HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Reserepotage (från Toronto)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2005/10/17 :  13:03:38  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Som vanligt när jag är ute och reser i mitt jobb så försöker jag finna något roligt att hitta på förutom att sitta på hotellrummet och läsa på HiFiForum.nu. Denna gång så skulle det bära av västerut. Ganska så långt... 100 000 poäng för den som kan gissa var jag är nu med hjälp av en bild från mitt hotellrum

Edited by - secanbj on 2005/10/17 19:13:55

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/10/17 :  13:05:44  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Toronto?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2005/10/17 :  13:22:15  Show Profile Send ZAC a Private Message  Reply
quote:
100 000 poäng för den som kan gissa var jag är nu


I ditt hotellrum!


Z

DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076
DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/17 :  13:25:15  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Håller med EA,,, Tycker också att det ser ut som Toronto!

(filnamn: Toronto/IMG_1001.jpg)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2005/10/17 :  13:25:45  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Chicago.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2005/10/17 :  13:50:46  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Hmmmm undras hur ni kunde gissa det. Kan det vara så att det har nått med min klantighet med namnet på url'en till bilden?? Visst är det Toronto. Hade ju laddat med en bild till för att göra det lite lättare men nu behövs ju den egentligen inte, men lägger med den ändå
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2005/10/17 :  13:56:24  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Vad gör man om man är en hifinörd och vill göra något annorlunda här då?? Surfade lite för att se om det fanns några affärer att besöka men hittade inget kul. Så då slog en för mig helt galen tanke mig, man kanske skulle besöka någon annan hifinörd om man kan hitta någon. Funderade om jag sett på någons signatur om de befann sig i Toronto och kom då att tänka på en person som säkert fler känner till. Någon gissning?? Så här ser hans avatar ut på ett av de forum han skriver en del på

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/17 :  14:15:26  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Skulle gissa på P.D


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2005/10/17 :  14:24:33  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Visst är det Peter Daniel som gjort en hel del fantastiska byggen baserade på GainClone konceptet. Och numer även har egna kit som han säljer. På senare tid så har han även fått fina reviews och erkännande på diverse HighEnd siter

Så jag skrev ett mail till honom och frågade helt enkelt om jag fick komma och hälsa på och lysssna och prata med honom. Jag fick svar ganska omgående om att det skulle gå alldeles utmärkt att hälsa på.

Det jag funderade på en hel del i taxin på väg till honom var ju vad jag skulle säga om det lät skit. Min referens är ju det jag har hört hemma hos Lenn Art och för dem som varit där vet ju vad det betyder. Så när jag klev ur taxin så var jag ganska nervös men tänkte att hur dåligt kan det vara?? Peter öppnade och efter en nervös start så visade det sig att ”alla” vi hifinördar(som vanligt...) är riktigt trevliga. Han bjöd in mig i hans hifirum och tog fram ett par flaskor polskt öl. Det visade sig nämligen att Peter är från Polen och egentligen heter P i o t r(fick dra isär namnet för det blev av någon anledninga bara * när det skrevs som vanligt). Han flyttade till Toronto för ca 20 år sedan efter att ha jobbat i Sverige?!?!? ett tag. Och då funkade det bättre med Peter.
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2005/10/17 :  14:28:54  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Till att börja med så pratade vi om hans olika GC designer som alla, enligt mig, har varit otroligt snygga och professionella

Här är några bilder på några av hans kreationer.







Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2005/10/17 :  14:30:27  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Han har även byggt passiva försteg baserade på S&B’s TX-102 TVC’er och även detta är en fröjd för ögat att beskåda.
Go to Top of Page

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2005/10/17 :  14:31:59  Show Profile Send ZAC a Private Message  Reply
En del är ju riktigt snygga! De verkar dessutom vara riktigt små.

Hur lät det då?



Z

DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076
DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2005/10/17 :  14:33:47  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Så efter en stund så laddas hans cd med en av de skivor jag hade med mig till honom, Kari Bremnes senaste, Over en by. Och efter en kort lyssningsstund så kan jag konstatera att alla mina tankar på vad jag skulle säga om det inte lät bra inte längre behövde funderas på. Det lät helt enkelt fantastiskt bra!! Den transport som han använder är en Technics SL-Z1000 som han till att börja inte var helt nöjd med, men efter lite moddning så var den i toppklass tyckte han.

Edited by - secanbj on 2005/10/17 14:34:56
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2005/10/17 :  14:37:25  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
vidare gick signalen till hans egendesignade DAC och i vanlig ordning så ser det proffsigt ut.
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/10/17 :  14:37:51  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message  Reply
Har han ingen sida där man se hans byggen lite mer ingående??

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2005/10/17 :  14:40:53  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Som försteg hade han för dagen, då den egna TVC’n var utlånad, en Mark Levinson historia. Jag glömde av någon anledning att ta en bild på detta. Som slutsteg så körde han sitt eget designade LM3875 steg


Detta såg för mig ut som ett ”bryggat” bygge gjort utan kretskort. De stora hålen i sidorna är tänkta för att stoppa in ett par S&B TX-102’or men det var inte gjort än. Strömmen kom från två separata byggen som stod på var sin sida.
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2005/10/17 :  14:43:41  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Så här såg det ut från lyssningpossition, en smula rörigt men det glömdes snabbt bort då det lät otroligt bra. Inte Lenn Art klass men inte långt ifrån.


Det enda jag saknade var ett litet uns mer bas som iofs fanns där men var ganska svag. Under TV’n så finns det som synes två håligheter och där finns det en plan på att sätta två baselement. Väggen var specialbyggd och sandfylld för att inte tillföra några vibrationer. Vid musiklyssning så används inte centern förstås. Vi spisade en hel del skivor och intrycket förstärktes med tiden att detta var en väl genomtänkt anläggning. Det var lätt att placera ut vokalister och instrument både i sidled och djupled och presentationen var dynamsik och medryckande. Jag var hemma hos Peter i över 4 timmar och blev som sagt bjuden på både öl och middag och en riktigt bra musikupplevelse. Detta är förmodligen den roligaste utflykt jag gjort på mina jobbresor och gör kanske att jag vågar fråga någon annan fantast när tillfälle ges.
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2005/10/17 :  14:47:17  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
En snabb titt i hans verkstad hann vi också med och den visade att flera beställningar var på väg ut


Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2005/10/17 :  14:49:17  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Och när jag ändå var på plats så kunde jag inte låta bli att köpa några kits från honom, så med mig hem så har jag numer ett DAC kit och ett GC kit. Så om någon annan har vägarna förbi så kan jag rekomendera att höra efter om ett hembesök skulle gå bra. Bara ölen och maten är värt besöket och som efterätt så är musikupplevelsen en riktig höjdare.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/10/17 :  15:03:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hoppsan! Vilket kul reportage och vilken annorlunda anläggning! Sånt gillar jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/10/17 :  21:55:04  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
Oj secanbj, det här var verkligen en kul överraskning. "Hemma hos-reportage" från från en av mina husgudar. Mycket oväntat, mycket glädjande och intressant. Okej, husgud må vara en överdrift, men det är inte många som bygger så otroligt vackra hardwirade chipförstärkare (jag tänker sluta använda det slitna och missvisande uttrycket GainClone) som Peter.

Kul vägg han hade byggt! Hur är priserna på hifi i kanada? Det är ju en rätt skaplig stapel med Levinson han har. Slutligen så skulle jag gärna vilja veta mer om vad det egentligen var för steg ni lyssnade på. Möjligt att jag ser fel, men jag tycker det ser ut som balanserade ingångar, så då blir man ju förstås lite nyfiken på vad han har på gång...

(OT: Testade för skojs skulla att skriva "P i o t r" och trycka "preview". Mycket märkligt ord att censurera, tycker jag! Möjligt att man kan få en hint av admin eller någon god moderator?)

Militant cyklist.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000