HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Projektarbete: Högtalare (och projduk)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2005/08/31 :  17:32:15  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Hej!

Ska som projekt nu sista året på gymnasiet starta ett UF företag där min ide är att bygga vägghängda projektordukar, men stereohögtalare inbyggda på sidorna. Duken lämnar vi åt sidan på det här forumet, men vad gäller ljud skulle jag vilja ha hjälp med förslag på prisvärda små element 3-5 tum som spelar schysst (klart bättre än en TV iaf) i slutna lådor. Tanken är att man lätt ska kunna koppla in sin vanliga förstärkare till duken och få ett bra ljud (inte HiFi, det klarar inte budgeten och konstruktionen), speciellt om man kompletterar med en sub.


Så här kommer det se ut:


Ramen består av bok/ek/hardwood/teak eller liknande är tanken. Och högtalarlådorna som sätts fast byggs antagligen i MDF.

Så, vilka element ska jag ha!? Brainstorma!

Skriv gärna vad ni skulle lägga på en sådan här duk pengamässigt, om det alls är intressant?

Tack på förhand, behöver komma igång så fort som möjligt om jag ska ha en suck att lyckas göra något vettigt av ett...

PS. Jag är väldigt rookie på detta med 3D program, använde en trial av SketchUp för denna. Den utgår snart, men kanske får lösa ritningar på annat sätt då. Har inte pengar att köpa program tyvärr.

Stereo Audio

Edited by - Stereo Audio on 2005/09/01 19:48:49

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2005/08/31 :  17:43:28  Show Profile Send UrSv a Private Message
Kolla in Tangband w3-871s vilket är en tretummare av god kvalitet. Spelar helt OK i sluten låda och du kan ju sätta 2 st per sida.

Inte intressant för min del som koncept tyvärr.
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2005/08/31 :  17:49:22  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Okej, tack för elementtips! Var kan jag köpa dessa element t.ex. i Sverige, det skulle underlätta om man slapp beställa utifrån sverige!

Tanken är väl att de som egentligen inte är så intresserade ska känna att det är ett enkelt alternativ till separata högtalare, och en "ful" duk.

Stereo Audio
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2005/08/31 :  17:55:53  Show Profile Send UrSv a Private Message
Öhm, de är svåra i Svedala. Tyskland finns gott om dem och Finland också.

Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2005/08/31 :  17:56:55  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Okej, great!

Stereo Audio
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2005/08/31 :  21:41:40  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Vad tror ni om dessa? HiVi B3S http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=52

Stereo Audio
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2005/08/31 :  21:50:59  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Uppbrytningar och andra problem som kan uppstå är jag dålig på... Behöver man ett filter till bredbandare? Basen antar jag kommer ganska stort i skymundan om inget görs. Tips ang. filter och kanske något förslag tas tacksamt emot! Jag kan dock inte lova någon ersättning eftersom att jag inte har en aning om hur projektet kommer sluta. Så ge mig inte ett schema över ett filter du vill ha betalt för att jag ska få använda. Ja, hoppas man får göra såhär för UF... hehe, har som inte satt igång riktigt än!

Stereo Audio
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2005/09/01 :  16:33:27  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Oj, vad jag pratar ensam här... hehe. Jag tänkte tillägga att mest troligt blir det en separat duk och högtalare p.g.a. flexibiliteten helt enkelt... Ursprungliga iden höll inte. Kanske inte denna heller, får se! Spånar vidare på om iden kan hålla... Fortfarande tacksam för filtertips till bredbandare! Kan man månne ha 2 st element, och helt enkelt lägga ett lågpassfilter av enkel sort på ena, för att på så vis få mer bas?

Stereo Audio
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/09/01 :  21:18:04  Show Profile Send edison a Private Message
Alldeles gratis kommer detta tips på en lösning med HiVB3 element:
http://www.zaphaudio.com/audio-speaker18.html

Enklast är väl att göra låda med samma volym och använda föreslaget filter för att räta ut frekevnskurvan.
Klart med anan baffelyta/-form blir det inte samma men kan ju vara 'tillräckligt bra' om nu kraven inte är "super-Hifi..."
Läsvärd sajt hur som helst...massor att läsa i ämnet självbyggehögtaleri!

Så ett annat projekt för vägg från samma sajt:
http://www.zaphaudio.com/audio-speaker18.html
forts
http://www.zaphaudio.com/audio-speaker20b.html

Kanske kan idéer plockas från dessa artiklarna...

Lycka till och skriv hur det gått sen!

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/09/01 21:20:11
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2005/09/02 :  10:27:57  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Jo, såg den sidan, helt klart bra! Är det okej att plocka ett filter bara sådär utan att fråga? Alltså när man ska försöka sälja det?

Stereo Audio
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/09/02 :  22:10:22  Show Profile Send edison a Private Message
"Plocka ett filter" etc är nog precis vad som är tänkt att man ska kunna göra.
MEN - ska du sälja kommersiellt är nog Zaphaudio inte med på noterna.
Finns om jag minns rätt nämnt om såna saker nånstans på hans sajt.
Jag lyckades missa din kommersiella avsikt med duk/högtalardesignandet
Men nog kan du ta idéer och tips utan problem.
Det är nog mkt få produkter som är 100%-iga originalidéer om du ser dej omkring...det mesta bygger lite eller mkt på andras grundtankar som moddas etc mm osv., inte bara i HiFi-svängen

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/09/02 22:14:26
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2005/09/02 :  23:17:37  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
skall det bli en komersiell grej kan det ju bvara värt at få den bra. det går säkert att få den väl fungerande.
Jag skulle nog om jag varit dig valt en lösning med två mellanregistr monterade med en diskant i mellandem. de elementen du visade var inte något trevliga i diskanten och den snabbis jag la på dom så tyckte jag inte det såg ut att vara bredband utan borde delas runt 2000hz pågrund av dess oroligheter över . ett filter till dom högtalarna behöver konjugat eller räknas noga med impedansen.
mvh stefan

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2005/09/03 :  10:52:30  Show Profile Send weedo a Private Message
quote:
Vad tror ni om dessa? HiVi B3S


Jag har testat HiVi M3M som är mycket lika B3S. Det mäter och låter mycket bra för att vara så liten.



Jag har provat Vifa TC08SD49-08 också. Den är ännu ett lite snäpp bättre. Den låter lika bra men går lite djupare i basen.



Tips: Läs min artikelserie i Ljud & Bild: http://www.ev.se/index.1544.html


Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2005/09/03 :  14:09:37  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
edison: Okej, ska kika upp det.

holmgrenstefan: Ja, det hade varit rolig att göra någon sorts d'appolito men budgeten måste hållas mycket låg eftersom att UF mer handlar om företagsamhet än stor omsättning. Vi måste sälja riskkapitalsedlar och kan inte använda privata pengar till att köpa in saker. Så tyvärr blir det nog för dyrt. Men läckert hade det varit

weedo: Okej, tack! Vart har du köpt dem? Hittade någon finsk firma, men de har inte svarat på mitt mail.

Stereo Audio
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2005/09/03 :  16:32:43  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
jag förstår vad du menar . Jag är intesäker på att det behöver bli så mycket dyrare vad är budgeten?
tag det anars på pm.

mvh stefan

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2005/09/03 :  18:45:14  Show Profile Send weedo a Private Message
quote:
weedo: Okej, tack! Vart har du köpt dem? Hittade någon finsk firma, men de har inte svarat på mitt mail.

Jag har köpt sakerna från www.partsexpress.com (USA). Handla därifrån gick mycket smidigt. Inget att vara rädd för.

Anders Cöster www.coster.se

Edited by - weedo on 2005/09/03 18:45:51
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2005/09/04 :  17:31:17  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Hmm... Okej, TACK alla för er hjälp! Jag kommer nu diskutera ett tag med "holmgrenstefan", återvänder till tråden om jag har fler frågor. Lutar nu kanske åt en 2-vägskonstruktion. P.g.a. enklare att få bra.

Stereo Audio
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000