Köp lödbara rörbananer ifrån Svalander istället. Endast 18 SEK per styck vid liten order. Dessa löddes med en gaspenna ifrån Clas Ohlson. Det är nämligen svårt att löda dessa bananer med vanlig lödpenna.
Förklara gärna lite mer (skissa?) hr du tänkt ditt hgt-stativ.
Naturligtvis satte jag mig och mätte lite, inkl justering av mina rörabsorbenter. Det var lite krångligare än jag trodde eftersom utgången på mätaren inte verkade tappas direkt från mikrofonkapsel utan istället antagligen passerade den stegade reglerkretsen till mätartavlan. Jag fick fippla lite med in- och utgångsnivåerna i datorn. Mätaren var inställd på 100 dB, slow och C-viktning:
Senare ska jag göra en manuell mätning med tabellering och graf av värden avlästa från den analoga mätartavlan.
Tyvärr får jag meddela att jag drar ned på mitt engagemang på hififorum.nu. Jag ska koncentrera mig på mitt examensarbete och har inte tid att hänga framför datorn så mycket. Det är också så att jag hellre lägger min tid på forum där medlemmarna/konsumenterna har möjlighet att kritiskt diskutera företag, vilket forumregel 9.3* förbjuder här. Ni hittar mig under samma alias på faktiskt.se.
Tills vidare vill jag lyfta fram två intressanta trådar:
En genomträngande och tidvis väldigt skarpsinnig diskussion om ljudkvalitet och hur signaler förmedlas och uppfattas. De bästa inläggen huserar på sidorna 10-15. Detta är min favoritläsning på hififorum.nu. (Tyvärr arkiverad och låst.)
En kul byggtråd som dels ger insikter om rumsresonanser och dels förklarar hur man enkelt kan laborera med dämpning av dessa.
---
*"§.9.3 Påhopp - företag Att skriva om ett företag eller organisation i nedsättande ordalag tolereras inte, oavsett om det är en sponsor till HiFiForum.nu eller ej. HiFiForum.nu skall till exempel inte blandas in som en del av en förhandling eller tvist mellan enskilda personer och butiker."