på det lite tyngre hifi-tåget. Man får en maskin som läser de format som är aktuella i dagsläget och levererar ett ljud som är helt okej. Skulle vara intressant om någon lade ner samma energi på denna som Denver har fått! Resultatet skulle nog bli spännande!
Bonus är ju en drive som lätt matchar min gamla VRDS 7:a!


edit pga stavfelsnisse...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/10/07 00:05:49
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/06 :  18:22:13  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
feriter.... ryck bort dom så har du värmen direkt på rösterna...samt mer "naturliga" röster....

Du borde fråga om du får "enkelmodda" lite bara o se vad som blir skillnaden...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/10/06 :  19:22:33  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Hehe :-) Jo, de e la de första jag skulle testat med om den vart i min ägo! Samt lite Bitumen... ;-)
Men vi får la se om Wolfang får för sig att modda den! Kan bliva ett intressant testobjekt och kanske stark en konkurent till Denver?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/10/06 :  21:38:59  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Det skall mycket till för att putta en Denver av moddar-tronen!

Inga interiörbilder!? Man blir ju upprörd! Insidan är alltid intressant.

M
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/10/06 :  22:27:53  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Hm? Ska kolla om jag har något mindre suddigt...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/10/06 :  22:29:52  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Modda teacen är ju inte rättvist egentligen då denvern är så pass mycket billigare....


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/10/06 :  22:40:54  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Vem har sagt att livet är rättvist?


"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/10/06 :  23:30:11  Show Profile  Reply
OT: 200" duk! Satans vad grymt, vill också ha så stort rum 12.5 kvadratmeter duk är inte alla som har hemma!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/10/07 :  00:02:15  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Eh, det var nog lite fel... 100 tum ska det bara vara Asså ca 210 cm x 115cm på ett ungefär...

Har rättat till felet...

Fast visst skulle 200tum vart tufft! Om rummet vart stort nog...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/10/07 00:06:59
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/10/07 :  17:38:59  Show Profile Send CC a Private Message  Reply

Den utlovade bilden, tyvärr lite suddig... Men i alla fall...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000