HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 U1s anläggning Nästan allt nytt
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/12/30 :  13:02:03  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Jepp, de små mesarna Tänkte dock testa samma area fast med silver, får bli ett senare projekt.

Ni som har dipolbasar borde testa, kanske fungerar det för er också.

/J
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/01/02 :  23:44:36  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Idag hade vi eoJueds DIY träff hemma hos mig. Vi testade Opera CD och silver res signalkabel. Nu syns även den nya basen. Kul att höra skillnaderna på cd-spelare.



Nu är kondingarna till nya slutsteget här. 400 000pF Var tvungen att visa bilden, bil nästan lite kär när jag ser alla kondingar, 144st



/J
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/01/03 :  00:25:16  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Det är mer kondingar än så Johan. I alla fall 12 små till. Bubbel skulle ju inte ha.


Hur som helst var det trevligt Skoj bilden blev så bra. Ett sådant litet stativ får man nog införskaffa! Kanske bygga ett? ;)

Jag har fortfarande inte hämtat mig efter maten. Det är inte hälsosamt att äta varje dag! man blir för mätt. Somnade som en liten prinsesstårta på tåget. Vaknade efter en knapp timme och trodde de vänt och börjat köra tillbaka. Att få hjärtat i halsgropen är inte sunt med en mastodontpizza i magen.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2006/01/03 :  10:41:58  Show Profile Send Smackman a Private Message  Reply
Beskriv gärna ljudskillnaden mellan Pioneer och Operan :D
Mvh


Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/01/03 :  12:05:09  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Vemsom: Visst kan vi använda fler kondingar, men jag hade en tanke med dessa. Kanske vi ska använda samtliga?

Smackman: Vi jämförde Opera mot Pioneer 656. Skillnaden är markant och helt klart till Operans fördel. Operan är mycket mjukare, inte så rå som Pioneeren kan upplevas. Sångarna får även mer kropp och tyngd än vad Pioneeren mäktar med. Det är även lättare att placera olika instrument med Operan. Jag tror inte där finns någon punkt där Pioneeren är lika bra som Operan, kort sagt så är den bättre på allt och det hörs från första tonen.

Ska jag då byta till en Opera? Svar nej. Den kostar trots allt en ansenlig summa pengar och jag tror jag får ett bättre utbyte av dom pengarna på andra komponenter. Exempelvis så tror jag att en Scan Speak 9700 diskant parat med CrosCoil spolar skulle göra om inte mer så i alla fall en mer ekonomisk uppgradering. Kanske även en lätt moddning av Pioneeren skulle lyfta den lite. Summan av dessa tweak skulle nog göra mer än bytet till en Opera och det skulle kosta betydligt mindre.
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/01/03 :  12:51:47  Show Profile Send jaejin a Private Message  Reply
Kommer med ett nyfiket inlägg.

Säg att du har nu bytt till de komponenter som du nämner ovan. Skulle du då byta till operan?? eller var det så liten skillnad at det inte är kostnadsmässigt alls är värt uppgraderingen??oavsett tidpunkt?


Edited by - jaejin on 2006/01/03 12:52:45
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/01/03 :  13:00:07  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Jeajin: Jag var också där och lyssnade. Skillnaden tyckte jag inte var så överdrivet stor. Hade jag pengarna hade jag kanske bytt. Skulle självklart utvärdera till vilken Operan är riktigt snygg i mina ögon. I något skede är CD-spelaren sämsta länken. Då byt det antagligen. Men jag tror det är annat som gör större skillnad innan så är fallet. Om Operan är bästa valet vet jag inte. Kanske. Estetiskt ligger den bra till.. Skulle tillex Droplet spela bättre skulle jag aldrig i livet byta till den. Visserligen gillar U1 den, men det får han stå till svars för ;)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/01/03 :  13:17:28  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Jaejin: Väntade på den frågan Jag måste kanske påpeka att Operan är en kanon spelare. Spelaren låter underbart hemma hos mig, har dock inte testat någon annan cd i samma uppställning.

I början tyckte jag dock att manövrerandet var helt tok, men allt eftersom timmarna gick så började jag uppskatta reglagen.

För att gå över till din fråga så tror jag att jag har en hel del uppgraderingar som går att göra för mindre pengar som kommer att göra mer än att uppgradera till Operan. Jag skall så småningom fixa rummet lite mer, vilket kommer att fixa de om än ganska små problemen med rummet. Jag skall även titta lite på dämpning av rören, för att minska mickrofonin. Jag skall fläta en del silverkablar, både signal- och högtalarkabel. Jag håller på med ett nytt försteg, även om jag är mycket nöjd med det jag har. Det kommer även nya slutsteg och kanske testandet av ett par nya middbasar.

Som du ser så tror jag det finns mycket annat som kommer att gå före.

När allt detta är gjort så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att byta till en Opera om inte bättre finns vid den tidpunkten. Personligen så har jag svårt att bedömma prisvärde av en uppgradering rent objektivt, jag sätter det alltid i sammanhang av vad motsvarande pengar skulle göra på annat ställe i kjedjan.

/J
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/01/03 :  13:22:36  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
För att inte vara så långrandig. När cd-spelaren är svagaste länken kommer den att bytas och då är Operan en kandidat.

/J
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/01/03 :  13:30:54  Show Profile Send jaejin a Private Message  Reply
Ska inte den pioneer spelaren vara en ganska enkel dvd och inte av och inte alls speciell ljudmässigt. Hur är den bildmässigt? Själv har jag en pioneer 454 som dvd spelare just nu och den är inte så spännande.

Opera cd skall väl enligt ganska många vara en bra cd-spelare. Snygg är den också.

Vemsom: Varför inte en droplet?
Förutom att den väger 30kg och ser ut som en gigantisk böna. Vad är det för fel på den? vad tycker du ljudmässigt om den?
(själv tycker jag den är häftig)
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/01/03 :  13:36:21  Show Profile Send jaejin a Private Message  Reply
U1. GÖtt att se att du är aktivt. Verkligen företagsam.

-Keep up the good work!!
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/01/03 :  13:43:01  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Jag betalade 6500:- för Pioneeren för ett par år sedan, då var det en av de bättre Pioneer men idag står den sig nog slätt mot konkurenterna.

Personligen så tycker inte jag att cd-spelare gör så jättestor skillnad. Det är inte som att få bort en pik på 7db i basen vilket jag tycker stör mer. Självklart är där skillnader men jag tycker ofta att man kan få bättre resultat på andra håll i kjedjan (nu får jag väl ducka) En dag skall jag dock byta till en bättre cd, för visst finns där kvaliteter som inte går att få med andra tweak, det är bara vilka man tycker stör mest.

/J
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/03 :  13:43:26  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Diskant före en bra cd.. Hmm U1.. Tror det snart är dax för den där träffen hos dig ...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/01/03 :  13:48:51  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Mayro: Diskant bytet är lika delar ljudmässigt som att den jag har inte riktigt klarar den låga delningen. Om jag bytter till SS så får jag 4 gånger högre tålighet och ett lägre fs, alla andra parametrar är samma. Tror faktiskt att diskanten skulle göra mycket om inte så i alla fall för effekttåligheten. Sen bör det väl också påpekas att byta diskant kostar ca 2500:- mot 14900:- för cd, så samma skillnad gör det säkert inte.

/J
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/03 :  13:59:32  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Jag talade inte om nån speciell cd här.. Utan endast om prioriteringen ..

Det är ju lättare att njuta en "bättre diskant" om cd´n har bra ljud också..



Fast du vet nog vad som är bäst själv.. Lät bara lite bakvänt

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/01/03 :  14:10:56  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
quote:
Det är ju lättare att njuta en "bättre diskant" om cd´n har bra ljud också..


Jag ser din poäng och helt klart har du rätt i det du säger. Det är ofrånkommligt att inte byta cd någon gång. Tror bara att jag har en hel del billigare sätt som tillsammans kommer göra mer. Självklart måste cd-spelaren bytas om jag skall njuta fullt ut av diskantbytet och cd-spelaren kommer att bytas, bara inte som första steg.

/J
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/01/03 :  14:17:26  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Jaejin:
quote:

Vemsom: Varför inte en droplet?



Enkelt svar. Den är helt enkelt det fulaste jag sett i hela mitt liv ;D


Johan:
Jag håller med dig. Tror absolut du tjänar mångfaldigt mer på diskantbyte än CD-byte. I synnehet om man ser till priset bytet. Men skall du gå hela vägen så är det ofrånkommligt att du en dag bör skaffa en CD-spelare.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/01/03 :  14:18:45  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Sen har inte DVDn dålig ljud! Den låter bra mycket bättre än vad det framstår i denna diskussionen!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/08 :  04:56:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
U1:s högtalarsystem är ju under utveckling o när man pillar med DIY så blir man aldrig riktigt färdig. Så jag förstår helt o hållet att en ny cd inte kommer överst på listan.

O det var på tiden att den andra basen blev ihopskruvad

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/01/08 :  20:52:48  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Johan: Visst var det på tiden, haft SLS12" i ca 2 år Till mitt försvar är att detta är fjärde lådan som jag har byggt med dessa och det var riktigt tröttsammt när förra H-baffeln visadesig vara undermålig.

Nu har jag spelat en tid med båda w-bafflarna och jag är nöjd, dock kan en viss komprimering ske vid extrema ljudtryck, tror det är förstärkaren som sätter gränserna där. Jag skall dock inte åtgärda det då jag nästan aldrig spelar så högt som jag gjorde när jag upptäckte det.

Nu kommer starx resten av delarna till Alephns nätdel. Problemet jag har nu är att detta slutsteg kommer att bli väldigt stort och tungt.

/J
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/01/08 :  22:04:05  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Är det ett problem? :D tycker bara problemet är att allt man gör kostar pengar :(

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/01/12 :  20:31:15  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Vemsom: Sant.

Nu är Rotelen såld. Nu skall det letas nytt.

/J
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/02/08 :  09:46:33  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Nu är även Advantagen och solid Tech racket sålda. Ny bänk är på plats.

/J
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/02/23 :  17:36:17  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Nu är ett par nya högtalare påväg hem Jag har som mål att hålla hela detta projektet så prisvärt så möjligt.

Högtalarna är ett par Carlsson OA14, dom skall drivas av antingen en gc, T-amp eller Amp5. Det lutar åt en GC.

/J
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/23 :  17:47:52  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Mayro: Diskant bytet är lika delar ljudmässigt som att den jag har inte riktigt klarar den låga delningen. Om jag bytter till SS så får jag 4 gånger högre tålighet och ett lägre fs, alla andra parametrar är samma. Tror faktiskt att diskanten skulle göra mycket om inte så i alla fall för effekttåligheten. Sen bör det väl också påpekas att byta diskant kostar ca 2500:- mot 14900:- för cd, så samma skillnad gör det säkert inte.
Jag tror du gör en helt riktig bedömning och i mina ögon rätt prioritering.

Beror självklart på vilken diskant du har idag. Är det 9300 eller 9500 du har idag eller är det nått helt annat?

Har du "fel" diskant är det ett större fel än att ha till och med en billig cdspelare.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000