HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 2.1 system - blir frontarna bättre då?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/09/15 :  21:46:04  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
I ett inlägg på "Medlemmarnas system" får jag frågan från guldfisk om jag har kopplat något filter till monitorerna i mitt Totem Dreamcatcher 2.1 system. Anledningen är att jag skrev att jag tycker monitorerna låter bättre när subben kommit på plats. Vilket jag inte kan förklara. Mine egna funderingar kring detta är ungefär dessa:

Jag kopplar subben till subutgången (mono pre-out) och högtalarna till högtalarutgången. Inget filter. Beror den upplevda förbättringen av monitorerna på

* Inbillning, önsketänkande eller nåt sånt?

* att monitorerna passerat nån tröskel i inspelningen som gör att de släppt och råkar låta bättre nu?

* att de helt enkelt låter bättre tillsammans med subben?

* att det i elektroniken faktiskt sker en filtrering när subben kopplas in fast jag inte begriper hur?

* Eller - nåt annat?


Jag har i alla fall sett att andra upplevt samma sak när de kopplad sub tillsammans med sina stativare.

Hoppas någon kan ge en förklaring.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/09/16 :  02:13:51  Show Profile Send edison a Private Message
Normalt sett har en signalen som kommer ut i "Sub-lineout" el "Sub Pre-out"-utgång redan filtrerats (höga tonerna borttagna) i förstärkaren/recievern, så du kan räkna med att din sub spelar enbart bas och inte delar så värst många toner med bokhyllelådorna.
Dvs: om stereoparet körs som du beskrivit din koppling kommer dom att spela så lågt ner i registret som dom bara kan, så VISS möjlighet finns ju att en liten del av frekvensskalan spelas av både suben och frontarna.Just den saken är nåt för sej; spelar dom för mkt av samma toner kan ju 'mellanbasen' bli lite mer av än önskvärt, men kanske också kan ge lite extra intryck av 'tryck'...(som får små lådor att låta lite större på gott och ont beroende på massa annat som hur rummet är mm.)

Om det är så eller inte har inte så stor betydelse för själva topicens kärna, men kan ju vara att betänka ändå.

Nåja, att du tycker dej höra bättre ljud från frontarna då suben kopplas på borde i ditt fall bero på just att du fått till en bra integrering med suben, dvs du har satt suben på 'rätt' nivå samt har en bra balans på hur det spelas just i skarven mellan basens högsta frekvenser och frontarnas lägsta.Säkert betyder det nåt VAR suben står också, dvs den spelar i fas.
Det senare hänger på att den har samma avstånd (eller nästan samma) till dina öron som frontarna och/eller att du har fasjustering på suben som i sin tur är korrekt inställd.

Att/om suben 'försvinner' är rimligen också pga att du/den spelar med en låg högsta frekvens, dvs lyckas lura örat att inte märka att bastonerna egentligen kommer just från suben.
Helt 'omärkbart' blir det väl aldrig att det står en separat sub och spelar, men spelas det med en bit under 100 hz som övre sub-gräns gör det iaf att den märks 'lite' och därmed lurar dej att 'tro' dess bastoner kommer från frontarna.
Det är ju frontarna som spelar alla basinstrumentens övertoner och därmed ger intrycket av att 'spela bas' trots att dom eg inte gör det (eller bara spelar den översta basen)

Har på känn att det är bra att suben står mellan frontarna, det borde göra den lite extra 'osynlig', 'mindre hörbar' riktningsmässigt i ljudbilden.


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/09/16 02:21:04
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/09/16 :  02:25:48  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag upplever också att mina stativare låter bättre med min sub. Men det beror nog mest på integreringen. Högtalarna är kopplade till ena hgt-utgången, suben till den andra. Suben är delad vid 50hz (går inte att dela lägre på AP Supreme) och jag upplever inget glapp mellan suben och mina AE Aegis Evo One. De har en frekvensgång ner till 38hz (vid -6dB) och spelar ner till 50hz vid -3dB.

Spela lite funk (Michael Ruff Band - Come Together) så hör man slapbasens strängljud i frontarna, men tonikan (grundtonen) blir svårare att lokalisera, alltså kopplar man även denna ton till frontarna.

Det kanske märks att jag trivs utmärkt med 2.1 !

Håller även med edison om att en placering av sub mellan frontar ger ett mer osynligt ljud. Dessutom blir inte hörnreflektionsproblemen lika stora. Men det senare är ju unikt för varje rum och utrustning.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/09/16 :  09:46:02  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Tack för klargörande utredningar edison och mullbenkt

Men edison, kan det verkligen vara så att Pre Out-utgången är filtrerad generellet? Att den kan vara det hos mig kan jag köpa, eftersom det är en utgång predestinerad för bas. Även om det inte står nåt om det i manualen. Men hos vanliga förstärkare med stereo Pre Out?

Kul att det verkar som jag börjar närma mig i subbjusteringarna.

Så här ser det ut:
Totem Dreamcatcher monitorer och subb.

Uppställningen verkar alltså OK. Och det är den första jag provar, eftersom det är så här jag vill ha det

mvh/ Jörgen G

edit: språkliga och bildmässiga skönhetsfläckar

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/09/16 10:12:01
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/09/16 :  17:11:23  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
En del stereoförstärkare har fullregister-pre out och en del har filtrerad pre out. Vissa har även båda två (för att koppla på extra slutsteg och sub samtidigt).
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/09/16 :  23:45:21  Show Profile Send edison a Private Message
Jag menade enbart den sk "sub-out" som många receivrar har, surround eller ej.DEN brukar vara filtrerad, medan den ordinära "stereo-pre-out'en" på tex försteg och en del integrerade stärkare av naturliga skäl inte är filtrerad...
Sorry om jag rörde till det lite grann där, men såna små receiverkombos som din Denon brukar inte ha "ordinär fullfrekvens preout" så jag tog det för givet att din har så kallad "sub-out" eller vad man nu ska kalla den utgången...

Ha dé

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/09/16 23:46:15
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000