HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Projekt 3
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/21 :  11:46:36  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
vi flyttade till hus för några veckor sen och det innebär att Projekt3! kan starta projekt3 innebär helt enkelt ett bio/ljudrum i källaren...

rummet är alltså 345cm brett, 547cm långt samt 215cm till tak (18.87kvm) och enligt egenhändigt ritad ritning i det avancerade programmet paint ser det ut så här:

("frontväggen" samt vänstervägg är murade resten är av okänt material, men förmodligen masonite eller dyl...å är därmed en 50% betongbunker )



det kommer knappt att läggas nån energi för å få det estetiskt sjysst dvs ingen totalrenovering (har nog mycket att göra på övervåningen) men dom saker som byggs ska naturligtvis inte se ut som skit

detta kommer nog bli ett ganska långdraget projekt eftersom det är mycket iövrigt att göra på huset, men man ska ju dra ut på roliga saker

nåja lite bilder kanske på rummet: (ursäkta röran)



'




vid en beräkning på naqrefs hemsida får jag följande resultat:

Vid följande frekvenser så finns det troligen rumsresonanser i ditt rum.

79 Hz b=0 h=x l=0
31 Hz b=0 h=0 l=x
85 Hz b=0 h=x l=x
62 Hz b=0 h=0 l=x
93 Hz b=0 h=0 l=x
49 Hz b=x h=0 l=0
93 Hz b=x h=x l=0
58 Hz b=x h=0 l=x
98 Hz b=x h=x l=x
79 Hz b=x h=0 l=x
99 Hz b=x h=0 l=0

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2005/08/21 11:50:33

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2005/08/21 :  12:21:00  Show Profile Send karvid a Private Message  Reply
Ser ut som det finns goda förutsättningar till välljud!
Vad är det för material i taket?
Ligger trägolvet reglat direkt mot betongplattan bör du nog börja med detta, så du inte behöver riva allt igen senare...

Ha det roligt och lycka till (köpte själv hus för 2 år sedan)..

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/08/21 :  12:23:57  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Grattis!

Lär nog behövas lite trixande med akustiken pga "betongbunker" problematiken. Vad hade du tänkt dig för åtgärder?

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/21 :  13:18:03  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
karvid: det ska jag snart ta reda på taket är bara reglat å sen plankorna

jonas: heltäckningsmatta ska in iaf...svårt å veta exakt vad som ska göras före en komplett uppmätning är gjord, men första reflexen samt bakom högtalarna ska dämpas på ett lite speciellt sätt (dämpar lite lägre än engelholms version)

ska försöka få hit lazyworm nån dag så vi får uppgifter på allt före jag säger för mycket

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2005/08/21 13:18:37
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/08/21 :  13:40:36  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Kul! Ska bli intressant att följa arbetet

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/08/22 :  09:11:43  Show Profile Send denada a Private Message  Reply
Kan inte göra annat än att hålla med sampix. Detta kommer att bli ett hel kul projekt att följa...
Men om det är ett Projekt 3 går det att söka EU-bidrag :-)

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/22 :  09:42:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Vad jag gläds med dig Haakan!!! Eget musikrum är inte fel alls...




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/08/22 :  09:48:35  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Trevligt trevligt.
Ska följa ditt bygge med stort intresse
Mitt blivade bio/lyssningsrum kommer att ha nästan samma mått,
550*345*230cm om jag minns rätt.


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000