HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 guldfisk - har summit till andra vatten
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/10/22 :  18:23:05  Show Profile Send Manga X a Private Message
Köp lödbara rörbananer ifrån Svalander istället.

Endast 18 SEK per styck vid liten order. Dessa löddes med en gaspenna ifrån Clas Ohlson.
Det är nämligen svårt att löda dessa bananer med vanlig lödpenna.

Förklara gärna lite mer (skissa?) hr du tänkt ditt hgt-stativ.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/28 :  17:30:43  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
En av årets julklappar var en ljudtrycksnivåmätare ("Radio Shack SPL meter")



Naturligtvis satte jag mig och mätte lite, inkl justering av mina rörabsorbenter. Det var lite krångligare än jag trodde eftersom utgången på mätaren inte verkade tappas direkt från mikrofonkapsel utan istället antagligen passerade den stegade reglerkretsen till mätartavlan. Jag fick fippla lite med in- och utgångsnivåerna i datorn. Mätaren var inställd på 100 dB, slow och C-viktning:



Senare ska jag göra en manuell mätning med tabellering och graf av värden avlästa från den analoga mätartavlan.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2007/02/09 :  13:48:41  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Tyvärr får jag meddela att jag drar ned på mitt engagemang på hififorum.nu. Jag ska koncentrera mig på mitt examensarbete och har inte tid att hänga framför datorn så mycket. Det är också så att jag hellre lägger min tid på forum där medlemmarna/konsumenterna har möjlighet att kritiskt diskutera företag, vilket forumregel 9.3* förbjuder här. Ni hittar mig under samma alias på faktiskt.se.

Tills vidare vill jag lyfta fram två intressanta trådar:


Ljudskillnad på cd-spelare för.....
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=39997

En genomträngande och tidvis väldigt skarpsinnig diskussion om ljudkvalitet och hur signaler förmedlas och uppfattas. De bästa inläggen huserar på sidorna 10-15. Detta är min favoritläsning på hififorum.nu. (Tyvärr arkiverad och låst.)


Bättre bas med basabsorbent ! Bilder!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45952

En kul byggtråd som dels ger insikter om rumsresonanser och dels förklarar hur man enkelt kan laborera med dämpning av dessa.


---

*"§.9.3 Påhopp - företag
Att skriva om ett företag eller organisation i nedsättande
ordalag tolereras inte, oavsett om det är en sponsor till
HiFiForum.nu eller ej. HiFiForum.nu skall till exempel inte
blandas in som en del av en förhandling eller tvist
mellan enskilda personer och butiker."

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/02/09 :  14:42:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Perspektiv är alltid bra att ha.

Anledningen till §.9, där bland annat den paragrafen du quotat in, är att vi inte vill att HiFiForum skall användas som ett brännbollsträ i debatten.

Synd att du inte håller med om våra regler. Att stötta reglerna är en förutsättning för att ha en användare här.

Lycka till med studierna och hör av dig till postmaster[a]hififorum.nu när du vill ha din användare öppnad igen.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000