Author |
Topic  |
Freddie Boy
Member

704 Posts |
Posted - 2007/08/17 : 00:44:28
|
Mozart lätt lyssnat och luftigt... |
Länge leve Vinylen! Because Sound Matters. |
 |
|
wallraff
Member

1077 Posts |
Posted - 2007/08/17 : 18:58:52
|
Rydell & Quick - R.O.C.K.O.H.O.L.I.C |
"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"
Almost Famous |
 |
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
|
diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts |
Posted - 2007/08/18 : 15:47:12
|
..P-Floyd "Floydian Waves" 2006!!! Falubandet gästar Örebro 6/10 |
Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör   |
 |
|
Sundström
Member

745 Posts |
Posted - 2007/08/18 : 15:57:13
|
Igår kväll. Bop till you drop med Ry Cooder. Luftigt ljud och härligt elektriska gitarrer (mysgitarrsamspel) (Ingen har nämnt honom i gitarrtråden än tror jag.) |
 |
|
traveller
Member

132 Posts |
Posted - 2007/08/18 : 16:02:16
|
Thomas Denver Jonsson - The Border. |
» Min anläggning |
 |
|
Jolojl
Member

835 Posts |
Posted - 2007/08/18 : 16:03:28
|
Brasiliansk eftermiddag, först en samlingsplatta med musik från regionen Bahia, Yelé Brazil, därefter en samlingsplatta med Gilberto Gil, Personalidade. Ganska outforskat musikland för mig, men det är roligt med Brasilien: de har sin egen historia i förhållande till Europa och Afrika, vilket ger en helt egen icke-amerikaniserad (men parallell om man tänker på slavar o.s.v.) musik ... Och vilket gung ...
Kvällen också brasiliansk, först Jobim och Elis Regina, Elis & Tom (tycker Jobim är en av de riktigt stora låtskrivarna, fyndigt och vackert), sedan en samlingsplatta med Chico Buarque, A Arte de Chico Buarque (f.ö. hans låt Cornelis snodde till Deidres samba, se http://www.youtube.com/watch?v=a62maWloQHQ, en sen inspelning ...).
Johan  |
Edited by - Jolojl on 2007/08/19 09:25:46 |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2007/08/18 : 20:14:28
|
Level 42 - Level 42 |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2007/08/19 : 20:51:46
|
Idag blev det lite DVD med Madonna. Ciao Italia: Live in Italy
Det är en rätt tidig konsert med en Madonna som ännu inte blivit så påverkad av kändisskapet. Mycket mera spontant och äkta än senare shower. (Som jag också gillar.)
Fattar bara inte hur hon orkade dansa och fara runt som hon gjorde på den tiden, hon var ju ett helt otroligt yrväder som flyger fram över scenen i ett rasande tempo. Kondition som en elitidrottare skulle jag tippa.
Det är en bedövande intensiv konsert som jag tycker är jätterolig att se än idag. Kommer att tänka lite på Robbie Williams när det gäller intensiteten och publikkontakten, men detta är värre - mycket värre. Man förstår genast varför hon blev så stor som hon blivit, ser man en sån tjej och en sån show så finns det inte en chans att man glömmer det.  |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
Jolojl
Member

835 Posts |
Posted - 2007/08/19 : 22:16:39
|
Såklart Steelyuppvärmning, därefter blandad musik, först E. Rautavaara: Orchestral, Chamber & Choral Music (på BIS), därefter en brasiliansk samling (igen!), Brasil: A Century of Song, Música Popular Brasileira, och till sist Beethovens stråkkvartetter nr 9 (tredje Rasumovski) och nr 10 (Harpkvartetten) med Alban Berg-kvartetten ... Längtar redan till imorgon och mer musik ... Nu skall skivsamlingen gås igenom ... Och sedan skall det köpas nya skivor ... 
Johan  |
Edited by - Jolojl on 2007/08/19 22:18:10 |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2007/08/20 : 01:32:50
|
Rautavaara är riktigt skum musik, fast den är väldigt intressant, jag har en stråkkvartett av honom på vinyl. Också BIS.
Köpte skivan för att på andra sidan finns (om jag minns rätt) Shostakovich 8:e stråkkvartett, som jag hörde i Stenhammarsalen för många år sedan. Oförglömligt. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
 |
|
Jolojl
Member

835 Posts |
Posted - 2007/08/20 : 09:13:54
|
Jo, han är rätt skum ... Den här skivan har jag haft i något år men bara lyssnat på ca 3-4 ggr, får den inte riktigt att ta ... Däremot har jag en annan, på Ondine, Rautavaara: Violin Concerto; Angels and Visitations; Isle of Bliss och den är lättare att haka på och mycket njutbar ...
Sjostakovitjs stråkkvartetter ... Bland det som berört/berör mig mest ... Lyssnade dagligen för ett tiotal år sedan ... Dags att ta upp dem igen ... Men de kräver ofta en viss sinnestämning och ro ... 
Johan  |
Edited by - Jolojl on 2007/08/20 09:41:53 |
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2007/08/20 : 20:14:01
|
Jeff Foxworthy & Alan Jackson - Redneck Games  |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2007/08/20 : 21:07:05
|
Svenne Rubins - Folköl och Dunka Dunka 
Hehe, man kan hitta både det ena och det andra på hårddisken när man börjar rota runt märker jag.  |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
Jolojl
Member

835 Posts |
Posted - 2007/08/22 : 09:54:59
|
Igår kväll: gjorde klart nya högtalarkablar så inte så mycket lyssnande ... Steely Dan för att värma upp anläggningen och höra hur inspelning av utrustning ligger till ... Därefter Mavis Staples, We'll Never Turn Back, en platta från i år, producerad av Ry Cooder: lite skum produktion men flera bra låtar ... Avslutning med Sjostakovitjs tionde stråkkvartett med Borodinkvartetten (hans kvartetter är bland det största i mina öron som 1900-talet gav ...)
Lite som en blogg det här ... 
Johan  |
 |
|
h00hbt
Member

111 Posts |
Posted - 2007/08/22 : 19:58:42
|
Global Communication 76:14 remastered
-Global Communication's 76:14 is rightly widely regarded as one of the most important works in the history of electronica. Recorded by Tom Middleton and Mark Pritchard in 1994, this classic has been unavailable for years and now makes a welcome return to the shops. Disc One contains the original album in its entirety, whilst Disc Two features rare singles and remixes. The whole package has been lovingly remastered by Mark Pritchard and comes in suitably stylish packaging.
Snacka om trippy |
If you don't like what you're doing, you can always pick up your needle and move to another groove. Timothy Leary |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2007/08/22 : 21:25:10
|
Beth Orton - Trailer Park |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2007/08/22 : 21:31:11
|
Roger Daltrey - Under A Raging Moon |
MVH Bernt Mitt system
|
 |
|
EmilH
Member

484 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 10:21:38
|
Edguy - Angel Rebellion
Grymt sköna de är Edguy... precis som förr :-) |
 |
|
Jolojl
Member

835 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 12:16:48
|
Igår kväll, nästan som förrgår kväll: Steely Dan, Mavis Staples, men avslutning med en gammal favorit, Bachs engelska sviter med Glenn Gould ... (svårt att vänja sig av med Gould när man väl fastnat, även om vissa tycker hans tolkningar inte låter Bach ...).
Johan  |
Edited by - Jolojl on 2007/08/23 12:17:27 |
 |
|
Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 22:49:16
|
Cellokonserter av Dvorak och Elgar. De har Naxosrea (40kr) i nån slags katolik-prylbutik i Kungsträdgården.  |
heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house |
 |
|
Jolojl
Member

835 Posts |
Posted - 2007/08/24 : 09:39:51
|
Igår kväll: Steely; Spanish Harlem Orchestra, Un Gran Dia en el Barrio (salsa, svängigt som f-n); Paco de Lucia, Antología (samlingsplatta, kommer ihåg att när jag hade min fusion/jazzrockperiod i tonåren var det Al di Meolas kulsprutesolon och John McLaughlins skalövningar som imponerade mest i deras trio ... Nu är det egentligen bara Paco jag kan lyssna på utan att bli uttråkad ... Han är bra, genuin och musikalisk i sin virtuositet ...); Bach Engelska sviterna 5 och 6 med Glenn Gould ...
Johan  |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2007/08/24 : 10:38:24
|
Enigma - Love Sensuality Devotion - The Remix Collection |
MVH Bernt Mitt system
|
 |
|
Jolojl
Member

835 Posts |
Posted - 2007/08/25 : 09:57:34
|
Igår kväll: Spanish Harlem Orchestra, Peps och sedan Mozart, Figaros bröllop (Karl Boehm, Edith Mathis, Hermann Prey, Tatiana Troyanos, en (sjuk?) Fischer-Dieskau, Gundula Janowitz ...) ...
Johan  |
 |
|
Jolojl
Member

835 Posts |
Posted - 2007/08/26 : 10:00:20
|
Igår: - Beethoven, 2:a och 4:e symfonin (Karajans 60-talsinspelning med berlinfilharmonikerna, disciplin och ös ...) - Elvis Costello, The Very Best of Elvis Costello and The Attractions (låtar från 77 till 86 ... Lysande låtskrivare, och bandet är ett riktigt tight rockband ...) - Peps, första cd:n av Bitar (samlingsplatta med "rotrockaren" ...) - Yelé Brazil (samlingsplatta med musik från brasilianska provinsen Bahia ...) - Rickie Lee Jones, första skivan från samlingsskivan Duchess of Coolsville (hon är en speciell artist, fina låtar, ömsom stämningsfullt ömsom sväng, alltid med integritet, mycket bra ljud på skivan ...)
Johan  |
 |
|
Topic  |
|