HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Vinylrengöring!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/09/01 :  21:16:26  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Tänkte dela med mig av vad jag gjorde på eftermiddagen...
Kopplade nämligen in mitt nya riaa... och då vill man ju ha knaster och prasselfritt ljud

Före:


Efter:


Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?

Edited by - Nitram on 2005/09/01 21:17:39

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/09/01 :  21:18:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hmmmm... Spännade!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/09/01 :  21:22:01  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
...och när man dessvärre inte äger nån vinyltvätt får man hitta alternativa saker.

Som detta kit:



Vad är nu detta då? jo en klibbig konisk rulle... som man snurrar runt skivan...


Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/01 :  21:25:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Phil Collins va ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/09/01 :  21:53:51  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
...But seriously

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/09/01 :  22:13:14  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Namnet på rullen är Nagaoka CL-153-R, konisk Rolcleaner...

Tycker att den gör ett ganska så pass bra jobb... får bort det mesta som orsakar "störningar" och är lättjobbad.
Phil Collins plattan blev så gott som helt tyst.
Svårare var det dock med min Cardigans skiva... lätt misshandlad av förre ägaren så skulle den nog behöva känna på rotborsten för den har nog blivit vårdad typ aldrig...

Nån annan som testat denna varianten? eller har tips om andra "budgetvarianter" på rengöring?

Tack för mig!

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/09/02 :  09:08:33  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply


Är det nått fel på tvål och vatten?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2005/09/02 :  09:35:03  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply

Intressant om det fungerar som du säger!

Vad kostar den eleganta rullen?

/Ulrik
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/09/02 :  09:42:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Är det nått fel på tvål och vatten?


Nej, om man får bort det och inte tar ettiketten med sig på köpet så är det helt ok.

Men det är just det där med att få bort tvålrester så att det inte blir knaster av dem som är det svåra...

Men den där Nagaoka rullen, tog den även ner i spåren eller är det mest det synliga som den tar?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/02 :  10:28:01  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
linsome: Går lös på ca €37

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/09/02 :  15:36:15  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
quote:
Men den där Nagaoka rullen, tog den även ner i spåren eller är det mest det synliga som den tar?

Den tar nog mest det "synliga"... var nog just det som var problemet med Cardigansskivan... på den sitter skiten mer i spåren, mao det krävs nog en riktig tvättning där.

Denna rullen funkar nog bäst för lättare rengöring... som välvårdade och nya skivor.




Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?

Edited by - Nitram on 2005/09/02 16:17:21
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/09/02 :  16:40:22  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Phil Collins plattan blev så gott som helt tyst.
Kanske lika bra det?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/09/02 :  17:08:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ok, då går nog jakten vidare på en riktig maskin för min del...



quote:
Kanske lika bra det?
*ASG*

Nej du Engelholm, Phil Collins är ju bra! Inte vill man att det skall bli tyst om honom!



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/09/02 :  17:37:24  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Isopropanol ?? Kan de va nåt ??

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/09/02 :  17:47:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Oj, oj, man skall ta det lungt med kemikalier som kan laka ur mjukgörare ur vinylskivorna.

Men en liten skvätt Iso verkar det flesta vara överens om att man kan ha i sin rengöringsvätska. Så Wolfgang, du är på rätt spår...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/09/02 :  18:30:17  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
quote:
Kanske lika bra det?

Insåg direkt efter jag postat messet att det var som upplaggt för en sån kommentar

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/09/02 :  18:32:19  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
quote:
Ok, då går nog jakten vidare på en riktig maskin för min del...

Ja det finns nog inga genvägar till den perfekta vinylrengöringen dårå...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/09/03 :  00:36:34  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Brukade köra en blandning av demineraliserat vatten och isopropanol .....

//Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/09/03 :  08:56:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Wolfgang, har du en vinyltvätt?




quote:
Ja det finns nog inga genvägar till den perfekta vinylrengöringen dårå...


quote:
Å var är baaaaaaasen??? Ja dääär är den!


Fabror Barbro är idolen i sin sparkdräkt!!!!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/09/03 :  10:31:55  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
PAC; tyvärr inte, dom har varit "lite" för dyra, men jag letar.
Jag har precis fått tag på "PINK FLOYD THE WALL 2 LP MINT/VERY GOOD +"
så jag kanske skulle behöva en (snart). Jag hoppas att min nya vinylsvarv kommer denna månaden!!

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/09/03 :  16:52:14  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
quote:
Fabror Barbro är idolen i sin sparkdräkt!

För att inte säga ikonen

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2005/09/13 :  18:02:12  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message  Reply
En skiv rengörings vätska som jag kan starkt rekomendera är L Art du Son från Tyskland, den innehåller inga kemikalier och ingen alkohol och skivorna låter kanon efteråt och detta utan en grå flammig yta. Vi använder den här på Classic Records för våra skiver plus att vi importerar den till USA.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/09/13 :  18:29:15  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Intressant... hur går du tillväga? svamp, trasa?

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2005/12/06 :  11:18:41  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
Wolfgang
Hur ska man blanda destillerat vatten & isopropanol (70/30)?
Tack på förhand
dB

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/12/06 :  11:35:03  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
dB; går nog bra!

//W


++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2005/12/06 :  19:45:32  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Någon som testat de som svalander säljer ?. tex knosti antistatic lilla skivsnurra med medföljande tvättställ
Eller ska man sattsa på en liten byggsatts med vätskesug o allt ?

http://www.svalander.se/shoppen/tillbehor.htm#clean
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.43 sekunder. Snitz Forums 2000